رواية الحربايه والثعبان كاملة بقلم منة محمد عبر مدونة كوكب الروايات
رواية الحربايه والثعبان الفصل الحادي عشر 11
في منزل عائله دعاء داغر راجع من شغله هلكان دخل حط الشنطه
الفت من وراه: اظاهر انك تعبان جدا
داغر لفلها بسرعه وكشر: هو انتي هنا تاني
الفت بأبتسامه :سمعت انك اتوظفت جيت اباركلك
داغر بستياء : وباركتي امشي من هنا
الفت : انت ليه دايما مضايق مني , عارف دعتلك قد ايه , وصدقني فرحانه وسعيده عشانك
داغر :الفت انا بجد بكرهه وجودك ليه مصره تزعجيني
الفت : مهما قلت مش هضايق من اي كلمه تقولهالي
داغر : اه واضح ان لا عندك دم , ولا احترام لنفسك
الفت بقهره : ايوه لان الحب اخد مكانهم
داغر بنرفزه : ا نتي مجنونه , امشي من هنا حالا عندي صداع
الفت ببرود: عندك صداع , هعملك كوبايه شاي من ايدي تضيعه , وهيتختفي في ثواني
داغر شاورلها ع الباب : اختفي انتي من هنا , عامله زي الطاعون ياساتر , همشي انا هروح عند امي
……………قصص منه محمد كاتب…………….
في منزل عائله امير
رياض مسك ايدها بلطف: ايدك عامله ايه دلوقت يا بنوتي
ناني: مزاجها متعكر من وجع ايدها
رياض: حالا نعدلها مزاجها
رحاب: انا مزاجي معكر لان محدش في البيت بيحاول يفهم الي بقوله
رياض: ياحبيبتي انسي الموضوع واهدئي , وتعالي نخرج نروح سينما , وبعدها نروح نتعشا ايه رايك يا ماما
الجده : فكره حلوه روحوا فسحوا رحاب
ناني: ليه يا ماما مش جايه معانا
الجده : لاء انا مقدرش اقعد بره البيت فتره طويله, لكن روحوا انتم عشان رحاب
رياض : ايه رايك يا بنوتي نروح
رحاب بزهق: مش عارفه مليش نفس اخرج , تقدروا تروح انت ومامي
رياض : لاء من غيرك مش هنخرج , يله حياتي قومي استعدي يله ياقلبي
رحاب قامت: اوكيه
رياض بمرح: ناني قومي البسي لانك بتغيبي جدا
ناني : افندم انا باخد وقت طويل سامعه ياماما شاهده عليه
رياض ضحك : تمام متخديش كلامي جد , قومي البسي قبل ما رحاب مزاجها يتعكر مره تانيه
ناني وهي ماشيه: هاجي في خلال خمس دقايق
رياض اتنهد: رحاب طفوليه للغايه ,شوفي دعاء ورحاب في نفس السن تقريبا, لكن دعاء ناضجه وعاقله جدا
الجده بهدوء : كل واحد حسب تربيته وظروفه الخاصه , رحاب ادلعت كتير , لكن مع الوقت هتعقل وتكبر وبعدين عملته ايه في الشاب الي كان عاوزها
رياض: انا رآي انه ولد كويس وبفكر اوافق عليه, بس لو رحاب اقتنعت
الجده :ربنا يكتب الي فيه الخير
رياض: اللهم امين!!
………..قصص منه محمد كاتب………….
يوم جديد بأحداث جديده دعاء واقفه في المطبخ بتجهز الغداء موبيلها رن
دعاء ردت ببتسامه: اخيرا افتكرتني ليه متصلتش من الصبح
آمير: هفتكرك لما انساكي بس انتي دايما في عقلي
دعاء بضحكه : محدش يقدر يغلبك في الكلام
أمير: طبعا ها القمر بيعمل ايه؟؟!!
دعاء: ولا حاجه بطبخ وخلصت خلاص
’مير بضيق: دعاء بقالك يما مزورتيش والدتك
دعاء: بس يكلمها كل يوم اكيد هزورها في يوم
آمير: وليه مش اليوم
دعاء اليوم يا آمير
آمير: اتصل بيا داغر وقال ان والدتك طلبت منه كذا مره عايزه تشوفك , بس هو دايما بيخلق حجج واعذار , انا هطلع من الشركه كمان ساعه استعدي هاخدك تطمني ع امك
دعاء بتوتر: بس يا آمير
آمير: لو ع امي بلغيها هي مش هترفض تزوري امك
دعاء : تمام هكون جاهزه
آمير: تمام حبي استعدي انا جاي ع طول سلام
دعاء :سلام
دعاء طفت البوتجاز ع كل الحلل وخلعت المريله وخرجت تطلب الاذن من ناني!!!!!
…………قصص منه محمد كاتب………….
في جناح دعاء طلعت عشان بالفعل تجهز ومسكت فساتين رحاب دخلت بدون ما تخبط
دعاء راجعه اتفجئت انها قدامها: رحاب انتي هنا
رحاب: اظاهر انك مش فاضيه
دعاء بفرحه ع ملامح وشها: كنت رايح ازور ماما طنط ادتني الاذن اروح
رحاب: سوفاني
دعاء: حتي آمير جاي في السكه , بس كويس انك جيتي قوليلي محتاره البس انهي فيهم ومش عارفه اقرر
رحاب: اكيد هقولك الابيض هيبقي تحفه عليكي عشان انتي بيضه
دعاء: بجد فعلا حلو اه سوري نسيت اقولك اقعدي
رحاب: لاء كنت جايه اقولك ع حاجه
دعاء بهتمام: خير قولي
رحاب: انا آسفه ع اليوم اياه ,بجد بالغت جدا في رده الفعل , كانت زياده
دعاء: ليه تعتذري انا الي المفروض اعتذر مش غلطك خالص
رحاب: بس برضو كان لازم اتحكم في انفعالي ,وخصا غلطك مش كبير, بس انا كنت بتوجع ويمكن ده زود المبالغه في اسلوبي لكن من فضلك متزعليش ومتشليش حاجه مني في قلبك
دعاء: مفيش حاجه في قلبي من ناحيتك انتي اختي, وانا محروجه قدامك
رحاب: خلاص انسي الي حصل هنزل انا استعدي امير قرب يوصل
دعاء: تمام
رحاب:هروح اشوف مامي باي
دعاء: باي
رحاب نزلت وراحت المطبخ وفتحت النار ع الحلل وسابته ولنفسها: انا مش بنسي ولا بسامح بسهوله هشوف ازاي العايله هتصدق الي هتقوله الملاك البريئ
………….قصص منه محمد كاتب……………..
آمير رجع ودخل غرفه امه: مساء الفل يا ماما
ناني سابت الموبيل وبصتله: مساء الورد جاي بدري واظن مراتك لسه مجهزتش
آمير: معقول
ناني شافته ابتسمتلها: دي هي هنا وجهزت كمان
آمير بصلها: ها مستعده
دعاء: ايوه ,طنط نمشي دلوقت
ناني: اه روحي سلمي ع ولدتك
دعاء: اكيد مع السلامه
أمير: مع السلامه ياماما
ناني: مع السلامه ياولاد
ناني فضلت تكلم صحبتها شات لحد ما شمت ريحه حريقه جريت ناحيه المطبخ الي معبق بالدخان فضلت تكح جامد ومبقتش قادره تاخد النفس وتصرخ لحد ما امال جريت فتحت الشفاط والشبابيك
ناني: انتي بتستعبطي يا امال ناسيه البوتجاز
امال: لاء اخر واحده كانت هنا الست دعاء
ناني: دعاء ارمي الحلل الي اتحرقت ونضفي المطبخ
الجده راحت بسرعه: فيه ايه ياناني
ناني: فيه ان دعاء بجد واحده مهمله ومستهتره
رحاب: ليه يامامي؟؟!!
ناني: ليه مش شايفه الهانم نسيت الاكل ع النار لحد ما اتحرق وشاط , ولا تكون عملت ده قاصده عشان اعفيها من المسؤليه
الجده: ياناني كلنا بنغلط
ناني بنفعالك : بس ياماما غلط عن غلط يفرق , احنا كنا هنتحرق بسبب استهتارها , لو مدخلتش في الوقت الماسب كانت الانبوبه هتنفجر
رحاب: اظاهر نسيت تطفي البوتجاز بسبب حماسها انها رايحه بيت آمها , وهي يهمها ايه لو كلنا متنا
الجده: ايه الكلام ده يعني ايه يهمها ايه لو متنا
ناني: ترجع بس وهوريها انا ممنعتهاش تروح لـ امها , لكن تكون صاحيه وبالذات للنار ع كل حال اخرها هترجع البيت
………….قصص منه محمد كاتب………….
في منزل عائله دعاء
بهيه بتضم بنتها : وحشتيني اوي بقالك كتير مجتيش امك موحشتكيش
دعاء ضمتها: طبعا وحشتيني ياماما بس مقدرش اجي هنا بستمرار كل يوم
ميسر: ليه عندك كذا عربيه في الفيلا مش هتركبي عربيه اجره , بس لو المانع من ناحيه امير ويكون عنده اعتراض
آمير بصدق: وليه هيكون عندي اعتراض , دعاء تقدر تيجي وقت ما تحب براحتها
بهيه لبنتها: لاء يابنتي انا فاهمه كويس لايمكن تسيبي بيتك وتيجي كل يوم , بيتك الحقيقي هو بيت جوزك واكيد مشغوله هناك (بصت للامير) بس لو سمحتلها تبات هنا الليله , داغر مش في البيت وعمر سأل عنها كذا مره ونفسه يشوفها وهي مجتش هنا الا مره واحدة من يوم ما اتجوزت لو يني معندكش اعتراض ياحبيبي
آمير: خالتي بتقولي ايه لو دعاء عايزه خليها هنا الليله
دعاء: ماما مش النهارده مقلتش لطنط ناني وهي عارفه اننا راجعين بدري
آمير بهدوء: متهتميش يادعاء هفهم امي , والدتك عايزاكي خليكي هنا الليله
ميسر قامت : نسيت اجبلكم حاجه تشربوها
بهيه: انتي سعيده يابنتي
دعاء عيونها ع حبيبها : كتيريا ماما
بهيه: امير كل الي عندكم بخير يابني
آمير: الحمد لله هقوم امشي انا
بهيه: ماتخليك شويه
آمير: معلش ورايا حاجات هعملها يله سلامو عليكم
بهيه سلمت ودعاء خرجت وراه توصله وهو لف بصلها: رغم بياتك هنا مكنش في الحسبان
دعاء: ليه وافقت ع طلب ماما اني افضل هنا
آمير: الست طلبت بذوق وهي محروجه , مقدرتش ارفض طلبها , والا انتي عارفه مستحيل اسيبك ليله تبعدي عني
دعاء مسكت ايده: تمام راجعه معاك
آمير طبطب ع ايدها: لاء خليكي , هقدر اتحمل ليله واحده من غيرك
دعاء: طيب هتقول ايه لطنط , اكيد هتضايق مش كده
آمير: متقلقيش بخصوص ماما هي مش هتضايق من غير داعي
دعاء: آمير انت عارف عمري ما سيبت البيت لليله واحده من اول ما اتجوزنا ,فهمها ده
آمير: هفهمها همشي انا
دعاء ببتسامه جميله: ماتقعد شويه كمان
آمير: بصراحه رايح مشوار مع رحاب مهم , كنت هفضل لو هي مش جاهزه ومنتظراني
دعاء : اوكيه تقدر تروح
آمير قال ببتسامه : هاجي بكره بعد الشغل اخدك
دعاء: هستناك ع نار
آمير باس خدها ووسابها ومشيمشي وهي شاورتله باي لحد ما اتحرك واختفي!!!
………….قصص منه محمد كاتب……………..
في منزل عائله دعاء امها ختمت الصلاه وقاعده تسبح
دعاء: حرما يا ماما
بهيه: جمعا ها جوزك مشي يادعاء
دعاء: ايوه
بهيه: بجد متواضع وذوق يمكن ده مكافأه ليكي ع عملي الصالح
دعاء: اكيد آمير كويس وخلوق ومحترم جدا , و سهل عليا الامر عندهم كتير, وخلاني اتكيف ع الحياه الجديده , بس قوليلي مالها ميسر هاديه وساكته ايه الي حصل , مهتمه بيا ومهتمه بيكي
بهيه: من يوم ما داغر اتوظف وهي اتعدلت للاحسن , يمكن حست ان مسؤليات معمر انتهت
دعاء بشك : قولتيلي بس ليه حاسه ان فيه سبب تاني , اظاهر كده في حاجه تانيه في دماغها
بهيه: يمكن يابنتي بس مضايقه عشان داغر
دعاء: ليه اتخانق مع ميسر
بهيه: لاء مش كدا بفكر اجوزه بس هو مش عايز , بقي عنده وظيفه ومرتب الحمد لله والشقه موجوده نصبها بس اي نعم صغيره بس اهي تقضي الغرض دلوقت, وكل مره يتجاهل كلامي كل ما افتح معاه الموضوع
دعاء: متقلقيش ياست الكل , هو بس يجي وانا هكلمه, قوليلي الغداء هيكون ايه النهارده
بهيه: انتي اقعدي انا هعمل كل حاجه
دعاء: ليه يا امي ماطول عمري كنت بطبخ ولا بقيت غريبه عن هنا
بهيه مبتسمه : لاء انتي صاحبه البيت , قومي اسألي ميسر نطبخ ايه , واعملي زي ما تقولك
دعاء ببتسامه هاديه : ماشي هقوم اسـألها
بهيه: ربنا يسعدك ياحته من قلبي
…….قصص منه محمد كاتب…………….
في افخم محل للموبيلات رحاب بتفر اصطاف المعروض
آمير: ها لقيي الي عايزه
رحاب: مفيش حاجه لحد دلوقت بجد محتاره
آمير: بص هناك كده
داغر لمحهم: آمير بتعمل ايه هنا ؟؟!!
آمير سلم: اهلا يا داغر انت الي بتعمل ايه هنا
داغر وزع نظرات ما بينهم وسأل : ابدا كنت جاي في شغل وانا داخل لمحتكم انتم هنا ليه؟؟!!
امير: ابدا رحاب عايزه موبيل جديد ولسه مش لاقيه ولا لقيتي
رحاب هزت دماغها بـ لاء
أمير لداغر: قولها اجمد نوع
داغر : اه طبعا ورينا الي معاكي كدا
آمير بص في موبيله : لاء مش وقتك خالص
راغر : فيه ايه؟؟!!
آمير: كان لازم اقابل عميل , بس بعد اربع ايام بس عايزني حالا
رحاب: كدا اروح في تاكسي وارجع البيت
آمير بعتراض: لاء متركبيش مع حد غريب , داغر ممكن توصلها , لو معندكش مانع
داغر بفرحه: اكيد مفيش مشكله
رحاب حركت خصلات شعرها بغرورو قالت: آمير مقدرش اقعد ع biscuit
آمير ضحك اوي: رحاب داغر معاه عربيه مش عجله , ها كدا الامر تمام , ولا فيه مشكله
رحاب: لاء تمام
آمير: داغر مش هوصيك
داغر: عيني
آمير: يله سلام
………….قصص منه محمد كاتب…………
في العربيه
داغر حب يفتح معاها كلام فقال: بالمناسبه انتي ليه دايما زعلانه مني
رحاب هزت كتافها : مفيش حاجه من دي
داغر: نفسي اشوفك مره مبتسمه ليه متحفظه معايا
رحاب بصتله بغرور بغرور : اظن قولت لك انا مش مهتمه اكلم ناس غريبه زي عدم الاهتمام
داغر: فاكر كويس جدا منستش تحذيرك , ممكن اقولك حاجه انا انسان صريح مش بحب الف بالبنات , بصراحه انا معجب بيكي من اول مره شوفتك فيها
رحاب عقدت ايدها قدام صدرها ضربته نظره مبهمه مش مفهومه
داغر: واضح اتجرئت كتير انا آسف جدا
رحاب في سرها : ليه لا اقدر اخدعه واهينه
داغر: وصلنا
رحاب بصتله وابتسمت: ميرسي كتير
داعي: مفيش داعي للرسميات
رحاب: يعني انا مش بزعجك
داغر: اطلاقا بلاش حساسيه ما بينا من فضلك
رحاب: تعال اتفضل , عارفه ان دعاء مش موجوده, بس ممكن تقابل مامي ونناه
داغر: معلش اكيد دعاء منتظراني في البيت اعتذري لوالدتك هقابلها في مره تانيه
رحاب فتحت الباب ولفت : باي , اه ممكن اتصل بيك لو احتاجت اي حاجه في التحديث
داغر: اه طبعا تقدري تتصلي وقت ما تحبي , انا تحت امرك
رحاب سيفت الرقم: ثانكيو باي
داغر: باي
……….قصص منه محمد كاتب……….
أمير رجع لقاه ناني قاعده وشكلها ميطمنش
آمير: مساء الخير
ناني: رجعت فين دعاء
آمير فتح جاكت البدله وقعد: دعاء والدتها الحت عليا كتير , سبتها هناك الليله واجيبها بكره
ناني بنفعال: هايل عملت مصيبه كبيره هنا وراحت تستجم عند امها
آمير اتنهد بعمق وسألها : قصدك ايه؟؟ ايه الموضوع
ناني: كانت متحمسه الهانم تروح لـ امها للدرجه تولع فينا وفي البيت , والحمد لله دخلت في التوقيت المناسب , كان فاضل ثانيه والفيلا تولع, امير ازاي تكون مهمله بالشكل ده!
آمير بضيق : ماما هي مش كده ولو غلطت كنتي اتصلتي كنت رجعتها معايا
ناني بحده: لاول مره في حياتي يثبت اني غلطانه في حكمي ع حد , فكرتها ناضجه عاقله جدا وقد المسؤليه لكن شايف كل يوم تخلق مشكله جديده , مره تحرق ايد اختك , ودلوقت نسيت البوتجاز , انا كلفتها بجزء صغير من المسؤليه, بس شكلي هرجع عنه
آمير بهدوء: ماما ليه متعصبه , لو كان غلطها انا هفهمها, وهتكلم معاها , والفت نظرها
ناني: متكلمهاش وهي عند امها , سيبها لما ترجع , وانا هتكلم معاه بنفسي , اطلع خد شور وانزل نشرب عصير سوي
آمير: لاءعايز فنجان قهوه
ناني وهي بتقوم من مكانها: اوكيه
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية الحربايه والثعبان) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق