Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نادر ومنة الففصل الخامس 5 - بقلم نهرهاني

  

رواية نادر ومنة الففصل الخامس 5


(5)
"نهار يوم جديد"
منه كانت داخله الجامعه سرحانه وماسكه كتاب ف أيدها بتقرأ فيه وعماله تكلم ف نفسها 
رامي كان واقف من بعيد مبتسم وبيتفرج عليها وهي جايه ناحيته 
 مكنتش شايفه قدامها لأنها باصه ف الكتاب فمشيت بإتجاه الحيط 
رامي بص بتعجب وقالها : انتي يا الحيطه قدامك 
 مخدتش بالها منه وكانت ف عالم تاني وفضلت مكمله ف طريقها 
رامي جري بسرعه وحط ايده ع الحيطه وفجأه لقت دماغها مخبوطه ف ايده 
منه بذهول حتط أيدها على دماغها وبصت لرامي وقالتله : اي دا انا كنت هتخبط ف الحيطه 
رامي بسخريه : لا بجد ولا بتهزري 
منه  لاحظت انه ماسك ايده كأنها وجعته
فشدتها ببراءه ومسكتها وهي بتبص عليها وقالتله : انت ايدك اتعورت انا اسفه 
رامي اول لما شادت ايده ومسكتها وكانت بتشوفها مالها جاله نفس الإحساس الغريب ال بيحسه كل مره بيبقى قريب منها 
اتوتر وشد ايده منها وقالها بضيق : انا كنت بحمي الحيطه من دماغك وقام خابطها على دماغها وقالها
: دماغك ناشفه اوي 
وسابها ومشي
منه جريت ولحقته ومشيت جمبه وقالتله
: بص الكتاب داه حلو اوي علشان كدا كنت ماشيه مركزه  فيه 
رامي وهو يتظاهر بالامبلاه : كتاب اي داه 
منه قالتله بصوت واطي : دا كتاب رعب شايف القطه ال ف الصوره دي دي مش قطه 
وبعدين وقفت قدامه وقالتله بصوت واطي وهي بتبص حواليها
: دي عفريت متنكر ف قطه
رامي وطى عليها وقالها بصوت واطي برده : طب خلي بالك علشان العفريت واقف وراكي 
منه اتفزعت واتحركت بعفويه وبصت وراها بسرعه 
كانت هتقع 
رامي مسكها وشدها ليه وهو بيضحك 
فضل يضحك عليها لحد ماركز ف ملامحها وهي قريبه منه قلبه بدأ يدق جامد 
زقها لبعيد بسرعه وقالها
: بطلي رغي بقى هو احنا هنتصاحب 
 ودخل اوضة المحاضرات 
دخلت وراه وهي بتقول ف نفسها : ماله المتعجرف داه 
شافهم نادر وهما داخلين ورا بعض ادايق 
مريم قالتلها : منه تعالي انا هنا 
منه شاورتلها بإبتسامه وقالتلها جيالك 
وهي معديه عدت من جمب نادر راح ماسك ايدها وقالها 
: اقعدي 
منه بتعجب : ها 
نادر : بقولك اقعدي عايزك
كل الطلاب كانوا بيبصوا عليهم ومستغربين لأن نادر تقريبا اول مره يتكلم مع بنت من يوم مادخل الجامعه
منه بضحكة ارتباك : حاضر 
وقعدت جمبه 
منه : عايز اي 
نادر بإرتباك اكتشف انه مش عايز يقولها حاجه
 : ها عايز عايز هقولك بعد المحاضره 
منه بتعجب : هو موضوع مهم اوي كدا 
نادر بجديه : اها بصي قدامك بقى علشان المحاضره هتبدأ
رامي راح قعد وسط شلته 
كريم صاحبه : البت دي من وقت ماجت وهي واخده عقلك
رامي بإرتباك : محدش يقدر ياخد عقلي انا بتسلى مش اكتر غبي ال يضيع فرصة لعب زي دي من ايده
عمر صاحبه بضحك : اها بتتسلى ماتقول كدا ياعم افتكرنا البت كعبلتك 
رامي بتوتر : بطلوا تتخيلوا حاجات غريبه وبصوا قدامكوا المحاضره هتبدأ ومش ناوي اطرد النهارده 
بعد المحاضره ماخلصت
منه : ها كنت عايز تقول اي 
نادر بإرتباك : كنت عايز اا 
منه : في اي 
نادر : بصي هو الموضوع مش هينفع نتكلم فيه هنا نتقابل قدام المطعم ال شوفتك عنده قبل كدا وسابها ومشي
منه بذهول : هو أنا عامله مصيبه ولا اي بالظبط 
جاتلها مريم بسرعه وقالتلها : بت انتي في اي بينك وبين نادر اعترفي 
منه بدهشه : مفيش حاجه متخليش دماغك تروح لبعيد 
_________
بعد الجامعه راحت منه لنفس المكان ال قابلت نادر فيه قبل كدا 
قعدت ع الرصيف تبص حواليها ومستنياه 
بعد فتره صغيره
جه نادر ونزل من عربيته وراحلها 
منه وقفة بلهفه وقالتله
: ها كنت عايز اي 
نادر : هو اي ال كنت عايز اي في حد اول لما يشوف حد يقوله كدا 
منه بتعجب : امال اقولك اي 
نادر وهو بيحاول يخترع اي حاجه بص حواليه شاف المطعم فقلها : قوليلي مثلا تيجي نتغدى 
منه بصدمه : انت بتهزر ولا اي قول عايز اي انا الفضول هيموتني 
نادر حس انه ساذج جداً فقلها : بصراحه انا 
 فجأه موبايلها رن فقاطعته وقالتله ثواني ارد على ماما 
والدتها ببكاء : انتي فين يامنه 
منه بخوف :  مالك ياماما  انتي كويسه
والدتها ببكاء : كدا يابنتي متسأليش عليا ولا حتى تيجي تشوفيني 
منه بحزن : مش انتي ال قولتيلي امشي ياماما فانا بخاف ارن عليكي علشان متديقيش
والدتها ببكاء: انا حاسه اني هموت يامنه انا عايزه اشوفك ضروري
منه بحزن : طب لو هتموتي في شوية حاجات عندك عايزاهم متخليش اسلام ياخدهم ويديهم لرهام الحيوانه 
والدتها بغضب : يلا ياجزمه انتي بتفرقي ف حاجتي من دلوقتي 
منه بتعجب : مش انتي ال بتقولي هموووت 
والدتها  : تعاليلي دلوقتي انا عايزه اشوفك ضروري انجزي 
منه بضيق: اجيلك ازاي انا دلوقتي انتي بتهزري 
والدتها : اتصرفي وتعالي 
منه : بس ...
والدتها قفلت الموبايل ف وشها
منه بذمجره : اووف بقى
نادر بتعجب : في اي 
منه : ماما طلبت معاها تشوفني بتقولي هتموت وعايزه تودعني
نادر : طب وهتعملي اي 
منه بيأس : مش عارفه 
نادر بتردد : تحبي اوصلك 
منه بذهول : ها 
نادر : واحد _اتنين _ تلا
منه بلهفه : موافقه موافقه
____بقلم ملك محمد _____
ف العربيه 
سكوت لدقائق
نادر : انتي اي علاقتك برامي 
منه بتعجب : مفيش علاقه بينا بس تعرف ع اد ماهو رخم بس بحسه طيب اوي 
نادر بضيق : طيب اوي ! انتي مش هتبطلي السذاجه دي بقى وتحاولي تتعاملي مع الناس بحذر 
منه بحزن : اعمل اي يعني فيا انا ربنا خلقني كدا حمقاء زي مابيقولوا 
نادر : شخصيتك مش وحشه ع فكره 
منه بدهشه : بجد يعني انا ممكن حد يعجب بيا عادي 
نادر : حد زي مين يعني !
منه : بصراحه مريم قالتلي واضح ان رامي معجب بيا وكدا 
نادر بغضب : اي الغباء داه مريم باين عليها مبتفهمش ومعندهاش نظر 
منه بإحباط : انت مش لسه قايل ان شخصيتي مش وحشه 
نادر بضيق : هو اي حد يقولك حاجه علشان يجبر بخاطرك تصدقيه 
منه بغضب : ومين قالك اني محتاجه حد يجبر بخاطري حتى لو مش عاجبه حد انا بحب نفسي 
نادر بغضب : ابعدي عن رامي احسنلك رامي انسان مش كويس وبيتسلى 
منه بضيق :  ومين قالك اني عايزه اقرب من حد 
سكتوا الاتنين ومحدش فيهم اتكلم لحد ما وصلوا 
نادر وقف العربيه قدام البيت 
نزلت منه منها وقالتله
: شكرا
نادر : هستناكي هنا تمام 
منه قفلت باب العربيه ومشيت لقدام وبعدين حست ان الموقف مش لطيف فرجعتله تاني وقالتله بتوتر وهي بتشاور لفوق 
: لو عايز تيجي تطلع معايا فوق اتفضل 
متوقعتش ان نادر يوافق بس كانت بتعزم من باب الزوء
نادر فاجأها ونزل من العربيه وقالها : ماشي تمام
منه بتعجب : ها 
نادر سابها ومشي لقدام 
منه لحقته وطلعت معاه ووصلوا لشقتهم
رنة الجرس وهي خايفه من امها 
والدتها فتحت لقت منه وواقف جمبها شاب 
قالت بصدمه : مين داه 
منه اخدتها ودخلت لجوا وقالتلها بصوت واطي وخوف : دا ال وصلني ليكي بعربيته بصي بلاش زعيق قدامه ارجوكي دا زميلي ف الجامعه وهتبقى فضحتي بجالاجل 
والدتها خبطتها ف كتفها وقالتلها : هسكت بس وربنا يامنه لتتحاسبي بعدين ع كدا 
منه بحزن : ياماما اعمل اي مش كتر خيره انه جابني اشوفك 
والدتها : تقومي تجيلي مع شاب غريب  يا غبيه انتي مش هتبطلي الحماقه دي بقى دا لسه اسلام لما يشوفه
منه برعب : يلهووي هو اسلام هنا 
نادر واقف ع الباب وباصص عليهم وهما بيتكلموا بصوت واطي 
نادر : احم
منه راحتله بسرعه : انا اسفه اتفضل تعالي 
دخل نادر وقعد ع الركنه 
والدتها بصت عليه وقالت
: يادي الطول يادي الطول
منه غمزتها ف كتفها
والدتها قالت لمنه بصوت واطي 
: بت جايباه منين داه دا شبه الناس بتاعت التلفزيون وشكله ابن ناس اوي من امتى وانتي بتعرفي ناس نضيفه كدا 
نادر شايفهم بيتكلموا بصوت واطي وبيبصوا عليه حس بالإحراج
نادر  : واضح ان والدتك بتموت فعلا
منه بصت لوالدتها بصدمه وقالت : اي داه ماما انتي كويسه 
والدتها افتكرت فمسلت انها تعبانه وقالت 
: اه ياني ياضهري
منه بخوف : اي جالك مغص ف ضهرك تاني 
نادر بيداري ضحكته
والدتها بضيق خبطتها ف كتفها وقالتلها 
: انتي لسه غبيه زي مانتي تعاليلي ع الأوضه انا لو هموت هيبقى بسببك 
دخلت منه مع والدتها 
منه بتعجب : انتي مش بتقولي انك تعبانه مانتي كويسه اهوه
والدتها : بعد الشر عليا ان شالله مرات ابوكي وانا لا
منه بدهشه : امال جايباني على ملا وشي ليه دلوقتي
والدتها بخبث : عرفيني ابوكي بيتخانق مع مراته ولا لا بتوقعي بينهم كويس ولا لا عرف قيمتي دلوقتي ولا لسه بيحبها
منه بلامبلاه : ياماما اتنيلي اتنيلي دي قيداله صوابعها التسعه شمع دا مشفش الهنا ال ع أيدها دي بتدلع فيه ف الرايحه والجايه وبتصحى الصبح تحط الميكب وتفرد شعرها وعملاله زي بتوع الأفلام اتوكسي ياماما والنبي 
بره كان نادر قاعد مستني منه
 فجأه خرج اسلام من أوضته وشكله متبهدل  بيقول بصوت عالي
:  ماما انا جعان
فجأه بص لقى نادر ف وشه 
بص حواليه بتعجب وقال : لا هو بتنا انا متأكد 
وبص لنادر وقاله : انت مين !
نادر : انا ...
قاطعه اسلام وهو بيقول : معقول ماما قررت تخون بابا مع عيل قد عيالها 
نادر حط ايده ع وشه وهو بيقول : اي العيله المتخلفه دي
يتبع..

 

reaction:

تعليقات