رواية تزوجت جميلة ولكن معاقة كاملة بقلم دنيا فادي عبر مدونة كوكب الروايات
رواية تزوجت جميلة ولكن معاقة الفصل الثاني عشر 12
نهيَ بزعيق : انت قليللل الادببب وانا غلطانه ان جيت اشتعل في شركه زباله زي دي
ادم و بيروح ناحيه الصوت والبنت تخرج من المكتب
ادم بإستغراب : في اي ؟؟
نهيَ : في ان ده انسان حق*ير معرفش شغلوه مدير ازايي
مؤمن بتناحه : انتي مرفوضه يا هانم
نهيَ : وانا ميشرفنيش ان اشتغل في شركه عر*ه زي دي
وتمشي
ادم : هو انا ممكن افهم اي الي بيحصل هنا
مؤمن بعدم اهتمام : وانت مين انت كمان
ادم بفخر وعلو الصوت : انا ادم الدنزاوي مالك للشركه
مؤمن بصدمه ويبلع ريقو بصعوبه
الكل في صدمه وزهول
مؤمن يبتسم وياخدو بالحضن : ازيك يا ادم يا حبيبي عامل اي تعبت نفسك بس وجيت لي انا كنت هجيلك
ادم : جيت عشان اشوف اي الي بيحصل هنا
مؤمن بإبتسامه : مفيش حاجه يا ابني ده الي حصل ده سوء تفاهم بس ادخل المكتب وانا هفهمك
ويدخل المكتب
________________________________
زينه و هي قاعده على الكرسي ومنهاره وتخبط على الكرسي بكل قوتها
زينه بزعيق : اناا بكرررره الكرسييييي دده بكرررهو
وتقوم تقف وتقع على الارض في نفس اللحظه
زينه بوجع ودموع : اااه
بهاء بيفتح باب الاوضه ويلاقي زينه على الارض
بهاء بخضه : زينننه
ويقرب ليها ويسندها
بهاء : كنتي ناديتي عليا يبنتي
زينه بدموع : انا لي يجدو بيحصلي كده انا عايزه ارجع امشي زي زمان انا تبعت وانا قاعده على الكرسي ومش بقدر امشي ولا اعمل اي حاجه
بهاء : هتقدري تمشي ياحبيبتي وترجعي احسن من الاول
زينه : اززايي يا جدو ازاييي
بهاء : بإنك تتعالجي هوديكي ل اشطر دكتور ولو احتاج انك تسافري برا هسفرك يحبيبتي بس انتي وافقي
زينه بزعل : خايفه يا جدو
بهاء : متخافيش يحبيبه قلب جدو انا معاكي ومش هسيبك هتخفي ، في ناس حالتها كانت اسوء بكتير واتحسنو خدي انتي بس الخطوه
_____________________________________
ادم : فين الموظفين؟؟ فين الشغل يا استاذ مؤمن
مؤمن : الموظفين موجودين وبيشتغلو يا ابني
ادم : الشركه فاضيه ومش شايف حد بيشتغل و ده اسمو تهريج
ويقوم من مكانو ويخرج من المكتب
ادم بعلو الصوت : اسمعوني ،، انا الي هبقي مدير الشركه والمسؤول الوحيد عنها من انهارده وهختبركم و هراقب شغلكم والي حظو حلو هو الي هيكمل معايا هنا
هنا بصوت منخفض : مين ده
على : بيقول انو هيبقي المدير
هنا : بجد؟؟ بس شكلو هيبقي صعب
على : تؤ شكلو زي استاذ مؤمن ملوش في الشغل
ادم وهو سامع كلامهم ويوجه كلامو لعلي : انت شغال اي هنا
على : انا محاسب
ادم : عايز اشوف ملفو يا استاذ مؤمن
مؤمن بتردد : دده من اكفئ الموظفين ومش محتاج لملف
ادم : افندم؟ ازاي يشتغل كده من غير حاجه تثبت انو يستحق أن يشتغل هنا فين مؤهلو
مؤمن : شغلو يثبت هو شاطر جدا
ادم بنفاذ صبر : محتاج اشوف ملفات باقي الموظفين
_:.
غدير : انا خايفه يرفدني
زياد : متخافيش انتي شاطره لو اختبرك هتنجحي
صالح : انت اي الي مشاك من الشركه
زياد : يا ابني وهي دي شركه دي بقت خرابه اي الي حصل ده انا سايبكو وكنتو تمام
صالح : معرفش استاذ مؤمن من شهرين مبقاش يجي الشركه ولا حد بيعملو اي اهتمام والكل بياخد إجازات وفي الي ساب الشركه بعد ما المرتب قل النص ومبقاش غير الي انت شايفهم
زياد بتفكير : ده بالظبط بعد وفاه انكل خليل
صالح بصدمه : هو خليل بيه ما*ت
زياد : هو انتو متعرفوش؟
صالح : لا
عهد : زياد بقولك اي بما انك صاحبو تفتكر هيرفدني؟
زياد : لا لا مش هيرفدك
هنا : طب وانا تفتكر هيرفدني؟؟؟
زياد : انا هرشحك لي عشان يرفدك
هنا بزعل : لي كده بسس
زياد بلوم : بقي تضربيني بالقلم عشان بهزر معاكي
هنا : انت لسه فاكر ده انا نسيت
زياد : هو القلم ده يتنسي
هنا : خلاص بقي متزعلش ما انت الي هزارك سخيف علفكره
زياد : مش لدرجه القلم
هنا : خلاص بقي يا زيزو
زياد : دلوقتي زيزو بتوع مصلحتكم وبس
_________________________________________
مؤمن بصدمه : بس انت كده هترفد نص الموظفين
ادم : انا عايز ابني الشركه مش اهدمها ودول شغالين بوسطه وانا مش هشغل غير ناس معتمده دي شركه محترمه يعني لازم الناس الي تشتغل هنا تستحق فعلا المكانه دي
زياد وبيقاطعهم
زياد : ها عملت اي
ادم : خد دي اسامي الناس الي مش هتشتغل هنا بلغهم انهم مرفودين معاهم بس اسبوع
زياد : بالسرعه دي انت معملتش اختبار ليهم حتى
ادم : هعمل للباقي اختبار اومال دول ناس ملهمش كفاءه ولا مؤهل ولا اي حاجه في يكونو شافو مكان تاني ،، في ناس كتير غيرهم يستحقو
زياد : طيب الي تشوفو
مؤمن : احم طيب يا ابني انا وضعي اي في الشركه
ادم : المصنع العمال شغالين ولا زي الشركه ؟
مؤمن : لا طبعا شغالين
ادم : خلاص حضرتك الي هتشرف عنهم
مؤمن : حاضر يا ابني
ويخرج
زياد : انا بلغتهم
ادم ويقعد على المكتب : ابعتلي واحد واحد من الي اتبقو اسألهم عن شغلهم واعملهم انترفيو من الاول واشوف مين هيمشي تاني
زياد : انت بتتكلم جد
ادم : اه
زياد : كده الشركه هتفضي خالص
ادم : هجيب موظفين جداد
زياد : على ما تجمع ناس الموضوع هياخد وقت
ادم : واي يعني مش مستعجل
زياد : ماشي براحتك
وبيفضلو على كده لحد ما يجي الليل
________________________________________
زينه وتكلم نفسها : شوف رغم كل الي عملتو فيا برضو مش عارفه اكرهك لسه بحبك لسه حبي ليك موجود انا مش عارفه اعمل اي عشان تحبني مش ذنبى اني عاجزه مش بإيدي يا ادم مش بإيديي جرحتني بكلامك اوي يا ادم مكنتش حاسه بعجزي بس كلامك حسسني بيه
________________________________________
زياد : لا انا تعبت ما هو مش وقتو تراجع كل الملفات
ادم : عايز اعرف الشركه كانت ماشيه ازاي
زياد : مش من يوم واحد تعاليَ نروح ونيجي بكرا انا مش قادر والله
ادم بتعب : عندك حق انا تعبت انا كمان
زياد : طب اي ياله بينا
____________________________________
بعد نص ساعه
زياد بنعاس : انزل بسرعه عايز اروح انام
ادم : روح نام ياخويا
وينزل من العربيه
ادم : متنساش بكرا علي 8 زي ما اتفقنا
زياد : لو صحيت ان شاء الله انت مش شايف الساعه كام الساعه 1 يعني هصحيَ الدهر
ادم : 8 يا زياد
ويمشي من قدامو
____________________________________
بهاء : فين ساميه من الصبح مختفيه
كوثر : في اوضتها
بهاء : من الصبح؟ ليكون فيها حاجه
كوثر : لا كويسه انا لسه مدخللها العشا
بهاء : لي مقعدتش معانا حتى زينه مش عايزه تخرج من الاوضه من الصبح مالهم البنات دول
كوثر : دلع بنات
وبيقاطعهم دخول ادم
بهاء : اي يا ابني كل ده
ادم : كنت بشوف الشركه
كوثر : كل ده يا ادم قلقتني عليك و موبايلك مقفول
ادم : فصل مني يا حبيبتي متقلقيش عليا انا كويس
كوثر : طيب ياحبيبي اجهزلك تاكل
ادم : اه ياريت ده انا ميت من الجوع
كوثر : حاضر روح غير هدومك على ما اجهزلك
_______________________________________
في اوضه سام
الباب بيخبط
سام: مين؟
أدم: انا يسام افتحي
سام بتقوم تفتح وهي قلبه وشها وبتروح تقعد مكانها وبتمسك الفون
ادم بستغراب: ايي ده في اي يسام؟ وبعدين انتي مش كنتي في الاوضه الي فوق اي الي نزلك الاوضه دي
سام : عشان اشوف الي بيحصل من ورايا
سام ببرود وهي لسه ماسكه الفون : معرفش أسأل نفسك
ادم بعدم فهم: اسأل نفسي علي اي
سام وتنظرله بطرف عنيها : انت جيت لي اصلا
ادم: جيت لي؟؟ يعني مكنتيش عايزه اجيلك!!
سام بتقوم من علي الكرسي وبتلف الناحيه التانيه : مش كنت في حضن السنيوره بتاعتك الصبح ومبسوطين جيت لي بقي متروحلها
ادم بيمسك ايدها ويلفها لي
ادم: يعني انتي جيتي الصبح الاوضه بتاعتها ؟
سام: اه وشوفتك بعيني وانت حضنها
ادم ويبرر ليها : بس مش انا ال حضنتها هي ال حضنتي عشان كانت خايفه من الضلمه
سام : والله؟ هصدقك انا كدا
ادم ويرفع وشها بإيدو: وحياه عيونك ال بيسحروني كل مره اشوفهم فيها ده الي حصل واصلا انا فهمتها اني عمري ماهحبها ولا افكر اني هحبها انا مستحيل اربط حياتي بواحده مشلوله
سام وتمسك القميص بتاعه بدلع : بجد
ادم بإبتسامة: بجد هو انا ليا غيرك اساسا
سام بتضحك بدلع: بتعرف تثبتني بكلمتين بس
زينه كانت واقفه ورا الباب وسامعه كل كلمه و دموعها نازله زي السيال
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية تزوجت جميلة ولكن معاقة) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق