Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية تزوجني متملك قاسي الفصل السابع 7 - بقلم صباح عبدالله

    رواية تزوجني متملك قاسي كاملة  بقلم صباح عبدالله    عبر مدونة كوكب الروايات 

 رواية تزوجني متملك قاسي الفصل السابع 7


بعد أن عرف الجميع بالحادث الذي أصاب حاتم ذهب الجميع إلى المستشفى من أجل أن يطمئنوا عليه ولأن يقف الجميع أمام نافذة زجاجية الخاص بغرفة العناية المشددة وهم ينظرون إلى حاتم بحزن بينما تنظر حنان إلى أبنها الذي يستلقي على الفراش لا حول له ولا قوة وهي تبكي بشدة ولم تتوقف عن البكاء للحظة وتقف بجوارها وفاء التي تحاول أن تتمسك من أجل ان تكون هي السند إليها في هذه الظروف أنها تعتبرها في مقام أخت لها تفوهت بحزن قائلة: أهدي ياحبيبتي مش أكده أمال ما دكتور الحمد لله طمنا وقال إن شاء الله حيكون بخير ليه بچي كل العياط ده
ترد حنان ببكاء: چلبي ياخيتي مش قادر يشوف حاتم نايم اكده.
يرد حمزة بحزن: أن شاء الله حيكون بخير وحيقوم بسلامة والله مش حيبكينا على يا أم حاتَم.
يضع ياسر يدي على كتف حمزة وهو يقول .. أن شاء الله يا خوي حيقوم وحيكون زاي الحصان حاتم راجل واقوي من كل ده مش تخاف ولا تشيل هم حاچه يا أبن أمي وابوي بسي قول يارب.
يرد حمزة والجميع في صوت واحد.. يارب يارب ياخوي يسمع منك ربنا.
ينظر عمر الي ملكه التي تقف أمام النافذة وهي تبكي يذهب إليها وهو يقول.. أهدي يابت عمي أن شاء الله حيكون بخير.
ترد ملكة ببكاء.. أخوي يا عمر مش قادرة أشوفه اكدا والله لو حصل له حاچه إني أموت فيها وربنا يا عمر.
يجيب عمر بحزن.. أن شاء الله مش حيحصل حاچه له وحيكون بخير مش تخافي ولا تشيلي هم حاچه.
تجيب ملكة بدموع.. ربنا يسمع منك ياولد عمي.
❈-❈-❈

 

 

 

وفجأة يأتي أحد الداكتره وهو يقول.. لو سمحتم يجماعه ممكن تروح تستنوا في الاستراحة لأن الوقفة دي غلط وغلط تقفوا كدا قدام غرفة العناية.
تفوهت نورهان بدهشة.. دكتور يوسف
يوسف بذهول.. نورهان أنتي بتعملي اي هنا
نورهان بحزن.. أبن عمي عمل حادث
يوسف بأسف .. انا اسف ماكنتش أعرف
نورهان.. ولا يهمك يا دكتور
الحاج عطية بصوت عالي.. نورهان
نورهان بخوف.. نعم ياچدي
الحاج عطية وهو ينظر الي يوسف ثم إلى نورهان بغضب وهو يقول.. كيف تقفي مع راجل غريب وتتكلمي مع عين عينك أكده يامحترامة.
نورهان باحراج.. ده الدكتور يوسف ياچدي عميد في الجامعة اللي إني فيها.
الحاج عطية ينظر إلى نورهان وهو يقول.. طب روحي واقفى عند أمك وخيتك وحسك عينك تتكلمي مع راجل أكده تاني يلا غوري َمن وشي.
تنظر نورهان باحراج إلى يوسف بينما قالت.. حاضر ياچدي عن اذنكم.
ينظر الحاج عطيه إلى يوسف وهو يقول.. لا توأخذني ياولدي بسي إحنا صعيده والكلام مع بناتنا ممنوع حتى لو أستاذ وطالبة.
يرد يوسف بتوتر.. أسف بس ماحصلش حاجة يا حاج لا ده كله.


 

 

يرد الحاج عطيه.. حصل خير ياولدي بس إني بعرفك بسي.
ينظر يوسف بتجاه نورهان وهو يقول.. ماشي يا حاج عن اذنك عندي شغل وياريت ما تفضلوش واقفين كدا كتير.
يتفوه أسر قائلاً.. إني في رأي الكل يمشي من اهنايه دلوقتي وإني وعمر حنفضل مع حاتم لحد مايفوق ويقوم بسلامة.
يرد الحاج عطيه قائلاً.. ايوه معك حق ياولدي الواقفه أكده ولا حتچيب ولا حتاخر يلا الكل حيرجع على الدوار.
يرد حمزة قائلاً باعتراض.. حفضل إني اهنايه مع حاتم وانتي يا أم حاتم أرجعي البيت مع الجماعه وأن شاء الله اول مايفوق حنقولك
❈-❈-❈
ترد حنان ببكاء.. لع مش حمشي من اهنايه غير لم يكون حاتم ولدي معايا.
يرد أسر.. بسي يا أم حاتم الواقفه اكده ولا حتچيب ولا حتاخر وانتي سمعتي بنفسك قال اي الدكتور من شوي وكمان حتتعبي على الفاضي ارچعي على البيت وأن شاء الله اول مايفوق حتصل عليكم كلكم وأعرفكم أن حاتم قام بسلامة وانت يا حمزة يا أخوي روح كمان عشان تكون مع أم حاتم.
يذهب أسر بتجاه نورهان ونور وهو يقول.. اسمعوا حقولكم أي انتي وهي
ترد كلا من نورهان ونور في صوات واحد.. خير ياعمي
يتابع أسر حديثه قائلاً.. حتروحوا من اهنايه تقعدو مع تنسيم لحد مارجع ولو بيات اهنايه تباتوا معها وحسكم عينكم تسبوها لواحده أو مع العقربة أمها كلامي مفهوم.
ترد نور و نورهان في صوت واحد.. حاضر ياعمي
يرد أسر قائلاً.. ربنا يحضاركم الخير وخدوا التلفون ده أعطوه لتنسيم وخليها تكلمني اول ماتوصلوا بسلامة.
تجيب نور.. حاضر ياعمي أمرك


 

 

يجيب أسر.. الأمر الله واحد يابت أخوي تسلمي.
ثم ينظر أسر إلى عمر وهو يقول.. روح يا عمر وصل أبوك وعمك وچدك والجماعة على البيت وتعالى.
يرد عمر قائلاً.. حاضر ياعمي يلا ياجماعة
تنظر حنان الي حاتم بحزن وهي تقول.. يارب عشان خاطر حبيبك النبي صلى الله عليه وسلم ماتحرق چلبي على ضنايا.
ترد وفاء بحزن.. اللهم ماامين يارب العالمين أن شاء الله ربنا حيسمع منك ياخيتي وحيقوم بسلامة وحيكون زاي لأول واحسن انتي طيبة وقلبك أبيض وربنا حيسمع منك أن شاء الله يلا ياحبيبتي نرجع الدوار ولم يقوم بسلامة نچي كلنا نطمن على.
ينظر الحاج عطيه إلى أسر وهو يقول.. خد بالك من نفسك ياولدي وأن حصل أي حاچة أتصل علينا نچي لك.
يرد أسر قائلاً.. حاضر يابوي أن شاء الله مش حيحصل حاچه ويقوم حاتم بسلامة
الجميع بحزن وفي صوات واحد.. ربنا يسمع منك أن شاءالله.
ثم ذهب الجميع وتركوا أسر بمفرده في المستشفى مع حاتم الذي ينام على فراش الموت ولا يشعر بما يحدث حوله.
❈-❈-❈
في المنزل
تجلس تنسيم هي والطفل حازم في الغرفة الخاص بها أردف حازم بحزن أطفال.. بقولك ياما
ترد تنسيم بشرود وهي تحمل حازم على قدميها..قول يا حازم
يرد حازم.. هو حاتم أبن عمي حمزة حيروح عند ربنا زاي أمي وعمي أحمد.
وهنا تبكي تنسيم عندما ذكر حازم أسم ولدها الذي لم يشفي الجرح بعض أردف حازم بزعل.. ليه تعيطي ياما والله ما قصدش ازعلك وحياتي لا تعيطي خلاص.


 

 

تحضن تنسيم حازم وهي تبتسم من بين بكاء وهي تقول.. أمك مش زعلانه منك يا حازم ياحبيبي ومستحيل تزعل منك أبداً
وفجأة أحدهم يترق على الباب تنسيم بخوف.. مين
يرد من يقف خلف الباب قائلة.. افتحي ياتنسيم يا حبيبتي انا مرفت أمك.
تنسيم بدهشة.. ماما
وتذهب نحو الباب وهي تقول.. خير يأماما في حاجه.
ترد مرفت وهي تمثل الحزن.. مافيش حاجه يا حبيبتي مش تخافي كنت عاوزة اتكلم معاكي شويه.
وقبل أن تكمل كلامها تنهار في البكاء وطبعا دمَوع تمسايح وهي تقول.. انا وقعة في مصيبه كبيرة اوى يا تنسيم ومحتاج مساعده
تنسيم ببراءة وخوف وهي لا تفهم حركات هذه العقربة أردفت قائلة بينما وضعت يديها علي كتف أمها تحاول أن تجعلها تهداء .. خير يا ماما وان شاءالله لو هقدر أساعدك مش هتأخر.
تجلس مرفت على الفراش وهي تقول ببكاء.. ها يقتلوني يا تنسيم انا مش عارفه أعمل إيه انا في مصيبة ومش لاقي له حل ساعدني ياحبيبتي انا وانتى مش لينا غير بعض من بعد موت أبوكي الله يرحمه.
تشعر تنسيم بالحزن عندما رات أمها تبكي أمامها بهذا الشكل حتي لو لم تكن أم مثل بقي الأمهات فاهي في النهاية من أنجبتها على هذا العالم ومهما تفعل لن تقدر أن تسد لها هذه الداين ترد تنسيم بحزن قائلة
بينما ركعت فوق الارض أمام قدم أمها.. بس قولي لي يا حبيبتي انا أقدر أساعدك في اي وانا مش هاتاخر وحكي لي اي المصيبه اللي انتي وقعتي فيها ومش لاقي ليها حل وأن شاءلله هنلاقي حل مع بعض .
❈-❈-❈

 

 

ترد مرفت بخبث وهي تحاول أن تتلاعب بمشاعر أبنتها أكثر أردفت قائلة بينما تمسك كف تنسيم بترجي.. بجد يا تنسيم يا حبيبتي هتساعدني أطلع من المصيبة اللي انا فيها دي
ترد تنسيم ببراءة قائلة.. أن شاءلله ياماما يا حبيبتي بس احكي لي اي اللي حصل معاكي ومش لاقية له حل؟
ترد مرفت بخبث.. حاضر يا حبيبتي هقولك علي كل حاجه انا كنت بعاني بظروف صعبه في اخر فترة و مش سيبتك انتي وأحمد الله يرحموا زاي ماكلكم مفكرين انا كنت بشتغل مع ناس كبيره اوي في تركيا وللأسف حصل مشكلة في الشغل وخسرت كل حاجه
ودلوقتى الناس اللي انا كنت شغالها معهم عاوزين حق الخسارة ولو مش دفعت لهم فلوسهم هايقتلوني وانا مش معايا اي حاجه من المبلغ اللي هم قالوا علي
ترد تنسيم بتسأل.. ليه هم قالوا عاوزين كام
ترد مرفت بتوتر .. مش هتصدقي يا تنسيم
ترد تنسيم بفضول.. ليه هو كام
ترد مرفت وهي تبكي.. عاوزين 25 مليون
ولا هايقتلوني انا وعمو عماد.


 

 

ترد تنسيم بدهشه.. 25مليون دولار هنجبهم منين دول
ترد مرفت بدموع تمسايح.. مش عارفه مش عارفه بس انتي تقدري تساعديني يا تنسيم يا حبيبتي.
ترد تنسيم بذهول.. انا ازاي
تخرج مرفت من حقيبتها أوراق بيع وشراء وهي تقول بخبث.. بصي ياحبيبتي ده وراق بيع الفلا هي جايبها سعر مناسب اوي وهساعدني كتير اوي.
ترد تنسيم بعدم فاهم.. ماشي بس انا اعمل ايه مش فاهمه بردوا.
تمسح مرفت دموع تمسايح من علي خديها وهي تقول.. كل اللي عليكي إنك توقعي لي هنا علي بيع الفلا لأنك انتي الملكه الواحيدة على كل حاجه بتكون باسم أحمد الله يرحموا
ترد تنسيم بخوف .. بس عمو أسر مش هيسمح لي إني أوقع علي الورقه دي ولو عملت كدا من وراه ممكن يقتلني
ترد مرفت بدموع وخبث.. يا حبيبتي اي هيعرف عمو أسر بس وبعدين ده مش وراق بيع نهائيا ده بس حاجه تثبت علي مرجع الفلوس انا اخد قرض من البنك بس هم رفضين يوفقوا علي علشان مافيش حاجه بأسمي وهم هايخدو اوراق الفلا لحد مانا إرجع لهم القرض وبعدين ترجع الفلا بأسمك تاني وكدا ولا عمو أسر ولا جدوا عطيه هيعرفوا اي حاجه عن الموضوع ده رجاء يا حبيبتي وفقي انا مش عندي حد غيرك يساعدني في المصيبه دي غيرك.
❈-❈-❈

 

 

شعرت تنسيم بالخوف مما سوف يحدث أن اكتشف أسر شيء عن هذا الموضوع لكن تتغلب عليها العاطفة وتوافق علي ما قالت عليها هذه العقربه والأم الانانية التي لا تفكر غير في نفسهأ ولا تهتم بما سوف يحدث الي أبنتها تنظر تنسيم الي الأوراق بينما أمسكت القلم بيد مرتجفه تشعر يوجد شيء خطأ وهناك شيء في دخلها يخبرها أنها تفعل شيء خطأ، لكن لم تسمع تنسيم الي قلبها وقعت على دمار حياتها وهي لا تعلم، بينما كانت تنظر مرفت الي تنسيم، وهي توقع بينما إبتسمت بخبث وهي تفكر بما سوف تفعل في كل هذا الثرواة ومن شدة جشعها وطمعها فى المال والثرواة لم تستطيع إن تري ما لذي سوف يحدث فى أبنتها من بعد ذلك أردفت قائلة بخبث وهي تأخذ الأورق من تنسيم..
يا حبيبتي يا تنسيم مش عارفه من غيرك كنت عملت اي؟
لكن قبل أن تمسك الأورق بيديها يأتي أحدهم
وياخذ العقد من يدي تنسيم قبل أن تأخذه مرفت وهو يقول بغضب وصوت عالي.. اي ده يا تنسيم
تقف تنسيم وهي تنظر الي الشخص بخوف وقالت صدمة.. عمو أسر
تفوهت مرفت بدهشة وشعرت بالخوف وقالت دون استوعاب.. انت جيت أمتي؟
يرد أسر وهو ينظر الي الأورق .. جيت لم كنتم أنتم الإتنين في عالم تاني.
ثم ينظر الي لاورق ويقرأة ما يكتب عليهم لينظر الي تنسيم والي مرفت كما لو كان يري كائنات غريبة لأول مره يراهم يصرخ بصوات علي وهو يمزق الأورق بغضب .. اني بقولك اي ده يا تنسيم انطقي؟
لكن كانت تنسيم لا تستطيع التحرك او قول حرف واحد فقط كانت تبكي وترتجف من شدة الخوف مما جميل أسر يصرخ في وجهها بغضب وبصوات عالي.. إني بسألك اي ده يا تنسيم أنطقي.

 

 

شعرت تنسيم أن قدمها لا تقدر أن تحمل جسدها من شدة الخوف ترد قائلة بصوات متقطع بينما تضع يديها علي وجها تنزع اثار دموعها وقطرات العرق من علي جبينها… ه و هو ما م ا ماما كانت محتاجه تسحب قرض من البنك وكانت عاوزة.
وقبل أن تكمل حديثه كانت سقطت بجسدها الصغير فوق الأرض ليصدر صوت تكسير عظامها الرقيقه عندما قام أسر بصفعها بقوة علي وجها بقوة وهو يصرخ فى وجها بغضب : وانتي صدقتي زاي الحمارة ومضتي علي حاچة انتي أصلا مش عارفة هي اي انتي تعرفي مضتي علي اي ياچموسة دلوقت انتي مضتي علي تنزلوا لست أمك بكل حاچة كانت بسم أبوكي الله يرحمه.
تنظر تنسيم الي مرفت بدهشة وهي تقول: انتي كنتي بتضحكي علي
تنظر مرفت الي الأسفل بخجل ويتسرب العرق علي جبينها من شدة الخوف والتوتر مما سوف يحدث بعد قليل يرد أسر قائلاً بصوت عالي: ايوه يا حمارة كانت بتضحك عليكي ما هي شايفكي زاي الهبلة بتعملي ايه حاچة من غير تفكير مش إني قلت لك قبل اكده ممنوع تعملي ايه حاچة تقولك عليها أمك مش فاهمتك قبل اكده أنها مش بتحبك ولا تعوزك هي بسي تعوز الأملاك والثروة
تنظر تنسيم الي مرفت بكسر ولا تقدر أن تقول شيء، بينما اكمل أسر حديثه بصوت عالي وهو ينظر الي مرفت: وانتي تطلعي من اهنايه تلمي خلجاتك والله يصلح لك حالك ماعوزش أشوف خلقتك في البيت مره تانيه كلامي مفهوم.

يتبع…


reaction:

تعليقات