Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية غيرتني صعيدية الفصل الثامن و العشرون 28 - بقلم آية علي الشربيني

  

 رواية غيرتني صعيدية الفصل الثامن و العشرون 28

أستغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو عدد خلقة ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
اتفقت هايدى اتفاقية ضد رهف وعلمت انها مازالت زوجة حازم وبدأت لتخطط لكسب أموال حازم وتدميرهم
انتهت حورية وسعاد وجميلة وذهبة ليستريحة وقالت رهف :
حمدلله على السلامة
ردو جميعا :
الله يسلمك ياحبيبتي
ردت سعاد وقالت :
امال فين الباقي
ردت رهف وقالت :
ورد مع شادى ووعد مع أمير قاعدين يرخمه علي بعض في الجنينة الا ورا
ردت سعاد وقالت :
وحازم مش هنا ولا ايه
اتها صوت من الخلف يقول :
انا هنا ياست الكل عاملين اية معلش انا عارف انكم تعبته لان البنات الا هنا فاشلين
ردت رهف بعصبية وقالت :
تصدج بالله أنت عاوز لغم يكسر ادماغك ويجطع لسانك
رد حازم بضحك وقال :
دة انتي الا عاوزة ياام لسان عاوز قطعه
ردت سعاد وقالت :
انتو ناقر ونقير ليه نفسي افهم لو اخوات كنت قولت ماشي
ردت رهف وقالت :
معرفاش كيف يكون ولدك انت وعم كارم واخته وعد دة
رد حازم وقال :
وانتي امي حورية طيبة مش عارف جابت الشراسة دى ازاي
ردت جميلة وقالت :
صدعتوني جايين تعبانين بطلو خناج انتو ولا العيال الاحسن جمي ياخيتي نسيبهم ياكلو بعض
تركوهم وذاهبة واخذو حورية التي تريد ان تجلس لتبعد رهف من خوفها عليها وجلس حازم وقال :
رايحة فين ياكبير خليك دة انت مضلم حتي
ردت رهف وهي تقترب وقالت :
عتعرف انت عاوز ايه
رد وقال :
قولي لو شاطرة
ردت وهي تلبسة كوب العصير في وجهه وقالت :
تلبس دى في خلجتك علشان حديدك يبجي زين
انصدم حازم من فعلتها وهي جريت من قدامة وهو جري يغسل وشة وظلت رهف حبسة نفسها في غرفتها وحازم عاوز ياخد حقة منها طلع الطراز وجاتلو فكرة وقال :
والله لوريكي يارهف ونط من البلكونه ونظر اليها كانت جالسة علي السرير ومعاها هاتفها وتتحدث وتقول :
اتوحشتك جوى جوى
رد وقال :
واني اتوحشتك جوى ياجمر
ردت وقالت :
عاوزة ارجع الصعيد عندك متعودتش افارجكك واصل
رد وقال :
ولا انا ياحبه جلبي متجلجيش هنخلص وناجي
ردت رهف بحب وقالت :
عتعرف كل يوم عتكلم عنك لوعد وورد من كتر ما اتوحشتني
رد قاسم بحب وقال :
حبيبه جدك ياجمر واني اتوحشتك هنخلص وناجي ياحبيبتي هسيبك اروح أشوف دياب جيه
ردت رهف وقالت :
ماشي طمني عليك ياحبه جلبي
وقفلت رهف التلفون وحازم الغضب ظهر عليه أكثر ودخل فجأة وقال :
حبسة نفسك علشان خايفة مني ولا علشان حاجه تانية
انتفضت رهف ونهضت وقالت :
جبر يلمك ياجليل الرباية حوصلت تدخل علية الاؤضة واني لوحدى
رد حازم وقال لها :
يعني دخلت عليكي الحمام
ردت رهف بعصبية وقالت :
انت ناجص تربية ياعيب الشوم عليك افرض جاعدة براحتي
رد حازم بضحك وقال :
انت ياكبير علطول مقفل في نفسك
ردت بعصبية وهي تقترب منه وقالت :
أنت اتجننت ازاي تدخل علية اجدة
رد حازم وهو يقترب منها وحط ايدو علي فمها وقال :
الله يخربيتك هتفضحينا لو حد شافنا غمز بعيونه وقال يفكرو بنعمل حاجه
ضربت رهف حازم علي صدرة وقالت :
اطلع برة ياواكل ناسك انت اتحشم
اقترب منها حازم اكتر وهي تتراجع للخلف يقترب وهي تتراجع حتي التصقت بالحائط وقالت ب أرتباك :
عتجرب ليه اجده
رد حازم وهو مغيب وقال :
انتي جميلة جدا واقترب فصوت انفاسهم تعلو مع الأقتراب حتي فاقت رهف وزقته بكل قوة وقالت :
انت ياخرفان انت كيف تتجرا تجرب اجدة مني
فاق حازم ونظر لها وهي تتحدث وينظر علي شفايفها وهي نظرت له وفهمت من نظراته وقالت :
انت فوج واتحشم اطلع برة
رد حازم ب ارتباك وقال :
انتي مالك هو انا قربتلك
ردت رهف وقالت له :
اخرج برة
خرج حازم وقال لها وهو يغمز :
هطلع المرادي بس مش هسيبك ياكبير
ابتسمت رهف وقالت في سرها :
دة مخبل دة جرب مني بس ليه اني كمان حسيت اني مجدراش اتنفس جربك ياحازم عيتعبني جوى ولازم متحددش معه تاني اني منجصاش اتعب
هايدى قالت :
انا هكلم حازم اعرفه ان ابن خالي جيه وعاوز يتعرف عليك
رد حسام بخبث وقال :
بس لازم احنا الا نروح لان لو هو الا هيجي رهف مش هتكون معه
ردت هايدى وقالت :
لا ما انا هكلمة قبل ما نروح واحنا في الطريق
رد حسام وهي يقترب منها وقال :
كدة اللعب هيحلو ياحبي
ردت هايدى بكره وقالت :
ما انا لازم انتقم منها دى بهدلتني وكمان حازم مش عجبني بحس بدأ يحن ليها
رد حسام وقال :
انا معاكي يابيبي هنتقملك منهم
اقتربت منه وقبلته وقالت :
انا بحبك اوووى يابيبي
في المساء الجميع يجلس لي طولة الطعام وقال كارم :
عمي جي بعد يومين ان شاء الله خلصو كل حاجه هناك
رت رهف بفرحة وقالت :
بجد ياعمي جدى جالك اجدة ميتا
نظر حازم لها وهو يري اللمعه في عيونها وقال في سرة :
سبحان من خلق الجمال وجعله كمنظر طبيعي عيناكي ساحرة تسرق كل من نظر لها
رد كارم بحب وقال :
كلمته من شوية وقالي ياحبيبتي
ردت رهف بطفولة وقالت :
جدى جي وابوي جي
الجميع ضحك عليها وقال حازم :
طفلة والله
ردت رهف وقالت له :
ملكش صالح عجبني نفسي
ردت سعاد وقالت :
انتو علطول بتتخنقة كدة
رد شادى وقال وهو ينظر لحازم :
كنت انا وورد كدة في الاول
سرح حازم في كلام شادى وكارم فهم ما يرمي له شادى وابتسم وانته من الطعام وجلس الجميع يتحدثون حتي قاموا الشباب والبنات الي الجنينة حتي دق هاتف حازم ورد وقال :
هايدى عاملة اية
ردت وقالت :
كويسة يابيبي حازم حسام ابن خالي جي من السفر وعاوز يتعرف عليك
رد حازم وقال :
مفيش مشكله هعدى عليكم بكرة
ردت سريعا وقالت :
لا يابيبي انا وحسام قريبين منكم جايين حالا باي يازومي
استغرب حازم حتي سأله شادى وقال :
في ايه ياعم
رد حازم وقال :
مفيش دى هايدى جية ومعاها ابن خالها عاوز يتعرف عليه
رد شادى وقال له :
نمشي احنا ونسيبك معاهم
رد حازم سريعا وقال :
لا خليكم علشان يتعرف عليكم انتو عيلتي ولا ايه
رد أمير وقال له :
زين ياخوي احنا جاعدين متخافش علي جلبك
ضحك الجميع حتي قالت ورد :
عتعرف ياود خالي لو السلعوة دى اتحددت بطريجة شينه مهسبهاش واصل لانك عتزعل
رد حازم وهو يضحك وقال :
دة انتي مفترية هي هتقدر تقولك حاجه اصلا
ضحك شادى وقال له :
انت هتقولي دى من كتر انها مفترية مشقادر اقول حاجه
ردت ورد وقالت له :
بتجول حاجه ياشادى
رد شادى وقال :
لا بقول مفيش زيك ياروحي
ضحكه الجميع ونظر حازم لرهف الساكته وقال :
معقوله انتي ساكته يارهف مش مصدق نفسي اقسم بالله
نظرت له وقالت :
عتجر شكلي ليه معجبكش حاجه واصل
حتي هاتف رهف رن وقامت لترد ونظر حازم بغيرة حتي وصلت هايدى وقالت :
هاي اخباركم ايه
ردالجميع واضافة هايدى وقالت :
دة حسام ابن خالو ودة حازم ياحسام ودة شادى صاحب حازم ودة امير ابن عم حازم ودى وعد اخت حازم ودى ورد خطيبة شادى وبنت خالة حازم
رد حسام وهو يبتسم وقال :
اهلا بيكم اتشرفت بيكم جدا وظل ينظر حتي يري تلك الشرسة التي تحكي عنها هايدى
رد حازم وقال :
نورتنا ياحسام اتفضل
ظلو يتحدثون حتي انهت رهف مكالمتها وذهبت اليهم وقالت :
جومي يابيبي من الكرسي بتاعي
ردت هايدى وقالت :
ليه كاتبة ب اسمك
نظر حسام فجاة الي رهف وقال في سرة :
ما شاء الله مين القمر الا ظهر فجأة دى
ردت رهف وقالت :
ايوة كاتبة بااسمي عندك مانع اياك
رد حازم وقال :
تعالي هنا ياهايدى
قامت هايدى بعصبية وجلست رهف وقالت :
ايوة اجدة تسمعي الحديد زين لمصلحتك ياجطه
نظر حسام لها وهو مسحور وقال :
مين دى
ردت هايدى وقالت :
دى رهف بنت عم حازم واخت امير
رد حسام وقال :
اهلا بيكي
ردت رهف وقالت له :
اهلا بيك
وظلو الجميع يتحدثون حتي تمكن حسام من الاقتراب منهم اكثر والجميع حبه روحه وقالت رهف :
جوليلي ياهايدى هو دة ولد خالك صوح
ردت هايدى ب ارتباك وقالت :
ايوة ابن خالي
ردت رهف وقالت لها :
سبحان الله متشبهوش بعض واصل هو غيرك خالص وشه عيضحك مش زيك بومة
ضحك الجميع ونظ حازم بغيرة وردت هايدى وقالت :
وانتي بقا شايفه نفسك مش بومة بردو
ردت رهف بثقة وقالت :
اني وبلا ثجة اني مفيش في خفه دمي وحطت يدها علي امير وقالت صوح يابيبي
ضحكه عليها وقال حسام في سره :
يخربيت جمالك وخفه دمك ثم فاق وقال حسام :
انتي بجد دمك خفيف جدا جدا
رد حازم وقال :
انت لحقت تعرفها
رد حسام وقال :
بصراحة مش محتاج حد يعرفها الا يشوفها يلاقيها مميزة
اشتعلت نيران الغضب في عيون حازم ولاحظ شادى وامير وظلو ساكتين حتي يرو تلك الحرب التي تقام ببطئ وقال حازم :
حسام رهف خط احمر بلاش كلامك دة علشان نفضل اصحاب
ردت هايدى بعصبية وقالت :
حازم انت اتجننت واي معصبك بقا غيران عليها ولا ايه فوق ياحازم من الا بتقوله حسام مقالش حاجه غلط وبعدين كويس ان بيشكر فيها
ردت رهف بغضب وقالت :
اسمعي ياانثي الغراب انتي لو محترمتيش نفسك عخليكي تندمي علي اليوم الا اتولدتي في وانتي شبة السلعوة الحولة اجدة
ردت هايدى بعصبية وقالت :
اظن انت شايف اهانتي وساكت انما اي حاجه تخصها تتكلم صح ياحازم بيه
رد حازم وهو مأزق وقال :
دى بنت عمي ياهايدى وطبيعي مقبلش حد يعاكسها
ردت هايدى وقالت له :
هو حسام عكسها ياحازم انت بقيت غريب وعاوزة افهم في ايه
اقترب منها حازم ليصلح ما فعل وقال :
حبيبتي انتي بتغيري عليه مقدرش ازعلك ابدا ابدا ياريت يارهف بلاش تزعلي هايدى علشان خاطري وهي مغلطتش فيكي انتي دايما حطها في دماغك
ردت رهف وهي تنهض وقالت له :
وانت ملكش عندى خاطر ياابن الهواري ومين دى علشان احطها في دماغي دى اني مشيفهاش واصل عتجرب منها علي جفايا اياك انسا اتحرجو انتو التنين وعجولك من هنا ورايح ملكش صالح بيه ولا تتحدد امعاي عجول ايه ليجين علي بعض اشربها بالأذن
تركتهم رهف وحازم مصدوم والجميع ورد حسام وقال :
حازم ليه زعلتها انا اسف ياجماعه الا حصل دة بسببي وانا بجد مكنتش اقصد يحصل كدة
رد شادى وقال له :
لا ياحسام انت ملكش دعوة وبعدين العيب علي الاستاذ حازم والاستاذة هايدى
رد امير وقال :
اني ساكت وبجول ميصحش اجول حاجه بس اسمع ياود عمي ملكش صالح بخيتي ولا تتحدد امعاها ولو شوفتك اتحددت امعاها ولا جربت منها اني هاخدهم وامشي من اهنية ونجعد في دار تاني وتركه امير وذهب
رد شادى وقال له :
انت غبي ياحازم ل امتا هتفضل تجرح فيها مش مكفيك الا حصل وكمان بتقولها حطاها في دماغك صدقني انت خسرت
ردت هايدى وقالت :
خسر مين ياشادى تقصد رهف انت عارف كويس ان مش بيحبها وبيحبني ليه بتكرهوني عملتلكم اية ومثلت البكاء
ردت ورد وقالت لها :
عتعرفي دموعك دى متخلش امعانا بس اسمعي زين رهف خط احمر اوعي تفكري انك انتصارتي جريب جوى كل حاجه هتظهر بس انتي ساعتها جولي علي نفسك يارحمان يارحيم لانك مخابراش رهف الهواري وانت ياود خالي بعد عن خيتي وملكش صالح بيها واصل
وقالت تلك الكلمات وكارم وسعاد وحورية وجميلة واقفين وسمعه كل حاجه
قال كارم :
حازم اعتزر حالا من رهف ومن الكل انت غلط
رد حازم بعند وقال له :
انا مش هعتزر يابابا وخلاص كل واحد براحته انا معملتش حاجه تزعل
نظرت حورية له وظهر علي وجهها العصبية وقالت بصوت كالرعد :
أمير لم خلجاتك وخليهم يجهزو نفسهم هنرحل من اهنية
ردت سعاد وقالت لها :
حورية ياحبيبتي اهدى وكل حاجه هتتصلح
ردت حورية وقالت :
مفيش حاجه هتتصلح ياخيتي كل شئ انتها خلاص وولدك جاب النهاية بتي مش جليلة بكفي الا ولدك عملو
رد حازم وقال :
انا عملت ايه لكل دة كل دة علشان بدافع عن هايدى ما علطول رهف بتبهدلها وبسكت اشمعنا القيامة قامت لما طلبت من رهف ملهاش دعوة ب هايدى
ردت جميلة وقالت له :
اتحشم ياود كارم اشبع بيها وبتنا زينه مش جليلة رباية كيف المعصعصة الا معاك
ردت سعاد وقالت له :
انت اتجننت ياحازم ايه الا بتعمله دة
هايدى لحقت الموقف وخافت ينكشف سر عدم طلاق رهف هي وحازم وقالت :
انا اسفه بجد ليكم انا السبب وظلت تبكي بتمثيل وقالت حازم انا الا غلط هي قربتك ومينفعش تعمل كدة
رد كارم وقال له :
ياريت تفوق ياحازم هايدى نفسها اعتزرت وانت هتفضل مغرور وعارف غلطك وبتقلبه علي الاقدامك
سرح حازم وقال في سره كان لازم اثبت لنفسي ان مش تهمني وكان لازم اثبت اني مش غيران بس عكيت بدل ما اثبت
نظرت له وعد وهي تفهم اخها وتفكيرو وانه بيثبت لنفسة عكس ما هو يحس بي وكذلك شادى يفهمه ونظر لهم شادى واخذهم الي الداخل وقال :
اسمعوني حازم بيثبت لنفسة ان رهف متفرقش معه وان مش غيران عليها من حسام حازم مش عارف هو حاسس بأية غصب عنه هو بدل ما يثبت عك الدنيا
ردت وعد واكدت علي كلام شادى وقالت :
فعلا شادى صح انا فاهمه تفكير حازم جدا وميفرقش معه ان رهف تبهدل هايدى او لا لان النهاردة الصبح رهف بهدلت هايدى بس بسبب هايدى الا بدأت وهو بقا يضحك حازم مش فاهم حاجه اعزرو
وهناك من سمعتهم وقالت في سرها :
اني خابرة زين ان كلامكم صوح بس مجدراش اتحمل اكتر من اجدة ومن هنا ورايح هكون بعيده عنيه
ثم اردف امير وقال :
انا خيها ومتكلمتش مع حسام لما شكر في خيتي وحازم وشه اتجلب جوى بس اني رديت علي حازم علشان مجدرش اشوف خيتي حزينة
ذهبت رهف الي غرفتها وجلست تفكر وتفكر وتركت لدمعها العنان
اردفت حورية وقالت :
مجدرش اشوف بتي اجده ياخلج بتي حتي لو اتوجعت معتكلمش واصل هتكتم جواها احنا نفضها سيرة ولما ياجي عمي عجولة
رد كارم وقال له :
لية بس يامرت اخويا اهدى بس وثقي فيه ولا انتي مش واثقة فيه
ردت حورية وقالت :
لع ياخوي واثجة فيك بس دى بتي
رد كارم وقال :
ورهف بنتي ياحورية متقلقيش عليها
دخل حازم وقال :
امي حورية انا اسف مقدرش ازعلك مني
نظرو الجميع في صدمة وابتسمت حورية وفتحت ايدها وجري حازم وحضنها وقال :
بجد مكنتش اقصد ازعلك او ازعلها بس انا كنت مخنوق
ردت حورية بحب وقالت :
مجدرش ازعل منك ياولدى بس بلاش رهف ياحازم رهف
علي جد جوتها بس طفلة جوى وحساسة جوى جوى
رد حازم وقال :
حاضر والله مش هزعلها خالص
وذهب الجميع ونذهب ل حسام وهايدى وهي تقول :
حازم تصرفة كان غريب
رد حسام بمكر وقال :
لا دة دافع عنك
ردت وقالت :
لا حازم كان غيران علي رهف منك
رد حسام بخبث وقال :
لا انا شاب وفاهم بس رهف دى طلعت شرسة اووى وحلوة اووى
ردت هايدى بعصبية وقالت :
تقصد ايه ياحسام انت كمان
رد حسام وهو يداري ارتباكة وقال :
مش احلي منك طبعا انتي مفيش زيك يادودي
ردت هايدى وقالت :
بيبي بحبك اوووى بس قولي ناوى على ايه
رد حسام بمكر وقال :
الا حصل النهاردة دة في مصلحتنا جدا
ردت وقالت :
ازاي بقا دة انا كنت خايفة يقولة قدام حازم ان رهف لسه مراته
رد حسام وقال :
reaction:

تعليقات