رواية الملك ام الحب كاملة بقلم روان خالد عبر مدونة كوكب الروايات
رواية الملك ام الحب الفصل الحادي عشر 11
الفصل الحادى عشر
امينة و هى تقترب ناحية سانثير : اه امينة يا روحى بقا كدة يا سينو متقوليش لولادك ان عندك صاحبة بتحبك اوى و اسمها امينة
سانثير و هى رافعة حاجبها اليمين: لا ازاى يا حبيبتى و دى تيجى بردو بس هو مش اللى بيجى لحد بيقول قبلها بردو
امينة بضحكة مصتنعة؛ الله هو شامل مقلكيش ولا اايه دة انا قايلة قبلها بأسبوع بس شكلك نسيتى اصل ياعينى عليكى مشغوليات كتيرة اوى
كانت سانثير ستنفجر من الغيظ منها و من نظرات شامل لامينة
سانثير بخبث و هى تتحرك ناحية حاروت ببطء أمسكت به و هى تربت على شعره و تقول بمكر؛ لا طبعا قالى بس زى ما قولتى اصل انا بنسى الحاجات اللى ملهاش لازمة
اه صحيح نسيت اعرفك على الولاد اصل بقالك زمن مشوفتيهومش
قبلت حاروت من رأسه و قالت: حاروت ابنى الكبير و وريثالعرش و اه حاجة كمان انا سميته حاروت على اسم ابنك الله يرحمه
سمعت امينة تلك الكلمة و استشاظت غظيا من الغيرة على ابنها و لكن تمالكت نفسها و ردت بكل ثقة؛ الله يرحمه يا حبيبتى دة كان بيحبك اوى مش كدة يا شامل
شامل بتلعثم: اه اه طبعا كان بيحبها جدا
سانثير و هى تربت على ظهر حاروت: يلا يا حبيبي روح سلم على طنط
ذهب حاروت و سلم عليها و لكن شعر بنغزة فى قلبه شعور غريب و كأنه لا يريد الابتعاد عنها
امينة: انت شبه ابنى الله يرحمه اوى حتى نفس الاسم اظن كدة اننا هنبقى صحاب
حاروت بضحك: اكيد يا طنط اكيد
امينة و هى تضربه فى كتفه: ما بلاش طنط دى يالا قولى يا ميمو
حاروت بضحك: ماشي ياميمو
امينة و هى تقبله: يختى عالعسل طالعة منك زى السكر
حاروت: طب هستاذنكم انا بقى عشان دة وقت الصيد
امينة: مع السلامة يا حبيبي ابقى خد بالك من نفسك
و قبل أن يرحل
حور: حاروت
حاروت و هو يبتسم : نعم عايزة ايه يا لمضة
حور و هى تفعل باصابعها هكذا 👈 👉 : ممكن تاخدنى معاك
حاروت بشدة: مستحيل طبعا
حور : ارجوك يا حاروت و الله مش هعمل دوشة هقعد ساكتة
حاروت لنفسه: يخربيت كدة انت هتضعف قدامها ولا ايه لالا مش هاخدها يعنى مش هاخدها
حور : والله العظيم لو ما اخدتنى معاك لعيط و ابهدل الدنيا
حاروت فسره: يخربيت جمالك عايز اكلك بس لالا
حاروت بعصبية مصتنعة: لا قولت مش هتروحى يعنى مش هتروحى
حور؛ بقا كدة طب تمام اوى انت كدة و انا بقا اصلا مش عايزة اروح معاك غور فداهية تشيلك
حاروت بياس؛ انا ماشي عشان متشلش
بعدما رحل حاروت
امينة؛ مين دى بقا بنتك يا سانثير
حور بضحكة و هى تمسك بيد امينة؛ لا مش بنتها انا ضيفة هنا كم يوم و ماشية علطول
امينة بابتسامة: تعرفى انك جميلة اوى اسمك ايي
حور : دى اقل حاجة عندى علفكرة بلص اسمى حور
امينة ؛ حور و حاروت لايقين على بعض تصدقى
سانثير بغيظ؛ من غير ما تقولى يا حبيبتى انا كدة كدة هجوزها لحاروت
امينة و هى تلمس على شعر حور : و ماله هو انا اكره دى زى القمر
حور و هى تضم اظينة؛ الهى تنسترى يا حماتي
سانثير بغضب؛ انا اللى حماتك يا حور مش دى
حور؛ مخلاص يختى غلطان فالبخارى
سانثير بغضب بتقولى ايه
حور : بقول تؤمرينى يا حماتي ....بت يا اميرة تعالى عايزاك استاذكم بقا يا جماعة انا فاوضتى انا و اميرة اى حد عايزنا يريت ما يناديش علينا
امينة؛ ماشي يا ام لسانين روحى
نظرت امينة لسانثير : ايي يا سينو مش هتقوليلى على باقى ولادك ولا ايه
سمرائيل : اصل بعيد عنك يا اختشى حاروت المفضل بتاعها
امينة بضحك: سمرائيل مش كدة
سمرائيل: ايوا يا مزة انا
امينة؛ تشرفت بيك يا عسل
ثم أشارت على روز قائلة؛ و القمر دى روز صح
روز: ايوا صح انا روز بجد يا طنط حضرتك جميلة اوى
امينة بضحك: يا روحى عليكى كيوت خالص زي امك بالضبط
سانثير: على رأى المثل اقلب القدرة على فمها
امينة: تطلع البت لامها يا روحى
امينة: بس اظن انك عندك اربع عيال اومال فين الرابع
سانثير : بيصطاد يا حبيبتى لما يرجع هبقا اخليه يسلم عليكى
شامل: طب هستاذنكم يا جماعة عشان ورايا شغل كتير سانثير براحة ها انسى الماضى انتى مراتى يا روحى
نزلت تلك الكلمة على امينة كالصاعقة و لكنها تمالكت نفسها
خرج كل من بالقاعة ما عدا سانثير و امينة ذهبت سانثير لامينة و امسكت بذراعها قائلة: هو انا مش قولتلك مشوفش وشك هنا و الا ودعى ابنك
امينة بسخرية؛ ابنى مين اللى الله يرحمه مش كدة
سانثير: الله ينور عليكى طول مانتى قاعدة هنا لازم تعرفى ان ابنك دة الله يرحمه حاروت دة ابنى انا و شامل جوزى فاهمة يا انسية
امينة ببكاء مصطنع؛ امرك يا مولاتى انا جاية هنا مش عايزة حاجة غير الستر انا مليش مكان اقعد فيه عشان خاطرى انسى اللى فات و سبينى اقعد معاكم و انا و الله اعيش خدامة تحت رجلك
سانثير بتكبر؛ جدعة ياختى و زى ما قولتى خداامة و بس
تركتها سانثير و رحلت
امينة بخبث: اتكبرى براحتك يا سانثير من ضحك اخيرا ضحك كثيرا
عند حور و اميرة بالغرفة
حور و هى نايمة عالسرير بملل: ييييي بقى هو مفيش اي اكشن فالمكان دة ايي يا شيخة ايي الملل دة
اميرة و هى بتقرا كتاب؛ حور لمى نفسك مش عايزين وجع دماغ هنا لمى نفسك
حور ؛ بقولك ايي
اميرة و قد اغلقت الكتاب: لا بقولك ايه انتى لمى نفسك و تقعدى ساكتة انتى كلمة بقولك ايي دى مبيجيش بعدها خير بيجى بعدها مصايب
تقعدى ساكتة كدا و لا اقولك نامى
حور بتصنع؛ انا يبنتى انا ؟! لو اعرف انى تقيلة عليكى اوى كدة مكنتش قعدت معاكى اخس عليكى اخس
اميرة: لا ونبى بصى يا بت انتى شغل حلق حوش اللى بتعمليه دة مش هيخيل عليا اتهدى بقا
حور بعصبية " يسلام يختى منا كنت بستحملك انتى و النحنوح بتاعك دلوقتى مش قادرة تستحملينى اما صحيح خيرا تعمل شرا تلقى
اميرة: انتى مالك بقا و مال النحنوح عملك ايي هو دلوقتى
حور: لا بقولك ايي ان كنتى فاااااكرة ان كنتى فاااااكرة ان هتعمليهم عليا انتى و سمرائيل الدلدول ابتاعك تبقى غلطاااانة
اميرة: طب متقوليش دلدول عشان مزعلكيش
حور: انا بكلمك لبه اصلا : دة انتى بومة انا هروح لوحدى
اميرة؛ هتروحى فين
حور بغمزة: فى غيرو حاروت طبعا
اميرة؛ الواد دة صعبان عليا بجد يعنى يوم ما يحب يحب هبلة زيك
حور؛ اتنيلى حب ايه بس هو معبرنى اصلا
اميرة: اه صح منتى مشوفتيهوش كان هيموت من الغيرة عليكى ازاى يوم الحفلة
حور بلهفة: بجد يعنى كان غيران
اميرة: غيران بس؟!دة كان فاضل شوية و يكسر وش اعجم
حور: طب احكيلى احكيل ايه الحصل
و بعدما حكت اميرة ما حدث
حور: لاااا دة انا لازم اروح له بقى
اميرة بضحك: هتروحى فين يا مجنونة
حور: لحاروت
جرت حور لغرفة سمرائيل و ظلت تدق على الباب بشدة
سمرائيل و هو يفتح : ايييييييييه ايه فى ايه
حور: سماسيمو حبيبي
سمرائيل: حبيبك اه اخلص قولى عايزة ايه
حور : ممكن يا سمرائيل يا قمر انت تقولى حاروت فين
سمرائيل بفزع: حاروت ايي انتى عايزاه يقتلنى
حور ؛ طب لو قولتلك انى هسيبك مع اميرة من غير ما ارزل
سمرائيل بفرح: فالغابة
حور: تصدق مكنتش اعرف مهو اكيد بيصطاد فالغابة يعنى بيصطاد فين
سمرائيل: يخربيت ام لسانك الطويل دة استنى هكتبلك العنوان فورقة
كتب سمرائيل العنوان و أعطاه لحور
حور بفرحة: شكرا شكرا شكرا
ف ارض البشر
مليكة: دورى معايا كويس يا زفتة انتى
الممرضة : يا دكتورة احنا دورنا فالبيت كله و مفيش حد ولا فى حاجة
مليكة : دورى و انتى ساكتة اخلصيييي
كانت مليكة بتدور على ورق المشروع عشان تخلى حور تخسر المؤتمر الجى و للحظة
الممرضة: يا دكتورة يا دكتورة تعالى بسرعة
مليكة: ايي بتزعقى لى بصوتك دة في ايه
أشارت باصبعها إلى البوابة التى فتحتها اميرة لتذهب لأرض الجان و لكنها يبدو انها نست المرايا مفتوحة
مليكة و هى تتفحص البوابة: وااااو ايه دة
مدت ايدها للمصدر المنبعث منه الضوء سحبتها المرايا لعالم الجان
الممرضة: يا نهار اسود بسم الله الرحمن الرحيم
و جرت بعيدا
فى الغابة
وصلت حور و هى عمالة تجرى فكل حتة بتدور على حاروت
حور : انا شكلى توهت ولا ايه هى الطرق كلها زي بعضها ليييييه
كدة مفيش قودامى غير حل واحد: حارووووووووت يا حارووووووووت ولا يا حوحو
ظلت تنادى على حاروت على امل ان يسمعها
و عندها وجدت شخص يصوب السهم نحوها
هى و هى تجرى نحوه: تعالى يا حوحو بقا كدة بتصوب السهم عليا مش كفاية مموتنى فحبك كمان عايز تموتنى فالحقيقة
انزل السهم و توجه نحوها قائلا: يخربيتك هو انتى يا مجنونة ايي اللى جابك هنا
انهى حاروت وقت الصيد و رجع للمنزل
و عندما عاد
سمرائيل: حمدلله على السلامة ايه دة فين حور
حاروت: نعم و انا هعرف منين
سمرائيل؛ هى مش راحتلك يابنى
حاروت بصدمة : ايه؟!
و بكدة نكون خلصناالبارت ال١١ يارب يكون عجبتكم
متنسوش تعليقاتكم الجميلة
و اللايك الجميل
و تدعى لاسماء تخف عشان عيانة
مع انها ولية قادرو
رواية الملك ام الحب
بقلم روان خالد
بحبكم
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية الملك ام الحب) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق