Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية غيرتني صعيدية الفصل السابع و العشرون 27 - بقلم آية علي الشربيني

  

 رواية غيرتني صعيدية الفصل السابع و العشرون 27

أستغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو عدد خلقة ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
وصلنا في الفصل الا فات لما حورية وسعاد كانوا بيتكلمة في جواز رهف وحازم وهناك من سمعهم ونزل الصدمة علية ظلت كل من سعاد وجميلة وحورية يجهزون المنزل ونذهب الي احدى قري الصعيد وبالأخص منزل قاسم الهواري وهو يقول :
تشكر ياولدى كل الشغل زين جوى اجدة كله تمام وخلص صوح
رد العامل وقال :
كل زى ما طلبت ياكبير والف مبروك وربنا يتمم على خير ان شاء الله
رد قاسم وقال :
تشكر ياولدى ودة حجك وزيادة
رد العامل وقال :
تشكر ياكبير
وذهب العامل ودخل أدهم وقال :
ياابوي كل حاجه كيف ما جولت وكله خلص باجي نجهز البيت العربية هيشيعوها فيها كل الأثاث كيف ما أمير طلب وعروسته
رد قاسم وقال :
زين جوى ياولدى ربنا يفرحك بيهم وتفرح بخلفهم
رد أدهم وهو يقترب علي ولدة ويقبل يده وقال :
كل من خيرك ياابوي
رد قاسم وقال :
عجبال ما نطمن علي رهف
رد أدهم بحزن وقال :
ياابوي ما نفضة الجوازة دى بتي تستاهل الاحسن
رد قاسم بحزم وقال :
مالك ياولدى ليه عاوز تفضها كل شوية تحدد في اجدة
رد أدهم وقال :
بصراحة ياابوي حورية كلمتني وجالتلي علي البنته طلعت جليلة رباية وقص علية ما تفعله هايدى ورد رهف عليها وكل ما قالته حورية
رد قاسم وقال :
بعد الفرح ما يخلص هنشوف الوضع لو لجيت الوضع شين هطلجهم ياولدى بتك نن عيني ومجدرش أبدا أذيها
رد أدهم وقال له :
اني عارف ياابوي أنك عتمل الصوح بس الا نجدر نجولة ربنا يعمل الا في الخير
رد قاسم وقال :
يارب ياولدى
جالسة رهف وورد ووعد يتحدثون وقالت رهف :
اتوحشته جوى جوى عتعرفه معايزاش ابعد لو يوافجة ارجع الصعيد واشوفة وارجع والله روحي هترجعلي جدي عندى حاجه كبيرة جوى
ردت وعد وقالت :
بتحبية لدرجادى يارهف قالت تلك الجملة وحازم دخل وقف ليسمع رد رهف وقالت :
عحبه دى كلمة اصغيرة ياخيتي انا بموت فيه جوى عتعرفي لو اتجوزت حازم كان هيبجا فراجة صعب والموضوع جي من عند ربنا
ردت ورد وقالت لها :
حازم خيك ياوعد وجع في بومة معرفاش هتعيشة كيف امعاها
ردت وعد وقالت لها :
والله ياورد أنا نفسي مش برتاحلها
ردت رهف وقالت :
ومين يرتاحلها دى سلعوة شينة جوى وشها متركب غلط حواجبها غريبة جوى حرام الا عمله في خلجتها دة
ردت ورد ب ابتسامة وقالت :
بس يارهف أنتي بتسلخيها ياخيتي بتخليها تموت
ردت وعد وقالت :
تعرفي كمان حازم بيضحك لما بتعملي كدة انا مش فاهمه اخويا بصراحة
ردت رهف وقالت لها :
خيك محتاج تغير في عجله دة وبعدين زوجة شين والمفروض يتجوز جوازة زينة تليج بي وبعيلته ومجدش اني بس بجصد تكون امي سعاد راضية عنيها وعمي كارم والكل يكون عيحبها
ردت ورد وقالت لها :
اني معيشش معاها واصل وعد هتروح الصعيد وهتسبوني مع السحلية دى اني هجعد مع مرات خالي ونطرودها لو جات مش ناجصة جرف
ردت رهف وقالت لها :
لو اتجوزها حازم يامخبلة مينفعش تطردوها خلاص الكل هيتجبل الامر الواقع
ردت وعد وقالت المهم كملي يارهف ازاي حبيتية واتعلقتي بي جامد لدرجة انك مكنتش عاوزة تسيبي الصعيد علشانه
ردت رهف بحب وقالت :
عتعرفي عيخاف علية جوى وحنين جوى عتعرفي ياخيتي بكرة لما تاجي الصعيد هخليكي تشوفي عيتعامل كيف وازاي هو حنين جوى
حازم والنار اشعلت في قلبه والغيرة وظل يقول ياتري مين دة ودخل وقال :
بتعمله ايه ياعصابة
ردت ورد وقالت له :
جاعدين ياود عمي جولنا نسيبك مع السلعوة برة
ردت وعد وقالت له :
هي راحت فين
رد وقال حازم :
مشيت وبعدين بلاش طريقتكم معاها كدة غلط وهتكون خطيبتي ونظر الي رهف حتي يراه غيرتها
ردت رهف وقالت :
طيب بالأذن اني ولما تاجي عرة النسوان دى معيزاش اشوفها واصل او بص ياود عمي جبلها برة أحسن ادام بتخاف علي زعلها اجدة لانك شايف غلطنا ومش شايف هي بتعمل ايه من ورا ضهرك وتركته وذهبت الي غرفتها
ولسه حازم هينادى ردت وعد وقالت له :
وانا مع رهف
ردت ورد وقالت له :
وانا معاهم ولا اجولك أنت تستاهل السلعوة دى واشبع بيها بالأذن وتركة وذهبه وهو سارح في تفكيرو ودخل علية شادى وهو يقول :
ايه يابرنس قاعد ليه عجبتك قاعدة البيت ولا ايه
رد حازم وقال له :
زهقان أوووى
رد شادى وقال له :
من قاعدة البيت ياخويا ماما سعاد وماما جميلة وماما حورية جم ولا لسة
رد حازم وقال له :
لا لسه بيفرشة
رد شادى وقال له :
امال فين البنات
رد حازم وقال له :
لسه طالعين فوق
رد شادى وقال له :
شكلك مش مريحني
رد حازم وقال له :
ابدا انا شايف اني مغلطش وقص علية ما حدث لما البنات زعلو وسابه
رد شادى وقال له :
هما ردهم مفهوش غلط وانا هنبه عليهم يفضلو فوق مع ان رهف عنيدة
رد حازم وقال له :
لا متقولهمش سيبهم براحتهم
رد شادى وقال له :
انت فيك حاجه ومش فاهمك
رد حازم وقال له :
مش لما افهم انا الاول
رد شادى وقال له :
هروح اخد حمام لاني فاصل
رد حازم وقال له :
خدني معاك انا هطلع اؤضتي
وذهبة ودخل حازم غرفته وجلس علي السرير ودخل شادى غرفته ومسك هاتفة وقال :
وحشتيني ياوردتي
ردت ورد ب ابتسامة وقالت :
وأنت وحشتني اوووى
اتفجا شادى من تغير كلامها وقال :
بتتكلمي عادى طيب انا بردو بحب لغه الصعيد
ردت ورد ب ابتسامة وقالت :
واني عحبك جوى جوى
رد شادى بحب وقال :
اموت أنا ايه الدلع دة كله
ردت ورد ب ابتسامة وقالت :
جولي انت فين كل دة برة
رد وقال شادى :
اطلعي برة الاؤضة كدة
خرجت ورد برة الأوضة ولقيت الا بيشدها الي غرفته وقفل الباب وقال :
وحشتيني اوي اوي اوي
انصدمت ورد من حركته وقالت :
ياجليل الرباية كيف تعمل اجدة
غمز شادى لها وقال :
انتي مراتي واعمل كل الا انا عاوزة واقترب منها وقبلها في خدها واحمر وجه ورد من الخجل وقلبها يعلو ويهبط من قربة الشديد حتي طبع قبلة بجانب شفاها اغمضت عيونها واقترب أكثر حتي اذداد في قبلاته وتركها حتي تتنفس ومازلت مغمضة والحمرة تملئ وجهها من الخجل واقترب منها أكثر وطبع قبل متعددة علي وجهها واذدادت حتي ظل يقترب الي شفاها وبدأ شادى يحملها حتي افاقت ورد وفتحت عيونها بسبب حركة شادى وقالت :
ياجليل الرباية كيف تعمل اجدة
اقترب منها وهمس عند اذنيها وقال :
انا جوزك يامجنونة بحبك بحبك بحبك بحبك حتي انتها الهمس بقبلة عند اذنها
جريت ورد وقالت :
افتح الباب ياواكل ناسك أحسن الم عليك الدنيا واجول عيتحرش بيه
رد شادى وقال لها :
ياهبلة انا جوزك طيب اهدى وانا ساكت اهو
ردت ورد وقالت له :
جبر يلمك جليل الرباية
نظر لها بحب وقال :
عشقتك يوم ما شوفتك
ياسكنة قلبي من زمان
المسافة منك بعيدة
وأنا قربتها كمان وكمان
ليلة كتب كتابنا حضنتك
ياقمر الزمان وبصمت
قبلة علي شفاهك تحسسك
بالحب والأمان خطفتي قلبي
وملكتي ياورة مكانها في البستان
لمعه اعين ورد وجريت علي شادى وحضنته وقالت :
أنا بحبك جوى جوى
لف بيها شادى وقال :
وأنا بموت فيكي يازوجتي الجميلة
ردت ورد ب ابتسامة وقالت :
حبيتك يوم ما شوفتك
وفكرت فيك زين
ويوم ما جبلتك مرة صدفة
اختارك جلبي يانن العين
حضنها شادى اكتر واقترب منها حتي ذاق من شهد الكريز وبعد عنها لتتنفس وقال :
بعشقك اووى اوووى ونفسي نكون مع بعض علطول
وظلو يتنفسون بصوت عالي وردت ورد وقالت له :
بحبك جوى ياشادى ربنا ما يحرمني منك واصل
رد شادى وقال لها :
وأنا بعشق كل حاجه فيكي ياقلب شادى
نسيبهم في جو العشق وخلينا ساكتين ازيكم ياسنجل منك ليها
رن هاتف وعد وقالت :
الوو
رد وقال :
اتوحشتك جوى جوى
ردت وعد وقالت له :
كل دة نوم انت فين
رد أمير وقال اطلعي انا جاعد برة وجعان
ردت وعد وقالت :
انا جاية حالا ياحبيبي
رد وقال :
ياابوي عاوز اجوز بجا
ابتسمت وعد ونزلت الي أمير رأته يجلس وقالت :
دقيقة واعملك الفطار
رد وقال :
انتي الا هتعملية عاد
ردت وقالت :
محدش هنا بيفرشة ورهف وورد الا هنا وحازم في اؤضته
نظر بخبث وقال :
ماشي ياجمر
ذهبت وعد الي المطبخ لتعد الطعام ل أمير ودخل أمير من خلفها واحتضنها وقال :
وحشتيني جوى جوى
انصدمت وعد من قربة وقالت :
يامجنون حد يشوفنا
لفها أمير وطبع قبله علي خدودها وقال :
مرتي واني حر وكمل قبله في الخد الثاني اغمضت عيونها حتي طبع قبله علي شفاها وتركها لتتنفس وقال :
ياابوي اني مجدرش علي اجدة ياله نجوز الليلة
ردت وعد بخجل وقالت :
انت قليل الأدب
رد أمير وهو يغمز لها وقال :
طيب طموحاتك جليلة دى جله أدب بنسبالك
ردت وعد وهي تمسك السكينه وقالت بتحذير :
ابعد عني احسن هشقك نصين
رد أمير بضحك وقال :
يامري ورد ورهف علموكي تكوني مفترية
اتاه صوت من الخلف يقول :
بتجول ايه ياخوي
نظر امير وقال :
خيتي حبيبتي مش بجول حاجه
ردت رهف بخبث وقالت :
لو جرب منك غزي ياخيتي
جري وراها أمير وقال :
طيب تعالي بجا واني هغزك
جريت رهف وهي تضحك وقالت :
الحجوني ياخلج
نزل حازم علي صوتها وشادى وورد نظر حازم لشادى نظرة اني فهمك وورد معاك وقال شادى :
بلاش البصة دى ياله نشوف في ايه
رد حازم وقال له :
اخ منك ياجليل الرباية
رد شادى وقال له :
جبر يلمك
نظرو الجميع لقه امير يجري وراء رهف وهي تقول :
انتو عتجفه تتفرجو اجدة تعالو امسكة
رد أمير وقال لها :
دول ما هيصدجة دى زعيمة عصابة والعجل المدبر ليهم
جري الكل وبدائة يلعبة وهم في حالة من السعادة وجلس ينهجون وقال أمير :
الوكل فين ياحبه الجلب جوزك جعان
رد حازم وقال له :
بتعاكس اختي قدامي
رد أمير وقال :
دى مرتي ياجدع الا متغاظ مننا يعمل زينا
رد شادى وقال له :
ايوة كلامك صح ياامير لو متغاظ اتجوز زينا
حازم بضحك وقال :
انا هعمل كتير بس الصبر حلو ياخويا منك لي انتو السابقون
فطر أمير وانهي فطاره وجلسة يتحدثون عن الفساتين والبدل وقال شادى :
شوفو هتعملو ايه في البيوتي سنتر هتروحولها ولا هتجبوها الفيلا
ردت وعد وقالت :
متقلقش انا مظبطه كل حاجه
رد شادى وقال لها :
والفساتين جهزت ولا لسه
ردت وعد وقالت له :
اه كلمت مصممة الاوياء وقالتلي هنعمل البروفا بكرا ان شاء الله
ردت ورد ب ابتسامة وقالت :
هبجا عروسة هبجا عروسة
رد حازم بضحك وقال :
مراتك مجنونه رسمي هتتجوز طفلة ياشادى
رد شادى وقال له :
والله بتقول فيها طفلة خالص
فهم حازم ما يقولة شادى وقال :
ربنا يعينك ياخويا وانت ياامير هتتجوز طفلة بردو
رد أمير بهيام وقال :
دى طفلتي وحبيبتي
ردت رهف وهي تضحك وقالت لهم :
راعو شعور السناجل جبر يلمكم
رد حازم وقال لها :
اه والله مش بيراعو دول بيغظونا
ردت رهف وقالت له :
ويغظوك ليه هات السلعوة واعمل فرحك امعاهم
ردت ورد وقالت لها :
لا ونبي بلاش
رد حازم وقال :
ليه مش بتحبوها
رد أمير وقال :
متزعلش مني ياخوي بس بصراحة مرتحتش ليها وطريجتها غلط امعاك
رد حازم وقال :
ازاي غلط معايا
رد أمير وقال له:
انت اجنبي عنيها وغريب وعتجرب منك ولا اكنك جوزها
ردت رهف وقالت له :
كيف ما جولت والواحدة مع جوزها مبتعملش اجدة واصل جدام الخلج
رد حازم وقال :
هي عادتها مختلفة شوية
ردت رهف وقالت له :
الف سلامه علي عداتها وانت بجا عادى كيفها بردج
رد حازم وهو يغير الكلام وقال :
المهم هنروح امتا نعمل بروفا علي البدل
رد شادى وقال له :
بعد بكرة هنروح ان شاء الله
رد حازم بحب وقال لهم :
ربنا يتمملكم على خير ان شاء الله ويسعدكم
رد شادى وامير وقالوا :
عقبالك انت كمان ياحبيبي
بقولك ايه البنت دى زودتها وشكل حازم بدء تتحسن معاملته معاها وانا لازم انتقم ومش هسيبها تاخدو والمصيبة أن وانا هناك كنت ماشية الفيلا بتاع شادى جمب بيت حازم لقيت الباب مفتوح دخلت قولت اكسبهم في صفي وبذات ولده حازم لقيتم بيتكلمه علي جواز رهف وحازم وقصه هايدى كل ما سمعته
رد عليها وقال :
يعني هي لسه مراته
ردت وقالت :
ايوة لسه مراته ولازم اتجوز حازم قبل ما يعرف انها مراته لان بدأ يلين وبيبصلها ب اعجاب انا احس بنظرة الرجل
رد وقال بمكر :
هي حلوة
ردت وقالت :
اه بس انا احلي طبعا
رد وهو يقبلها :
دة انت قمر هو في حد زيك ياجميل انت
حضنته وقالت :
بيبي بحبك اوووى اووى
رد وقال :
انا هحل الموضوع دة بس عاوز منك تفاصيل عنها وملكيش دعوة بالباقي
ردت وقالت :
لازم تندمها وتخلي حازم ميبصش في وشها
رد بخبث وقال :
شكلك بترسمي لحاجه تضيع مستقبلها وانا معاكي وهعمل اي حاجه علشانك ياقلبي
ردت وقالت :
شوف حد غيرك ياحبيبي انا بغير عليك انت
رد وقال :
متقلقيش ياقلبي هتفق واديكي الاوكي وخلي بالك دة محتاج فلوس
ردت وقالت :
متقلقش انا هظبطك
رد وقال :
احبك انا بس علشان نظبط الا هاجرو ما انتي مش عاوزاني انا بس انا الا هتعرف عليها والتنفيذ حد غيري متقلقيش وعرفيني عليهم ان انا ابن خالك
ردت وقالت :
احبك يابن خالي وضحكت ضحكه مايعه ونسبهم يولعه بجاز علشان ناس جليلة الرباية


 

reaction:

تعليقات