Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية العالم الموازي الفصل الرابع 4 - بقلم سحر حسين

  

 رواية العالم الموازي الفصل الرابع 4




ريتا اول ما شافت المجموعه دي كلها وقفت قدام فراس وقالتله ……….
محدش يقرب منه اللي هيقرب منه هو اللي هيموت .
هراس : لا انتي اتجننتي انت بدافعي عنه هو انا اخوكي مش هو .
ريتا : انت مش فاهم حاجه خالص اللي هيقرب منه هيتحرق اسمعوا كلامي .
الكل يبص لهراس …
هراس : اي انتو هتخافو ولا ايه وهو انا جيبكو هنا عشان تخافوا .
ريتا : ا نتو مش مصدقني طيب شوفو جرح اللي في ايد هراس دي نتيجه الهجوم عليه .
*****************
هراس كان بيخبي ايدو منهم بس الكل خد بالهم من الحركه دي والكل بدأ يخاف ويرجع لورا محدش فيهم عايز يموت أو حتي يحصل معاهم أي أذى وبدأو ينسحبون واحد واحد .
*****************
هراس : ايه انتو كلكم خفتو وبعتوني عشان ده انا هجيب حقي بايدي انا عارف هعمل ايه استني مني انتقامي .
ريتا : يا بني انت مش قاده حاول تفهم انت مهما ما عملت انت اللي هتندم صدقني .
هراس : طيب أما نشوف بابا هيقول ايه بسبب الوضع ده .
فراس : هراس انا اسف واتمنا انك متزعلش مني .
هراس : اه دلوقتي بتعتذر لما الموضوع هيوصل للملك .
فراس : لا انا بعتزر عشان انا غلطان انا مش خايف لا من ملك ولا منك .
هراس : كمان يعني بتغلط في الملك ومش همك صح طيب هنشوف .
ريتا : هراس ممكن تهدأ شويه عشان نعرف نتكلم .
فراس مسك ايديها …….
فراس : سبيه علي راحته يعمل اللي هو عايزه .
******************
هراس سبهم ومشي وهو علي آخره ومش طايق نفسه وريتا كانت هتحضن فراس ولكن فراس رفض وسابها ومشي خطواتين بعيد عنها شويه .
*****★**********
ريتا : باحراج انا اسفه انا نسيت نفسي شويه انا عارفه انك مش بتحبني .
فراس : لا لا انتي فهمتي غلط انا كل الحكايه اني مش عايزك تلمسي السلسله عشان ميحصلش معاكي زاي ما حصل مع اخوكي .
ريتا : بفرحه فعلاً فراس انا بحبك بجد وتأكد اني هحارب الكل عشانك .
فراس : وانا كمان شكلي حبيتك ومش عارف ابطل تفكير فيكي .
ريتا : قربت منه شويه بجد
******************
فراس شال السلسله وحطها بعيد عنها شويه وبعدين راح حضنها جامد اووي وقالها انا كمان مش هينفع اسيبك شويه ودخل عليهم حارس الملك ( ابوها )
*********************
الحارس : يا اميره الملك منتظر حضرتك في قاعد الاجتماعات .
ريتا : طيب انا جايه روح انت .
خرج الحارس من عندهم .
فراس : انا هاجي معاكي انا مش هسيبك لوحدك .
ريتا : حبيبي متخفش عليا انا هروح هتكلم يا بابا الاول وبعدين هخليك تدخل ماشي .
فراس : انا خايف عليكي انتي بس .
ريتا : متخفش انا هتكلم معاه وهو هيسمعني .
******************
ريتا سابته ومشيت وهو رجع لبس السلسله تاني عشان محدش يقدر عليه .
شويه ولاقي حراس كتيره حواليه واحد الحاراس قال …….
*****************
الحارس : اتفضل معانا الملك عايزك .
فراس : طيب اتفضلو .
*******************
فراس حس بالخوف الشديد منهم كل اللي حواليه ذأب علي هيئة بشر وفجاه نزلوا بيه مكان تحت الارض و حد من الحراس شده داخل غرفه وقفل الباب من بره بامفتاح كبير وبعد شويه جه هراس وأمر الحراس أنهم يأكدو علي القفل اكتر .
*******************
هراس : شوفت بقا انا ممكن اعمل فيك ايه .
فراس : هههههههههه كنت عارف ان انت ورا اللي بيحصلي ده .
هراس : قولتلك مش هسيبك .
فراس : وتفتكر أن انا خايف منك .
هراس : حتي وانت مرمي في السجن بردو شايف نفسك .
فراس : مكنتش متخيل انك تكون جبان اووي كده .
هراس : جبان انا جبان يا ابني انت اللي في سحن .
فراس : انت معرفتش تقف قدامي وانا بره السجن عشان كده اول ما اتاكد اني مسجون جيت ووقفت قدامي صح .
هراس : انت دلوقتي مسجون ومينفعش اتكلم مع حد مسجون .
************************
فراس كان خايف علي ريتا ومكنش عارف عنها حاجه وكان خايف لتكون مسجونه هي كمان وكان عمال يفكر فيها عشان تظهر ومظهرتش .
******************
عند ريتا .
راح ريتا فعلا تشوف الملك وكان في انتظار ها .
ريتا : بابا حبيبي .
الملك ولقبه دكس : حبيبتي … ايه اللي حصل بينك وبين اخوكي ومين الشاب الجديد ده اللي قالي عليه .
ريتا : بابا هراس هو اللي غلطان اول ما شافه هجم عليه وكان عايز يموته .
الملك : ليه هو فعلا من البشر يا حبيبتي .
ريتا : اه هو بشر .
الملك : طيب وانتي عارفه أن البشر دول فيهم خطوره كبيره علينا لو فضل معانا هنا ولا لا .
ريتا : بابا هو مش بشر عادي .
الملك : ازاي يعني .
ريتا : هو من البشر بس تابع للملك بتاعنا قصدي جدي الكبير .
الملك : ايه ازاي ده .
ريتا : هو معه السلسله بتاعت الملكه سمام .
الملك : انتي متاكده أنها هي .
ريتا : ايوه يا بابا انا شوفتها بنفسي حتي محفور عليها اسمها من الظهر .
الملك : طيب روحي هاتيه عشان اشوفه .
ريتا : حاضر يا بابا .
الملك : هو في السجن .
ريتا : ليه .
الملك : روحي خلي اخوكي يطلعه .
**************************
ريتا راحت جري علي السجن عشان تخرج فراس من السجن ولكن …….

يتبع…


reaction:

تعليقات