رواية غيرتني صعيدية الفصل التاسع و العشرون 29
أستغفر الله العظيم الذي لا اله إلا هو عدد خلقة ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
رد حسام وقال :
الا حصل في مصلحتي علشان اتقرب من رهف هي حاليا محدش طايق حازم ولعبتك بقا انك تقربي اكتر من حازم وكل خطوة علي تواصل علشان هعرفك انا ناوي علي اية
نظرت له بضحك وقالت :
طول عمرك دماغك شيطان
رد وقال :
زيك ياقلبي علي اساس أنتي مش شيطانه احنا شبة بعض يادودي
ردت وقالت :
اهم حاجه ياقلبي بلاش شغلك يتقل مع رهف وتحبها انا فاهمك ياحوسو
رد بخبث وقال :
الا زى رهف مش سهل تقع ياقلب حوسو اطمني
في صباح يوم جديد علي ابطالنا بجانب اخر تجلس بطلتنا وهي تتجهز لتذهب مع الفتيات لعمل البروفا وبجانب اخر يتجهزون الشباب ل اخذ العرايس الحلوين لعمل البروفا ونزلو جميعا ورهف لا تريد ان تذهب ولكن البنات اصرو عليها لعمل بروفا لفستانها وذهبه الجميع الي حيث تمكث عارضة الأزياء ودخل الجميع وانتظروا الشباب بالخارج حتي انتهت كل منهم من عمل البروفا وطلعه الجميع وتحركت السيارة الي النادى وحتي وصلو
جلسوا علي الطولة وقالت ورد :
المصممة دى شاطرة جوى جوى
ردت وعد وقالت لها :
دى اشهر مصممة ازياء كل الطابقات العالية بتصمم عندها
رد شادى وقال :
ياقلبي انتي هتطلعي قمر لانك قمر مش بسبب تصميم الفستان
خجلت ورد وصفر حازم وامير وردت ورد وقالت :
بصراحة الا هتكون جمر رهف فستانها حلو جوى
رد أمير وقال :
انتو الا هتحلو الفساتين ورهف جمر في كل حالتها
ردت رهف وقالت :
حبيبي ياخوى انت الا هتبجا اجمل عريس انت وشادى ربنا يفرحكم
حتي اتاهم صوت يقول :
هاي ياجماعه انا حبيت اجي اسلم عليكم واعتزر مرة تانية
رد أمير وقال :
اهلا بيك ياخوى اتفضل اجعد معانا
رد شادى وقال له :
حسام اقعد انت مش ذنبك حاجه دة سوق تفاهم
نظر حسام الي رهف وقال :
انا اسف يارهف لو كنت اتعديت حدودي
ردت رهف ب ابتسامة وقالت :
لا ياحسام حوصل خير وانت مغلطش علشان تعتزر
نظر لها حازم بغضب ورد حسام وقال :
يبقي نفتح صفحة جديدة وشرف ليه اكون اخ ليكم
رد حازم وقال له :
اتفضل اقعد ياحسام هتفضل واقف كدة
رد حسام وقال :
تسلم ياحبيبي
جلسه الجميع في حالة من السعادة مع بعضهم واخذ شادى ورد وامير اخذ وعد وذهبه كل منهم في عالم خاص من السعادة وقبل ذاهبهم كان حازم معه هاتف وذهب بعيدا ليرد وعند ذهاب الجميع جلست رهف وحسام معاها وقال :
رهف ممكن اتكلم معاكي شوية
ردت رهف وقالت له :
اكيد طبعا اتفضل
ظل يتحدث معاها ووجه رهف مفرفتوش الابتسامة وحازم متابعهم بعيون تمتلئ بالغضب حتي قال حسام :
تعرفي يارهف اول ما شوفتك ارتحتلك جدا ومش عجبني طريقة هايدى وانا بهدلتها امبارح
ردت رهف وقالت :
كلك زوج ياحسام بت عمتك بومة جوى عتعرف واد عمي مفهمهاش وجي علية بس عادى متفرجش معايا
رد حسام وقال :
رهف سوري بس عرفت ان انتي وحازم كان مكتوب كتابكم هو انتي لسة بتحبية
ردت رهف وقالت له :
انت زين جوى وهجوابك عتعرف انت غير جربتك واصل
وقصه رهف عليه كل شئ ما عدا حبها لحازم
نظر لها بسعادة وقال :
الحمدلله
ردت ب استغراب وقالت :
انت فرحان ان اطلجنا انا وحازم
رد حسام وقال :
انا عارف انك مش هتصدقيني بس هسيب الايام تثبتلك انا من اول ما شوفتك مبطلتش تفكير فيكي حبيتك يارهف ومش عارف ازاي لانك اكيد بتقولي علية مجنون بصي انا مش زى الشباب انا بحبك وعاوز اتجوزك
انصدم حازم من كلام حسام واشتعلت نيران الغيرة جواه وردت رهف بصدمة وقالت :
عتحبني كيف ياحسام انت متعرفنيش زين
رد حسام بخبث وقال :
حبيتك مش عارف ازاي يارهف حسيت ان انتي الانسانه الا نفسي اكمل معاها بقيت حياتي
ردت رهف وقالت :
بس مخابراش كيف قطعها حسام وقال :
مش عاوز ردك دلوقت يارهف ادي لنفسك فرصة تعرفيني كويس انا عارف من ضمن شخصيتك انك مش بتقبلي حد يكلمك كدة ويقولك بحبك بس انتي عارفه اني مقصدش حاجه وحشه
ردت رهف بخجل وقالت :
اني احترمتك جوى ياحسام وهفكر وهعرفك ردي بس انت خابر الايام دى مشغولين بفرح امير وشادى
رد حسام وقال :
انا عارف وبعدين انا مش هكون من المعزومين انا هكون فرد منكم وهساعدكم في كل حاجه
ردت رهف ب ابتسامة وقالت :
ربنا يخليك انت فعلا زين وتستاهل كل خير
رد حسام وقال :
تحبي نتمشي شوية في النادى
قطعهم دخول حازم وقال :
امال فين الباقيين
رد حسام وقال كلهم راحو يتمشوا
ردت رهف لتغيظ حازم وقالت :
ياله اني اموفجة نتمشي
غضب حازم وقال :
تروحي فين اقعدى وانا هتصل بيهم يجو علشان نرجع الفيلا
ردت رهف وقالت :
ارجع لحالك اني هروح مع حسام وبعدين مفيش بنا حديد وتركته وذهبت وهو خبط ايدو علي الطولة
قال حسام :
هو حازم ليه بيتعامل معاكي كدة
ردت رهف وقالت له :
ميهمنيش عاد المهم انت كنت امسافر فين
رد حسام وقال :
كنت في استراليا عندى شركتي هناك وليها كذا فرع في عدة دول تقدري تقولي رجل اعمال بيكون نفسه
ردت رهف بضحك وقالت :
بتكون نفسك كيف دة انت ما شاء الله عليك
رد حسام وقال :
تعرفي يارهف امنية حياتي يكون ليه حياة مستقله واعيش واكون اسرة بدل ما انا لوحدى
ردت رهف وقالت :
واهلك فين
رد حسام وقال :
اهلي متوفيين
ردت رهف بحزن وقالت :
اسفه البقاء لله
رد حسام وقال :
انتي متقوليش اسفه خالص انتي متعتزيش ابدا ياحبيبتي
ثم اردف حسام حين رأي صدمة رهف وقال :
اسف بجد بس طلعت مني وانا مش حاسس
ردت بخجل وقالت :
لا ولا يهمك ياله نروح عند البنات
ذاهبه وجلسه كلهم يتضحكون ولحظ شادى نظرات حسام ونظر الي هاتفه ورد الو يازومي انت فين
رد حازم بعصبية وقال :
انت ازاي تسيب رهف وحسام لوحدهم
رد شادى بخبث وقال :
وانت غيران ليه يابني الواد محترم واحساسي بيقول شكله بيحبها
رد حازم وقال له :
اعترفلها بحبه يااستاذ والغريبة ان هي متعصبتش علية زى ما بتعمل معايا
رد شادى وقال :
رهف بتتعامل معاك كدة بسببك انما هي غير ما انت شايفها لانك مقربتش منها ياحازم للأسف فات الاوان وانت خسرت
رد حازم وقال له :
انا مش ناقص ياله انجزو علشان نمشي وقفل
نظر شادى ل امير وقال امير :
في ايه ياخوي
رد شادى وقال له :
حازم غيران من حسام شكل حسام دة جيه في الوقت الصح
رد أمير وقال :
حازم دماغه امجفله وخلي علي راحته
رد شادى وقال :
يلا نمشي علشان حازم مستني برة
ذهبه الجميع وظل حسام مع رهف ويتحدث حتي لمحهم حازم وغضبة زاد ووصلو الجميع الي الفيلا وورد نازلة وهي تبتسم وتقول :
تصدجة حسام دة كويس جوى جوى
رد شادى وقال :
قلبي انا بغير علي فكرة بس بضم صوتي لصوتك فعلا كويس اووى
رد أمير وقال :
عتعرف عياجي يجعد امعانا ويجهز معانا كل حاجه عرض مساعدته هو فعلا زين
ردت رهف وقالت :
فعلا هو جال اجدة عاوز يكون واحد منينا
رد حازم وقال :
وانتي رأيك ايه يارهف عاوزة يجي
ردت رهف وقالت :
شادى جول لصحبك يخلي في حالة احسن وتركتهم وذهبت
حازم جن جنانه وقال :
شايف اختك ياامير هي ليه بتتصرف كدة معايا
رد أمير وقال :
الا حوصل منك كتير ياخوى وانت السبب خيتي طيبة وزى الاطفال وانت متعملهاش كيفي وكيف شادى حتي حسام فهم خيتي انت متعرفهاش واصل وتركة وذهب
ظل حازم يفكر حتي قال :
ايه الا بيحصلي دماغي انا مش بفكر فيها اطلعي من دماغي بقا
رن هاتفة ورد وقال :
هايدى انتي فين
ردت وقالت :
انا في البيت يابيبي
رد وقال :
شوية وهكلمك باي
دخل حازم والجميع يجلس وهو يوجة كلامة لولده :
بابا انا هخطب هايدى هنزل اشتري الدبل والخطوبة هعملها قبل الفرح
انصدم الجميع من قرارة وقال كارم :
وايه سبب الاستعجال دة
رد حازم وقال :
انت عارف ان من الاول عاوز اخطبها
ردت سعاد وقالت له :
بردو هتعمل الا في دماغك
رد حازم وقال :
وايه الجديد ما انتو عارفين انا عاوزها
رد شادى وهو يقترب منه وقال :
اهرب بخطوبتك عاوز تثبت لنفسك عكس احساسك اعمل الا يعجبك بس بلاش تندم بعدين
اتصل كارم بقاسم وقص علية ما حدث ورد قاسم وقال :
وافج ياولدى وخليه يعاند نفسه ولو رجعت لجيت الوضع مش زى ما خطط لي هطلج رهف منه
رد كارم وقال له :
وانا مش موافق ياعمي علي خطوبته
رد قاسم وقال :
ولدك وانت حر في توافج متوافجش مليش صالح بس مخاطرش ببنت ولدى وجوهرة الصعيد علشان ولدك الا مخه مجفل
رد كارم بيأس وقال :
الا تشوفه ياعمي هعمله وهوافق وهنشوف وضعه مع ان ظاهر للكل عكس دة وقص علية غيرته علي رهف من حسام
رد قاسم وقال له :
ولدك عيعاند نفسه ياكارم عاوز يثبت ان معيحبهاش سيبه وهو هيعرف مصلحته ومتجفش في اختيارو وانه المكالمة وذهب كارم وقال :
تمام اعمل الا انت عاوزة
رد حازم وهو مستغرب رد ولده وكان مفكر انه هيرفض وقال :
حضرتك موافق وجدي موافق
رد كارم وقال له :
مش بيهمك رأينا اعمل الا يعجبك والجميع تركة وذهبه
وظل يحدث نفسه وقال :
هو انا ليه محدش عارضني وقال لا انا مبقتش فاهم حاجه
اتاه صوت من الخلف وقال :
انت بتعاند نفسك مش بتعاندهم انت قررت تخطب هايدى والكل وافق اعمل الا يريحك ومترجعش تندم
اتاه صوت من الخلف وقالت :
عمرو ما هيندم ياشادى حبيبي انت فتحتهم وهتخطبني انا مبسوطة جدا وحضنته وذهب شادى وظل حازم مع هايدى وخلاص دبس نفسه بسبب عنده
ذهب حازم هو وهايدى لشراء خاتم الخطبة ومفرقش معاها ولا مع امها انهم يروح كارم يطلبها حازم هو الا طلبها وتمت التجهيزات ولبسها الخاتم في حفل صغير وسط فرحة وانتصار هايدى وامها ورجع حازم الي المنزل هو والجميع بعد انتهاء حفلة الخطبة وقال قاسم :
الف مبروك ياولدى المهم تكون مبسوط دلوجت محدش غصبك علي حاجه
رد حازم وقال له :
الله يبارك فيك ياجدى
وذهب حازم الي وعد وقال وعد عاوزك في حاجه ردت وعد وقالت :
اتفضل ياحازم
رد حازم وقال :
انا كنت حابب اقولك بس مكنتش فاهم انتي ازاي تسكتي وتخبي عليه بس قولت اخلص خطوبتي علشان دماغكم متروحش لبعيد سمعتك انتي ورهف ووعد وهي بتحكلكم عن واحد بتحبه وسمعتها وهي بتكلمة في التليفون وقص عليها الكلام الا سمعه
حتي ضحكت ب استهزاء وقالت :
ودة سبب خطوبتك المفجأة صح
رد حازم وقال :
قبل ما افتح بابا اني اخطب سمعتها الصبح قبل ما نروح البروفا للفستان وهي بتتكلم في التلفون وبتقوله اتوحشتك وكلام كتير زى الا سمعته بتحكي ليكم وفي النادى نفس اليوم لقيتها مع حسام واعترف بحبه وفضلت تهزار وتضحك معه دى واحده غريبة وراسمة الاحترام
اتاهم صوت من الخلف وقالت :
اخرس ياجليل الرباية خيتي رهف اشرف منك ومن الهجربة الا خطبتها هي خيتي ربنا عيحبها لانها مكملتش امعاك وهجول لجدى ينهي كل حاجه بكفي عاد انت مريض ومحتاج تتعالج وعجولك متشغلش حالك بيها وعلي العموم الا عتحدده في التليفون وحكتلي عنه انا ووعد خيتك هتجولك هو مين ياعيب الشوم عليك وتركته وذهبت
ردت وعد وقالت له :
انت بجد دماغك بقيت شبة العقربة الا خطبتها بص ياحازم خليك زى ما انت شايف ومش هقولك وتركته وذهبت
حازم النار اشتعلت في عينية واتاه صوت يقول :
انت ليه بتتعب نفسك مش خطبتها انسا اي حاجه تاني
رد حازم وقال :
انا تعبان ياشادى خلاص مش عارف ايه الا بيحصلي
رد شادى وقال :
انت الا بتتعب نفسك وتركة ليرتاح
وذهب حازم الي التراز وسمع صوت رهف وهي تقول :
متشكرة جوى معرفاش اجولك ايه لو مكنتش اهناك كنت جرالي حاجه
رد حسام وقال :
انا لازم اكون في المكان الا انتي في وافديكي بروحي
ردت رهف وقالت :
عتعرف أنت زين جوى جوى وتستاهل كل خير انت جلبك طيب
رد حسام وقال :
يارب قلبك يحن علية ونتخطب زيهم بقا امتا
خجلت رهف وقالت :
دة انت عتحب وانت صاحي كمان اهدى شوية الفرح جرب والنهاردة خطوبة حازم والعجربة
رد حسام بضحك وقال :
انتي دمك خفيف جدا
ردت وقالت :
تصبح على خير وسعادة وقفلت رهف وحازم اتأكد انها بترسم الاحترام وهي غير كدة
وعدت الايام وبدأ الجميع يجهزو نفسهم فهو اليوم الموعد فرح امير ووعد وشادى ورهف وجلسة البنات في سعادة في فندق من أكبر الفنادق وجلسين في جناح كبير لتجهيز وبدأت كل من ورد ووعد في ارتداء فساتينهم وسط فرحة رهف وجميلة وحورية وسعاد ونذهب الي الشباب ويجلسه الجميع في جناح اخر وكان حازم وامير وشادى وقاسم وكارم وادهم وحسام وقاسم قال :
ربنا يتمم على خير ان شاء الله
رد حسام وقال :
ربنا يسعدكم بيهم ياجدى
رد قاسم وقال :
تسلم ياولدى عجبالك
رد شادى وقال :
ربنا ما يحرمنا منك ياجدى
ورد أمير وقال :
تعيش ياجدى وقبل يده
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية غيرتني صعيدية ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق