رواية الحربايه والثعبان كاملة بقلم منة محمد عبر مدونة كوكب الروايات
رواية الحربايه والثعبان الفصل الثاني عشر 12
في منزل عائله دعاء
دعاء وهي بتلم ملابسه داغر دخل وابتسملها
دعاء: امم انت رجعت ياتري شايف الفوضي الي في اوضتك
داغر: يعني بدل ما تسأليني عامل ايه؟؟ اخبارك بدئتي في خناقي
دعاء بنص عين : ايوه انا جايه هنا اتخانق معاك , ليه اتصلت بأمير واشتكيت انه مش باجي
داغر: عشان امك عايزه تشوفك وانتي مش بتيجي ’ وهي قلقانه وقلت لو شافتك اكيد هتكون مبسوطه وقلها هيروح
دعاء: فعلا , بس طالما بتهتم بسعادتها ليه مش بتسمعلها
داغر ضم حواجبه: مسمتعلهاش في ايه
دعاء: قولي ايه الي في دماغك امتي ناوي تتجوز!!
داغر: مش لما اعمل قرشين
دعاء: ماشاء الله مرتبك حلو , والشقه موجوده في البيت هنا , عايزين نفرح بيك قولي مواصفات البنت الي عاوزها طويله , قصيره , طخينه , رفيعه , ذكيه , غبيه , كدا
داغر: لا حلوه وتكون غبيه شويه
دعاء ضحكت: دي مواصفات الفت
داغر كشر: ليه عايزه تدمري حياتي
دعاء: ليه هي مش وحشه اوي كده غير كدا معجبه بيك
داغر: لكن مش بحبها
دعاء: خلاص قولي بتحب مين غيرها مراتك
داغر: اخت جوزك
دعاء بصتله بدهشة: مين قلت ايه رحاب اخت جوزي
داغر: ايوه بحبها وهي صاحبتك جدا واكيد بتحبيها
دعاء: ايوه بحبها وهي صاحبتي جدا لكن انت ورحاب تيجي ازاي, اهل جوزي مستحيل يوافقوا ابدا حتي رحاب نفسها مستحيل توافق
داغر بصلها بزعل: قولتي ردهم وانتي مكانك وكسرتي املي فيكي اعملي اي محاوله عشاني
دعاء: انا آسفه ياداغر, مكنتش اقصدك ازعلك ابدا’ بس بقولك لاني عارفه اسلوب حياه رحاب مختلف عنك تماما , ومستحيل تتأقلم ع الوضع العيشه هنا
داغر بضيق : بطلي تخمين, عارف انها من بيئه مختلفه , وصعب تتكيف ع العيشه هنا , بس انا مهندس وفيه فرصه اشترلها شقه في مكان راقي حتي لو بالقسط , بس الي مش فاهمه انتي ليه ضد رغبتي ,انا من حقي اتجوز حسب اختياري
دعاء : مقلتش حاجه حقك ,وصدقني لو الامر في ايدي اجوزكم ,وهبقي في منتهي السعاده
داغر مسك ايدها برجاء : دودوه من فضلك ساعديني , ولو مش هتقدري , يبقي ع الاقل بلاش تحطمي املي
………..قصص منه محمد كاتب…………
في العربيه
دعاء: آمير ممكن اقولك حاجه
آمير نظراته لقدام: انتي بتسألي قولي طبعا
دعاء سرحت بتفكيرها/ هو انا المفروض اقول طلب داغر لامير طيب لو رفض ومعجبهوش اخلق مشكله مابينهم
آمير بصلها بهتمام: ايه الي حصل وبتفكري فيه , هو فيه حاجه حصلت في بيتكم
دعاء حركت دماغها شمال ويمين :لاء كله تمام , كنت بس بفكر اني قعدت في بيتنا من غير ما ابلغ طنط ناني , وهي مش بتحب كده
آمير ابتسم: انا بلغتها ان والدتك اصرت تباتي عندها ليله , وهرجعك تاني يوم متفكريش كتير
فضلوا يتكلموا لحد ما وصلوا الفيلا وآمير طلع يدخل الحمام ودعاء فاتت ع غرفه ناني
دعاء خبطت ودخلت: السلامو عليكم يا طنط
ناني بصتلها: وعليكم السلام , رجعتي ده انا اعتقدت ان اهلك هيصروا تقعدي عندهم اكتر من ليلة
دعاء بسرعه وتبرير : طنط انا كنت عايزه ارجع مع آمير , بس هو قالي خليكي ولو عندي خبر كنت هتصل استأذن
ناني: انتي معلكيش ذنب ده بيت والدتك , ولو عايزه تقعدي هناك محدش يمنعك, بس انتي لسه متجوزه جديد واظن جوزك مسؤليتك انتي
دعاء : عندك حق
ناني: شوفي من يوم ما اتجوزتي وجيتي البيت هنا كلنا بنهتم بيكي جدا, كل الي بتطلبيه مجاب وعندك الي اكتر ما بتحتاجيه ولا انتي مش سعيده هنا
دعاء: مفيش حاجه من دي انا مبسوطه هنا
ناني: واضح شوفي لو الموضوع عندك مجرد اثاره عشان تروحي لوالدتك ونسيتي تقفلي البوتجاز بعد عمايل الاكل
دعاء بصدمه: ايه , لاء انا قفلت البوتجاز…!!!
ناني: يعني انا بكدب
دعاء بنفي: مقصدش كده
ناني: ممكن تبقي مهمله لكن انا مش هتجاهل الاهمال الجسيم ده طول الوقت لدرجه كانت ممكن النار تمسك فينا كلنا انتي ضايعه
دعاء: انا مش فاكره ده ,بس ثقي فيا عمري ما كنت مهمله بالشكل ده
ناني: رحاب ايدها محروقه ولسه جرحها بيلتئم, ودلوقت مشكله جديده لو كانت الخساره في ارواح عشان كدا حاولي تغيري اسلوبك ده بيتك كمان ركزي وانتبهي
دعاء بتوتر وكسوف: انا اسفه مش هيتكرر ده تاني
ناني: مش كل مرة الاسف هينفع تقدري تمشي دلوقت
…………قصص منه محمد كاتب……………
دعاء طلعت وحاسه بقهر مالي صدرها ودخلت وأأعدت ع السرير بدون اي كلمه
آمير بصلها وهو بيشتغل: ايه الي حصل تحت يادعاء؟؟!!
دعاء بصتله بحزن كبير: انا فاكره كويس يا آمير قفلت عيون البوتجاز قبل ما اخرج من المطبخ
آمير: ده بس الي حصل بس ’ ولا ماما قالت لك حاجه
دعاء: ايوه ولازم المره الجايه اخد بالي كويس , ليحصل شئ اكبر
آمير قام قعد جنبها بصوت حنين: دعاء للسبب ده بطلب منك تسمحيلي اتكلم مع امي, لان البيت مش مسؤليتك لوحدك وفيه شغاله في البيت مسؤليتها برضو انتي انسانه وممكن تغلطي وان كل يوم فيه مشكله انا بصراحه مبقتش هاضمه
دعاء: انا آسفه جدا يا امير , انت قلقان بسببي لكن متقولش حاجه لمامتك , وهاخد بالي المرة الجايه
آمير: يعني مش هتسمعي كلامي هممم
دعاء: لما كانت ميسر تشتكي لـ ابيه معمر يتخانق مع امي
آمير ضحك اوي: بس انا مش ابيه معمر ,ومستحيل اتخانق مع اهلي عشانك , لكن مسؤليتي اهتم بيكي وادافع عنك
دعاء: وانت بتعمل ده بالفعل, ومعنديش اي شكوي منك ,وحقيقي معنديش اي شكوي مع اي حد في البيت عموما , ومبسوطه جدا معاكم كلكم
آمير: تمام لو مبسوطه فأنا كمان مبسوط
………..قصص منه محمد كاتب…………….
في جنينه الفيلا
ناني للجنايني: فريد اسقي الزرع الي فوق في الفراند كمان
رحاب: هالو مامي
ناني: هالو
رحاب: رجعت مره ابنك
ناني كشر بسرعه : ايوه رجعت
رحاب: وايه العذر الي قدمته ليكي المره دي !!!
ناني بنرفزه خفيفه : انها مش فاكره بس اتأسفت هتعمل ايه غير كدا
رحاب بسخريه شديده : واو آسفه بعد كل كارثه , دي مكاره جدا رغم بتظهر بريئه , بس بتخطط من وري ضهرنا , وهي دلقت القهوه عليا متعمده لانها بتغير مني
ناني بستغراب : لكن يارحاب ليه تتنافس معاكي وتغير منك
رحاب: لانها عايزه تعمل راسها براسي ,ودايما كانت بتسبقني في الجامعه , ومهما قلت شكلك مش هتصدقيني بس قريب اوي هتشوفي وشها الحقيقي بنفسك لما تتكتك وتخطط تخطف آمير منك هتفهمي كل حاجه سلام
…….قصص منه محمد كاتب………….
بالليل في جناح ناني قاعده سرحانه في كلام رحاب
رياض دخل وبصلها: سافرتي لفين
ناني: قولي هي دعاء ممكن تكون مكاره , وهتاخد امير ليها , ماهي فضلت تحوم حواليه لحد ما وقعته
رياض بضيق: وليه متقوليش انها حبته , وفهمت طبيعه امير وقدرت توصله بسهوله , شوفي ياناني مش معني ان ابنك ومراته مش بيتخانقوا وحياتهم سوي هاديه هنعمل احنا امور عشان نعكنن عليهم الحياه , واظن مفيش احسن من ان حياتهم مستقره من غير مشاكل
ناني: دي عملت مصيبه كبيرة وآمير مقلهاش كلمه واحده , الاتنين عادي وبيتعملوا طبيبعي جدا وكأن مفيش اي حاجه حصلت
رياض: يمكن جوزها كلمها بينهم ولوحدهم
ناني: لو آمير كلمها كانت قلبت وشها لكن هي مش مكسوفه لو شويه سيطرت ع ابني بسرعه رهيبه وهتشوف لو استمر الحال ع كده مش هقدر اقف لدعاء ابدا
رياض: ناني لو مش واثقه في دعاء ثقي في تربيتك لـ آمير
ناني: انت مش فاهم يارياض
رياض: ناني حاولت افكر بدماغك قبل كده بس احنا مش داخيلن حرب معاها احنا نحاول نخليها تتأقلم ع وضعنا وسيبك بقي من كل ده وقومي اعمليلي فنجان قهوه
ناني اتعصبت منه: يعني انا بحاول اناقش معاك موضوع مهم وانت عايز قهوة ’ ده وقت قهوه
رياض رد بكل هدوء : القهوه تطلب في اي وقت , يله قومي بقالي يما مشربتهاش من ايدك , لو سمحتي ناني
ناني وهي بتقوم: حاضر
رياض: اعملي حسابك
ناني: حاضر
رياض بعد ما خرجت: لو معملتش كدا هتفضل ع سيره دعاء ومش هنخلص
………..قصص منه محمد كاتب…………….
في غرفه دعاء آمير قالها خارج وراجع ع طول لكنه مرجعش وغاب جدا فضلت رايحه جايه لحد ما التلفون رن
دعاء: آمير انت فين….ايه انزل الساعه دي…طيب هو فيه حاجه…خلاص جايه
دعاء نزلت وآمير حط ايده ع عيونها وفضل ماشي بيها لمكان ما!!!!!
دعاء: آمير هقع
آمير: انا حريص امشي بس
دعاء: ع الاقل قولي هتاخدني لفين؟؟!!
آمير: خلاص وصلنا (شال ايده)
دعاء: افتح دلوقت
آمير: ايوه
دعاء فتحت عيونها وانبهرت تورته كبيره وعليها صورتها وجواها شموع مزخرفه ونشاره مرسومه بحروف اسمها حوالين التربيزه وبلونات متعلقه برسومات جميله فرحت جدا وقالت بفرحه كبيره: ايه ده كله ياآمير؟؟!!
آمير بسعاده: كل سنه وانتي طيبه
دعاء: انت افتكرت
آمير ببتسامه واسعه: هو انا ممكن انسي يوم ما جيت لي الدنيا
دعاء: تسلملي يارب و يحفظك ولا يحرمني منك
آمير: كل سنه وانتي نصي الثاتي يله نحتفل المهم عجبك
دعاء: تحفه
آمير مدلها بوكيه بشياكه: البوكيه الورد ده ليكي ( طلع علبه مخمليه طويله) ودي هديه بسيطه
دعاء دموعها نزلت من الفرحه: كل ده عشاني
آمير مسح دمعتها : دعاء المفروض تكوني سعيده ليه تعيطي
دعاء: عشان مش متخيله كل السعاده دي في حياتي كلها , ومفيش اي كلام يعبر عن الي حاسه بيه دلوقت
آمير بابتسامة حنونه: مش محتاج لكلام كفايه الاحساس
دعاء: بحبك اوي
آمير: وانا بعشقك بس يله نقطع التورته هموت وادوقها بس الاول نطفي الشموع
دعاء ضحكت وطفت هي وأميرها الشموع
آمير: كل سنه وانتي سعيده و
دعاء: وانت معايا دوق التورته
آميراكلها بالشوكه: دوقي انتي الاول , بالمناسبه صح بحبك والله العظيم
……………قصص منه محمد كاتب……………
يوم جديد في غرفه ناني
دعاء خبطت من ع العتبه: طنط ممكن ادخل
ناني مكشره: تعالي
دعاء قدمتلها شنطه هدايا: اتفضلي دي هدايا من امي لحضرتك
ناني بتعجب: هدايا
دعاء: ايوه
ناني اخدتها وقالت: مكنش فيه داعي قبل ما الام تهتم بالهدايا كانت اولي تهتم بالتعليم والتربيه بس اشكريها بالنيابه عني
دعاء: حاضر بس هو حضرتك لسه زعلانه مني
ناني: انا مش زعلانه انا حاسه باليأس
دعاء: اوعدك مش هيبقي فيه اي شكوي من ناحيتي
امال دخلت: القهوه ياهانم
ناني: امال ممكن تاخدي الشنطه دي
امال اخدتها وشكرتها وخرجت ودعاء عيونها اتملت دموع محبوسه
ناني بصتلها بغرور: اصل الهدايا الي جايه من عند امك , متمشيش معايا ولا تقوي علاقات العلاقه الصح تتبني بالاحترام والادب
دعاء من غير اي كلمه طلعت وانهارت عياط في الجنينه
الجده راحت وراها : دعاء ايه الي حصل انتي بتعيطي
دعاء مسحت دموعها بسرعه ولفتلها : لاء مش بعيط
الجده بصتلها اوي بهتمام : ناني قلت لك حاجه , قالت لك ايه؟؟!!
دعاء : لاء ياجدتي محدش قالي حاجه , ده تراب دخل في عيني عشان كدا دمعت
الجده: شوفي يا دعاء انا ست كبيره في العمر, لكن لسه بعرف افرق بين دموع العين المطروفه . وبين الدموع المقهوره
دعاء بدموع كتير : الله اعلم ليه طنط مضايقه مني, معملتش حاجه وبحاول ع قد ما اقدر اخليها متشتكيش مني لكن لاسف بفشل وبتزعل مني
الجده: انا حاسه بكده
دعاء بصوت حزين : بتتهمني اني مش بعرف انجح في كسب العلاقات والتواصل معاكم هنا
الجده بعقلانيه: حبيبتي اي ان كان الي حاسه بيه , بالحب والصبر تقدري تطردي فكرها لبعيد معلش انتي لسه جديده وعشان توصلي ده محتاج لوقت والصبر وعقل , كل حاجه هتتحسن بالتدريج وناني هتغير سوء فهمها وانا هتكلم معها
دعاء: لاء هتفكر اني اشتكتلك منها
الجده: بس ده حقك عليا انتي عندي زي رحاب وأمير مفيش فرق متقلقيش انا بعرف ازاي اتكلم يل غيري مودك ده امبارح كان عيد ميلادك فيه حد يعيط يوم عيد ميلاده
دعاء ضمتها : ربنا يخليكي ليا
الجده احتواتها لحضنها بحنان كبير ومسحت ع شعرها : اتمنالك حياه طويله وسعيده, يله روحي اغسلي وشك عشان جوزك زمانه جي
دعاء ابتسمت وخرجت من حضنها وجففت دموعها : حاضر
الجده: ربنا يهديلك دماغك ياناني البنت طيبه خالص
……………قصص منه محمد كاتب………….
في منزل دعاء داغر طالع من البيت بغضب
بهيه: يابني اقف واسمعني
داغر بضجر: اسمع ايه اتجوز اخت ميسر لايمكن تضغطي عليا مهما حصل مش هتجوز الفت
بهيه: انا مش عايزاك تتجوز اخت ميسر لكن
داغر: لكن ايه ؟؟ هترفضي رحاب زي دعاء
بهيه : هو انت اتكلمت مع اختك
داغر بنفعال: ايوه الغبيه مفكره مقدرش اندمج مع رحاب , عشان الفوارق الاجتماعيه فرفضت الموضوع
بهيه :اختك معاها حق
داغر بضيق: ماما ده مش هيحصل , صدقيني رحاب معجبه بيا ,وبنتقابل اوقات فارجوكي انا بحبها وعايزها وهم مش هيرفضوا لكن لو منفذتيش كلامي متتكلميش معايا تاني في امر الجواز
بهيه بقله حيله: خلاص يابني , حاضر لو هي الي هتسعدك هروح اطلبها ,بس بعد ما اكلم اختك الاول
داغر :موافق
بهيه :ربنا يسعدك ويديلك الي بتتمناه
………..قصص منه محمد كاتب………………
في جناح دعاء خلعت السلسله الالماظ هديه من ىمير في عيد ميلادها ودخلت تاخد شور
رحاب زقت الباب ودخلت لقت السلسه اخدتها وطلعت بسرعه قبل ما حد يشوفها
ودعاء خرجت بعد الشور تمشط شعرها في المرايا موبيلها رن
دعاء ردت : ايوه يا ماما
بهيه : اهلا يا حبيبه امك عامله ايه
دعاء :انا الحمد لله كويسه وانتي
بهيه: انا قلقانه شويه
دعاء بقلق: من ايه كفالله الشر
بهيه : داغر قالك ع رحاب ليه مقولتليش
دعاء ملامحها اتغيرت: ماما الي عيزاه داغر لايمكن وبلاش يفكر في بنت زي رحاب ازاي هتتأقلم ع حياتنا البسيطه وتسيب الفيلا والخدم وراها
بهيه : معمر مصمم يتجوز الفت وطبعا ده بأمر من ميسر , وداغر رافض وعايزني اجي اطلب ايد رحاب
دعاء: امي من فضلك فكري احنا مش عارفين ردهم
بهيه : اخوكي رافض يسمعني
دعاء بستفسار: وابيه معمر
بهيه انا لسه مقلتلهوش عن رحاب يمكن جوزك يقبل ويرحب بالجوازه
دعاء: ياماما محدش هنا هيقبل حاولي تفهميه
بهيه : يابنتي حاولت افهمه رافض يسمع اي حاجه , ومعمر له عقله وانا بدئت اخاف , انا متحمله ميسر بالعافيه ومش هجيب كمان اختها وادمر حياه ابني التاني
بهيه : يابنتي عشان سعادته نحاول نتكلم وكل شئ قسمه ونصيب
دعاء: تماما ياماما الي تشوفيه
بهيه براحه : ربنا يسعدك سلام
استوب ياتري رحاب اخدت ليه سلسله دعاء؟؟!!
ياتري بهيه لما تروح تطلب ايد رحاب هيحصل ايه؟؟!!
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية الحربايه والثعبان) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق