Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل السادس 6 - بقلم نرمين قدري

  

 رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل السادس 6




وفي الخارج وصل بيجاد لمنزل مسك فغيابها قد إطار عقله ظل واقفا امام منزلها متحيرا كيف يراها فقد جن جنونه ولا يعلم ماذا يفعل لكي يتمكن من رؤيتها فقال في نفسة :
انا هجازف وأخبط وزي ماتيجي بقي وربنا يستر وبلفعل طرق بيجاد باب منزل مسك
طرق بيجاد علي الباب فتحت مسك الباب ولسة هتتكلم تنحت وانصدمت من مفجاءة
وقالت مسك بصدمة:
-ينهار اسود انت ايه اللي جابك هنا يالهوي يالهوي
بيجاد وهو يبتسم :
-اهدي كده في ايه بس شوفتي عفريت انتي ولا اية كل الأمر انك وحشاني قوي وبصراحة لما ملقتكيش جيتي قلت اجيلك انا وحشتني قوي يا مسكي اعمل ايه بس مقدرتش اصبر
قالت مسك وهي تتلفت حولها بزعر :
-بيجاد امشي دلوقتي احسن حد يشوفنا وتبقي مصيبة الله يخليك امشي
ظل بيجاد واقف أمام الباب وقال :
-هو مين اللي يمشي انا لما صدقت لقيتك
مسك انا بحبك قوي بجد عمري ما حبيت حد كده
وفجاءة صرخت مسك:
يالهوي بابا جاي علي هنا يا مصبتي يا مصبتي حيموتني اعمل ايه اعمل ايه
بيجاد بذعر .
-انا اللي اعمل ايه طايب انا حمشي
مسك بلغبطة و هي تسحبه للداخل :
-لاء تمشي ايه وشدته من هدومة دخلته وقفلت باب
لو مشيت حيشوفك بص بقولك وبصت حواليها اطلع فوق بسرعة علي سطح . لاء لاء سطح ايه ناس تشوفك بص تحت سرير اه انزل تحت سرير بسرعة
بيجاد وفق ينظر لها وظل يضحك و يضحك علي ربكتها
مسك بخوف مبالغ فيه:
– انت لسة هتوقف تضحك أنجز خش الاوضة هنا وانزل تحت سرير
بيجاد وهو يكادو يموت ضحكا علي حالتها :
انه أوضه بس اهدي شوية
مسك و هي تتلعثم في الكلام وتشير بإصبعها :
– دي بسرعة بقي ثم جذبته من ايده و ادخلته الغرفه وقالت مسرعة ؛
يلا انزل بسرعة ونبي تحت السرير
نظر لها بيجاد نظرة عشق و بدأ ينزل فعلا لكي تهدأ ثم خطف منها قبله غفله وعلي غير متوقع
وقفت مسك كاتمثال بدون روح وكأنها فقدت جميع الحواس ومش حاسة باي حاجة بتحصل حوليها لدرجه انها لم تسمع صوت والدها وهو بينادي عليها
فاقت علي صوت والدها بجوارها يقول بغضب:
– مسك بت يا مسك انتي يا بنتي مالك في ايه متنحة كده ليه
مسك بحاله من الا وعي:
– ها بابا خير انت بتنادي عليا
استغرب فايز من منظر ابنته وقال بتعجب :
– بنادي انا بقالي ساعة واقف انده عليكي ايه اللي واخد عقلك كده مالك شكلك مش علي بعضك كده ليه
أجابت مسك
– مالي انا مالي لا مليش مافيش انا كويسة اهو
نظر لها والدها نظرة تفحصية ؛
– مسك انتي عيانه في ايه مش علي بعضك كده ليه وواقفة عندك بتعملي ايه اجري حطيلي لقمة اكولها علشان ارجع شغل
هزت مسك راسها وقالت وهي تجري اتجاه المطبخ
حاضر ثواني والاكل يجهز
نظر بيجاد لنفسة وقال ضاحكا في سره :
– هو انا ايه اللي هببته في نفسي ده بس البت تستاهل ايه ياعم بيجاد هتعمل ايه مع ابوك العمده هتقنعة ازاي سرح بيجاد في حل للمشكلة لحد ما نام دون أن يشعر
و مازلت مسك في المطبخ وقلبها يخفق بشده من الرعب خوفا أن بفتضح أمرها
– يارب استرها هعمل ايه في المصيبة اللي جوا دي يالهوي لو ابويا شافوا انا انتهيت
وفي داخل السراية
تقول عواطف و هي تشتغل مسرعة :
– يلا يا عطر شدي حيلك معايا خلينا نخلص ونروح انا تعبت
عطر بملل :
اهو والله بخلص خلاص اخر حاجة ونخلص
عواطف :
وانا كمان خلصت الخبيز خلاص
دخلت فاطمة المطبخ عليهم وقالت :
انتم وافقين تتكلموا وسايبن الشغل ؛ اية الاخبار يا عواطف خلصتوا ولا لسة
عواطف وهي تنهي الطعام دون أن تنظر للمتحدث ؛
– خلاص يا ام فرح عطر بتخلص السلاطه وهمشي خلاص
فاطمة بعجرفتها المعتادة :
– ماشي شدو حيلكم بقي طولتوا قوي وبطلوا كلام بقي علشان تخلصوا
تنظر لها عطر بغيظ و غير قادرة علي الحديث
عواطف وهي تحاول انهاء ما بيدها
– الا بحق يا ام فرح عما عرسان راحو فين كده يوم صبحيتهم
قالت فاطمة و هي تعوج فاها
– الا ايه راحو شهر عسل. ما علينا اخلصي عواطف علشان تمشوا
قالت عطر وهي تعدل ملابسها
– انا خلصت خلاص يلا يا مرات ابويا احسن انا تعبت وخلاص مش قادرة اتنفس
قالت عواطف وهي تحضر حالها الرحيل:
يلا بينا بالاذن يا ام فرح بقي كده كل حاجة جاهزة علي الاكل الف هنا
قالت فاطمة وهي تنظر للطعام
=هتيحي أمتي تاني يالعواطف
– يومين كده الست الحاجة قالتلي عاوزة تعمل فطير قرب رجوع العرسان اول ما تشيعلي حاجي يلا بالعواف بقي
= الله يعافيكي ياختي
وعند مسك في المنزل تذهب تضع الطعام أمام والدها وتقول بقلق ظاهر :
– الاكل اهو يا بابا يلا بقي علشان متأخرش
فايز بريبه من أمرها:
=مالك يابت مش علي بعضك كده ليه واتاخر عن ايه
-ما فيش انا بحضرتك الامل مش انت قلت عاوز تأكل علشان ترجع شغل
= اه لا من مش رايح هقيل شوية مش قادر دماغي وجعاني
خفق قلبها بشده وقالت وهي ترتجف من الخوف:
-طايب خش الاوضة بتاعتك نام جوه
= لا انا هاكل وأنام علي كنبة هنا في الطراوة
-والله اه في طرواة عندك حق صح هو يوم باين من أوله
كشر فايز حاجبية وقال:
– بتقولي ايه يا بت مش سامع
قالت مسك بتوتر
-لا كنت بقول يعني نام جوا علشان لو عطر و مرات ابويا جم متقلقش من صوتهم
فايز بتعب
– عند حق يا مسك وعواطف صوتها يصحي الميت
هاكل واخش اقيل ساعة كده
تنهدت مسك:
– نوم الهنا يا حاج قطع كلامها صوت طرقات متتالية علي الباب
قال فايز مبتسما :
اجري يا بكاشة افتحي الباب تلاقيهم جم
جرت مسك تفتح باب دخلت عواطف وعطر
مسك في نفسها وهي تضع يدها علي رأسها:
– كملت هي ناقصة عواطف كمان استرها يارب
عواطف وهي تظفر أنفاسها :
– يالهوي الدنيا موت برا حر جامد غير وقفتي علي الخبيز هموت من الحر جلست بجوار فايز علي الكنبة وهي بتهوي من حر
لاحظت عطر تغير لون وجه مسك وارتباكها قالت :
انا داخلة اغير واناام هموت من تعب تعالي يا مسك. احكيلك عملنا ايه هناك
قالت مسك بربكه:
اه جاية اهو
عواطف وهي تعوج فاها :
– هنكون عملنا ايه يا شملوله علشان يتحكي بطلوا رغي وخشوا شوفوا ايه اللي وراكم
نظروا لها نظرة ذات معني و سحبت عطر يد مسك ودخلوا غرفتهم من غير ما يردوا عليها
عطر دخلت وأغلقت الباب خلفها وقالت وهي تمعن النظر امسك ؛
– مالك فيكي ايه مش علي بعضك كده ولونك مخطوف ايه اللي حصل
جلست مسك تلطم علي و جهها:
– انا رحت في داهية خلاص مرات ابوكي هتكي وتتحاكي انا انتهيت يالهوي علي هيحصلي يالهوي
حاولت عطر التحكم في اعصابها وقالت بهدوء مصتنع:
– اهدي كده بقي علشان افهم في ايه وقعتي قلبي في رجلي ايه اللي حصل اخلصي بقي
مسك بلجلجة:
بصي انا هقولك بس امسكي نفسك وبلاش صوتك يعلي علشان لازم نتصرف بعقل علشان محدش يحس بحاجة
عطر وقد بدأت معالم الخوف و القلق تظهر عليها:
-يابنتي اخلصي هموت من القلق ايه اللي حصل
مسك رفعت ملاية سرير وظهر بيجاد كان نايم
عطر خبطت علي صدرها وقالت بشهقة عالية:
يالهوي يخربيتك ايه اللي جاب ده هنا نهار اسود وهنعمل ايه في المصيبة دي
استيقظ بيجاد علي اصواتهم فتح عينه وجد الاتنين ينظروا إليه قام مخضوض يرفع رأسه اتخبط في سرير.
قال بيجاد بوجع /اااه راسي اااه
مسك وهي تقترب منه :
-بس وطي صوتك ده هتفضحنا ابويا و العقربة قاعدين برا
عطر بتحفظ ؛
فاهمني ايه اللي جاب ده هنا و تحت سرير بيعمل ايه
قال بيجاد وهو يعدل جلستة ويتألم من الوضع :
انتي فاهمة غلط يا آنسة عطر انا هفهمك
عطر بغضب
غلط ايه وصح ايه انتم مش حاسين بلميصيبة اللي انتم فيها ح
هتعمل ايه في اللي قاعدين برا دول
مسك برعب:
– بوكي مقدور عليه بس عواطف دي لو شمت خبر البلد كلها هتعرف
بيجاد وهو يرفع حاجبية يقول بتزمر؛
والحل انا هفضل هنا كتير ولا ايه ضهري وجعني
عطر بعصبية
-واللهي الكلام ده تقوله لنفسك مش لينا قبل ما تيجي وتحط نفسك في موقف ده
وفجاه الباب انفتح ودخلت عواطف
وقفت مسك وعطر أمام السرير و بيجاد بسرعة نزل الملاية
عواطف وهي تنظر لهم بريبة :
خير في ايه لونكم مخطوف كدة ليه انتم كنتم بتعملوا ايه مالكم مش علي بعضيكم كده ليه
مسك بعصبية مصتنعة:
-مالنا ماشين علي الحطية مثلا محنا قاعدين في الاوضة
عواطف بريبة:
اقطع دراعي أن في حاجة شكلكم ده مايطمنتش بس ماشي صبر حلو انا داخلة انام مش عاوزة صوت
اصحي تكونوا خلصتم شغل البيت مفهوم
عطر بأبتسمامة مصتنعة
ماشي يا مرات ابويا حاضر خشي انتي نامي وكل حاجة هتخلص حاضر
عواطف :ماشي ياشملوله داخله
وفجاءة علت أصوات طرقات علب الباب تعلن بوصول أحد نظرت كلام من مسك وعطر لبعضهم البعض
عواطف
خير ما واحده تروح تفتح مالك منك ليها
عطر وهي تركض نحو الباب
انا رايحة افتح حاضر
جرت عطر تفتح الباب وجدت محمد قالت وهي تتلعثم في الكلام
– محمد اهلا ايه اللي جابك
محمد بتعجب
/في ايه يابت في حد يقول لحبيبه ايه اللي جابك
عطر؛
لا مش القصد اصلك مش متعود تيجي في وقت ده
محمد بشوق:
وحشتيني قلت لما اجي املي عيني منك شوية
عطر /يخليك ليا يارب وتسلم حبيبي
قالت عواطف بصوت مرتفع
مين يا عطر اللي جه
عطر /
ده محمد يا مرات ابويا
عواطف خرجت يا اهلا وسهلا اتفضل يا محمد واقف علي باب ليه خش اشرب شاي
قال محمد
-لاء عندي شغل انا بس كنت جاي اطمن علي عطر
ابتسمت عطر :
-أن شله تسلم خش اشرب شاي طايب
قال محمد وهو يغمز بيعينية لها
/لاء انا ماشي يلا سلام ممكن اعدي عليكي بليل علشان نشوف ايه اللي ناقصنا علشان الفرح قرب خلاص وهتيقي في بيتي بقي. واعمل اللي انا عاوزه براحتي يا قمر
عطر وقد احمر وجهها /, اتلم وطي صوتك بقي احسن تسمعنا ودي لما تصدق
محمد / هو اية اللي اتلم ده انا بعد الايام علشان تكوني بتاعتي قال اتلم قال
طلعت مسك مخلاص يا نحنوح منك ليها اخلصوا بقي
محمد /الله يا مسك بلاش ادلع عطر حياتي كلها
مسك /دلعا براحتك بس مش وقته دلوقتي
محمد /ليه بقي هو دلع ليه وقت
عطر/اه علشان مرات ابويا طلبت مننا حاجات نعملها ومسك خايفة احسن تبهدلنا
محمد /انتم مالكم انتم الاتنين مش علي بعضيكم كده هو في ايه فيكم حاجة مش مظبوطة عطر اول ما فتحت تقولي ايه اللي جابك . و كلامها كله ملغبط وانتي طلعتي من الأضه عاوزاني امشي انطقوا في ايه منك ليها
الاتنين وشهم اصفر ومش عارفين يقولوا ايه
عطر / قربت منه انت متعرفش اللي حصل امبارح اصلك
محمد / ايه اللي حصل امبارح ياختي
عطر /مش مسك ماسكت عواطف من شعرها جابتها علي الارض وقاعدت فوقها
محمد/ بضحك احلفي يابنت الايه برافوا عليكي عملتها ازاي دي بس بردو ايه علاقة ده بشكلكم ده
مسك /اصلها حالفه تاخد حقها واحنا مش عاوزين نديها فرصة تتكلم عاوزين نخلص شغل البيت بسرعة
محمد /اااه ماشي ولو اني مش مقتنع بس يلا سلام علشان اتاخرت لما ارجع بليل اشوف حكايتكم
عطر/ماشي وانا ح
هستناك بليل يلا سلام بقي
قفلت عطر الباب
قالت مسك :
خشي انتي عند مرات ابوكي اتكلمي معاها في أي حاجة علي بال ما اطلعه
عطر بعتاب:
-عجبك الموقف اللي حطنا فيه ده ، بس ماشي نخلص منه والحساب يجمع ح
هخش انا عندهم وانتي خلصينا من البلوه اللي جوا ده
مسك/
ماشي بس يلا ده حمض تحت سرير
عطر/ماشي يا حنينه
دخلت مسك الاوضة وجدته فوق سرير مدد
مسك بزعر
/قوم فز انت ايه اللي منيمك هنا اخلص يلا
بيجاد بألم :
ضهري وجعني تحت السرير بس تعرفي أن اوضتك جميلة قوي بصراحة أنا عجبتني القاعده هنا
مسك /بيجاد بالله اخلص امشي بقي متجبليش كلام ربنا سترها لحد كده يلا بقي ونبي
بيجاد/حاضر يامسكي همشي بس اتنظري مني مفجاءة
خرجت مسك تشوف طريق وشاورت لبيحاد علشان يخرج فتحت باب البيت علشان يطلع وهو طالع خطف بوسة تانية وجري بسرعة
وقفت مسك متنحة مكانها ووشها احمر فاقت علي صوت عطر
– ايه خلاص مشي صح
هزت مسك رأسها وتركتها ودخلت غرفتها في حاله هيام وفي دنيا تانية خالص وعلي وجهها ابتسامة غريبة
دخل بيجاد سرايا
ماجد /ايه يابني مختفي فين طول نهار محدش شافك لا في شغل ولا هنا خير
بيجاد/هو بابا فين
ماجد /خير يا بيجاد شكل وراك مصيبة
بيجاد/ اصبر وهتعرف قولي بس ابوك فين
ماجد /قاعد في المندرة مع ناس بيتكلموا بخصوص الأرض شرقية
بيجاد /طايب تعالي معايا علشان تحضر اللي حيتقال
ماجد /استرها يارب هو ده زلزال صح
بيجاد/تعالي بس يا ماجد
دخل ماجد وبيحاد علي ابوهم
محمود /تعالوا ياولاد خير. متجمعين عند النبي تعالو اقعدوا
بيجاد /كويس انك لوحدك يا حاج انا عاوزك في موضوع مهم

يتبع….


reaction:

تعليقات