Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنت الملك ثروان الفصل السادس 6 - بقلم نورهان ثروت

 


رواية بنت الملك ثروان الفصل السادس 6



قطع كلمات المجهول صوت شخص غضب ينظر لهم بغضب شديد
‘انا عايز افهم اي اللي بيحصل هنا بظبط ‘
المجهول بخوف :انا اسف سمو الملك
روفان بستغراب:ملك مين
نظر لها نبراسئيل بهدوء وقال:انا الملك نبراسئيل ثم قال بحده حد فيكم يافاهمني اي اللي بيحصل هنا
المجهول :محصلش حاجه دا كان مجرد نقاش
ابتسمت روفان بسخرية وقالت :دلوقتي خوفت لا حصل بقي الشخص دا كان بيهزقني وبيديقني وشايف اني ضعيفه ومليش عازا عشان انسيه ومش عايز يصدق اني بنت الملك ثروان
نظر له نبراسئيل بغضب وقال بحده:حسابك معايا بعدين روفان تعالي نتكلم بعيد
نظرت له روفان بستغراب وقالت:انت تعرفني منين ياعم انت هي ناقصك انت التاني
تنهد نبراسئيل بضيق وقال بهدوء مزيف : الملك رئبال ودلير كلموني عنكي المهم انتي اي اللي خرجك من البيت بلاش تخرجي لان في هنا جن بيكرهوا البشر وزي الشخص اللي انتي كنتي لسه شايفه من شويه كان ممكن يعمل ليكي اي حاجه
نظرت له روفان بغرور :متخافش عليا ياشبح انا محدش يقدر يعمل ليا حاجه
نظر لها نبراسئيل بهدوء ثم بدأ في اهتزاز الأرض وظهرت ماده باللون الاسود حوالها سقطت روفان علي الارض من الخوف تشعر باطرافها ترتجف ،ثم نظرت لأرض برعب وهي تشعر أن اهتزاز الأرض اشتد أكثر
روفان وهي بتمسك يد نبراسئيل وقالت برجاء:بالله عليك خلاص انا جبانه أنا فيا عيوب الدنيا والآخرة خلي الأرض متتحركش يالهوي ياعم انا متخلفه ليه بتاخد علي كلامي
ابتسم نبراسئيل بحب:اهدي مفيش حاجه خلاص متخافيش وانا جنبك مفيش حاجه ممكن تاذيكي طول منا جنبك
تنهدت روفان بحزن نظرت في عيونه :لازم اخاف انا في مكان معرفش في اي حد غير الملك ثروان و الملك رئبال ودلير وحبيبه دلير حتي نسيت اسمها غير اني فعلا انسيه ضعيفه مفيش في ايديها حاجه في العالم دا انا لحد دلوقتي اصلا مش فاهمه ازاي النار محرقتنيش واني بتكلم معاكم عادي
مد نبراسئيل يده له وقال :اعتبريني من انهارده صاحبك هكون معاكي دائما وهساعدك في اي حاجه انتي عايزه توصلي ليها موافقه
ابتسمت روفان وقالت بسعاده:بجد انت بجد هتساعدني
اؤما لها نبراسئيل بنعم وقال: بجد اي رايك
تنهدت روفان براحه وقالت بحماس:اكيد موافقه وطالمه انت بقيت صاحبي الصحاب لي اي عند صاحبه
نظر لها نبراسئيل بستغراب وقال بعدم فهم:اي مش فاهم عايزه تقولي اي
تنهدت روفان بضيق وقالت :اقصد انك تاكلني يلا انا جعانه من اول ما جيت العالم دا وانا بشرب بس مياه واكلت مره واحده هنا بس طعم الأكل غريب عن الأكل في العالم بتاعي وصراحه لحد دلوقتي مش مقتنعه أن الملك ثروان بابا عشان كد مقولتش لي علي موضوع الاكل ولا عايزه اطلب منه اي حاجه فاهمني
اؤما لها نبراسئيل بتفهم وقال :طيب قوليلي عايزه تأكلي في العالم دا ولا في العالم بتاعك
نظرت له روفان بصدمه وقالت بسعاده:انت تقدر توديني العالم بتاعتي اكيد عايزه اروح
نظر لها نبراسئيل بغرور مزيف:انا اقدر اعمل حاجات كتير اوووي ثم قال بجديه بصي لو عايزه تروحي غمضي عينك وخلي ايدك في ايدي وتخيلي اكتر مكان نفسك تشوفي دلوقتي بعدهه فتحي عيونك وبصي لسماء بتركيز شديد بعدهه وصلنا اي دا روفان انتي ليه جيتي هنا
نظرت روفان لمنزلها بحزن شديد ظلت روفان صامته لا تفعل شئ سوئ البكاء
تنهد نبراسئيل بحزن على حالها وقال :بصي انا عارف ان اكيد كل حاجه هنا وحشتك بيتك امك اصحابك الهزار والحياه دي انا فاهم كل دا بس كل دا نصيب وقدر غير كد كلنا هنموت محدش فينا يعرف الدور الجاي علي مين فاهمني
نظرت له روفان وقالت بحزن :فاهمه بس كان نفسي تكون معايا كان نفسي افضل عايشه في الحياه الهاديه دي كان نفسي افضل في حضنها بعيد عن البشر بعيد عن كل حاجه انا وامي وبس تعرف أن انا مكنش ليا أصحاب مش عارفه ليه كل اللي فاكره ان حصل حاجه وانا في اعدادي خلت كل الناس تبعد عني اي الحاجه دي مش فاكره ومحدش عايز يقولي بس مكنش فارق معايا كل دا لانها كانت معايا كنت اجي من المدرسه احكي ليها كل اللي حصل ازعل اقولها اتخانق اقولها وهي كانت ديما بتسمع ليا عمرهه ما قالت ليا بس كفايه انا تعبت منك فاهمني امي والبيت اللي كله ذاكريات معاهه دا بنسبه ليا كنز كبير
نظر لها نبراسئيل بستغراب وقال بتساؤل:طب وابوكي اللي كان عايش معاكم دا
ابتسمت روفان بسخرية :تقصد الأب المزيف عارف كان طيب وكان بيحاول يفرحني بس ولا مره قلبي حس بالامان وانا معه كنت ديما احس أن في حاجه غلط ازاي انا مش قادره احس المشاعر اللي كل الناس بتتكلم عنها حتي لما مات انا زعلي كان زعل عادي مش زعل بنت علي ابوها فاهمني
اؤما لها نبراسئيل بهدوء وقال:فاهم بقولك يلا احنا لازم نمشي لو حد من اعمامك شافك هنا هتكون مصيبه
نظرت له روفان بستغراب وقالت بسخريه :وانت مش هتحميني ولا اي ياعم الجن يااقوي ملك ازاي يعني مش هتعرف تحميني من شويه بشر
نظر لها نبراسئيل بهدوء: هفهمك من غير تريقه يامهزقه بصي انا لما بخرج من عالم الجان واجي عالم البشر دا بيخلي نص قوتي تختفي بمعني أن بيكون معايا بس قدرات بسيطه متقدرش تحمي اي حد ولا واني اعمل اي حاجه شر لي اي انسان
نظرت له روفان بصدمه وقالت بعدم تصديق :ازاي طب لو كلامك كد ازاي في جن بيعملوا بدل المصيبه عشره لإنسان واي القدرات اللي عندك دلوقتي
تنهد نبراسئيل بضيق وقال :الجان دا بيكون بشر مسيطرين عليهم بتعويذ وطلاسم لكن احنا منقدرش نقرب من بشر غير فعلا لو حد سيطر علينا من البشر وكمان الكلام دا علي الفئه الضعيفه مننا والقدرات اللي عندي دلوقتي اني اختفي واني ارجع تاني لعالم بتاعي واني اسيطر علي عقل الناس واني اطير في قدرات تانيه بس مش كتير فهمتي
روفان :فهمت طب بص تعال نجري انا بجد عايزه اهرب من كل حاجه بتحصل دلوقتي
نظر له نبراسئيل بحب وقال :بصي تعالي نجري وانسي كل حاجه لو عايزه تصرخي وتخرجي كل الطاقه اللي جواكي اعملي كد محدش هيقدر يسمعك
روفان:بجد يعني لو صرخت محدش هيسمعني
نبراسئيل:اه يلا خدي نفس جامد ويلا نجري واصرخي براحتك
روفان :موافقه يلا
بعد مرور ساعه كانت روفان تجلس علي الارض وبجانبها نبراسئيل يقهقهة علي تصرفات روفان الطفوليه
نظرت له روفان وقالت بفضول :بتضحك علي اي
تنهد نبراسئيل براحه وقال :ولا حاجه المهم يلا لازم نرجع العالم الجان
صفعه روفان وجهه بخفه وقالت بتفكير :صح دا انا نسيت اني عايزه اروح لمكان اللي موجود علي الخريطة
نظر لها نبراسئيل وقال بتساؤل:مكان اي اللي علي الخريطة وريني كد يمكن اعرف المكان دا
وضعت روفان الخريطة بين يده وقالت :اهي الخريطة قولي بقي فين المكان دا
نظر لها نبراسئيل بصدمه وقال:دا نهر الدماء قريب من الغابة المسحورة
نظرت له روفان بستغراب وقالت:اي ياعم الكلام دا غابة مسحورة اي ونهر الدماء اي وفي نهر اسمه كد ولا غابة اسمها كد هي ناقصه تخريف
ابتسم نبراسئيل بسخريه وقال:دا على اساس انك بتكلمي انسان هو طبيعي تكلمي جن واه في نهر اسمه كد وغابة اسمها كد مش تخريف وانا هساعدك توصلي هناك يلا بينا
ابتسمت روفان وقالت:شكر بجد ثم قالت بغضب مزيف استنى هنا ياض انت مش قولت انك هتاكلني دلوقتي بتقولي نرجع تاني
نظر لها نبراسئيل بتفكير وقال:اه صح تعالي ياستي ناكل في أي مكان هنا بعدها نرجع لعالم بتاعي
نظرت له روفان بستغراب:ناكل هو انت بتاكل عادي الاكل دا
اؤما لها نبراسئيل بنعم وقال:اه باكل عادي بس وانا هنا لكن في عالم الجان مينفعش اكل الاكل دا
روفان :فهمت يلا نروح ناكل ثم قالت بمرح جيب ليا اكل كتيررر عشان اقدر اكل هناك
نظر لها نبراسئيل بحب وقال بحنان :بصي انتي اي حاجه عايزها قوليلي وانا هجبهلك علي طول
ابتسمت روفان على تصرفاته وقالت بفضول :هو اولا شكر انا كنت بهزار متجبش اكل كتير هو شكر اووي على اكلت انهارده بس انا كنت عايزه اسالك على حاجه انت ليه بتعمل كل دا وانت متعرفنيش
ابتسم نبراسئيل بهدوء وقال :مش احنا اصحاب عشان كد انا عايز اعمل اي حاجه تفرحك
ابتسمت روفان وقالت بامتنان :شكر ليك علي كل حاجه بتعملها معايا
نظر لها نبراسئيل بهدوء :مفيش شكر بينا ويلا عشان نلحق ناكل ونرجع
بعد مرور ساعه كانت تقف روفان وهي تنظر لنهر الدماء بصدمه وخوف
نظر لها نبراسئيل بخوف وقال بقلق:مالك شكلك مخضوض كده ليه
نظرت روفان لبحر بخوف:هو ليه لونه كد قولي ان دا مش لونه شكل البحر مرعب
تنهد نبراسئيل بتعب وقال :دا مش لونه بصي هفهمك بس متخافيش تمام
نظرت له روفان وقالت بتوتر:حاضر مش هخاف اتفضل قولي اي دا
نظر لها نبراسئيل بقلق من رد فعلها وقال:دا مش لون دا فعلا دم عشان كد اسمه نهر الدماء
نظرت له روفان بصدمه وقالت :دم اي انا مش فاهمه دم مين وليه النهر شكلوا كد
واقف نبراسئيل بجانبها وقال بهدوء:بصي بيقولوا أن الشخص الي بيقرب من النهر و الغابة المسحورة وهو مش الشخص الصح بيموت والنهر بيشرب دمه عشان كد لونه بيكون احمر
نظرت له روفان بخوف وقالت بعدم فهم:اصبر كد يعني اي انا مش فاهمه مين بيموت مين ونهر اي اللي بيشرب الدماء وازاي يعني الشخص الصح
نبراسئيل:اقصد أن الشخص الغلط لما بيقرب من المكان دا بيموت و
قطع كلمات نبراسئيل صوت روفان وهي تصرخ برعب وتنظرلمكان معين قريب من النهر بخوف شديد
#اي الحاجه اللي روفان شافتها ياتر اي اللي هيحصل

يتبع….

reaction:

تعليقات