Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حب من اول رسمه الفصل الرابع والثلاثون والاخير 37 - بقلم منى أحمد

  رواية حب من اول رسمه الفصل الرابع والثلاثون 34

روح أنا سيباك وداخله ازاكر 
صقر لا خليكي جنبي 
روح لا مش أنا نكد 
صقر اه وهتقعدي جنبي بردو 
روح والامتياز 
صقر أنا واثق فيكي 
تعالي بس في حضني 
هديكي شويه حنان 
تعالي تعالي 
روح تعرف لما بحضنك بحس ب اي 
بحس بحنان الاب إلي عمري م شوفته ف حياتي 
بحس اني ف امان ومحدش يقدر يأذيني بحبك اوي يصقر 
صقر وانتي روحي ي روح  ربنا يديني فوق عمري عمرين واحققلك كل إلي بتتمنيه لو بتعرفي أنا مخططلك مستقبلك ازاي مش هتزعلي ثانيه .انتي بنتي قبل م تكوني مراتي وحبيبتي يروح لو اقدر اجبلك القمر هجبهولك لحد عندك 
روح حضنته زياده وعيوننها دمعت 
وجيه تقوم وبتقول الرز بلبن 
صقر شدها لحضنه
خليكي فحضني متقوميش
اشبعي حنان 
روح ابتسمت بخجل تاني يوم 
راحت روح الكليه وقابلت بسمه هناك وبعد م خلصت 
خالد كان مستنينا برا الجامعه 
وفتحت شباك العربيه وهو بيشاورلها انها تركب 
خالد اي إلي لبساه دا 
بسمه ماله 
خالد ضيق 
بسمه والله أنا مش شيفاه ضيق 
خالد بعصبية مسك أيدها وهو بيقول وانا شايف أنه ضيق وميتخرجش بيه 
بسمه بوجع ااااه سبني 
خالد بسمه اتعدلي  معااي 
أنا جوزك دلوقتي 
بسمه فجاه فضلت تعيط
وهو من جواه بيقول كدا هتخليها تكرهك 
خالد وقف العربيه وهو بيقول انزلي 
نزلت بسمه ومسكها خالد من. أيدها وهو بيقول نتمشي شويه ع الكورنيش 
بسمه أنا عايزة امشي 
خالد وانا بقولك هنتمشي 
وبلاش عند 
خالد وهما ماشين 
تعرفي ي بسمه صدقيني أنا مش بعمل كدا عشان مثلا بمشي كلامي عليكي زي م انتي فاكره 
أنا كل ما ف الأمر اني راجل عندي نخوه وشرف 
وشايف الشباب بتبص ل البنت ازاي 
وبعدين خايف عليكي من جهنم مفيش اجمل من اللبس الواسع الفضفاض ولما تتجوزي أو حتى ف بيتكم البسي إلي انتي عايزاه حطي فوشك إلي عيزاه بردو محدش هيكره كدا
أما تيجي تخرجي وانتي راشه برفان ولبسك مجسم عيزاني اطبطب عليكي 
بسمه أنا بفهمك دلوقتي أما لو اتكررت تاني مش هتلومى الاااا حالك 
بسمه خلصت كلامك يلا عايز اروح 
خالد استني 
كان في طفل بيبيع غزل بنات ف خالد راح لعنده وجاب منه اتنين 
خالد خددي 
بسمه ابتسمت لأنها بتحب الحاجات دي جدا 
بسمه  شكرا 
خالد انتي بتحفظي قراءن ولا اي 
بسمه باحراج لا وانا صغيره حفظت جزء وبعدين وقفت
خالد القراءن هو إلي هيشفعلك يوم القيامه 
لازم تبدائي حفظ قراءن من بكرا وانا هجيلك كل اتنين وخميس. اسمع عليكي 
بسمه تفتكر هقدر احفظ 
خالد اكيد بس اهم حاجه تكوني مستعده من جواكي ومتقبله 
عايز اتجوزك ف الجنه 
بسمه بضحك بعد م تعيش معايا هتغير رأيك 😂
خالد بابتسامه لا لا أنا احساسي ميخيبش قد اي انتي طيبه جدا لدرجه الهبل كمان بس واضح كدا أن حد خزلك ف مش قادره تبقي بسمه الاولانيه
بسمه استغربت واتنهدت بحزن 
خالد صدقيني هعوضك عن كل الايام الي مريتي بيها اي كان أي انا مليش دعوه بالماضي بتاعك انا ليا الحاضر والظاهر منك 
بسمه بابتسامه واتنهدت براحه 
وهما ماشين خالد شاف بائعه مناديل والدموع ماليه عينيها 
خالد لبسمه خليكي هنا وانا جاي 
وصل خالد عند الست دي 
وكان جنبها ابنها 
وهي بتقوله حقك عليا ي ابني اعمل اي طيب 
استحمل الجوع شويع 
خالد السلام عليكم ي امى 
الست وعليكم السلام 
خالد بتبيعي اي 
الست مناديل وشويه حاجات استرزق منهم 
خالد وعلي كدا بتكسبي ومكفيه احتياجاتك 
الست اه الحمد الله بناكل ونشرب مستوره أحسن من غيرنا 
خالد الدموع اتراكمت في عينيه وافتكر الايه الكريمه 
بسم الله الرحمن الرحيم 
(ويحسبهم الجاهل أغنياء من التعففف تعرفهم بسيماهم لا يسألون الناس الحافا) 
صدق الله العظيم 
خالد أنا عايز كل دا ي امى بكام 
الست خلي يبني عنك خالص 
خالد بابتسامه وهو بيداعب ابنها اسمك اي 
الولد  محمد 
خالد عاشت الاسامي فسنه كام 
الولد مدخلتش مدارس .
الست اتفضل يبني 
طلع خالد الفلوس واداها 
الست بس كدا كتي
خالد بمقاطعه أنا كنت محتاج الحاجات دي جدا وربنا بعتك ليا 
الست ودموعها اتراكمت فعيونها ربنا يبارك فيك يبني 
ويبعد عنك كل ظالم مؤذي ويهديك لما يرضيك ولا يشمت حد فيك 
خالد اللهم امين  الدعوتين دول بالدنيا كلها 
ممكن اخد رقمك ي امى 
الست لى 
ا
خالد عشان لما احتاج حاجه اكلمك 
طلعت الست لونها الزراير وادته الفون 
سجل الرقم خالد واستاذن ومشي 
الست ل ابنها يلا ي ماما نروح هعملك إلي نفسك فيه قوم يضنايا 
محمد نفسي أكل لحمه بقالنا زمان مكلناش فراخ 
الست هتاكل كل الى عايزة 
بسمه كانت مراقبه كل حاجه ودموعها نزلت 
ولما خالد قرب عليها مسحت دموعها 
خالد يلا بينا 
حط الشنط ف العربيه 
ووصلها البيت 
خالد هدخل معاكي عشان اقولهم واعمليلي شاى 
دخل خالد مع بسمه ورحبوا بيع 
خالد معلش لو بسمع اتاخرت أنا أخدتها من الجامعه وكنت محتاج تساعدني ف حاجه 
ابو بسمه أنا واثق فيك يبني بس مينفعش هي تتأخر كل يوم كدا عشان الناس 
خالد فاهمك ي عمى 
ابو بسمه اتفضل يبني اشرب حاجه 
عملت بسمه الشاى 
خالد أنا هاجي احفظ بسمع قراءن اتنين وخميس 
ابو بسمه بفرح ربنا يبارك فيك يبني 
خالد استاذن أنا بقي 
عشان الوقت 
خرج خالد 
وبسمه كانت مبسوطه جدا دخلت وهي مستعده أنها تبدا من جديد
وقد اي أن ربنا رزقها بالشخص الصح الإنسان الحنين إلي بيحس بغيره ونامت وهي حسه برضا وارتياح وأنها هتبدا من جديد برغبه منها 
عدو اربع سنين 
وروح 
مستمره ل الذهاب ل الكليه والامتحانات قربت 
ووسا وندا اتجوزو وعلاقتهم قويه جدا 
وبسمه وخالد علاقتهم بقت اقوى وحفظت القراءن الكريم  واتغيرت للاحسن بقت تلبس واسع وتغطي شعرها  ومبتحطش ميكب واتجوزت خالد وابنهم حضر حفلة التخرج 
بدأت الامتحانات وروح وكانت خلال السنين إلي فاتت بتطلع الأولي علي الجامعه 
وصقر كان مشغول فشغله وفتح شركه تانيه وكبرها وفي نفس الوقت مهتم بيها وبيحضر الاكل ليها وبيوديها ويجبها  
اخر امتحان وروح كانت مطبقه كل الليل وصقر قاعد جنبها كل شويه يعملها قهوه وبيساعدها 
والصبح روح نامت وهي بتزاكر 
صقر بقبله رقيقه حبيبي اصحي يبابا الامتحان 
روح بتعب قايمه قايمه
صقر اخر امتحان النهاردة وخلاص
وراحت الامتحان وصقر مراحش الشغل 
صقر ف الفون  
تمام أنا كمان شويه هجيب كل حاجه تتبروز
وبالنسبه ل المكان تاني 
تمام 
قفل صقر وهو في قمة سعادته 
وخرج اشتري فستان غالي جدا مفيش منه غير نسخه واحده ومعمول مخصوص  لروح ابيض وواسع وكلوا الماظ 
وكعب زي كعب سندريلا 
جبهم البيت وكان قاعد بيتفرج عليهم 
عند بسمه وخالد 
بسمه خالد في مفجاه 
خالد بابتسامه حب اي هي 
بسمه أنا هتنقب 
خالد بفرح بجددد 
اجمل خبر سمعته في حياتي 
ربنا يثبتك ديما 
أنا كمان عندي مفجاه 
قدمت علي الحج 
وهنروح كلنا  
بسمه بدموع بجد يخالد 
خالد مش وعدتك فااااكره من كام سنه انك لو ختمتي القراءن في مفاجاه كبيره 
حضنته بسمه بحب وهى بتقول ربنا يخليكم ليا حبيبي 
وميحرمنيش منكم 
عند وسام وندا 
وسام 
انتي بقيتي برطه 
طول الوقت بتاكلي وقاعده 
ندا انت الي رفضت اني اشتغل 
وسام طبعا مفيش شغل عايز وقتك كلو ليا أنا وبس 
ندا اناني 
وسام بضحك قلبي 
تعرف لما اقابل امي هشكرها 
لاني عرفت اجمل حد ف الدنيا 
صقر بيتصل 
الوو
صقر اخبارك ي صاحبي
وسام اخبارك اي 
امممم 
حاضر مش هتاخر 
حاضر أنا وندا تمام 
بص صقر في الساعه 
وقال يدوب اجهز  
خرج بدلته السودا 
وبرفانه الفرنسي 
روح خرجت وهي بتصرخ مع صحابها وأنها خلاص خلصت 
وبعدين بصت بحزن أنه صقر مجاش خدها 
روح فسرها اروح أنا يمكن تعبان ونايم أنا تعبت اعصابه الايام الي فاتت 
وصلت روح البيت 
ودخلت  وسرحت في جمال صقر وشياكته 
روح احمممم علي فين 
صقر بضحك هتجوز عليكي 
روح نعم نعم 
صقر وهو بيضحك 
تعالي عايزك تروحي معايا فرح واحد صاحبي وناس مهمه 
جبتلك اللبس ادخلي شوفيه 
دخلت روح بفضول وشهقت 
وبتقول اي دا 
صقر عجبك 
روح اكيد غالي جدا بتهزر 
صقر مفيش حاجه تغلي عليكي لو عايزة القمر اجبهولك 
روح بابتسامه 
صقر هتبصيلي كدا كتير اجهزي 
لبستوا روح ولبست طرحه ابيض وكانها ملاك نازل على الأرض 
شافها صقر سرح في جمالها 
بص ف الساعه 
والفون رن 
وسام انت فين 
صقر جين دلوقتي 
خرج صقر وروح من البيت 
ووصلوا المكان 
صقر وهو في العربيه 
غمي عينين روح 
روح بضحك هوقع 
صقر متخافيش 
صقر فتحي 
فتحت روح عينيها 
روح بصت لصقر ومبرقه مش مصدقه عينيها 
صقر شوفتي انك كنتي ظلماني 
دا المعرض بتاعك ي ستي وعلي البحر كمان 
دخلت روح وفجاه كل الفنانين المشاهير بداو يسقفوا 
وكلوا كان منبهر من المعرض إلي كان عباره عن لوحاتها
روح بدموع بصت لصقر 
والكل بدأ بهدوء يخرج 
صقر حضنها 
وهو بيقول معرض روح اول معرض ليكي ومش اخر واحد أنا واثق فيكي وواثق انك هتعديني كمان 
ودموعك دي مشوفهاش تاني 
روح بحبك يصقر بحبك اوووي
صقر بلاش دموع بقي 
فجاه روح انتهبت الناس راحت فين 
صقر  بضحك مش مهم غمضي عينك دلوقتي 
فتح صقر المكتبه إلي ف المعرض وكان بابا بيطل ع الشط علي طول 

ومسك ايديها وكان في مكتبه كبيره في ركن ف المعرض فتحها وكان الشط ع طول قدامهم 
شالها صقر مره واحده 
وبدأ يجري 
روح انت واخدني فين 
نزلها صقر 
فتحي عينك 
وكانت باخره كبيره 
كلها انوار واغاني حليم 
والمعازيم كلهم 
ووسام وندا 
وبسمه وخالد 
وكل الحبايب 
صقر النهارده اليوم المناسب لفرحنا إلي حرمتك منه 
ونزل علي ركبته 
وفتح علبه شيك جدا 
وكان فيه خاتم  كلوا الماظ 
وبيقول بضحك تتجوزيني بروح 
روح بدموع وضحك بتهز رأسها بالموافقه 
لبسها الخاتم 
وقبلها علي جبينا قبله رقيقه 
وهو بيقول زكري عمرك م هتنسيها 
 وكان بيغني وهو ماسك ايديها وبيغني بيحب بيقول  
خليك فاكرني يا اللي بجمالك وبعيونك دول أسرني
خليك فاكرني وإن حس قلبك يوم بقلبي إبقى زورني
خليك فاكرني يا اللي بجمالك وبعيونك دول أسرني
خليك فاكرني وإن حس قلبك يوم بقلبي إبقى زورني
دا إنت في عينيا، كل اللي ليا فرحة شبابي، والدنيا ديا دا إنت في عينيا، كل اللي ليا فرحة شبابي، والدنيا ديا
أول ما شفتك لمست قلبي بنظرة واحدة نسيت جراحه
لقيتك إنت أجمل حكاية حب نسيتي اللي راحه
ما تغيبش عني وخلي قلبك لو ناديته يجيني ثاني
دا إحنا اللي بينا الحب كله عمر مر معاك ثواني
دا إنت في عينيا، كل اللي ليا
فرحة شبابي، والدنيا ديا
خليك فاكرني
بدأ الكل يسقف
ندا ل وسام 
حلوين اووووي
وسام جدا ربنا يسعدهم 
كل المعازيم كانو بيتكلموا عن فخامه الفرح 
وكل حاجه 
 وروح عيونها دمعت 
وبدأ الكل يرقص اسلوا 
وروح كانت طايره من السعاده 
رجعت الباخره والناس كلها مشيت 
ونزلوا روح وصقر علي الشط وهما ماسكين ايد بعض 
روح تعرف نفسي في أي 
صقر اي 
اقلع الكعب ونجري 
بدأت روح تقلع الكعب ومسكتو في الايد التانيه وجرو علي الشط وقفت روح وهي بتضحك وبتنهج
رجعوا البيت وروح في قمة السعاده 
وفجاه بدون مقدمات حضنت صقر وباسته في خده وهي بتقول ربنا يخليك ليا ي اجمل عوض بحبك 
قاطعها صقر بقبله طويله 
وكانت اجمل ليله في حياة روح كلها 
تاني يوم صحيت روح 
وبصت جنبها ملقتش صقر قامت اخدت دوش وخرجت لقت الفطار جاهز 
روح بابتسامه انت مش رايح الشغل 
صقر تؤ تؤ لأن النهاردة الجمعه 
روح اااه صح نسيت 
صقر بضحك  امبارح نساكي ولا اي 
روح نننننني 
عدى الايام واتخرجت روح وصقر كان معاها وحضر معاها حفلة التخرج وكان تاني اجمل يوم 
روح وهي مبسوطه وماسكه الشهاده 
وبتقول يااااه عدى كل السنين دا
اتجوزت إلي حبيته اتعملت واتفوقت 
وفي ايدي الشهاده دلوقتي وانا معايا اكتر شخص بحبه 
صقر سرحانه في أي 
يلا سيلفي التخرج 
وفي اليوم دا كان صقر مدعو للحفل بعيد عن روح 
وكان شخصيه رئيسيه في الحفله 
عند ندا ووساام 
وسام بقالك يومين مش بتاكلي حكايتك اي 
ندا معرفش مش طايقه ريحة الاكل 
وسام يلا تكشفي نطمن 
ندا لا أنا هبقى كويسه 
وسام بطلى جدال ويلا 
راحوا وسام وندا 
الدكتوره 
مبروك المدام حامل 
وسااام بفرح الف مبروك وحضنها
بس ندا كان اتكب علينا جردل ميه ساقعه 
مشيو البيت 
وسام مالك في أي 
ندا متفاجاه
وسام مش عايزك تتحركي تعملي حاجه 
هنسمي اي لو جالنا سواء بنت ولا ولد 
ندا لو ولد نسميه محمد علي اسم والدي الله يرحمه 
لو بنت رحيل 
وسام رحيل 
ندا اه وحش 
وسام اي رأيك في جويريه 
ندا جميل بردو 
عدت الايام ونتيجه روح ظهرت 
وطلعت الاول ع الدفعه كالعادة 
وكان صقر مبسوط بيها جدا 
وبدأ تشتغل علي نفسها 
عدو تمن شهور 
روح جالها 
التعين معيده فجامعه فنون
وكانت مبسوطه جدا وبدأت تحضر في الماجستير والدكتوراه 
وسام كان عند أهله بعد م اتصافوا وندا كان باين علي وشها التعب وفجاه بدأت تتتوجع 
ندا الحقنيييي
قام وسام بخوف 
شالها وركبها بالعربيه وعلي اقرب مستشفي 
وكان واقف قلقان وبيروح وبيرجع ف الطرقه
الممرضه دكتوره ضربااات قلبها مش منتظمه 
خرجت الممرضه وهي سائله الطفل وعيونها مليانه دموع 
وسام اول م شافها  ومعاها البيبي مسالش غير علي ندا 
وسام طمنيني اخبار ندا عامله اي 
الممرضه ربنا رزقك ب بنوته قمر وادتهاله بين ايديه 
وسام بقول ندا كويسه يعني 
الممرضه 
البقاء لله  
وسام بجنون يعني اي
مشيت الممرضه  
ووسام بدأ يعيط زي الطفل الي فقد أمه  
وهو حاضن بنته  
وكانت بتعيط ومش عايزة تسكت 
وسام طلع فونه ورن ع صقر وهو منهار 
وسام تعالي بسرعه يصقر 
ندا مااتت 
صقر انت بتقول اي 
قام صقر 
روح في أي 
صقر يلا معايا بسرعه 
خرجوا من البيت وخلال دقائق كانو في المستشفي 
ووسام قاعد وحاط ايديه ع دماغه والبنت بتعيط 
اخدت روح من البنت 
وبتحاول تسكت فيها 
ووسام كان منهار
صقر حضنه وبدأ يهدي فيه 
ودخل ل مدير المستشفي واتخانق معاه وأنه هيعمل محضر ل الدكتوره 
الدكتوره دخلت وهي بتقول 
المريضه كان عندنا مضاعفات وارتفاع في ضغط 
خرج صقر وبدأ يجهز في الإجراءات 
وروح كانت بتعيط وماسكه الطفله وبتمشي بيها في الطرقه 
ووسام كان قاعد وحاطت ايده ع دماغه 
خرج صقر ل وسام 
وقعد جنبه وبدأ يهدي فيه 
صقر. لازم تكون قوي عشان البيبي 
واحنا جنبك 
وسام والدموع متجمعه في عيونه 
وبيقول  سابتني أنا وهي 
مليش غيرها في الدنيا 
صقر متقولش كدا ربنا موجود وكبير 
وسام أنا عايز اشوفها
صقر مش هينفع 
وسام بزعيق يعني اي مش هينفع مراتي وعايز اشوفها 
وبعد محاولات منه دخل شافها 
واول م شافها قعد ع الكرسي وبدأ يعيط وهو ماسك ايديها 
وبيبكي 
سبتيني لي مين إلي واعدني أن هنفضل مع بعض طول العمر 
هعيش ازاي من بعدك سبتيلي حته منك وروحتي 
فضل جنبها كتير وبعدين خرج وعيونه زي كاسات الدم 
روح وعيونها مليانه دموع 
صقر متعيطيش عشان وسام عايزين نقويه
روح يلا نروح نجبلها الحاجه الجو ساقع مش هتستحمل وجعانه 
خرجت روح وصقر 
وبعد دقائق كانو في المستشفي 
وسام كان قاعد 
لحد الصبح
اتدفنت ندا 
وخلص العزاء 
صقر تعال اقعد معايا يومين متقعدش لوحدك وبعد إصرار من صقر اخده معاه 
البنت هتسميها اي عشان اثبتها 
وسام افتكر اول م عرف انها حامل 
وندا قالتله رحيل 
وسام وهو بيحاول يخفي دموعه 
رحيل 
عدت ايام وروح كانت مهتمه بالبنوته 
وسام لصقر 
أنا همشي 
وخلي معاكي رحيل 
مش هوثق في حد غيرك وهبقي اجي أشق عليها 
ودعهم صقر واول م دخل البيت متعود ينادي عليها 
بس دموعه سبقته 
شايف صورتها في كل مكان ريحتها 
ضحكتها 
كل حاجه 
قرر وسام يسافر شهرين ويجرع.
والفتره دي روح كانت بتهتم برحيل 
واخدت اجازه من شغلها 
رجع وسام 
وكانت رحيل اتشدت شويه 
عدي شافها وقرر ياخدها معاه 
روح بدموع لأنها اتعودت عليها وحبتها 
وسام لازم اخدها عشان تتعود عليا بعد كدا مش هقدر تخدها وهتحسني راجل غريب 
جهزت روح كل حاجتها وهي زعلانه 
وقالت له يتعامل معاها ازاي 
وكل حاجه 
واخد حاجتها ومشيت 
وجبلها دادا تهتم بيها 
وتكون جنب منه 
بعد خمس سنين 
روح بقت من أشهر الفنانين 
وبقت دكتوره فجامعه فنون 
وفاتحه ورشه 
وربنا رزقها بنوح 
صقر تعال هنا يبن اللزينه هااات الفرش 
بوظلي اللوحه 
روح بضحك 
وابوه وأمه مين 
مش فنانين الواد هيبقي لمين يعني 😂
صقر يقوم يبوظلي اللوحه 
بعد م خلصتها ورسمت احنا التلاته 
روح مش كبيره بصمته هعلقها ف المرسم هنا 
صقر ضحك 
بصي مستخبي فين تعال 
نوح ببراءه 
خد 
صقر بيثبتني الولد دا تعال في حضن بابا 
نوح رحيل هيجو النهارده 
صقر اه النهارده الجمعه هيجوا 
روح اااه الولد طالع ل أبوه 
صقر بضحك بيضمن مستقبله
اخدت روح اللوحه وبدأت تعلق 
فيها 
صقر استني هساعدك 
وبفمزه اي الحلاوه دي 
روح همم اتلم 
صقر بضحك ماااااشي 
روح نهااار ابيييض 
صقر بضحك 
بقي شبه الكلب المنقط هههههه
روح كان يوم اسود لما قررنا نبقي فنانين 
وشالته تغسله أيديه ووشه من الألوان 
وبدأ يغني صقر لحليم ويقول 
وبرغم الريح وبرغم الجو الماطر والأعصار 
الحب سيبقي ياولدي احلى الأقدار
ووصل وسام ورحيل 
نوح جرى علي رحيل وحضنها 
وسام ولا لا ابعد بعيد عن البنت هقتلك 
روح بضحك اتفضل الاكل جاهز علي السفره
قعدو كلهم ونوح بيشيل من الاكل وبياكل رحيل في بوقها 
صقر بص ل روح ولكزها 
وسام أنا هقتلك ابنك النهارده الواد بجح زي ابوه بيبوسها قدامي 
صقر م بلاش نتكلم بقي ها 
وبدأو كلهم يضحكوا 
النهااايه 
اي رأيكم في الروايه 
محبتش اتاخر عليكم اكتر من كدا 
رايكم يهمني واي شدكم في الروايه 
وقراءه ممتعه ي اجمل قراء ♥️♥️♥️

  • يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظة اكتب في جوجل "رواية حب من اول رسمه كوكب الروايات" لكي يظهر لك الفصل كاملا
  • يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية حب من اول رسمه  ) اسم الرواية
reaction:

تعليقات