رواية متيم بقدر كاملة بقلم نورة عبدالرحمن عبر مدونة كوكب الروابات
رواية متيم بقدر الفصل الحادي عشر 11
شافها وهي مغمي عليها بالحمام شالها بسرعه وخدها عالسرير حاول يفوقها مش عارف رش على وشها ميه وهو بينده عليها بقلق..
فاقت قدر بتعب..
فهد بقلق انتي بخير..
هزت راسها وادارت وجهها للجهه الاخرى بزعل ..
مسح شعرها بحنيه حجك عليا يابت سلطان نسيت انك بتتعبي لما تتعصبي.وتعيطي…
قدر باين سلطان جايلك على كل حاجه..
فهد سلطان بيحبك ويخاف عليكي..
قدر بزعل اه بمأمارة جوزني راجل مش طايجاه..
فهد ضحك بهدوء لما بدأت تعاند واتأكد انها بقت كويسه..
فهد طب مادام لسانا رجع ينطج بالسم ده هروح اجبلك واكل..
قدر معايزاش وكل..
فهد مني مش بسألك انتي من النجمه ماكلتيش حاجه..
…..
نزل فهد وكان الكل نايم حضر اكل وطلعلها..حطه قدامها وهي اعتدلت وبدأت تبصله باستغراب..
فهد مالك بتبصيلي كده ليه..
قدر مفيش..
فهد طب يللاا كوليلك لقمه عشان متتعبيش تاني..لكن هااا متتعوديش على ده ..دي اول واخر نوبه اخش بيها المطبخ.عشانك.
ابتسمت قدر..
حيث شفنا الضحكه الحلو خدي اللقمه دي من يدي.
قدر معايزاش هعرف لكل لوحدي..
فهد لااا المرادي اني اللي هأكلك ..وبعدين تبجى توكليني انتي..
قدر بسخريه ليه انت عيل..
مش جوزك ولازمن تدلعيني..
……
فهد يللاا بجى مايبقاش راسك جفل كده..
اخذت منه الطعام وبدأت تأكل.بهدوء….
فعد تسدجي اني مش مقتعن انك بت سلطان..
قدر ليه بجى..
فهد يابتي بجالي وجت واني بأكلك ومفيش كلمة كول لقمه معايا يفهد ..سلطان مش بالبخل ده ..متخفيش لو مش هيكفينا هجيب تاني
قدر بحرج وانتي لازمك عزومه ..
فهد يبااااي على لسانك مفيش مرهه تجولي فيها كلمه حلوه..
ابتسمت قدر لما تبجى تعاملني حلووو هبجى اقولك كلام حلووو..
فهد دنتي مفتريه بجى..اني مابعملش معاكي الا الحلو لكن اجول ايه ناس تاكل وتنكر..
قدر الحمدلله..
فهد لحجتي تشبعي.
هزت رأسها..
فهد طب كولي دي بس عشان خاطري..
قدر مش جادره..
فهد بجولك عشان خاطر ويللا بجى..
تناولتها من يده ..
فهد عافيه على جلبك..يلاا بجى نامي عشان بكرى من النجمه هيجوا الناس تبارك..
وبالفعل وضعت رأسها على الوساده وحاولت النوم..
اما فهد فقد جلس في الحديقه يفكر بنصر ومنى ومالذي سيفعله لينهى هذه المسأله..
اتى الصباح واستيقظت قدر باكرا كالعاده لكنها في مكان غريب في المدينه حديقتها ازهارها واماكنها المفضله ليست هنا..
خرجت من غرفتها ولم يكن فهد هناك علمت بانه غادر باكر..
اتجهت الى غرفة منى بقلق لتجدها مستيقظة ..جلست معهت ليتبادلان الحديث بما حدث امس…
**************
لم ينم نصر طوال الليل وهو يفكر بمنى ومن هذا الذي ظهر فجأه ولما يدافع عنها هكذا ..
هل يوجد شيء بينهما..
افكار كثيره بدأت تسيطر عليه ..
حتى سمع طرقات على باب غرفته بالفندق نهض باختناق وضيق وفتح الباب..
ليجد فهد الذي لكمه مره دي عشان دخلت بيتي منوغير علمي ..
ليكلمه مره اخرى ودي عشان بكيت منى وهي امانه عندي ..
ليللكمه الثلاثه اما دي فعشان تحرم تعمل كده تاني..
نصر حاول ان يضربه لكنه لم يستطيع ليمسكه فهد من ثيابه ..لا والله ياود عمي ونعم الربايه عارف العوايد صح ..
نصر دي مرتي ..مرتي يافهد..
فهد مش مراتك وانت بجيت حارم عليها متفه يابني ادم بجى .
نصر لا منى مش ههملها يافهد اني بحبها مش هعرف اعيش من غيرها ليكمل برجاء فهد ..انت وعدتني..
فهد جولتلك هحاول اكلمها واقنعها لكنها رفضت..
نصر برجاء بعد ان قطعت السبل وحياة حبيبك النبي يافهد وغلاوة جميله الله يرحمها..
شعر فهد بغصه بصدره من مجرد ذكر اسمها امامه..
فهد بغصه مش هعرف اكلمها لكن لو حابب اخليك تكلمها انت من غير مشاكل لكن عاوزك توعدني.
نصر باستعجال االلي انت عاوزه يافهد اني هعمله..
فهد متغصبش عليها ولا تحاول تجبرها على حاجه ولو رفضت المرادي تاخد بعضك وترجع البلد.
نصر….
فهد جولت ايه..
نصر اني مش هعرف اعمل اكده..
فهد والله ده اللي عندي اني ماشي وابجى كلمني لوحبيت تقابلها..
نصر استنى يافهد اني موافج..
فهد بابتسامه واني هحاول الين جلبها عليك..تعالى باللليل الساعه عشره سلام ياود عمي..
نصر فهد..
نظر اليه فهد..
نصر متشكر ياود عمي معرفش من غيرك كنت هعمل ايه..
ربت على كتفه جول يارب يانصر جول يارب..
****************
والدة فهد بطيبه تعالي يابتي افطري اني عايزاكي تهتمي بروحك انتي مرات الغالي..واللي هتفرحيني بعياله…
قدر بخجل خلاص ياخاله مش هجدر اكل اكتر من اكده..
والدة فهد لااا انتي هتاكل عشان ترمي عظمك مش شايفه انتي رفيعه كيف يلاا يابتي بلاش تتعبين معاكي بجى..
منى بضحك كلي كلي ياقدر اسمعي الكلام ..
والدت فهد وانتي كمان تعالي كولي مش شايفه حالك عامله كيف يلااا تعالي يامنى..
منى منا كلت من شويه .
والدة فهد جولنا ايه نسمع الكلام. يلاا..
جلست منى بتذمر
قدر بضحكه احسن عشان تعرفي تشمتي فيها
والدة فهد اني طول عمري كنت بحلم اني اخلف بنت لكن ابو فهد مات بدري ربنا يرحمه ياحبييي مات بعز شباباه ربتت قدر على كتفها ربنا يرحمه..
والدة فهد بطيبه لكن الحمدلله ربنا عوضني بيكم ودلوجتي بجى عندي بنتين بدل الوحده..احتضنتها قدر ومنى ايضا
ليأتي صوت فهد الله الله وفهد خلاص مبجاش ليه مكان عندك دلوك..
والدة فهد فهد مكانه هنيه وهي تشير لقلبها يانني عين امك يافرحتي بالدنيا دي..
قبل راسه بحب ربنا يخليكي ليا ياست الكل..
والدة كنت فين من بدري..
فهد شغل مستعجل..
والدته احنا مش هنخلص من الشغل حتى بالليوم ده..ده بدل ماتاخد عروستك تقضوا يومين حلوين لوحدكم..
فهد وهو ينظر لقدر التى ابعدت نظرها بخجل منا كنت ناوي على ده يمه لكن حصل حاجه مستعجله..كده اخلصها وبكرى من النجمه نروح المكان اللي هي حابه وتختاره ..
والدته ربنا يسعدكم يابني ويفرحني بخلفتكم جادر ياكريم..
فهد يارب يمه يارب..
قدر ذهبت الى غرفتها وهي تشعر بالحرج من نظراته..اليها
لكنه سراعان ما تبعها…
فهد احتضنها من الخلف وأسند ذقنه على كتفها وهمس بتعملي اي..
قدر بارتباك برتب ححاجتي..
قبل وجنتيها طب ممكن تسيبي اللي بييدك ده عايز اكلمك..
قدر ابتعدت عنه بضيق عايز أيه..
فهد مش بتجولي اني مش عيله..
قدر هااا.
فهد مش انتي جولتي كده..
قدر بتوتر اننييي…
فهد باستفزاز يعني بالاخر طلعتي عيله..
قدر بضيق اكيد لا اني مش عيله
جذبها اليه بابتسامه واحاط خصرها حيث كده تعالي ع ووووو
*************
معتز برجاء متطلقه ارمله اني عايزها يمه اني حبيتها..
والدته جو لتلك لا يعني لأ
معتز …
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية متيم بقدر ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق