رواية اعماني حبك كاملة بقلم نور محمد عبر مدونة كوكب الروايات
رواية اعماني حبك الفصل الثالث 3
اتخضت شمس من صوت مرات عمها وبعدت عنه بسرعه وكسوف
حازم بضيق: في ايه ياماما قطعتي اللحظه الي همو”ت عليها
قربت منه حنان بغضب: نعم ياروح امك انا مش قولت تلم نفسك ياحازم والا لا
بص حازم على شمس وحالتها وهي بقت زي الفراوله من الكسوف فقرب منها قدام مامته وبا”سها في خدها فبرقت شمس بصدمه منه
بعد حازم وهو بيضحك عليها: بزمتك ياماما حد يشوف الفراوله دي ميدقش منها دانا اتشل لو مش عملت كده
حنان هتفرقع من قله ادب حازم الي بتفكرها بنفس طريقه بباه زمان: لا صحيح هذا الشبل من زاك الاسد السا*فل
اعتدل حازم بفخر: وافتخر ياماما ده قله الاد”ب في عيلتنا بالوراثه والا ايه ياشمسي.. وغمز لها
فمسكت حنان ايد شمس بقله حيله: من النهاردا لو لقيتك قريب منها تاني ياحازم الفرح هيأجل شهرين كمان علشان تعرف تلم نفسك كويس
حازم بضيق: وعلى ايه شهرين كمان انا اخطفها وند”خل عادي ياست الكل
خرجت حنان وهي بتبص عليه بضيق فضحك حازم عليها
حازم بهزار: الظاهر الحج وحشك ياجميل
ابتسمت حنان على مناكشه ابنها لانه بتفكرها بأبوه اوي نفس الصفات وحدة
***************
وفي غرفه شمس
قعدت حنان وقدامها شمس وهي متوتره اوي منها
شمس بتوتر: يامرات عمي انا بس
قاطعتها حنان: انا عارفه انك بتحبيه اوي وهو كمان وده زوجك ومش حرام بس يابنتي حازم ده زي ابوه ديل كل’ب عمره مابيتعدل والازم تاخدي بالك اكتر منه
هزت شمس رأسها بهدووء: حاضر يامرات عمي حعمل كده
***************
وفي اليوم التاني على الفطار
حنان: حازم ابن خالك ادهم انهاردا جاي من السفر وعوزاك تجيبه من المطار لهنا يابني
حازم بفرحه: ادهومي رجع اشطا دي هتولع نا”ر
شمس: بجد يامرات عمي ادهم اخيرا رجع
حازم بغيره: ومالك بتقولي كده وانتي فرحانه اوي
شمس بتوتر: لا ابدا بس يعني اصل وحشني شويه كده
قام حازم بغضب وغيره: نعم ياحلوه وحشك مش كده طب والله مانا جايبه من المطار
ضحكت حنان: اهدي ياعم الغيور انت تجيبه يسكن في شقتك فوق لغايه جوازك يتم وبعدها ياجي عندي هنا يسكن
قعد حازم بضيق: انا قولت مش هجيب حد خلي حد تاني يجيبه غيري انا
ابتسمت شمس على غيرة حازم الواضحه اوي وقربت منه وهمست: مالك ياحبيبي غيران كده ليه انا قولت كده لانه زي اخويا ور”ضعين سوى
فرح بسرعه حازم زي الاطفال: تمام ياماما هروح اجيبه فورا عاوزين حاجه اجبها في الطريق
ضحكت شمس وحنان عليه : لا عاوزين سلامتك ياحبيبي
خرج حازم فقربت حنان من شمس وقالت: انتي قولتي ليه ايه ياشمس
ابتسمت شمس: مفيش يامرات عمي انا اقوم اعمل الغداء قبل ما ادهم يوصل
**************
وفي الليل
وصل حازم هو وادهم للبيت ودخل شنطته
حازم:اتفضل ياادهم البيت بيتك
ادهم:تسلم ياغالي
حنان:حمدله على سلامتك يابني
ادهم:الله يسلمك ياعمتي عامله ايه وصحتك تمام
حنان:تمام يابني الحمد لله وانت
:انا فل الفل ياقلبي
حازم بغيظ:ايه ياعم ادهم اهدى شويه علينا
ادهم بضحك:ايه بتغير على اهل بيتك مني انا ياحزومي
حازم بحده:اكيد مش راجل والازم اغير على اهل بيتي حتي على امي
ادهم بدعم:لا عندك حق ياحازم فين شمس مش شايفها ليه
خرجت شمس من المطبخ على صوته وبصت عليه بس لقت نظرات حازم الغاضبه المصوبه عليها لانها كانت طالعه بالبجامه بيتي رقيقه وجميله اوي عليها فجرت على اوضتها تغير بسرعه
ادهم بتعجب:هي شمس جرت كده ليه ياحازم؟!!
حازم بغيره:علشان خايفه مني
ادهم بعدم فهم:وتخاف منك ليه هتعضها مثلا
حازم بحده:لا كونت هضربك انت قدامها
بلع ادهم ريقه:وتضربني ليه؟!!
حازم بغيره:علشان اي حد هيبص على مرات حازم البحيري بنظره واحده بس اطلع عنيه من مكانها
ادهم بصدمه:مراتك!! وده من امتي؟ واحتي مش تقولي ليه؟!!
حنان بسرعه علشان تداري الامر:معليش ياابني هو اجه الموضوع بسرعه كده وده كتب كتاب ليسه الفرح بعد شهر كمان
خرجت شمس بعد مالبست عبايه سوداء:السلام عليكم يادهم عامل ايه
ادهم بضيق:كويس ياشمس عن ازنكم انا تعبان اقدر انام فين
حنان:بس يابني احنا حضرنا الغشاء اتعشى الاول حتي
ادهم:معليش ياعمتي مره تاني انا تعبان اوي وعاوز انام بس
حازم:تمام تعال اخدك شقتي فوق ترتاح فيها
اخد ادهم شنطته:تمام
*************
طلع ادهم مع حازم شقته الي فوق ودخل غرفه النوم وقعد بتعب فقرب منه حازم
حازم باسف:انا اسف انت مدايق بسببي صح
ادهم:ايوه مدايق منك لانك خبيت عليا امر مهم زي ده
حازم:صدقني ياادهم غصب عني كونت مشغول اوي والموضوع اجه فجأه كده كمان
ادهم:حازم انت عارف اني بغزك زي اخويا واكتر وكمان شمس زي اختي وانا كان نفسي افرح معاكم
حازم بهزار:خلاص ياعم ده كتب كتاب بس يعني ليسا الفرح الكبير ابقى نس”كر سوى ها ايه رئيك
ادهم بضحك:طول عمرك سا*فل وقليل أد”ب زي اخوك تلميذي
حازم:دي جنيات يابني في العيله كلها
ادهم بضحك:عندك حق والله..استني كده ايه الصوت ده؟
حازم ببسمه:دي بنت الجيران بتغني بس ايه مزه طحن
قام ادهم بسرعه وهو بيستمع لصوتها بستمتاع وفتح شباك البلكونه لقاها في البلاكونه الي جنبه لان
البلاكونه الشقه بتاعتها قربيه اوي من شقته
ادهم باعجاب وتصفير:يامسا الشطه على الإشطه
حازم بضحك:خف شويه ياحلو ده ابوها ظابط
كمل ادهم بمشاغبه:يامسا الاناناس على اجمل الناس ايه ياجميل متعبرنا بمسا حتي
:مين بيكلمك ياحبيبه
قفل ادهم الشباك بخوف بسرعه:يالهووي طلع ابوها وشافني
حازم بضحك:اشرب يامعلم ده ابوها شراني اوي وهيعلقك على باب البيت بتاعه
بلع ادهم ريقه بخوف بس تظاهر بالقوه:احم والا يهز فيا شعره انت متعرفش مين هو ادهم السنغاري
حازم:ياسيدي على الجمدان تمام اسيبك ترتاح بقي تصبح على خير
تسطح ادهم على السرير:وانت من اهله ياحزومي
حازم بغيظ:ياض بلاش حزومي دي البت شمس عمرها ماقالتها يافقر
ادهم بضحك:علشان انت حزومي بتاعي انا بس
حازم اخد المخده من جنبه ونزل ضرب فيه:ماهو من قر امثالك الفرح كمان الشهر الجاي ومش قادر اد*خل دلوقتي يابن ال***
****************
وبعدها رجع حازم البيت لقى النور مش شغال عرف
انهم نامو فتسحب بهدووء ودخل اوضتها
قرب لقها نايمه زي الملايكه مقدرش
يمنع نفسه قرب وبا”سها في شفا”يفها بحنيه
وهمس قدام شفا”يفها بصوت حنين: وحشتني ياشمسي عارف انك ليسه صاحيه ياقلبي
فتحت شمس عنيها بكسوف: احم انا بس كونت..
قاطعها حازم: عارف انك قلقانه على ادهم هو كويس اوي بس كان زعلان لاني خبيت عليه جوازنا بس
شمس براحه: طيب الحمد لله انا هنام بقى علشان تعبانه اوي
ابتسم حازم بخبث: تنامي ايه ياشمسي انا بقولك وحشتيني مفيش نوم
بعدت شمس بتوتر: ابعد ياحازم مرات عمي تصحي وو
حط حازم ايده على بوقها بهدووء وقال: هششش انا بس عاوز منك ال…. ووو
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية اعماني حبك ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق