رواية صعيدي احتجزني لنفسه كاملة بقلم سلمى أسامة عبر مدونة كوكب الروايات
رواية صعيدي احتجزني لنفسه الفصل الثاني 2
دخلت سيليا الي غرفتها وامسكت هاتفها فتحت صوره حبها الاول والاخير وهو جابر ابن خالها التاني
سيليا في نفسها..طب هو انا ليه ماشفتوش تحت طب ماكنت سالت عاليه لالا اسال عاليه ايه اتكسف يوووه انا تعبانه اوي وعايزه انام
ابدلت ثيابها الي اخري مريحه واستلقت وغفت في نوم عميق بعد عدة ساعات استيقظت علي طرق الباب
سيليا بنعاس..مييين
ام محمد..انا خدامتك ام محمد يا ست نور
سيليا..طب ادخلي
دخلت ام محمد
ام محمد..ابا الحاج بيجول لحضرتك ان العشا جاهز
هزت سيليا رأسها وخرجت ام محمد دخلت اخذت حمامها وخرجت ارتد ملابسها وعملت شعرها علي شكل ديل حصان ونزلت
نزلت سيليا ودخلت غرفه الطعام
سيليا. .صباح الخير يا جدو
الجدد..صباح النور يا بتي يلا الوكل جاهز ماتجوم يا واد يا ادهم عشان بت عمك
ادهم..يووه واشمعنا انا ياعني (بقولكم ايه انا مش عارفه اتكلم صعيدي خالص وبهبل فانمشيها مصري بقا وابقوا ترجموا صعيدي انتوا)
وكزه الجد في كتفه وقال..ماتقوم يابني وخالي البت تقعد
نظر ادهم لسيليا بقرف التي تبتسم باستفزاز
ادهم بضيق. .اقعدي يا ست سيليا بس علي فكره دا الكرسي بتاعي
سيليا باستفزاز..هممم وانا بقا مش حقعد غير هنا مانتوا لما جيتوا بتوا عندنا قومتلك من مكاني
قام ادهم وسيليا قعدت. وابتدوا يحطوا الاكل وفي اثناء العشاء دخل جابر
جابر..اسلام عليكم
رمت الشوكه من يدها اول ماسمعت صوته فهي مشتاقه لسماع هذا الصوت كثيرا نظرت ناحيه الصوت بشوق ولهفه
رد الجميع السلام
الجد بخبث..ازيك يا جابر جيت بدري ياعني مش قولت لسه فاضلك يومين
جابر وقد فهم مقصد الجد وقال..الله شكلك مش مرحب بيا يا جدي بس مدام كدا انا جاي اخد حاجه وراجع تاني
الجد بخبث..لا وعلي ايه خاليك قاعد اكلت
جابر ..لا لسه
الجد..طب تعالي كل بس الاول مش تسلم علي نور نظر واخيرا التقت اعينهم ببعض
جابر ببرود..ازيك يا سيليا
سيليا ..ازيك يا جابر عامل ايه
جابر ..الحمد الله خير ياعني ؟
سيليا..خير خير ايه
جابر..ايوا ياعني في حاجه حصلت عندكم
فهمت سيليا مقصده ونظرت بحزن له
الجد..الله في ايه يا جابر وانت مالك انت هي جايه تقعد معاك انت دي جيالي انا وحتقدي هنا كام اسبوع ولا حاجه الله
سيليا بحزن وغضب..اهو زي ماسمعت مش جيالك اصلا وشويه وحمشي نظرت له وبعدين نظرت لجدها وقالت بالهنا والشفا يا جدو وذهب
الجد..نور مش حتكملي اكلك
سيليا ..لا انا شبعت يا جدو بالهنا والشفا ليكوا بعد اذنكوا وطلعت بحزن الي غرفتها
الجد بغضب..عاجباك كدا اديها زعلت ودا اول يوم ليها هنا وانا مقبلش بكده يا جابر وانت عارف مور غاليه عندي قدا يه
جابر..وانا عملت ايه ياعني دا كان سوؤال
الجد..ايا كان اتفضل اطلع صالحها بقا وراضيها بكلمتين .
هز راسه جابر وطلع لها خبط عالباب
سيليا بحزن..ميين
جابر..احم انا جابر افتحي
فتحت له سيليا ونظرت له بحزن وغضب
جابر..انا كنت جي ياعني اقولك متزعليش انا بس كنت بسال مش اكتر
سيليا ..خلاص حصل خير عالعموم انا كلمت بابا وهو قالي كام يوم كدا وحيضبرلي مكان
جابر..لا وعلي ايه البيت بيتك اقعدي قد مانتي عايزه انا مكنش قصدي ازعلك يلا والغي انك تروحي مكان تاني دا انتي حتمشي من هنا وقت اما تخلصي وتزهقي منينا ابقي امشي وابتسم لها ومشي
بعد قليل خبط الباب فتحت سيليا الباب لقيتها ام محمد
سيليا..خير يا ام محمد
ام محمد..جابر بيه بعتلك الوكل ديه عشان تاكلي اخذت سيليا الصينيه منها وذهبت ام محمد قعدت سيليا عالسرير بفرحه
سيليا ..ياتري حكايتي معاك ايه ياسي جابر
البارت خلص لغايه هنا لو لاقيت تفاعل حكما ومن هنا نبدا التعريف
سيليا..فتاه في ريعان شبابها جميله شعرها اسود وطويل رشيقه ولا تخينه ولا رفيعه طولها متوسط
جابر..ابن خال سيليا في ال٣٥ من عمره وسيم اسمراني وجسمه مظبوط الي حد ما
ادهم ابن خال سيليا اقل طولا من جابر واكبر من سيليا بثلاث سنوات وعلي طول هو وسيليا قط وفار
الجد كبير عائله الفيومي يعشق احفاده وبالاخص سيليا لانها ابنه المتوفاه نور ابنته
داليا..شقيقه جابر وبتحب ادهم
نوسه والده جابر وداليا
اميره ولسه مظهرتش والده امجد وماجد
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية صعيدي احتجزني لنفسه ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق