رواية بنت الملك ثروان الفصل الخامس 5
نظرت روفان لخريطة وقالت بتفكير:انا عايزه افهم العالم دا هيوصلني لي اي و الخريطة دي هتساعدني ازاي هو انا عارفه حاجه في العالم دا اي العلامات دي اكيد المقصود منها اني امشي علي حسب العلامات
غادرت روفان المنزل وهي بتحاول تستوعب إن هي تسير بين نار وان كل شخص يمر من جانبها ينظر إليها بستغراب لماذا يوجد انسيه في عالم الجا*ن ظلت روفان تسير علي حسب العلامات الموجودة علي الخريطة وهي خائفه من كل تلك الكائنات التي تنظر إليها إلي أن سمعت صوت
المجهول :انتي ازاي هنا ازي ماشيه ومش خايفه مننا أو من النا*ر
لتلف روفان رأسها تنظر لذلك الشخصية بتركيز كانت الفتاة تغطي نصف وجهه ويخرج منها نار و عيونها حمراء ويوجد نجمه اعل رأسها نظرت لها روفان بخوف وقالت:انا انا ب بصي
المجهول :اهدي متخافيش مني انا مش هعمل ليكي حاجه
ابتسمت روفان بتوتر:مش خايفه هخاف من اي يعني
قهقه الفتاه بقوه على توتر روفان:وضح انك مش خايفه ثم قالت بفضول بس بجد انتي مين وازاي عايشه معانا
نظرت روفان لاسفل خائف تنظر لعيونها لوقت اطول :انا روفان بنت الملك ثروان ازاي بقي عايشه معاكم انا نفسي مش عارفه ازاي
نظرت لها الفتاه بشك ثم قالت بهدوء :ماشي ياستي انا أبريال خادمه عند الملك ثروان بس انتي ازاي بنت الملك ومحدش يعرفك
الملك ثروان وهو يقترب منهم :لان انا معملتش اي حفله عشان تتعرفوا عليها
نظرت أبريال لملك بتوتر وقالت : بعد اذنك سمو الملك
تنهد الملك ثروان بتعب ثم نظر لي أبريال وقال بأمر:امشي دلوقتي وقولي لكل الشعب عن روفان لحد ما اعمل الحفله
اؤمات أبريال بنعم وقالت بهدوء :حاضر بعد اذن حضرتك
نظرالملك ثروان لروفان وقال بغضب:انتي خرجتي ليه انا خوفت يكون حصل ليكي حاجه ازاي تخرجي من غير ما تقوليلي
نظرت روفان لخريطة وقالت :كنت بحاول اوصل لمكان اللي علي الخريطة
نظر الملك ثروان لخريطة ثم نظر لها وقال بضيق :هو انتي عارفه حاجه عشان تعرفي تروحي لي اي مكان كان لازم تقوليلي عشان اكون معاكي واساعدك على الاقل اطمن ان محدش يقربلك
تنهدت روفان بضيق وقالت :منا قولت ملهاش لازمه اقول لحد لان في علامات علي الخريطة هي اللي بتعرفني اروح فين
مد الملك ثروان يده وقال بتساؤل: طب وريني الخريطة اشوف انتي رايحه فين بظبط
امسك الملك ثروان الخريطة نظر لها بتركيز وقال بتساؤل :انتي عايزه تروحي النهر
نظرت له روفان بستغراب وقالت :نهر اي انا ماشيه علي العلامات معرفش هي هتوديني فين
ابتسم الملك ثروان على حديثها وقال بغضب :غبيه انتى ماشيه وخلاص افرضي ان المكان دا خطر ودا اكيد خطر انتي فى عالم كله خطر ثم قال بهدوء المهم العلامات دي هتوصلك لحد النهر عايزني اجي معاكي واساعدك
نفت روفان وقالت بتساؤل :لا بس هو احنا ممكن نقاعد مع بعض في مكان قريب من هنا
اؤما لها الملك ثروان بنعم وقال :اه تعالي ندخل المكتب هو قريب من هنا بس انتي عايزه تقاعدي معايا ليه
تسير روفان مع الملك وقالت بفضول :صراحه حبه اعرف منك اي حاجه حصلت زمان زي مثلا قابلت ماما ازاي حبتها ولا كنت بتضحك عليها كل حاجه ينفع تقولها ليا قولها انا بجد محتاجه اسمع كل دا
ظل الملك ثروان صامت طول الطريق يفكر في كلمات روفان وهو خائف من كل شئ يحدث الان وخائف علي روفان من كل تلك الغاز التي دخلت فيها وهي لا تعلم اي شئ خرج من شروده على صوت روفان
نظرت روفان حوالها وقالت :هو دا المكتب
نظر الملك ثروان لها وقال بهدوء :اه يلا ندخل وهقولك علي كل حاجه اقدر اقولها
دخلت روفان المكتب نظرت لكل شئ موجود من الاثاث لصور الموجوده كان المكتب شبه المكتب الموجود في منزلها القديم نفس الاثاث ونفس الصور نفس اللون قطع تفكيرها صوت الملك
الملك ثروان بهدوء:عارف أنه شبه المكتب اللي كان في بيتك
نظرت له روفان بصدمه:دي حقيقه دا نسخه تانيه منه بس ازاي
تنهد الملك ثروان بحب:لان دا زوق يارا انا حبيت اكتر مكان اقاعد فيه يكون كل حاجه في علي زوق يارا
نظرت له روفان بعدم تصديق:هو انت بتحب ماما كل دا لو دا حقيقي ليه سبتنا وانا متاكده أنها كانت محتاجك في الوقت دا
نظر لها الملك ثروان بحزن وقال:مش بيدي انا كان لازم امشي بس كنت هرجع والله كنت هرجع لكن
نظرت له روفان بستغراب وقالت بفضول :لكن اي منا لازم افهم اي حاجه
تنهد الملك ثروان بضيق وقال:مينفعش تعرفي الجزء دا لان دا انتي هتعرفي
نظرت له روفان بغضب وكملت كلماته :في غرفه رقم ٧ فهمت ممكن بقي تقولي اي الحاجه اللي ينفع اعرفها
جلس الملك ثروان وقال بهدوء :طب اقاعدي وانا هفهمك كل حاجه
جلست روفان امامه وقالت :انا اهو قعدت اتفضل فاهمني
ابتسم الملك ثروان بحب ثم اغمض عينه وقال :يارا هي حب حياتي الاول والأخير هي حبيبتي وصاحبتي وامي واختي وكل حاجه ليا عمري ما فكرت حتي اني ابعد عنها ازاي ابعد عن نبض قلبي الحاجه الوحيده اللي مخليني اقدر اعيش هي يارا انتي متعرفيش يارا بنسبه ليا اي
نظرت له روفان بستغراب وقالت بشك:لو انت بتحبها كل دا سبتها ليه انا لازم افهم اكيد فى حاجه حصلت
تنهد الملك ثروان بتعب وقال :بصي مش هقدر احكي ليكي كل حاجه بس ممكن اقول ليكي اول مره شوفت فيها يارا كانت امتي
اؤمات له روفان وقالت بغضب :ماشي فاهمني اي حاجه
الملك ثروان :يارا في الوقت دا كان عندهه ١٩سنه كانت بتحب جداا تقرأ عن الجا*ن المسلم كان نفسها اوووي تقابل ج*ن مسلم فضلت تفكر تعمل اي عشان تقدر علي الاقل تشوف ج*ن مسلم وهي كل دا متعرفش اني أساسا انا معاهه في الاوضه ودا لان انا كنت في عالم البشر اول ما شوفتها ماشيه في الشارع وهي مسكه كتاب بيتكلم عن العالم بتاعنا دا خلني امشي وراءها واعرف هي عايزه تعمل اي بكتب دا
Flashback
كانت تجلس يارا علي السرير وهي تنظر لكتب بفضول وبدأت تقرأ اول كلمات الكتاب بهمس :الملك ثروان هو اقوي ملوك الجا*ن السبعه معروف بقوته وبحكمه في عالم الجا*ن دائما يرتدي تاج باللون الاسود به خمس دوائر بيضاء وهو أحد ملوك الجان المسلم
كان يقف الملك ثروان قريب من يارا وهو ينظر لملامحها بشرود ويفكر لماذا تلك الفتاه تريد تعرف معلومات عن الجا*ن نظر لها بتركيز عندما كانت تقرأ معلومات عنه قطع تفكيره صوت يارا وهي بتقول :نفسي اوووي أقابل حد منهم واتعرف اكتر علي العالم دا بس دا شبه مستحيل
واقف الملك ثروان جانب يارا وقال بهمس :ليه مستحيل انا اهو جنبك
نظرت يارا حوالها بر*عب وقالت :بسم الله الرحمن الرحيم مين بيتكلم في حد هنا
ابتسم الملك ثروان على خوفها وقال بهمس :انتي كنتي عايزه تقابلي واحد مننا انا اهو ياستي قوليلي عايزه تقابلي واحد مننا ليه
نهضت يارا من الفراش وهي تنظر حوالها بخو*ف تشعر انها ستبكي فى اي لحظه من الر*عب قالت بعدم تصديق :ي يعني ان نت من الجا*ن يالهوي عفر*يت الحقوني ياماما انتي يا وليه الحقيني عفر*يت هيكولني انصرف انصرف لا تاذيني ولا اؤذيك انا اللي بنت جز*مه انا مالي ومال الكتاب دي يالهوي انتي ياماما الحقيني
دخلت والدت يارا نظرت ليارا بغضب :يخربيتك في أي صوتك عالي كد ليه الجيران هتتلم علينا
ركضت يارا لولدتها واختبئت وراءها وقالت بخو*ف :عفر*يت ياماما جاني جني قالي انا اخوك يافواز جاني
قهقهة والدتها عليها وقالت :انا دايما بقول عنكي مجنونه دلوقتي انا اتاكدت ابعدي عني يابت المجنونه خليني اخلص المطبخ
نفت يارا بخوف وقالت برجاء :خليني جنبك انتي وحشتني جدااا انهارده اي رايك تقاعدي معايا
نظر الملك ثروان لها وهو يقهقهة بقوه على تصرفاتها
ابتسمت والدتها بخبث وقالت :طب طالمه وحشتك تعالي معايا المطبخ واغسلي المواعين وانا هقف معاكي اكمل اللي بعملوا
ابتعدت يارا عن والدتها وقالت :مواعين اي ياماما علي فكره انتي موحشتنيش انا هروح انام ياست اي الأمهات دي
قهقة والدتها عليها وقالت وهي بتضرب كف علي كف : يارب صبرني علي الخلفه السوده دي
قهقه يارا على والدتها وقالت بمرح:لو مش عجبك طلقني ياروشدي
جذبت والدتها الحذاء وقالت ام يارا :عيوني
اغلقت يارا باب غرفتها وقالت :ومجاتش مجاتش لولولولي
نظر لها الملك ثروان بهدوء:ممكن افهم انتي ليه خوفتي كد وانتي اللي كنتي عايزه تشوفيني
نظرت يارا حوالها مره اخرى وقالت بخوف:احيه هو انا مكنتش بهلوس انت فين ومين
جلس الملك ثروان امامها وقال: انا قاعد قدامك اهو قوليلي بقي عايزه اي
نظرت له يارا بصدمه وقالت :اي دا هو انت ليه لبس نفس الحاجات اللي انا قراتها في الكتاب
ابتسم الملك ثروان بسخريه وقال :يمكن عشان انا الملك ثروان
نظرت له يارا بفضول :يعني انت الملك ثروان اللي الكتاب بيتكلم عنه
اؤما لها الملك ثروان بنعم وقال:اه ياستي انا قوليلي بقي عايزه تعرفي اي
نظرت له يارا بخوف:انت مش هتعمل ليا اي حاجه صح
نظرلها الملك ثروان بضيق من غباءها وقال :اه مش هعمل ليكي حاجه لو عايز اعمل ليكي حاجه كنت مو*تك في لحظه
ابتسمت يارا بتوتر ثم جلست امامه وقالت:خلاص خلاص انا مصدقك
نظر لها الملك ثروان بستغرب من تصرفتها وقال :يلا قولي عايزه اي
نسيت يارا خوفها وقالت بفضول:عايزه اعرف انتم فعلا في ج*ن مسلم
اؤما لها الملك ثروان بنعم وقال :اه في ج*ن مسلم
نظرت له يارا بفضول وقالت بتساؤل :بص قولي معلومات عنكم عايزه اعرف عنكم حاجات كتير
نظر لها الملك ثروان بستغراب وقال :ليه عايزه تعرفي كل دا
نظرت له يارا بهدوء :فضول مش اكتر
الملك ثروان :اممم فضول ماشي بصي واحنا مقسمين لفئات ضعيف متوسط قوي كل واحد مننا مميز بحاجه بمعني لو ضعيف وخادم دا بيكون في علامه في رأسه علي شكل نجمه لو متوسط بيكون في تعبان مرسوم علي رقبته لو هو قوي بيكون لي علامتين واحد علامه ذائب علي أيده تاني علامه تعبان علي ضهره
ابتسمت يارا بسعادة وقالت بتساؤل :بجد طب انت ملك اكيد قوي ممكن اشوف علامه الذائب
ابتسم الملك ثروان بخبث:طب ما انا ممكن اخليكي تشوفي علامه الثعبان
نظرت له يارا بخجل :بس بس مش عايزه حاجه
قهقة الملك ثروان على خجلها وقال :خلاص خلاص انا بهزار معاكي ها عايزه تعرفي اي تاني
تنهدت يارا براحه وقالت بتساؤل :ممكن انسان يتحول لجا*ن أو جا*ن يتحول لانسان
نظر لها الملك ثروان بستغراب من السوال وقال بشك: ليه السوال دا
تنهدت يارا بضيق وقالت:برده فضول
اؤما لها الملك ثروان بتفهم وقال:بصي في حاجات في العالم عندي مينفعش حد يعرفها وانا مينفعش اقولها فاهمني
نظرت له يارا بضيق وقالت :ليه ممكن اعرف
الملك ثروان بهدوء :مينفعش اقولك لان دي قواعد في العالم بتاعنا زي القوانين في العالم بتاعك
اؤمات له يارا بتفهم قالت بتساؤل :اممم فهمت طب ممكن اعرف انت اي اللي خالك تظهر ليا وانت ازاي علي شكل انسان
الملك ثروان :الملوك والجا*ن الاقوياء عندهم قدره أنهم يكون ليهم شكل انسان وليهم شكل تاني في عالم الجا*ن
نظرت له يارا بفضول:ممكن اشوف شكلك التاني
الملك ثروان: مينفعش انتي مش هتقدري تستحملي الشكل التاني غير كد انا لازم امشي
يارا بحزن :هتيجي تاني
ابتسم الملك ثروان وقال :احتمال
…………………….
الملك ثروان بحزن:بس ياستي ودي كانت بدايه الحكايه ليا انا ويارا روفان انتي يابنتي بت
استيقظت روفان وقالت بنوم :اي حكايه ستي خلصت
نظر لها الملك ثروان بستغراب:حكايه اي ياختي
نظرت له روفان وهي تتثاؤب :ستي مش دي حكايه قبل النوم
ابتسم الملك ثروان بسخريه:اه تعالي بقي عشان اخليكي تنامي لآخر عمرك
نهضت روفان وقالت وهي بتبعد :استهدي بالله ياجدع عيله وغلطت انا مهزقه عشان زعلتك اني اسف ياباشا
نظر لها الملك ثروان بقرف:اجري يابت من هنا
غادرت روفان المكتب وهي بتفكر هل تسطيع ان تصل لتلك الغرفه ظلت تسير وهي تنظر فقط لخريطة لانها خا*ئفه تنظر لأشكال الجا*ن وشكل النا*ر التي توجود حوالها إلي أن خبطت في شخص نظرت روفان لذلك الشخص بخو*ف شديد كان ذلك الشخص ينظر لها بغضب ويخرج من جسده نا*ر لكن يختلف عن الأشخاص الآخرين لان تلك النار كانت باللون الاسود وكان يمتلك عيون باللون اسود
نظرت له روفان بخوف وتوتر :انا اسفه مكنتش اقصد
المجهول :انتي مش شايفه غير كد انتي ازاي معانا هنا وانتي مجرد انسيه ضعيفه انتي بتعملي اي هنا وازاي الملك ثروان موافق علي وجودك هنا
نظرت له روفان بغضب : انت بتكلمني كد ليه واي انسيه مالها الانسيه
المجهول بسخريه:ضعيفه جدااا
نظرت له روفان بح*قد: الانسيه الضعيفه دي تقدر تقتلك انت متعرفش أنا مين
المجهول بكرهه : انسيه ملكيش اي عازا واكيد مش هخاف منك لان انتي ولا حاجه وخصوص كمان انك في العالم بتاعي تقدري تقوليلي انتي مين
روفان بغضب :انا بنت الملك ثروان
المجهول :انتي ت
قطع كلمات المجهول صوت شخص غضب ينظر لهم بغضب شديد
‘انا عايز افهم اي اللي بيحصل هنا بظبط ‘
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية بنت الملك ثروان ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق