Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مزرعة الغضب الفصل الحادي عشر 11 - بقلم نرمين قدري

 رواية مزرعة الغضب الفصل الحادي عشر 11 - بقلم نرمين قدري

بعتذر عن التأخر الرواية قيد الكتابة وانا مضغوطة في الشغل 

دخلت روز مع رنا غرفتها

قالت لها رنا :

- علي فكرة يا روز انتي ما اكلتيش حاجة انا اخدت بالي ومش انا بس عاصي كمان علي فكرة الحجر بدأ يدوب 

= يعني اية يا ررنا مش فاهمة

-يعني قلب عاصي رق وحب يا روز والبركة فيكي 

=طيب سيبك مني يا رنا انتي محبتيش قبل كده

أدمعت عيون رنا وقالت:

- مافيش بنت محبتش بس انا كنت المفروض افهم أن واحده في وضعي ده ماينفعش تحب ولا تفكر اصلا في الحب محدش هيواقف يرتبط بواحده معاقة متقدرش تناول نفسها كوباية مائة

= اللي يشوف كده هو اللي معاق في عقله وقلبه يا رنا المهم يعني حببتي قبل كده احكي بسرعة 

- طبعا يا روز حبيت وحبيت قوي كمان كان اول حب في حياتي اول مرة قلبي يدق وعلي دق الحب كانت الكسرة 


جلست روز علي السرير وقالت: 

متحمسة ها احكي ايه حصل اخلصي احسن هنام منك المفروض بيقولوا أن بكره فرحي ثم تذكرت شئ وقالت:

- ينهار الوان اتصدقي أن نسيت اجيب فستان يلا بقا مش مشكلة. هقضي باي حاجة عندي احنا اصلا بمنمثل المهم احكي ايه اللي حصل في حكايتك  

ضحكت رنا بسخرية وقالت: 

- ولا حاجة اتعرفت عليه علي النت وكان ظابط ووسيم وكلامة وطريقة يشدوكي كان كارزيما زي ما بيقولوا كده بس لما عرف وضعي سابني 

تعرفي اللي زعلني أنه حتي ما فكرش انا ممكن اكون حاسة بأية تقريبا فكر أن انا كمان معاقة في احساسي مش بحس 

قالت روز بحزن:

= الغلط عندك أنتي يا رنا انتي انبهرتي بقشره من برا انبهرتي بشكل و الشغل والمستوي الاجتماعي وسبتي الجوهر نفسة قللتي من نفسك لحد ما هو كمان شاف نفسة كتير عليكي اوعي المعة اللي برا تشدك خالي الي ببهرك يبهرك بأسلوبه بطيبته بحنيته بقلبه يحبك زي ما انتي من غير تجميل

وبصراحة يا رنا انا شوفت ده في عيون محمد انهاردة وهو بيص ليكي شوفت الحب من أول نظرة 

ابتسمت رنا في خجل لأنها هي الاخري لاحظت ذلك 

- خلاص يا روز اهو راح لحال سبيله 

بس محمد ما شفنيش غير مرة واحدة لحق يحبني امتي 

= الحب ملهوش وقت يا حببتي الحب بيخطفك في دقيقة مش بعترف بشكل ولا بمكان 

المهم تكوني اتعلمتي مش كل اللي بيلمع دهب وفي ناس كتير قشرة منظر من برا بس 

- خلاص يا روز انسي انا نسيت المهم انتي هتعملي ابيه في موضع الفستان في عروسة من غير فستان 

= عادي يا رنا مش لما اكون عروسة بجد 

مر اليوم بدون مشاحنات وحاولت روز مع رنا في العلاج مع استجابات رنا وعزمها علي ذلك 

في الصباح حضرت الكوافير وبدأت تجهز روز ولكن روز أدمعت عينيها عندما تذكرت انها بدون فستان وقالت في نفسها: 

=ياربي الفلوس بيع العربية هصرفها علي ايجار فستان مش مشكلة هلبس اي حاجة من عندي ساعة وتعدي

ولكن طرق الباب ودخلت أحدي الخدم وقالت:

- الصندوق ده علشان يا دكتور استاذ عاصي بعته لحضرتك 

ابتسمت روز وسمعت صوت رنا يقول:

-فضولي مش قادر يصبر ايه الي في صندوق ده ده

قالت روز وهي تحمل الصندوق 

علمي علمك يا رنا دلوقتي نشوف 

قالت رنا بهدوء :

= روز ممكن تغمضي عينك عندي ليكي مفجاءة

قالت روز مستعحبة!

_ خير يا رورو في ايه 

= غمضي بس الاول

أغمضت روز عينيها 

قالت رنا :

= افتحي يلا

فتحت روز عينيها وشهقت من المفاجأة فكانت غير متوقعة رنا تقف على قدميها بدون مساعدة من أحد 

جرت روز علي رنا واحتضنتها وادمعت عينيها

قالت الكوافير:

- علي فكرة لو المكياج باظ مش هعملوا تاني بطلوا عياط

ابتسمت روز وقالت:

- دي اجمل حاجة حصلت انهاردة المهم مش عاوزة حد يعرف خليها بليل مفجاءة للكل 

فتحت الباب علي غفله جلست رنا مسرعة وكانت هبه 

دخلت هبه تنظر لهم بسخرية وقالت :

- ايه يا عروسة ملبستيش ليه مش لاقيه حاجة تلبسيها يا حرام ممكن اسلفك عادي من عندي 

قالت رنا :

= متشليش هم يا هبه روز أخدت فستان من عندي اهي ليله وتعدي وكله تمثيل

قالت هبه ساخرة:

_ اده يا رنا هو انتي عندك فساتين و بتعرفي تلبسيهم وانتي كده ، واشترتيهم امتي عندك حق اديها واحد بدل ما هما مركونين كده 


ابتسمت لها رنا وقالت :

= تمام يا هبه سيبنا بقا و روحي اجهزي علشان تطلعي احلي واحده وماتنشيش ان عروسة هتلبس اي حاجة لازم تكوني انتي اللي ظاهرة في الفرح واجمل واشيك فستان علشان عاصي يعجب بيكي 

لمعت عيون هبه بحقد وغل وذهبت لتكون اجمل من العروسة 

ضحكت كلا من رنا و روز عليها 

فتحت روز الصندوق ووجدت فستان زفاف من اروع ما يكون 

وفي المساء استعدت روز وارتدت الفستان وكانت مثل الحوريات فكانت وكأنها هاربه من أحدي الروايات 

طرق الباب ودخلت الخادمة تخبرهم بأن كل المدعوين وصلوا استعدت رنا و روز وخرجوا سويا

قام الجميع واقفا و شهقت هبه عندما وجدوا رنا تمشي بدون الكرسي المتحرك أدمعت عيون امها وجرت عليها وهي غير مصدقة ما يحدث أمامها 

ظل عاصي مكانه وهو ينظر لروز باعجاب و قد خفقة قلبه بشده تاكده حبها تملك من قاله 

لاحظ هبه نظرات عاصي لروز وبدأ الحقد يتملكها 

قالت الأم لرنا وهي تبكي :

- مش معقول انا قلت هموت قبل ما اشوف اليوم ده الحمد لله انا مش مصدقة عيون

قالت رنا ضاحكة: 

= الفضل كله لروز هي اللي تعبت معايا قوي لحد مقدرت امشي 

نظرت الام لروز وقالت لها :

- انا مهما اشكرك مش هقدر اوفيلك حقك انتي عملتي اللي بقلنا سنين بنحاول في خصوصا لما الدكتور قال مرضها نفسي مش عضوي 

و عمت حاله من الصمت فجاءة لدخول حمدان و رجال يرتدون الزي الصعيدي وعلي وجههم علامات الشر

نظرت روز لعاصي وكأنه مصدر امانها ذهب عاصي يقف بجوارها وأمسك يدها كأنه يبث الامان لها 

لاحظت هبه الخوف في عيون روز وضحكت بغل وذهبت جوار حمدان لكي تتخ سمها في أذنه وقالت ؛

- اوعي تخليها تضحك عليك الفرح ده مش بجد كل ده علشان الورث وانت متاخدش حاجة اوعي تمشي من هنا غير لما تاخكها معاك هي وفلوسها 

اشتد غضب حمدان ولا حظ عاصي قرب هبه وتوقع ما قالته نظر لها بغضب 

امسك عاصي يد روز بشده ثم اقترب يقبلها من راسها وأخرج خاتم من الالماس و وقدمه لها أمام الجميع

اقترب محمد من رنا وقال:

مبروك يا آنسة رنا فرحت ليكي قوي انتي جميلة جدا 

ابتسمت رنا بخجل واحمر وجهها 

ذهب محمد لعاصي وقال:

بشمهندس عاصي ممكن كلمة بصراحة مش قادر اصبر لما الفرح يخلص انا بطلب ايد الآنسة رنا وعاوز اعمل الخطوبه حالا مع فرحكم

ضحك عاصي علي طريقة وقال:

- في ايه يابني هو حد بيجري وراك في. حد يخطب كده مش لما اعرفك وآسئل عنك 

قطعت روز كلامة : 

انا اضمنه يا عاصي وافق علشان خاطري وخلينا كلنا نفرح 

نظر لها عاصي وابتسمت وقال: 

ماشي يا محمد انا موافق روح هات العروسه 

ذهب محمد اتجاة رنا وماسك يدها وقال وهو ينظر في عينيها بحب

- ممكن اجمل بنوته تقبلني شريك حياتها ونصها التاني يا نصي.الحلو

أشتدت حمرة الخجل في وجهها وهزت رأسها بالموافقة


اقترب حمدان ليأخذ روز من يد عاصي ولكنه اتفجاء ب عاصي تعتصر يده بشده وقال له محذرا 

ايدك لو اتمدت تاني علي حاجة تخصني هقطعهالك مفهوم روز مراتي 

وانا مش مصدق

ان شله عنك ما صدقت واتفضل برا البيت ورجلك ما تخطيش هنا 

لع مش خارج ده بيت ابن عمي يعني بيتي وانا الوريث الوحيد له و انا عرفت انك كل ده تمثيل ولازما روز تتجوز من ولدي 

قال عاصي غاضبا 

انت اتجننت بقولك روز مراتي روح جوزة للي قالتلك أن ده تمثيل 

اقترب المحامي وجذب حمدان و طالعة علي عقود البيع التي تمت قبل وفاه رضوان ذهب حمدان يجر أذيال الخيبة تحت نظرات هبه الغير مصدقة لما يحدث أمامها ذهبت لخالتها تستنجد بيها 

قالت الخاله:

معلش يا هبه كل شيء قسمة ونصيب وانا اول مرة اشوف الفرحة في عيون عاصي ورنا لما صدقت فرحوا استحالة هكسر فرحة اولادي بعد كل الي شافوا زمان بكرة تلاقي نصيبك أن شاء الله

نظرت لها هبه بخبث وقالت 

اه باوخالتوا تمام ربنا يسعدهم 

ثم جزت. علي أسنانها وقالت بخبث

و ماله يفرحلهم بيومين 


رجع حمدان من من علي الباب والغضب متكلمة واقترب من هبه وقال

انتي عاد مرت ولدي وقدامي علشان اكتب عليكم منا مش هخرج من المولد بلا حمص

نظرت له هبه باستحقار وقالت بقرف

مين اللي يتجوز ابنك ده انا انت متعرفش انا مين ولا إيه

لع مخبرش بس انتي اللي طلعتيني عيل قدام عاصي لما قلتي أنه تمثيل يبقي تتجوزي ولاي قدامي بدل ما اطخك عيار تطبي ساكته مكانك خرجت هبه والرعب يتملكها

  •تابع الفصل التالي "رواية مزرعة الغضب" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات