رواية شيخ العرب والجاريه الفصل الرابع 4 - بقلم نور الشامي
نظر ادهم بتوتر وهو يستمع الي هذا الصوت حتي تحدثت سلسبيل مردفه :
اي ال بيوحصل… صوت مين دا
نظر ادهم اليها وتحدث:
ملهم… ملهم فين؟؛!
القي ادهم كلماته ثم اقترب من جهاز اللاب توب الخاص به وانصدم عندما وجد سيده في اواخر الخمسينات تقريبا مقيده بالسلاسل وهي تصرخ بشده فاغلق الجهاز بسرعع ووضع يده علي اذنيه وجلس علي الارض فاقتربت منه سلسبيل وتحدثت بلهفه:
شيخ العرب…. يا بيه اي ال حوصلك
وفي مكان اخر عند ادهم كان يضع يده علي اذنيه وغرام بجانبه لا تعلم ماذت تفعل حتي وجدت جخاز اللاب توب الخاص به فذهبت اليه وانصدمت عندما وجدت هذا المنظر ثم اغلقته ونظرت في الغرفه واغلقت السماعات الموجوده بها وذهبت اليه واحتضنته وهي تتحدث بلهفه:
اهدي… اهدي يا بيه.. انت اي ال حصلك بس فجاه كده
القت غرام كلماتها وهي مازالت تحضنه اما في مكان احسن ر وبالتحديد في احدي الغرف الموجوده في القصر ولكن في مكان مختبئ سري دخلت كاميليا وعلي وجهها علامات الغضب وتحدثت:
عايزه اي من ولادي يا حنان
نظرت حنان اليها وهي مقيده بالسلاسل وشعرها مبعثر علي وجهها وتحدثت بضحك مردفه:
عايزه اقتلهم يا كاميليا…. انا هقتلهم كلهم قدام عيونك… هتشوفي جثثهم قدامك وهتدفنيهم بأيدك زي ما دفنتي ال قبله
نظرت كاميليا اليها بغضب ثم اقتربت منها وصفعتها علي وجهها وتحدثت بصراخ:
دا في احلامك… في احلامك يا حناااان…. فاهمه انا مش هسمحلك تاذي ولادي تاني… انا ال هقتلك قبل ما تقربي لحد منهم
نظرت حنان اليها بضحك ثم تحدثت:
انتي عارفه كويس اوي انك متقدريش تقتليني علشان انا الوحيده ال معايا سركم… انا الوحيده ال اعرف مكان الشخص ال بتدوروا عليه بقالكم اكتر من اربع سنين… ومش هقولك
نظرت كاميليا اليها بغضب شديد ثم اخذت احدي الالات الحاده الموجوده وضربها علي قدميها بقوه فصرخت حنان بألم وجاءت لتضربها مره اخري علي راسها ولكن اقترب منها الحارس ومنعها وهو يتحدث بلهفه:
بلاش يا هانم.. لو سمحتي احنا محتاجينها واكده ممكن تموت
القت كاميليا العصا من يديها ثم ذهبت اما في غرفه ادهمكان ممدد علي الفراش عاري الصدر ولكنه في نوم عميق وسلسبيل بجانبه تنظر اليه باستغراب حتي انتبهت لهذه الحروق الموجوده علي ظهره وفي صباح يوم جديد عند غرام كانت تتحدث بلهفه:
والله يا سلسبيل وانا كمان.. شوفته انا اول مره اشوفه خايف كده وظهره مليان حروق
سلسبيل بتوتر:
انا مشوفتش الصوت دا منين…. بس شكله كان مراقب حد
غرام بضيق:
انا شوفتها واحده شكلها يخوف… انا مش فاهمه اي ال بيحصل بس انا حاسه ان فيه حاجه كبيره اوي وراهم ربنا يستر وياريت نبعد عن كل المشاكل دي
القت غرام كلماتها ثم ذهبت هي وسلسبيل وبعد فتره في غرفه ادهم كان يجلس بضيق حتي دخلت سليبيل التي تحدثت:
حضرتك طلبتني
ادهم بحده:
ايوه… انا جولتلك تمشي علشان تسيبي الاوضه اكده هو انتي بتتصرفي من دماغك ليه
سليبيل بضيق:
انا متصرفتش من دماغي بس حضرتك مكنتش موجود في الاوضخ فجولت امشي
نظر ادهم اليهاثم اقترب منها وهو يلامس خصلات شعرها ويتحدث’:
بس احنا لسه معملناش ال المفروض كنا نعمله امبارح
نظرت سلسبيل اليه بتوتر حتي اقترب من عنقها وبدأ في تقبيلها ولكنها ابتعدت فجأه وتحدثت:
بس انا مش عايزه اكون مجرد ليله وبس
ادهم ببرود :
اومال عايزه تكوني كام ليله عاد
سليبيل بضيق:
مش بالعدد انا عايزه يكون ليا مكانه خاصه اهنيه
ابتسم ادهم بسخريه ثم اقترب منها وسحبها من يديها حتي جلسوا علي الفراش واقترب ليقبلها وهو يردد:
نبقي نشوف الموضوع دا بعدين
القي ادهم كلماته ثم اقترب منها اكثر وبعد فترهمن الوقت كانت سلسبيل تقف امام المرأه بضيق وهي ترتدي ملابسها حتي اقترب منها ادهم وحضنها من ظهرها وتحدث:
عايزه اي؟! ال تطلبيه هتاخديه دلوجتي فلوس.. دهب.. عربيه.. او بيت
التفتت سليبيل وهي تتحدث:
ولا حاجه من دول… عندي طلب تاني بس عارفه انه صعب… عايزه افضل اهنيه لمده شهر
ابتعد ادهم قليلا ثم تحدث:
يعني اي مش فاهم
سلسبيل بتوتر:
يعني ابجي انا البنت الوحيده ال تدخل اهنيه لمده شهر
ابتسم ادهم بسخريه ثم جلس علي الفراش وهو يشعل سيجارته مرددا:
علشان تراقبيني صح… عايزه تعرفي اسراري واني ازاي بغير لهجتي بسرعه كده… فضولك هيموتك يا سلسبيل
سلسببل بتوتر:
دا طلب يا شيخ العرب وتجدر ترفضه بكل سهوله احنا ملنا اهنيه تحت اكرك انا بس جولتلك ال انا عايزاه
ادهم بابتسامه:
وانا موافق لمده شهر انتي الوحيده ال هتدخلي هنا بس بشرط… لو حاولتي تتعدي حدودك هقتلك.. لو حاولتي تدوري ورايا علي اي حاجه برده هقتلك.. اوعي تتعدي القوانين ال انا هعملها مفهوم
سلسبيل بتوتر:
مفهوم
ابتسم ادهم ثم اقترب منها وقبلها علي شفايها وفي المساء كان الجميع يجلس علي مائده الطعام والخدم يضعون الطعام امامهم فنظر ملهم الي غرام وتحدث بهمس:
بعد الواكل عايزك في اوضتي
غرام بتوتر:
حاضر
القت غرام كلماتها ثم ذهبت لتحضر باقي الطعام واقتربت سلسبيل من ادهم ووضعت الطعام امامه وجاءت لتذهب ولكن مسك ادهم يديها وتحدث:
اقعدي جمبي هنا
نظر الجميع الي ادهم بأستغراب ثم تحدثت بتوتر:
مينفعش يا بيه… مش مسموح للخدم يجعدوا اهنيه ولازم اكل مع غرام
ادهم بحده:
دا امر مش طلب… وانتي يا غرام اقعدي كمان
ندرت غرام بتوتر وجلست بجانب ملهم فتحدثت كاميليا :
غريبه.. اول مره بنات من ال بيشتغلوا عندكم يقعدوا معاكم علي نفس السفره
ادهم ببرود :
حظهم بقا يا ماما… قوليلي عرفتي حاجه عن مكانه
ملهم بضيق:
احنا لازم نتصرف كفايه حنيه كده.. نتصرف بقا يا تقول مكانه يا نقتل بنتها
كاميليا بحده :
لا طبعا مفيش حاجه اسمها نقتل بنتها هتقتلوا اختكم
نظرت سلسبيل وغرام الي بعضهم بخوف حتي تحدث ادهم:
ملهم معاه حق… يا نعرف المكان يا نقتلها وهي حره بقا كفايه اوي كده
القي ادهم كلماته ثم نهض وهو يمسك يد سلسبيل ويتحدث:
هتيجي معانا.. تشوفي فضولك هيوصلك لفين
القي ادهم كلماته ثم ذهبوا وايضا اقترب ملهم من غرام واخذها معهم وبعد فتره كانوا جميعا يقفون في هذه الغرفه امام السيده ولكن وجهها كان مختبأ حتي تحدث ملهم بحده:
يا تقولي علي المكان يا هنقتل بنتك احنا مش هنستني اكتر من كده
نظرت السيده اليهم بضيق وظهر وجهها ولكن انصدمت سليبيل وغرام التي تحدثوا في نفس الوقت مرددين:
ماما ووو
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية شيخ العرب والجاريه ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق