Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مزرعة الغضب الفصل العاشر 10 - بقلم نرمين قدري

 رواية مزرعة الغضب الفصل العاشر 10 - بقلم نرمين قدري

الفصل العاشر

طول الطريق عودتهم وروز ملتزمة الصمت هي وعاصي 

ظل عاصي يسترجع كلام المحامي أنه لازم يعيش مع روز سنه كاملة و لا يحق له أن يمنعها من ممارسة عملها كطبيت داخل المزرعة الا إذا هي أرادت ذلك 

قال عاصي بغضب :

+ انا مش فاهم الحاج رضوان بيعمل كده ليه وعلشان ايه ، منا ممكن احميكي من غير جواز، ليه يجبرني اعيش مع حد انا مش بحبه و مش بعرفه،

ليه انا اكون مجبور علي الجواز منك 

قالت روز والخجل بتملكها واحساسها أنها مفروضة عليه بيجرح كرامتها 

- متقلقش يا بشمهندس الوضع هيفضل زي ما هو انا هنام في الاوضة اللي في الجنينة زي ما احنا كل الكلام مجرد حبر على ورق سنة وهتعدي وكل واحد حر في تصرفاته 

قال عاصي وقد تملك منه الغضب :

- انا اصلا مش مستني رايك علشان اعمل كده هو ده اللي هيحصل انا اصلا ليا حياتي وهعشها زي ما احب انا مرتبط بواحده وكنا متفقين نتجوز اظن ده حقي ابوكي قال اتجوزك بس مقالش متجوزش عليكي وانا هتجوز مع اللي احس انها مش مفروضه عليا زي الدوا 

شعرت بجرح مشاعرها و قد فقدت قوها من كثرة المهانه 

لمح عاصي دموع عالقة في عيونها شعر أنه اذادها معاها في الكلام  

قالت رنا وقد أدمعت عيونها علي حال روز :

- بعد اذنك يا عاصي انا عاوزة انام مع روز انهاردة 

قال عاصي تمام يا رنا زي ما تحبي

ثم وجه كلامة ل روز وقال:

+ المحامي قالك علي الراتب الشهري بتاعك بخصوص شغلك في المزرعة 

هزت راسها وقالت:

- اه شكرا 

+ وها المبلغ عجبك ولا المرتب مش مناسب ليكي

- تمام مناسب والتزمت الصمت 


دخلت رنا بصحبه روز الي ومنزل روز الصغير 

قامت روز بمساعدتها في تبديل ملابسها والنوم 

استيقظت روز في الصباح واستقلت سيارتها لمحها عاصي وهي خارجة حاول جاهدا الا يعطي الموضوع اهتمام ولكن فضوله غلب عليه كان يود يعرف اللي اين ستذهب باكرا 

تتبعها دوان أن تشعر به 

ذهبت روز لتبيع سيارتها فاهي لم تملك مالا ، باعت سيارتها وهي تنظر لها والدموع تنهمر من عينيها فكانت غاليه قوي عليها 

وذهبت واشترت بعض مستلزمات للبيت من طعام 

عادت المزرعة

تعجب عاصي من أمرها وعلم أنها فعلا بحاجة للمال و أن والدها ظلمها عندما وضع كل مالها في وديعة وربطها بشرط الزواج 

دخلت روز بيتها و جدت رنا قد استيقظت أعدت الفطار ثم جلست مع رنا تساعدها على الحركة بمفردها وكانت حاله رنا نستجيب بسرعة ثم ذهبا سويا للعمل 

انهكمت روز في العمل حتي لا تفكر فيما يحدث لها 

دخل عليها محمد المهندس الزراعي المسؤل عن المحاصيل وجلس يهزر ويضحك معاها كعادته وعينه لم تنزل من علي رنا فقد اعجب بيها من اول نظره 

دخل عاصي ولا حظ قرب من محمد من روز دقت طبول الغيرة أعلنت عن حضورها فقد دبت الغيرة في قلب عاصي لقد اعلن قلبه الاحتجاج عليه وتغلب علي قسوتة فقد كان قلب عاصي كالحجر و لكن العشق اذاب الحجر 

اقترب منهم عاصي وقال وهو ينظر لها نظرات غضب:

- خير يا دكتورة ايه الحاجة اللي مخليه الكل يضحك كده وصوت ضحككم مسمع لآخر المزرعة ضحكوني معاكم

بس الاول نتعرف علي الاستاذ اللي واخد راحته كأنه في بيته 

قام محمد واقفا من الخجل 

رفعت روز حاجبيها وقالت:

- اعرفك البشمهندس محمد المهندس زراعي اللي ماسك محاصيل الأرض و الزراعة هنا و تقريبا أنا وهو متربين سوا ويمكن صديقي الوحيد 

بكلامها قد وصل عاصي اللي أعلي درجات الغضب وجز علي أسنانه وقال :

ايه مش هتعرفني علي البشمهندس

قال محمد مسرعا ليخفف من حده الموقف لقد راي الغيرة في عيون عاصي:

- حضرتك طبعا غني عن التعريف حضرتك المهندس عاصي اللي اشتري المزرعة من الحاج رضوان الله يرحمه 

قالت رنا بمرح:

+ وانا رنا اخت عاصي

قال عاصي متحديا 

- وروز بتكون مراتي وفرحنا بكرة عاملين حفله صغيرة في الفيلا ياريت حضرتك تشرفنا 

ثم التفت إلي رنا وروز وقال :

- مش كفايا شغل لحد كده ويلا علشان الكل مستنيا علي غدا 

قالت رنا :

- اه والله انا هموت من الجوع جداااااااا يلا بينا بجد الشغل. هنا مرهق بس ممتع ليكي حق يا روز روحك تبقي متعلقة بالمكان يستاهل التعب اللي تعبتيه 

ابتسمت لها روز ثم قالت:

- تمام انا كمان تعبت من الشغل يلا انا مروحة سلام 


جري وراها عاصي وماسكها من ذراعها لدرجة أنه ألمها وقال بحده:

+ علي فين رايحه حضرتك 

- علي بيتي ايه غريب في ده مش كان اتفقنا علي كده 

+ اه كان اتفقنا بس لما كان حضرتك بتحترمي أن اسمك علي اسم راجل مش فاتحها علي بحري 

+نعم حضرتك بتقول ايه معلش كده وضح

يعني يا دكتوره يا محترمة مينفعش تقعدي تهزري وتضحكي مع كل واحده هنا 

- انا هزرت مع مين مش فاهمة

ثم كشرت وقالت: 

- ااه انت تقصد محمد ودي فيها ايه انا اعرف محمد من وانا في ابتدائيه

+ فيها انك علي ذمة راجل المفروض تحترمي اسمة

- ها وبعدين اعمل ايه يعني مش فاهمة

+ يعني ماتقوفيش تكلمي مع اي حد 

-تمام موافقة بس يكون الفعل متبادل زي ما عاوزني احترامك انت كمان تحترميني وتحترم أن مراتك 

+ مش فاهم عاوزة ايه 

قطع كلامهم صوت رنا وهي بتقول 

- اخصاوا بقا انا جعت قوي و تعبت عاوزة انام 


رفع عاصي حاجبية وقال بأسلوب أمر 

+ يلا معايا علي الفيلا وبلاش صوتنا يطلع اكتر من كده 

+ تمام هاجي معاك بس يكون في علمك البت الصفرا اللي هناك دي لو اتكلمت انا مش هسكت ليها هي بقا اللي لعبت في عداد عمرها طلبتها ونالتها وانا اصلا عفاريت الدنيا بتنططت في وشي


دخلوا جميعا للفيلا ودخلت روز ورائهم ورأسها مرفوعة لاعلي

قالت مروة مندفعة كل ده علشان تيجوا انا هموت من الجوع وقطعت كلامها عندما لمحت روز معهم 

نظرت لها بحقد وقالت :

- مش كنت تقول يا عاصي أن معاك ضيوف علشان اعمل حسابهم علي السفرة 

ابتسمت روز لها وجلست علي السفرة وقالت :

-عندك حق بعد كده لما تحبي تيجي عندنا ادينا خبر اصل احنا فعلا مش بنستقبل الضيوف في اي وقت يلا يا جماعة الاكل هيبرد

اه سوري يا هبه اتفضلي اقعدي احنا بيت كرم و بنفهم في الأصول مينفعش نرد ضيف ساعة اكل 

من فضلك ياعاصي خالي حد من المطبخ يحط طبق زياده للضيفة 

ثم التفت إلي رنا التي كانت تكتم ضحكاتها وقالت:

ها يا رورو قررتي هتلبسي بكرة ايه ولا لسة انا عن نفسي هلبس الفستان اللي اختار ليا عاصي كان يجنن

قالت الأم :

- مش فاهمة فساتين ايه اللي يتكلموا عنها و عاصي ايه دخله في ده 

قالت روز بدلع :

-يا طنط لحقتي تنسي هو مش بكرة فرحنا انا وعاصي 

هو في فرح من غير عروسة ما تلبس فستان الفرح بذمتك يا هبه يصح كده

جلست هبه تاكل في نفسها من الغيظ ولم تستطيع الرد عليها 

انهمك الجميع في الاكل ولاحظ عاصي أن روز لم تأكل اي شيء ولكنها تتصنع الاكل

  •تابع الفصل التالي "رواية مزرعة الغضب" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات