رواية شيخ العرب والجاريه الفصل الثاني 2 - بقلم نور الشامي
شيخ العرب والجاريه
نظرت العامله اليها بضيق ثم اقتربت منها الطبيبه وبدأت في فحصها حتي سمعت صوت احدي الفتيات وهي تتحدث بعصبيه :
انا عايزه افهم حاجه دلوقتي دا شغل ولا احنا دخلنا قصر السلطان
نظرت الطبيبه اليها ثم تحدثت مردفه:
لع انتي دخلتي اهنيه جصر شيخ العرب واكيد جبل ما تيجي جالولك طبيعه شغلنا صوح ولا لع انتي جايه من الشارع مش من بلاد بره ياشاطره
نظرت الفتاه اليها بضيق والتزمت الصمت وبعد فتره كانت تقف سلسبيل امام المرأه وهي بهذه الملابس الانيقه وبدأت عملها حتي جاء موعد العشاء كانت غرفه كبيره جدا بها مائده طويله فدخلوا الفتيات وبدئوا في تحضير الطعام حتي جلس ادهم وملهم فاثتربت سلسبيل ووضعت الطعام امامهم وتحدثت الفتاه التي بجانبها بهمس مردفه:
هو افتري وخلاص ليه كل الاكل دا مش فاهمه هما اتنين وبعدين فين شيخ العرب دا انا شايفه شابين صغيرن
انتبه ملهم الي الفتاه ثم اشار لها لتقترب اليه وتحدث:
محدش جالك ان ممنوع تتكلمي خصوصا وانتي اهنيه
نظرت الفتاه اليه بتوتر ثم تحدثت:
اسفه… اسفه
سلسبيل بضيق:
احنا لسه جداد منعرفش حاجه اهنيه
انتبه ادهم الي صوت سلسبيل وعندما نظر اليها ابتسم وهو يتفحص جسدها وتحدث:
اسمك اي وانتوا مين وجيتوا اهنيه امتي
سلسبيل بتوتر:
انا سلسبيل.. ودي غرام احنا لسه اول يوم لينا اهنيه بعد اذنك
القت سلسبيل كلماتها ثم ذهبت هي وغرام فتحدث ادهم بابتسامه:
لا المرادي البنات حلوه اوي جابوهم منين دول
ملهم بضحك:
اي مين فيهم ال عجبتك
ادهم بابتسامه:
الاتنين حلوين بس حاسس ان عاحبك غرام صح
ملهم بضحك:
صح.. هو انا كان بايت عليا اوي كده…
ادهم بسخريه:
يا ابني انا بعرفك من غير ما تتكلم… يلا قووم اقفل الباب دا بسرعه
القي ادهم كلماته ثم نهض ملهم واغلق الباب جيدا ونهض هو وادهم وبدائوا في حمل الطعام وخرجوا من باب خلفي ثم نزلوا الي اسفل دور في القصر وذهبوا من باب يخرجهم من القصر بأكمله وهم يخفون هويتهم حتي وصلوا الي مكان يمتلئ بالفقراء ووزع الطعام عليهم فأقترب منهم احدي الاشخاص وتحدث بسعاده:
والله يا احمد يا ابني منعرفش من غيرك كنا هنعمل اي لولا الواكل ال بتجيبه كان زمان الناس دي ماتت
ادهم بابتسامه:
متجولش اكده يا حج هو تنا يعني جايبه من بيتي ما هو كله من الواكل ال بيفيض من المكان ال بشتغل فيه
ابتسم الرجل ثم ذهب فتحدث ملهم:
يلا علشان لو اتأخرنا اكتر من كده هنتفضح والكل هياخد باله مننا
القي ملهم كلماته ثم ذهب هو وملهم اما عند سلسبيل كامت جالسه هي وغرام في الغرفه الموجود فيها العاملات فتحدثت احداهم مردفه:
لع هو مش بيضغط علي حد لو اعجب ببنت بيخلي رئيسه الخدم اهميه تطلبها وتجولها وافجت بتاخد دهب وفلوس كتير جوي رفضت عادي بتكمل في شغلها وخلاص
غرام بضيق:
طيب وملهم دا هو كمان زيه
الفتاه :
نسخه منه بالظبط الاتنين زي بعض
نظرت سلسبيل بضيق وبعد فتره في غرفه ادهم كان يجلس في غرفته عاري الصدر امام اللاب توب الخاص به ينظر الي احدي الصور وهو يبتسم حتي دخلت سلسبيل وتحدثت:
اتفضل دا المشروب ال حضرتك طلبته
نظر ادهم اليها بتفحص ثم تحدث ببرود:
فين اهلك.. هما موجودين اهنيه ولا في بلد تانيه
سلسبيل بتوتر:
لع انا معنديش اهل اتربيت في الشارع من وانا صغيره ومعرفش ميز اهلي
ادهم بسخريه:
احسن هما الاهل بيعملوا اي يعني
نظرت سلسبيل اليه بأستغراب ثم تحدثت:
بيعملوا حاجات كتير جووي يا شيخ العرب كفايه انهم بيحموا ولادهم لما بيوحصلهم حاجه
ادهم بضحك :
بجد؟! مين ال جالك المعلومات الغلط دي… الاهل بيحموا ولادهم؟!
القي ادهم اخر كلماته وهو مازال يضحك بشده فجاءت ساسبيل لتتحدث ولكن قاطعتها دخول احدي الخادمات وهي ترتدي قميص نوم وتقترب من ادهم كأنها زوجته فأشار ادهم لسلسبيل حتي تخرج وبعد فتره في غرفتها تحدثت بغضب مردفه:
بجولك البنت دخلت حضنته وراح مطلعني بره يا غرام
غرام بضيق:
انتي اي ال مزعلك برده… ما هو حر يعمل ال يعمله احنا مالنا وبعدين انتي عايزه يبقي اخرك ليله معاه يا سلسبيل
نظرت سلسبيل اليها بصدمه ثم تحدثت:
انتي مجنونه لع طبعا مين جالك انب زعلانه علشان البنت انا ال زعلني كلامه عن الاهل كنت لسه هرد عليه
جاءت غرام لتتحدث ولكن قاطعتها احدي الخدم وتحدثت مردفه:
لو كنتي كملتي كلام كنتي انطردتي من هنا…. شيخ العرب مش بيحب يجيب سيره الاهل.. بيكرهم وبيكره اب حد يجيب سيرتهم
غرام بأستغراب:
ليه يعني… ليه بتجولي اكده
الخادمه:
بيجولوا ان امه حاولت تجتله هو واخوه وملهم بيه جبل اكده واخوه مات
نظر الجميع اليها بصدمه وتحدثت سلسبيل مردفه:
امهم؟! ليه اكده في ام تعمل في ولادها اكده
جاءت الخادمه لتتحدث ولكن دخلت رئيستهم وتحدثت بغضب:
بس بجااا مش عايزه كلام الكل ينام يلا
نظر الجميع اليها بخوف ثم غفوا في النوم فورا وفي صباح يوم جديد كان ادهم يركض بالخيل كعادته حتي وصل الي خط النهايه وتحدث بابتسامه:
كسبت
اقترب العامل منه وتحدث بابتسامه:
والله يا بشمهندس يس انا بجول انط تشترك في المسابجه الجديده ظي انا متأكد انك هتكسب شيخ العرب
ادهم بابتسامه:
وليه اكسبه بس… شيخ العرب طيب وكمان اشطر مني بكتير مفيش داعي انا مش بتاع مسابقات انا همشي علشان عندي شغل عايز حاجه
العامل:
كتر خيرك يا ابني… ربنا يوفقك في حياتك يارب يا بشمهندس
اخرج ادهم بعض النقود وتحدث:
اتفضل يا حج… يلا مع السلامه
القي ادهم كلماته ثم ذهب اما في قصر شيخ العرب كان يجلس ملهم في غرفته حتي سمع صوت صراخ شديد فوضع يده علي اذنه وخرج من غرفته بسرعه ونزل الي الاسفل مكان الخدم وتحدث بغضب:
مييين بيصوت اكده…. ميين
نظرت غرام وتحدثت بتوتر:
دي بنت ايدها اتحرقت وهي بتطبخ
ملهم بغضب:
ال صوتت اكده تنطرد انا مش عايز اشوف وشها اهنيه
اقتربت الفتاه منه ثم تحدثت بتوسل:
انا اسفه يا بيه والله العظيم اسفه مش هعمل اكده تاني
نظر ملهم اليها وجاء ليتحدث ولكنه انتبه للحرق الذي في يديها فأغنض عيونه ووضع يده علي اذنيه وفجأه ظهر ادهم واقترب منه وسحبه ودخل بسرعه الي غرفته واحتضنه وتحدث بلهفه:
ملهم… اهدي… اهدي يا ملهم مفيش حاجه دي البنت مجروحه جرح بسيط
وضع ملهم يده علي اذنيه وصرخ بقوه وهو يتحدث:
هنمووت يا ادهم.. هنموت.. هنموت
ادهم وهو يحتضنه:
لا… لا.. اهدي متخافش احنا مع بعض اهه متخافش
القي ادهم كلماته وهو يحتضنه ويحاول تهدئته وفي المساء كان يقف امان احدي الغرف المغلقه بالسلاسل وجاء ليفتحها ولكنه استمع الي احدي الاصوات في الاسفل فنزل ووجد سلسبيل جالسه في حديقه البيت بجانب الورود فأشار الي رئيسه الخدم حتي اقتربت منه وتحدثت:
اوامرك
ادهم ببرود:
عايز البنت دي تكون عندي الليله
القي ادهم كلماته ثم ذهب وصعد الي غرفته ولكنه تجمد مكانه عندما سمع صوت يتحدث:
تفتكر لما تفضل حابسني اكده كتير هسيبكم عايشين ووو
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية شيخ العرب والجاريه ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق