رواية انتقام امرأة الفصل الثالث عشر 13
بما إن الأغلبيه اختاروا ان ساره ترجع لحسام فهكملها كده..برغم ان في متابعين قالولي اخلي البطل مازن..آسفه..
ساره ببرود: أنا هطلع مكتب حسام بيه..لما ييجي قوليلو اني مستنياه..
لم تنتظر الرد من الموظفة التي ترتعش من الخوف..بل استقلت المصعد تجاه مكتب حسام تحت أنظار الأطباء الذين يقفون متسمرين من الصدمه!!
وصل حسام بعد شويه ولسا هيطلع وقفه صوتها اللي بيرتجف..
الموظفه: دكتور حسام!!
حسام بقلق من حالتها: ايه يا منار..وشك مخطوف كده ليه؟
منار: ماهو يا دكتور..ساره..الدكتوره ساره فوق في مكتبك..
حسام بصدمه: مين؟!..ساره مين يا منار..متتعبنيش معاكي؟!!
منار بتعلثم: ساره خطيبة حضرتك اللي اتوفت..بتستناك فوق!!
حسام وهو بيجري: سارررره؟!!
طلع عالأسانسير وهو بيلطم وشه..فاكر انه في حلم..وصل الجناح اللي فيه مكتبه ولقى كل الدكاتره خارجين من مكاتبهم وبيتوشوشو بينهم بصدمه..وده خلاه يقلق أكثر..
حط ايده على قبضة الباب بتوتر وفتحه وايديه بتترعش..دور عينيه جوه ولقاها واقفه قدام النافذه وبتطل منها..
اتحرك جسمها بشعور غريب بعدما دخل وقفل الباب..
خطى بضع خطوات نحوها وقال بصدمه ورعب: س..ساره؟
لفت ناحيته وشهقاتها بتطلع مع كل نفس بتاخده: حسام!!
جري عندها وحضنها بلهفه واتكلم بدموع: آآآه!!..كنت عارف..كنت عارف انك لسه عايشه!!..يا حبيبتي وحشتيني أوي..كنتي فين كل ده؟!!..وايه اللي حصل معاكي الليله إياها؟!...ده احنا دورنا عليكي كتيير..ولقينا جثه لبنت ظنيناها انتي!!
بعدت عنه ساره بارتباك وقالت بفرحه: وانت كمان يا حبيبي..أخيرا شفتك..أنا..فرحانه أو..ي
بدإت تعيط بقهر بعد كلامها وهو بصلها باستغراب..
قرب منها: هشش..طب خلاص بقى كفايه وجع..لما تهدي احكيلي..عاوزه حاجه...أجيبلك دكتور؟
حطت ايدها على بطنها وهو بصلها بذهول..
: سا..ره..انتي..
قاطعه فتح الباب بقوه وكان مازن وفايده ظرف..
حطت ايدها على بقها من الصدمه ودموعها بتنزل بصمت..
حسام بتخبط: انت مين؟!..ودخلت هنا ازاي؟!
اتنهد مازن وقرب منهم بثبات: أهلا يا ساره..يا مغلباني..
حسام بعصبيه: بقولك انت مين؟!!!!...وبتعرفها ازاي؟!!!
شاورله مازن يهدى ويقعد..
أما ساره فانكمشت مكانها وفضلت ساكته..
بصلها مازن بابتسامه: أنا جاي عشان أقولك براڤو..وزقفلها..انتي مثال للبنت القويه اللي مبتسبش حقها يضيع..أنا فخور فيكي مع انك ممكن تاخدي عليها إعدام..طبيعي يعني..
ساره بقوه: بس يستاهلو عالأقل شفيت غليلي فيهم!!
حسام بعصبيه: مش تحكولي بقى؟!
ربع مازن ايده بانتباه: خليها تحكي..
فعلا قعدت ساره وحكت كل حاجه من لما طلعت من المستشفى بالليل لحد اللحظه دي..
حسام مقدرش يتحكم في نفسه وعيط بحسره وندم..
ساره قامت وراحتلو: حسام..أنا عارفه انك شايفني وحشه دلوقتي ومجرمه..بس أرجوك سامحني..سامحني وعيطت..
حسام بضعف: أنا مش عارف أقولك ايه يا ساره..انا بجد اتصدمت..ومسك شعره بنرفزه
ساره بصت لمازن بكره: ايه بتستنى ايه؟!!...يلا كلبشني..مش انت جاي عشان كده؟!!
مازن رد : لأ..
برقت بصدمه..
كمل: زي ماقلتلك انتي أخدتي حقك بنفسك...وده غلط..بس احنا قصرنا أوي ودي النتيجه..قام من على الكرسي وبص لحسام اللي دفن وشه بين ايديه بحزن..
: لازم تفخر ان خطيبتك كده..قويه!!..عموما بتمنالكم السعاده..لو كملتو مع بعض وانا اتمنى ده يحصل بجد..
كان لسه هيطلع وقفتو ساره بعياط: انت عملت كده ليه؟..مش انت ظابط برضه وده شغلك؟
رد بابتسامه: كلامك شعجني اعمل كده "عارفه انك عادل..وبتنصف المظلوم"..لحد الآن القضيه مقفوله ومحدش يعرف حاجه عنك..متقلقيش هيبقى سر بيننا..ومشي..
وقف حسام بعدما مشي وقرب منها ومعلهش أي تعبير وهي بتبعد فكرها انو هيضربها أو يصرخ عليها..بس بالعكس..حضنها بحب لدرجة ان عظامها آلمتها..
اتكلمت في حضنه بعياط: آسفه والله..بس..
قاطعها: عارف..عارف..وأنا مش زعلان أو متعصب..كفايه انك رجعتيلي بالسلامه..
زادت حضنته أكثر..وفضلو كده دقايق طويله..
________________________________________________
ساره بعدت: حسام..ماما..ماما وبابا ازيهم؟!!
حسام بحزن اتنهد..
ساره بتأكيد: حسام بالله عليك جاوبني!!
حسام: في الحقيقه ياساره..باباكي طلق مامتك لما اختفيتي ومن يومها واحنا منعرفش عنه حاجه..ومامتك..وسكت..
ساره بلهفه وعياط: اييه؟!..وماما ؟!
حسام: مهو يا ساره..ماماكي اتو*فت من 4 شهور..
ساره بانهيار: ماما؟!!!!...ووقعت مغمى عليها..
________________________________________________
فاقت بعد وقت ولقت نفسها فأوضة كبيره..وجمبها حسام ومروه وليلى وأمها منار..
حسام بقلق: انتي كويسه يا ساره؟
هزت ساره راسها..
مروه بصدمه: الحمد لله على سلامتك يا بنتي..
ليلى باستهزاء وغيره: يادي المشاكل تاني..حبيبي هو انت قولتلها ان احنا..
قاطعها بعصبيه: ليلى!!!
سكتت ومامتها بصتلها بغضب..
ساره: أنا..أنا مكسوفه أوي و..
مروه: لأ يا بنتي متقوليش كده احنا عيلتك مهما يكن ومش هنتخلى عنك..
ليلى باشمئزاز: هاي يا قمر..أنا ليلى بنت خالة حسام..بجد صعبتي عليا واللي حصلك يعني مش سهل..
منال بابتسامه: الحمد لله على سلامتك يا ساره..وبصت لمروه: يلا يا مروه..نستأذنك احنا هنروح..
ليلى برقت: نروح فين يا ماما؟..البت دي لا يمكن اسيبها معاه هنا وفي نفس الأوضه..ده مهما كان خطي..
حسام: ليلى!!!..عدي ليلتك قبل ما اتصرف تصرف مش هيعجبك..
زقتها منار قدامها ومشيو..
ساره: هي مالها؟
حسام: لأ متشغليش بالك..دي عبيطه..
مروه ابتسمت بتمثيل الفرح: أنا هسيبكم شويه وبصت لحسام بحذر..
________________________________________________
ساره: حسام انت..انت خطبتها؟
حسام برق: ها؟
ساره: حسام متخبيش عليا...أنا بالعكس مبسوطالك أوي انك لقيت المناسبه ليك ومعشتش على ذكراي..كنت قلقانه ان حياتك تتغير للأسوء بسببي..(طبعا هو عكس ده جواتها)
حسام: ساره أنا والله كنت مغصوب عليها...ماما فضلت تزن عليا ومكنتش أعرف انك حيه..
ساره ضحكت بأسى حاولت تخبيه: متبررش..زي ماقولتلك أنا فرحانالك أوي وبتمنالكم السعاده..ولو كان بيدايقها اني اقعد هنا فخدني اي اوضه تانيه وبكره هرجع بيت ابويا..
حسام: لأ طبعا مينفعش تقعدي لوحدك وبعدين أنا لسه مقررتش أتجوزها..أنا بحبك انتي يا ساره وربنا بيشهد عليا..
حطت راسها في الأرض: بس أنا مش زي البنات دلوقتي خصوصا بعدماقدرتش اصون نفسي ليك ورجعتلك وبطني قدامي مترين..انا بجد مكسوفه وعيطت..
رفع راسها: متعيطيش يا قلبي..مسك ايديها: انتي خدتي حقك منهم بايدك ولو كنت مكانك هعمل نفس الشي وأكثر .وموضوع الحمل ده سيبيه بعدين..الطفل ده ملوش ذنب..زيك كده وابتسم..
ساره: يعني انت متقبلني كده؟
باس راسها: وعمري ماهسيبك غير على موت*ي!
رواية: انتقام إمرأة
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية انتقام امرأة ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق