رواية خفايا القدر كاملة بقلم اسماء صلاح عبر مدونة كوكب الروايات
رواية خفايا القدر الفصل الخامس و السبعون 75
رواية خفايا القدر الحلقة الخامسة والسبعون
توقفنا لما زاهر قال بخوف : ملك ملك ردي عليه وبكي ملك مش من حقك تسبني وتروحي اصحي وبيبكي مللللللللك
وبيجري سعد ونزل الضابط والعساكر من العربية وحصروا سعد ورفع سعد سلاحه عليهم
الضابط قال : انت فاكر انك هتقدر تهرب بعد اللي عملته احسنلك ارمي سلاحك وسلم نفسك مافيش فايدة من المقاومة المكان كله محاصر
وبينظر سعد حوليه لقي العساكر محصرينه من كل مكان فرمي سلاحه علي الأرض
الضابط قال : خدوا علي العربية
العساكر قالوا : حاضر يافندم وأخذوا
ونزل الضابط أخذ المسدس بتاع سعد من علي الأرض بمنديل وراح مسرعا وقال : زاهر بيه انت كويس
وبينظر زاهر لملك وبيكي وقال : مش هسيبك تموتي وشالها واحطها في العربية وركب ومشي
الضابط قال : وراها زاهر بيه متسبهوش
المخبر قال : حاضر يافندم وطلع وراها
في العربية زاهر :
زاهر قال بقلق : مش ممكن اسيبك تموت وتسبني لازم تعيشي ومسك ايدها ملك علشان خاطري لازم تعيش انا هعملك اللي انت عايزها بس قومي قومي
ملك بدون تعليق
في فيلا العشري :
في الانتريه :
حامد بيه وقال : يا تري زاهر وملك عاملين ايه دلوقتي
خالد قال : اكيد بيتخنقوا زي العادة
جده قال : ليه بتقول كده
خالد قال : علشان هما مبيقعدوش مع بعض غير لما بيكون بيتخنقوا هو انت مش شايف كده
جده قال : انا شايف حاجة تانية
خالد قال : ايه هي ياجدي
جده قال : ان هما الاتنين رايئين علي بعض انت مش ملاحظ كده
خالد قال : تقصد ايه ياجدي
جده قال : أقصد ان ملك أنسب واحدة لزاهر
خالد قال : تقصد يعني إن زاهر يتجوز ملك
جده قال : اه ايه رأيك
خالد قال بدهشة : إزاي ياجدي وهما أساس مش طيقين بعض يبقي هيجوزه ازاي انت ناسي لما عرضت عليهم انهم ينخطبوا بس كان موقفهم ايه
جده قال : لا فاكر
خالد قال : طيب يبقي ازاي هيتجوزه
جده قال : شوف ياخالد اللي أنا شايفوا انهم بيحبوا بعض
خالد قال باستغراب : بيحبوا بعض ازاي هما مش بيقعدوا مع بعض دقتقين غير لما بيتخنقوا
جده قال : ايوه هما صحيح بيتخنقوا بس الخناق ده هو اللي بيقوي العلاقة اللي بينهم بدليل لما دخل زاهر علشان يساعدها في المطبخ برغم اني مطلبتش منه كده
خالد قال : ايوه يا جدي بس هو دخل ساعد ملك علشان خاف إن ملك متعرفش تطبخ وساعتها منظرنها هيكون وحش قدام رأفت وهالة
جده قال : ده سبب من الأسباب بس مش السبب اللي يخلي زاهر يروح ويساعد ملك
خالد قال باستغراب : هو فيه سبب تاني
جده قال : ايوه
خالد قال : ايه هو السبب ده
جده قال : إن زاهر خايف إن ملك تتهزق أمام رأفت وهالة علشان بيحبها
خالد قال بدهشة : زاهر بيحب ملك
جده قال : ايوه
وضحك خالد وقال : لا يا جدي انت غلطان
جده قال : انا متأكد من كده واللي حصل النهاردة ياكدلي ده
خالد قال باستغراب : ليه هو ايه اللي حصل
جده قال : لما زاهر عرف إن ملك راحت معاك السبوع أضيق اوي
خالد قال باستغراب : أضيق من ايه
جده قال : علشان انك مقولتولش انك هتاخد ملك معاك السبوع
خالد قال : انا صحيح مقولتهوش علشان قولت انها حاجة متهموش انها تروح معايا أو لا
جده قال : لا يا خالد بقت تهمه واللي حصل النهاردة يأكد ده
خالد قال : ليه هو عمل ايه
وحكله جده على اللي قاله زاهر قال : شوفت بقي انه بيحبها
خالد قال : بس ده ياجدي ميثبتش إن زاهر بحبها
جده قال : طيب بكرة الأيام تثبتلك كلامي وقام
خالد وقال : رايح فين ياجدي
جده قال : رايح انام
خالد قال : مش هتستنها ملك علشان طتمن عليها
جده قال : ما انا مطمن بدل مع زاهر تصبح علي خير
خالد قال : وانت من اهله معقول زاهر بيحب ملك لا معتقدش جدي اكيد غلطان
أمام مستشفى حياة :
زاهر قال : متلقيش ياملك وصلنها ونزل مسرعا من العربية وراح وفتح الباب من ناحية ملك وشالها ودخل المستشفى يافؤاد فؤاد
جبت سعاد الممرضة بالسرير وحط زاهر ملك علي السرير ومسك ايدها وقال بعصبية : هتعيشي ياملك حد ينادي للدكتور
وبيتصل الموظف بالدكتور فؤاد وقال : الووه ايوه يا فندم
الدكتور فؤاد قال : فيه حاجة
الموظف قال : في حالة طارئة يافندم
الدكتور فؤاد قال : طيب انا جاي حالا وقفل الخط وخرج من مكتبه مسرعا
ونظرة سعاد الممرضة لمريضة قالت بدهشة : الدكتورة ملك
ومسك زاهر ايد ملك وقال بقلق : ملك رد عليا
وجاء الدكتور فؤاد وبينظر لقي زاهر عليه دم قال بقلق : زاهر ايه اللي حصل
زاهر قال بعصبية : مش مهم دلوقتي انقذها
وبينظر الدكتور فؤاد أمامه وقال بدهشة : الدكتورة ملك
زاهر قال باستغراب : ايه الدكتورة ملك
الدكتور فؤاد قال : بسرعة على غرفة العمليات
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتور واخذتها ومشت
وبتنظر امال الممرضة وقالت لنفسها باستغراب : ايه ده الدكتورة ملك في المستشفى
زاهر قال باستغراب : هي دي الدكتورة ملك
الدكتور فؤاد قال : ايوه هو انت تعرفها منين
زاهر قال بدهشة : ماهي دي خطبتي اللي حكتلك عنها
الدكتور فؤاد قال باستغراب: خطبتك
زاهر قال : ايوه لازم تنقذها يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : ان شاء الله ومشي
وراح زاهر وراها وعلي وجهه علامات القلق
أمام غرفة العمليات :
الدكتور فؤاد قال : خليك انت هنا يازاهر
زاهر قال بقلق : طيب
ودخل الدكتور فؤاد على غرفة العمليات
زاهر قال لنفسه بقلق : يارب تعيش يارب
في فيلا العشري :
في الانتريه :
خالد قال لنفسه : هو زاهر وملك اتاخروا ليه اما اتصل بزاهر اشوفه اتاخر ليه الووه ايوه يا زاهر اتاخروا ليه
زاهر قال بقلق : انا في المستشفى
خالد قال بخوف : في المستشفى ليه
وحكله زاهر علي اللي حصل وقال : وهي دلوقتي في غرفة العمليات
خالد قال بخوف : انت بتقول ايه اضرب عليكم نار وملك انصابت
زاهر قال : ايوه
خالد قال بقلق : انتم في مستشفى ايه
زاهر قال : في مستشفى حياة
خالد قال بقلق : طيب احنا جيلكم وقفل الخط وطلع مسرعا علي غرفة جده ودخل جدي ياجدي
وصحها جده قال : فيه أي ياخالد
خالد قال : ملك ياجدي
جده قال باستغراب : مالها ملك زاهر اتخانق معها تاني
خالد قال بقلق : ملك في المستشفى
جده قال بدهشة : ايه في المستشفى
خالد قال : ايوه يا جدي
جده قال : ليه
خالد قال : انا كلمت زاهر وقالي انهم اضرب عليهم نار وملك انصابت وهما دلوقتي في المستشفى
جده قال بخضة : انصابت
خالد قال : ايوه يا جدي
جده قال بخوف : وهما في مستشفى ايه
خالد قال : في مستشفى حياة
جده قال بدهشة : ومين اللي ضرب عليهم نار وقام
خالد وقال : معرفش ياجدي
جده قال : طيب انا هلبس بسرعة ونروح ربنا يستر
خالد قال : يارب
في القسم :
في مكتب الضابط :
الضابط قال : انت مين بقي وليه عملت كده
وبينظر سعد بضيق وبدون تعليق
الضابط قال : يعني مش عاوز تتكلم طيب انا هخليك تكلم ورن التليفون وراح له الووه ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : حصل حاجة
الضابط احمد قال : ايوه يافندم انضرب نار على زاهر بيه
اللواء رفعت قال بدهشة : ايه اضرب نار على زاهر العشري
الضابط قال : ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : وهو حصله حاجة
الضابط احمد قال : لا يا فندم بس
اللواء رفعت قال باستغراب : بس ايه حد انصاب من الملجا
الضابط احمد قال : لا يا فندم بس البنت اللي مع زاهر بيه هي اللي انصابت
اللواء رفعت قال : هو كان معها حد
الضابط احمد قال : ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : وزاهر فين دلوقتي
الضابط احمد قال : في المستشفى انا بعت المخبر وراها
اللواء رفعت قال : طيب ومسكتم اللي عمل كده
الضابط احمد قال : ايوه يافندم اهو قدامي اهوه بس مش عاوز يتكلم
اللواء رفعت قال : مقلش هو مين
الضابط احمد قال : لا يا فندم مش راضي ينطق بأي كلمة
اللواء رفعت قال : طيب انا جيلك
الضابط احمد قال : تمام يافندم
اللواء رفعت قال : مع السلامة
الضابط احمد قال : مع السلامة يا فندم
في فيلا العشري :
ونزل حامد بيه وقال باستعجال : يلا يا خالد
خالد قال : يلا يا جدي
جده قال : ربنا يجيب العواقب سليمة وتبقي ملك كويسة وركب العربية
خالد قال : يارب ياجدي وركب العربية وطلع وراح علي المستشفى
في المستشفى :
في الطرقة :
الدكتورة نهاد قالت : هو فيه ايه مالكم واقفين كده ليه
الدكتورة نهال قالت : هو انتي متعرفيش
الدكتورة نهاد قالت باستغراب : معرفش ايه
الدكتورة نهال قالت : إن الدكتورة ملك في المستشفى
الدكتورة نهاد قالت : بجد هي فين
الدكتورة نهال قالت : في غرفة العمليات
الدكتورة نهاد قالت بدهشة : ليه ايه اللي حصل
الدكتورة نهال قالت : أصل هي متصابه والدكتور فؤاد بيعملها عملية
الدكتورة نهاد قالت باستغراب : متصابة وهي إن صابت من ايه
الدكتورة نهال قالت : محدش يعرف ربنا يشفيها
الدكتورة نهاد قالت : يارب هي رانيا تعرف
الدكتورة نهال قالت : لا أصل هي مشت من بدري
الدكتورة نهاد قالت : طيب أما ابلغها ياهي هتفرح اوي وبتتصل بها
في بيت الدكتورة رانيا :
في غرفة النوم :
ورن تليفون الدكتورة رانيا وفاقت وقالت لنفسها باستغراب : مين اللي بيتصل عليا دلوقتي ونظرة فيه ايه ده نهاد غريبة الووه ايوه يا نهاد
الدكتورة نهاد قالت : ايوه يا رانيا
الدكتورة رانيا قالت : فيه ايه يا نهاد
الدكتورة نهاد قالت : ملك يارانيا
الدكتورة رانيا قالت بخوف : مالها حصلها حاجة
الدكتورة نهاد قالت : عندنا في المستشفى
الدكتورة رانيا قالت بفرحة : انتي بتتكلمي بجد
الدكتورة نهاد قالت : ايوه بس
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : بس ايه
الدكتورة نهاد قالت : جات المستشفى متصابها وهي دلوقتي في غرفة العمليات
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : ايه متصابها
الدكتورة نهاد قالت : ايوه والدكتور فؤاد معها في العمليات
الدكتورة رانيا قالت : طيب انا جاية حالا وقامت سلام
الدكتورة نهاد قالت : مع السلامة
أمام المستشفى :
حامد بيه وقال : هي دي المستشفى
خالد قال : ايوه يا جده
جده قال باستعجال : طيب يلا ونزل من العربية ودخل المستشفى
جده قال : فين غرفة العمليات
خالد قال : معرفش ياجدي استنها أما اسال
جده قال باستعجال : طيب بسرعة
خالد قال : طيب لوسمحت فين غرفة العمليات
الموظف قال : آخر الطرقة
خالد قال : طيب شكرا يلا يا جدي
جده قال : يلا ومشي
خالد قال : اهو زاهر هناك اهوه وراح له
جده وقال بقلق : ايه اللي حصل يا زاهر
ورفع زاهر راسه بحزن وبدون تعليق
جده قال بخضة : ايه الدم ده
خالد قال بقلق : انت كويس
زاهر قال : ايوه كويس
جده قال : امال الدم ده
زاهر قال : ده بتاع ملك
جده قال بخضة : بتاع ملك
زاهر قال بحزن : ايوه
خالد قال : هو ايه اللي حصل يازاهر
وحكلهم زاهر علي اللي حصل وقال بحزن : وهي دلوقتي في غرفة العمليات
جده قال بقلق : ياحبيتي يعني هي أخذت الرصاصة مكانك
زاهر قال بحزن : ايوه
خالد قال بقلق : ومين اللي عمل كده
زاهر قال : معرفش
جده قال بخوف : محدش خرج وطمنك
زاهر قال : لا يا جدي لسه
جده قال ببكاء : هي ليه تحصل معها كده تطرد من المستشفى اللي كانت بتشتغل فيها وهي ملهاش ذنب وضحي بحياتها علشان تنقذني ودلوقتي بتنقذ حفيدي وأخذت الطلقة مكانه والله متستهلها اللي بيحصل معها ده
ونظر له خالد وقال باستغراب : اطردت من المستشفى
زاهر قال بدهشة : انت كنت عارف ياجدي هي مين
جده قال ببكاء : ايوه
زاهر قال : طيب مقولتلناش ليه
جده قال : علشان هي فاكرة انها اللي غلطانه في اللي حصل معها وانا وعدتها اني مش هجيب سيرة لحد
زاهر قال : يعني كنت عارف انها دكتورة وكانت بيشتغل هنا
خالد قال بدهشة : ايه ملك دكتورة
جده قال : لا انا ماكنتش اعرف انها كانت بتشتغل هنا انا صحيح عرفت انها دكتورة بس هي مقليتش علي المستشفى اللي كنت بتشتغل فيها
خالد قال بدهشة : يعني ملك هي الدكتورة اللي زاهر جبلها حقها
جده قال باستغراب : جبلها حقها
خالد قال : ايوه يا جدي زاهر كشف حقيقة اللي حصل مع ملك وعرف من اللي عمل كده والبوليس قبض عليه
جده قال بدهشة : إزاي وزاهر ايه علاقته بلي حصل مع ملك
زاهر قال : علشان انا صاحب المستشفى دي ياجدي
جده قال باستغراب : ايه صاحب المستشفى
زاهر قال بحزن : ايوه يا جدي
جده قال : يعني انت كنت تعرف بلي حصل مع ملك
زاهر قال : لا يا جدي انا صاحب المستشفى بس مش انا اللي بديرها انا عرفت مؤخرا بالحصل معها
خالد قال بدهشة : يعني ملك ماكنتش فاقدة الذاكرة وكانت عمل كده علشان مفكرها انها هي السبب في اللي حصل
جده قال ببكاء : ايوه
وطلع الدكتور فؤاد من غرفة عمليات
زاهر قال بقلق : خير يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : للأسف الرصاصة جاية جانب القلب وصعب إن احنا نطلعها علشان حالتها غير مستقرة ومحتاجين دم بسرعة
زاهر قال : خد مني الدم اللي انت عاوزه بس المهم هي تعيش
الدكتور فؤاد قال : المهم الفصيلة بتاعتك يازاهر
خالد قال بقلق : هي فصيلتها ايه يادكتور
الدكتور فؤاد قال : فصيلتها B Negative والفصيلة دي نادرة وللأسف احنا معندناش دم من نفس الفصيلة علشان صعب نلقي دم الفصيلة دي
حامد بيه قال بخوف : يعني ايه ملك كده راحت
وقعد زاهر بحزن
خالد قال : لا يا جدي متقلش كده إن شاء الله هتقوم بالسلامة العمل ايه يادكتور
الدكتور فؤاد قال : احنا هنحاول نشوف نفس الفصيلة وانتم كمان هنتاكد من الفصيلة بتاعتكم يمكن يكون حد منكم يبقي نفس الفصيلة
حامد بيه وقال : اعمل اللي انت عاوزه المهم إن ملك تعيش
الدكتور فؤاد قال : ان شاء الله اتفضلوا معايا
خالد قال : قوم يازاهر هي هتبقي كويسة قوم
وقام زاهر وعلي وجهه علامات الخوف
الدكتور فؤاد قال : دكتورة نهاد
الدكتورة نهاد قالت : افندم يادكتور
الدكتور فؤاد قال : شوفي فصلتهم ايه وقوللي
الدكتورة نهاد قالت : حاضر يادكتور اتفضلوا معايا ومشت
في بيت الدكتورة رانيا :
خرجت الدكتورة رانيا من غرفتها
ونظرة لها والداتها وهي في المطبخ وطلعت وقالت بدهشة : رايحة فين يارانيا دلوقتي قالت : رايحة المستشفى
والداتها قالت : دلوقتي
الدكتورة رانيا قالت : في حالة مستعجله جيت المستشفى ولازم أكون موجودة
والداتها قالت بدهشة : يعني هو مافيش اللي انتي الدكتورة في المستشفى ما أي حد يتصرف
الدكتورة رانيا قالت : ماينفعش ياماما علشان دي حالة مهمة وبعدين هما اتصلوا بي هقولهم مينفعش علشان الوقت اتاخر مينفعش طبعا وبعدين ياماما انتي عارفة إن الدكتور عنده واجب ولازم اديه يلا سلام
والداتها قالت : مع السلامة خلي بالك من نفسك
الدكتورة رانيا قالت : طيب وخرجت
والداتها قالت لنفسها : ربنا يوافقك يابنتي ويسترها معاكي أما اقعد هنا استنها
في المستشفى :
في الطرقة :
الدكتور فؤاد قال : ها يادكتورة في حد فصيلته B Negative
الدكتورة نهاد قالت : ايوه يا دكتور زاهر بيه B Negative
الدكتور فؤاد قال : طيب الحمد لله انك يازاهر نفس فصيلتها علشان كان صعب انه نلقي نفس الفصيلة
زاهر قال : طيب استعجال واخد الدم مني
الدكتور فؤاد قال : طيب خدي منه الدم يادكتورة
الدكتورة نهاد قالت : حاضر يادكتور
حامد بيه وقال : الحمد لله أن زاهر نفس فصيلتها قومها بسلامة يارب
خالد قال : إن شاء الله ياجدي
في القسم :
اللواء رفعت قال : الضابط موجود
العسكري قال : ايوه يافندم اتفضل وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل اللواء رفعت وقام الضابط احمد من علي الكرسي وقال : اهلا يا فندم اتفضل
اللواء رفعت قال : خليك زي ما انت
الضابط احمد قال : ميصحش يافندم
اللواء رفعت قال : اقعد مكانك مش وقت مجاملات هو فين
وقعد الضابط احمد قال : في الحجز يافندم
اللواء رفعت قال : طيب ابعت هاته
الضابط احمد قال : حاضر يافندم وشن الجرس
وخبط العسكري ودخل وقال : تمام يافندم
الضابط احمد قال : هات اللي ضرب النار علي زاهر العشري
العسكري قال : حاضر يافندم وخرج
اللواء رفعت قال : برده متكلمش
الضابط احمد قال : حاولت معها بس برده متكلمش
اللواء رفعت قال : طيب
ورحوا العسكري وسعد علي مكتب الضابط وخبط العسكري علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل العسكري ومعه سعد الناري وقال : تمام يافندم
اللواء رفعت قال : هو ده
الضابط احمد قال : ايوه هو ده اللي ضرب النار على زاهر العشري
الضابط قال : روح انت يا عسكري
العسكري قال : حاضر يافندم وخرج
اللواء رفعت قال : انت مين
ونظر له سعد بدون تعليق
اللواء رفعت قال : يعني مش عاوز تتكلم
الضابط احمد قال : اهوه هو كده من ساعة ما قبضنها عليه
وقام اللواء رفعت من علي الكرسي ووقف أمام سعد وقال : سعد الناري هو اللي بعتك صح
ونظر له سعد وبدون تعليق
اللواء رفعت قال : سكوتك ده مش هايساعدك في حاجة انت مقبوض عليك في جريمة شروع في قتل يعني احسلك انك تتكلم وله انت هاتسجن وهاتشيل القضية لواحدك فاحسلك انك تكلم وتقول من اللي بتاعك اوعي تفتكر إن سعد الناري هايحميك لا هو بيحمي نفسه وانت بتساعده على كده وانت اللي هتروح في ستين داهية وعلي فكرة احنا مسكنها واحد تاني بيساعده برده وهو اعترف بكل حاجة اعمل زيه واعترف بكل حاجة انا هسيبك علشان تفكر وتحسبها كويس
ونظر له سعد بدون تعليق
وشن الضابط احمد الجرس بدون تعليق
وخبط العسكري ودخل وقال : تمام يافندم
الضابط احمد قال : خدوا يابني علي الحجز
العسكري قال : حاضر يافندم ومسكه وخرج
الضابط احمد قال : تفتكر يافندم هيقول مين اللي خليها يعمل كده
اللواء رفعت قال : انا عارف مين اللي خليها يعمل كده
الضابط قال : مين يافندم
اللواء رفعت قال : سعد الناري
الضابط احمد قال بدهشة : سعد الناري
اللواء رفعت قال : ايوه هو
الضابط احمد قال : بس سعد الناري في الصعيد يافندم
اللواء رفعت قال : لا هو هنا
الضابط احمد قال : إزاي يافندم
اللواء رفعت قال : هو اتصل على واحد قبضنها عليه كان بيشتغل لحسابه وسعد اتصل على تليفونه الرجل ده كذا مرة وطلب منه أنه يراقب زاهر
الضابط احمد قال : علشان كده حضرتك يافندم طلبت مني اني اراقب زاهر العشري و ابلغك
اللواء رفعت قال : ايوه علشان كده انا متأكد إنه سعد الناري هو اللي وراها كل اللي حصل النهاردة وأنه موجود هنا
الضابط احمد قال : هنا فين
اللواء رفعت قال : ماهو ده اللي لازم اعرفه وهاعرفه المهم دلوقتي البنت اللي كانت مع زاهر عامله ايه
الضابط احمد قال : معرفش المخبر متصلش بي اهوه بيتصل
اللواء رفعت قال : طيب رد عليه بسرعة
الضابط احمد قال : حاضر يافندم الووه
المخبر قال : الووه ايوه يا فندم
الضابط احمد قال : ايه الاخبار عندك
المخبر قال : زاهر بيه دخل مستشفى حياة بس لسه معرفش البنت وضعها ايه
الضابط احمد قال : طيب خليك هناك وابقي بلغني بلي بيحصل
المخبر قال : حاضر يافندم
الضابط قال : مع السلامة
المخبر قال : مع السلامة يا فندم
اللواء رفعت قال : ها قلك ايه
الضابط احمد قال : قولي ان زاهر بيه فى مستشفى حياة
اللواء رفعت قال : طيب البنت وضعها ايه
الضابط احمد قال : ميعرفش
اللواء رفعت قال : طيب انا هروح وعرف حالتها ايه ومشي
الضابط احمد قال : مع السلامة يا فندم
في المستشفى :
الدكتورة نهال قالت : دكتورة رانيا
الدكتورة رانيا قالت : ملك عاملة ايه يانهال
الدكتورة نهال قالت : لسه في غرفة العمليات
الدكتورة رانيا قالت : طيب ومشت وراحت علي غرفة العمليات ونظرة لقيت خالد انت
ونظر لها خالد وقال بحزن : الدكتورة رانيا
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : انت بتعمل ايه هنا
خالد قال : علشان ملك
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : وانت تعرف ملك منين
خالد قال : ده موضوع طويل هبقي اقولك عليه بعدين
الدكتورة رانيا قالت : وهي حالتها ايه
خالد قال : حالتها صعبة الدكتور فؤاد بيقول انه مينفعش يطلع الرصاصة دلوقتي علشان جانب القلب وحالتها غير مستقرة
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : ايه رصاصة
خالد قال : ايوه ماهي اضرب عليها نار هي وزاهر والرصاصة جات فيها
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : مين اللي معها جوه في غرفة العمليات
خالد قال : الدكتور فؤاد اهو طلع
زاهر قال بقلق : ها يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : احنا اعلقنها الدم وان شاء الله حالتها تستقر ونعملها العملية
حامد بيه وقال : يعني حالتها لسة خطر
الدكتور فؤاد قال : للأسف ايوه طول ما الرصاصة في جسمها حالتها في خطر
حامد بيه وقال بعصبية : طيب طلع الرصاصة من جسمها مستني ايه لما تروح مننها
خالد قال : جدي اهدهها معلشي يادكتور
الدكتور فؤاد قال : لا ولا يهمك انا مقدر حالته اول ما تستقر هعمل العملية على طول علشان مقدرش اعملها وهي في حالتها دي
حامد بيه قال : طيب ممكن نشوفها
الدكتور فؤاد قال : ماينفعش علشان لازم ترتاح
حامد بيه وقال : لوسمحت يادكتور احنا مش هنتكلم معها احنا هانشوفها بس
خالد قال : لوسمحت يادكتور اوعدك إن هانشوفها بس مش وهنتكلم معها
الدكتور فؤاد قال : طيب بس خمس دقائق بس
خالد قال : شكرا يادكتور
الدكتور فؤاد قال : دكتورة رانيا خليكي معاهم
الدكتورة رانيا قالت ببكاء : حاضر
الدكتور فؤاد قال : هي هتنقل فوق في غرفة وساعتها تقدروا تشوفوها
حامد بيه وقال : شكرا يادكتور
الدكتور فؤاد قال : العفو ومشي
حامد بيه وقال : تعال يا خالد نطلعها
خالد قال : يلا يا جدي يلا يا دكتورة طيب روحوا انتم انا جاي وراكم
جده قال : طيب
خالد قال : مش هاتجى يازاهر تشوفها
زاهر قال : لا يا خالد روح انت وانا هبقي اجي وراك
خالد قال : طيب ومشي
وبينظر الدكتور فؤاد وهو ماشي لقي زاهر قاعد أمام غرفة العمليات فاراح له وقال : انت مروحتش تشوفها ليه
زاهر قال : هروح اشوفها ازاي
وقعد الدكتور فؤاد قال : إزاي يعني ايه
زاهر قال بحزن : كل اللي هي فيه ده بسببي هي لو ماكنتش اخدت الرصاصة مكاني ماكنش حصلها كده
الدكتور فؤاد قال باستغراب : هي الرصاصة دي كنت أنت المقصود بها
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : هو انت تعرفها منين يازاهر
زاهر قال : هي كانت قعدة عندنا طول الفترة دي وانا ماكنتش اعرف أي حاجة عنها
الدكتور فؤاد قال بدهشة : معقول ده
زاهر قال بحزن : ايوه بعد ما جدتي ماتت جدي مستحملش وتعب اوي نفسيا وصحيا ومن فترة عمل حادثة وهي اللي نقذته هو والسواق من الحادثة ومن ساعتها وهي قعدة عندنا
الدكتور فؤاد قال : امتا الكلام ده
زاهر قال : معرفش انا جيت لقيتها عندنا في الفيلا
الدكتور فؤاد قال : يعني متعرفش إن جدك عمل حادثة
زاهر قال : ايوه خالد خبها عليه الموضوع وانا في لندن علشان مقلقش
الدكتور فؤاد قال : دي اكيد حصل بعد ما مشت من المستشفى
زاهر قال : اكيد علشان هي خبت علينا هي مين وايه اللي حصل معها وقالت إنها فاقدة الذاكرة
الدكتور فؤاد قال : طبيعي انها تخبي عليكم هي مين وايه اللي حصل معها بس تعرف أنها صدفة غربية ومش ممكن حد يصدقها
زاهر قال : تعرف هي ساكنة فين
الدكتور فؤاد قال : اه ماهو الملف بتاعها معايا إنما ليه
زاهر قال : علشان اروح أبلغ أهلها بلي حصل وطمنهم عليها
الدكتور فؤاد قال : لا مافيش داعي
زاهر قال باستغراب : إزاي يعني اكيد كانوا بيدورا عليها طول الفترة دي
الدكتور فؤاد قال : لا ماكنوش بيدورا
زاهر قال بدهشة : إزاي ده هما مش أهلها
الدكتور فؤاد قال : ايوه أهلها
زاهر قال : طيب ازاي مش بيدورا عليها
الدكتور فؤاد قال : علشان هما ماتوا
زاهر قال بصدمة : ماتوا
الدكتور فؤاد قال : ايوه والدها مات لما كانت صغيرة ولما انت قولي انها لازم ترجع الشغل روحت سألت عليها في العنوان بتاعها وعرفت من جيرانها إن والداته ماتت ومحدش يعرف عنها حاجة
وسرح زاهر بتفكيره وبيتذكر كلامه معها اللي كان بيقول لها عن أصلها وفصلها بدون تعليق
الدكتور فؤاد قال : زاهر زاهر
زاهر قال بغضب : ها
الدكتور فؤاد قال : ايه مالك
زاهر قال : لا مافيش
الدكتور فؤاد قال : تعرف يازاهر والدها حسن اخويا كان بيشكر فيه بيقولي انه رجل محترم وإظهار مش هو بس وجيرانه كمان باين عليهم بيحبوه رجل زي ده اكيد كان شرطي محترم
زاهر قال باستغراب : هو كان شرطي
الدكتور فؤاد قال : اه كان الشاويش عبد الرحمن الجندي
زاهر قال بدهشة : ايه عبد الرحمن الجندي
الدكتور فؤاد قال بدهشة : هو انت تعرفوا
زاهر قال : حاسس اني سمعت الاسم ده قبل كده
الدكتور فؤاد قال : سمعته فين يعني
زاهر قال بتفكير : مش عارف بس انا سمعته قبل كده بس فين فين ايوه ده اللي شايف الحادثة بتاعت والدي والداتي وعمي وزوجته معقول يبقي والدها
الدكتور فؤاد قال بدهشة : انا مش فاهم حاجة هو مش والدك والداتك وعمك وزوجته ماتوا في حادثة
زاهر قال : ايوه بس كانت حادثة مدبرة بفعل فاعل
الدكتور فؤاد قال بدهشة : بفعل فاعل
زاهر قال : ايوه ووالد ملك هو اللي شافه الحادث
الدكتور فؤاد قال : انت بتقول ايه
زاهر قال : هو ده اللي حصل
الدكتور فؤاد قال : ومين اللي موتهم
زاهر قال : شوقي الناري
الدكتور فؤاد قال باستغراب : شوقي الناري اللي حفيده سعد الناري
زاهر قال : ايوه هو
الدكتور فؤاد قال بدهشة : معقول اللي انت بتقوله ده يازاهر
زاهر قال : هي دايما الحقيقة أغرب من الخيال
الدكتور فؤاد قال : شوقي الناري قبضوا عليه
زاهر قال : ايوه ومات في الحجز
الدكتور فؤاد قال : مات
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : وازاي انت مقولتليش اللي حصل ده يازاهر
زاهر قال : هو انت كنت هنا وبعدين اهوه انت عرفت بس اللي ماكنتش اتخليه ابدا انه عبد الرحمن الجندي يبقي والدها
الدكتور فؤاد قال : فعلا بس هي الدنيا كده غريبة عمرك ما تقدر تفهمها
زاهر قال : فعلا
الدكتور فؤاد قال : طيب مش هتطلع تطمن عليها
زاهر قال بحزن : هقولها ايه يافؤاد بعد اللي عاملته علشاني مش هقدر
الدكتور فؤاد قال : اشكرها يازاهر علي اللي هي عاملته معاك كلمة شكرا ساعتها بتبقى كافي انها تقول كل حاجة وبعدين أنت كمان أنقذت حياتها لولا الفصيلة بتاعتك زي فصيلتها ماكنتش عايشها دلوقتي علشان حالتها خطيرة يعني تبقوا خالصين
زاهر قال بحزن : طيب شويه كده وهطلعلها
الدكتور فؤاد قال : طيب مشي
في غرفة ملك :
حامد بيه وقال ببكاء : انا مش عارف كل ده بيحصلها ليه
خالد قال ببكاء : متقولش كده يا جدي قول الحمد لله وإن شاء الله هي تقوم بسلامة
جده قال : استغفر الله العظيم يارب قومها بسلامة يارب
الدكتورة رانيا قالت ببكاء : ملك بعد كل ده تدخلي المستشفى في الحالة دي انا كنت بدور عليكي وكان نفسي احكلك على حاجات كتير قومي علشان خاطري انا وحشني الكلام معاكي قومي
خالد قال : اهدي يا دكتورة الدكتور قال ايه الهدوء وانتي دكتورة وعرفها انها محتاجة للراحة
الدكتورة رانيا قالت ببكاء : نفسي اسمع صوتها وهي بتكلمني
خالد قال : إن شاء الله هتقوم وتقعدي تتكلمي معها على طول ويلا بقي علشان نسيبها ترتاح
جده قال : انا هقعد جانبها من غير ما هعمل صوت
خالد قال : ماينفعش ياجدي الدكتور قال خمس دقائق بس انت مش عاوزها تقوم بسلامة
جده قال : ايوه طبعا
خالد قال : طيب خلاص يبقي نسيبها ترتاح علشان تخف يلا
وقام حامد بيه وبينظر لملك بحزن وخرج
خالد قال : وانتي كمان يادكتورة انتي عارفها انها محتاجة للراحة يلا
الدكتورة رانيا قالت ببكاء : بس
خالد قال : مابسش يلا وهي هاتقوم بسلامة
الدكتورة رانيا قالت : طيب ونظرة لها وخرجت
وخرج خالد وقال : تعال ياجدي نقعد تحت شويه واقفتنها دي ملهاش فايدة
جده قال : لا انا هفضل قعد هنا لغاية ما تفوق وقعدة
خالد قال : بس ياجدي
جده قال : مابسش انا هاقعد هنا مش هتنقل
خالد قال : طيب وقعد جانبه
الدكتورة رانيا قالت : طيب انا شويه وجاية
خالد قال : طيب
في الرسبشن :
اللواء رفعت قال : لوسمحت مكتب مدير المستشفى فين
الموظف قال : في الدور الثاني على ايدك اليمين
اللواء رفعت قال : شكرا ومشي وبينظر لقي زاهر قاعد أمام غرفة العمليات فاراح له زاهر بيه
زاهر قال : اهلا يا فندم
اللواء رفعت قال : اهلا بك ونظر له انت كويس
زاهر قال بحزن : اه الحمد لله
اللواء رفعت قال : البنت عامله ايه
زاهر قال : لسه حالتها خطر إنما حضرتك عرفت ازاي
اللواء رفعت قال لنفسه : مش لازم أقوله دلوقتي وهو في الحالة دي كفاية اللي هو فيه
زاهر قال : سيادة اللواء
اللواء رفعت قال : ايوه يا زاهر بيه
زاهر قال : بقول لحضرتك عرفت منين
اللواء رفعت قال : الضابط بلغني بالحصل معاك علي فكرة هما قبضوا علي اللي عمل كده
زاهر قال بغضب : وهو مين
اللواء رفعت قال : لسه منعرفش هو مين بس متقلقش هنعرف
زاهر قال بغضب : يعني متكلمش
اللواء رفعت قال : ايوه بس متقلقش هيتكلم هيتكلم وحتى لو متكلمش هو مقبوض عليه متلبس انا لازم أمشي دلوقتي
زاهر قال : طيب ابقي كلمني لو عرفت منه حاجة
اللواء رفعت قال : طيب بعد اذنك
زاهر قال : اتفضل
في القسم :
في الحجز
سعد قال لنفسه بغضب : مين اللي الرجل اللي كان بيقول عليه أنهم مسكوه وبعدين هما عرفوا منين اني هيحصل حاجة لزاهر العشري يازي مايكونوا كانوا مستنين معقول كانوا مراقبين تليفوني لا لو كانوا مراقبينه كانوا عرفوا انا ميني بس كلام اللواء معايا بيقول انه ميعرفيش انا مين علشان لو كان يعرف ماكنش سألني انا مين امال عرفوا مين إن زاهر العشري هيحصلوا حاجة كانت خلاص الرصاصة جايه فيه وكنت اخد حقي وحق جدي وبعدها لو حكمه عليه بأيه ولا يهمنى المهم إن اخد حقي وحق جدي من اللي عمل كده بس انا مش عارف البنت دي بتطلعلي منين كل اما أحاول اذيه هو وجده بتجي وتنقذهم انا مش عارف الدرع الحامي بتاعه بس برده البوليس عرف منين معقول يكون هو خميس مشرط ايوه هو انا مبلغتش حد غيره يبقي اكيد هو اللي مسكه وكان بيكلمني من عند الضابط علشان هو ماكنش هناك زي ما قالي هو الغبي بس اما اشوفك ياخميس الكلب
في المستشفى :
أمام غرفة ملك :
جاءت الدكتورة رانيا وبتنظر علي ملك وبتبكي وبدون
ونظر لها خالد وراح وقال : ماتقلقيش إن شاء الله هتبقي كويسة
الدكتورة رانيا قالت وبتبكي : يارب انت متعرفش هي بالنسبة لي ايه
خالد قال : لا عارف صديقتك صح
الدكتورة رانيا قالت : مش بس صديقتي دي زي اختي من ساعة ماجات المستشفى وانا حبتها وبقينا زي الاخوات كنت أنا وهي وأميرة الثلاثي المرح أو انا اللي كنت فاكرة كده
خالد قال : ايوه صحيح عملتي ايه معها روحتي زورتيها
الدكتورة رانيا قالت : ايوه ويارتني ماروحت
خالد قال باستغراب : ليه ايه اللي حصل
وحكلته الدكتورة رانيا على اللي حصل وقالت : وطلبت مني اني معتش أزورها تاني تفتكر انا غلطت معها في حاجة
خالد قال : لا انت مغلطتش يا بالعكش هي اللي غلطت لما فكرت كده انتي عملت كل اللي عليكي بدليل اللي قطعت الصداقة اللي بينك وبينها علشان عرفت انها غلطت في حقك علشان كده قالتلك انها متستهلش انها تكون صديقتك صدقني يا رانيا تسمحلي اقولك يا رانيا من غير دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
خالد قال : صدقني انتي مغلطتش في حاجة اوعي تفكري انك تتحملي ذنب مش بتاعك علشان ملقيش ذنب في اللي حصل بالعكس انتي كنت ضحية زي ملك في اللي عملته الدكتورة دي علشان كنتي صديقتها وماكنتش تعرفي حقيقتها
الدكتورة رانيا قالت : شكرا علشان بتساعدني في الوقت اللي ببقي محتاجة للمساعدة
خالد قال : العفو ده واجبي
الدكتورة رانيا قالت : تفتكر هتفوق وبتنظر لملك
خالد قال : إن شاء الله ملك اللي عرفتها قويه مش ضعيفة وهاتقوم إن شاء الله من الأزمة دي
الدكتورة رانيا قالت : ايوه صحيح انت مقولتليش انت عرفتها ازاي
خالد قال : هقولك بس مش هنا علشان جدي مايصحاش وانا ماصدقت انه نام شويه بعد اللي حصل تعالي نقعد في الكافترية واحكلك
الدكتورة رانيا قالت : طيب
أمام غرفة العمليات :
زاهر قال لنفسه بتفكير : اما اطلع اطمن عليها يمكن يكون فاقت ومشي وطلع علي غرفتها وبينظر لقي جده نايم ونظر على ملك ودخل وقعد جانبها دي لسه مفقتش ليه عملتي كده انقذتني ليه هي حياتك سهلة كده علشان تضحي بها انا مش عارف أفهمك طول الوقت بتتخنقي معايا يبقي ليه انقذتني وبعدين لو حياتك مش مهم عندك هي مهم عندنا هتفضلي لغاية امتا مهملة كده انتي فاكرة انك بطلة علشان كل شويه تعملي كده
ملك قالت بوجع : بتتخانقني وفتحت عيونها
زاهر قال بخضة : انتي صحيتي وأخذ نفس وأخيرا
ملك قالت بوجع : كنت قاعد تتخانق معايا صح اه
زاهر قال بقلق : معتيش تتكلمي انت لسه تعبانة
وبتنظر له ملك قالت بوجع : انت كويس
زاهر قال : ايوه
ملك قالت بوجع : اه
زاهر قال بقلق : انادي للدكتور وقام
ملك قالت بوجع : لا انا كويسة
زاهر قال : انتي متأكدة
ملك قالت بوجع : ايوه امال ايه الدم اللي عليك ده
وقعد زاهر قال : الدم ده بتاعك علشان لما جبتك المستشفى كنتي نزفتي كتير
ملك قالت بوجع : اه
زاهر قال : خلاص بقي ولا كلمة زيادة
ملك قالت بوجع : امال جدي فين
زاهر قال : انا قولت ايه مع ذلك جدي بره
ملك قالت بوجع : انت كنت بتتخانق معايا صح
زاهر قال : ايوه علشان دايما بتعرضي حياتك للخطر
ملك قالت بوجع : عاوزني اعمل ايه لما اشوف واحد بيضرب عليك نار اسيبك تاخد الطلقة يعني
زاهر قال : لا بس قوللي مش تعرضي حياتك للخطر
ملك قالت بوجع : ماكنش في وقت اقولك وبعدين كنت مستحيل اسيبك تاخد الطلقة
زاهر قال باستغراب : ليه
ملك قالت بوجع : ليه ايه
زاهر قال : ليه مستحيل تسيب الطلقة تصبني
ملك قالت بوجع : علشان علشان جدي مش هيستحمل يصيبك أي أذي
زاهر قال : ما جدي كمان مش بيستحمل إن يصيبك أي أذي انتي نسيتي انه بيعتبرك حفيدته
ملك قالت بوجع : لا مانستش
زاهر قال : طيب امال عملتي كده ليه
ملك قالت بوجع : عملت كده علشان زي مانقذت جدي انقذتك انت كمان علشان انت حفيده
زاهر قال باستغراب : بس كده
ملك قالت بوجع : ايوه
زاهر قال : يعني عملت كده علشان انتي انقذتي حياة جدي فانقذتي حياتي انا كمان علشان انا حفيده صح
ملك قالت بوجع : ايوه امال انت افتكرت ايه
زاهر قال : مافيش
وجاء حامد بيه وقال : ملك انتي صحيتي الحمد لله وقعد جانبها انتي كويسة
ملك قالت بوجع : الحمد لله ياجدي
حامد بيه وقال : طيب الحمد لله انتي مش عارفة انا كنت قلقنا عليكي كده ايه
ملك قالت بوجع : عارفة ياجدي
حامد بيه وقال : اما انتي عارفة ليه عملت كده
زاهر قال : قولها ياجدي انا كنت لسه بتكلم معها في الموضوع ده
حامد بيه قال : بدل ما تشكرها على اللي عملته لولاها ماكنتش قاعد تتكلم معانا دلوقتي بس مش معانا كده اني مش خايف عليكي ياملك انا خايف عليكي زي ما بخاف عليه علشان كده اوعدني إنك معتش تعرضي حياتك للخطر
ملك قالت بوجع : اوعدك ياجدي
زاهر قال : طيب هروح أجيب الدكتور علشان يشوفها
جده قال : طيب
ونظر لها زاهر بارتياح وخرج
في الكافترية :
خالد قال : تشربي ايه
الدكتورة رانيا قالت : قهوة مظبوط
خالد قال : لو سمحت
الجرسون قال : ايوه يافندم
خالد قال : اتنين قهوة مظبوط
الجرسون قال : حاضر
الدكتورة رانيا قالت : قولي بقي عرفت ملك منين
خالد قال : هي كانت قعدة عندنا طول المدة دي
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : قعدة عندكم
خالد قال : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : علشان كده لما دورت عليها معرفتش القيها بس هي عرفتكم ازاي
خالد قال : جدي كان عمل حادثة من فترة وهي اللي نقذته منها ومن ساعتها وهي قعدة عندنا
الدكتورة رانيا قالت : اه ااااه
خالد قال : بس تعرفي هي مقلتش أي حاجة على اللي حصل معها أو هي مين
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : معقول
خالد قال : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : طيب ليه
خالد قال : علشان افتكرت إن هي اللي غلطانها في اللي حصل وعملت انها فاقدة الذاكرة علشان محدش يسألها هي مين
الدكتورة رانيا قالت : ماهو اللي حصل معها مش قليل طردها من المستشفى ووفاة والداته كل ده صعب حد يستحمله
خالد قال باستغراب : ايه وفاة والداتها
وجاء الجرسون قال : القهوة وحطها
خالد قال : شكرا
الجرسون قال : العفو ومشي
الدكتورة رانيا قالت : ايوه والداتها ماتت في نفس اليوم اللي هي اطردت فيه من المستشفى
خالد قال بحزن : زمان حالتها كانت صعبة
الدكتورة رانيا قالت : اكيد
خالد قال : ربنا يخلي والدها
الدكتورة رانيا قالت : ما والدها هو كمان متوفى لما كانت صغيرة
خالد قال : يعني مالهاش حد
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
خالد قال : يعني كل ده حصل معها من غير ما كان حد جانبها
الدكتورة رانيا قالت بحزن : للأسف ايوه علشان لما روحت علشان اسال عليها واعذيها كانت مختفي ومحدش يعرف عنها حاجة
خالد قال بتفكير : علشان كده ماكنتش بتضحك وكانت سرحانة طول الوقت
الدكتورة رانيا قالت : بتقول حاجة ياخالد بيه
خالد قال : ولازمته ايه البيه مش انا بقولك يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
خالد قال : يبقي خلاص قوللي ياخالد بس من غير بيه
الدكتورة رانيا قالت : بس
خالد قال : مابسش خالد وبس
الدكتورة رانيا قالت : طيب كنت بتقول حاجة ياخالد
خالد قال : ايوه كده كنت بقول لما كانت عندنا كانت سرحانة طول الوقت وانا ماكنتش اعرف هي سرحانة كده ليه بس دلوقتي فهمت السبب
الدكتورة رانيا قالت : طيب تعال نطمن عليها
خالد قال : بس القهوة
الدكتورة رانيا قالت : مش وقته يلا وقامت
خالد قال : طيب يلا
وراح زاهر علي مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخل زاهر قال : فؤاد تعال شوف ملك
الدكتور فؤاد قال بخضة : حصلها حاجة
زاهر قال : ملك فاقت
الدكتور فؤاد قال : فاقت
زاهر قال : ايوه تعال
الدكتور فؤاد قال : يلا
في غرفة ملك :
ملك قالت بوجع : انت تعبت ياجدي صح
حامد بيه وقال : هو انا عندي أعز منكم انتي وزاهر وخالد علشان اتعب علشانه يا انتي حفيدتي الغالية
ملك قالت بوجع : ايوه صحيح امال خالد فين
حامد بيه وقال : كان هنا من شويه بس مش عارف راح فين اهو الدكتور جيه
وبتنظر ملك قالت بدهشة : الدكتور فؤاد
الدكتور فؤاد قال : ايوه يا دكتورة كويس أنك فوقتي
وبتنظر ملك حوليها وقالت بوجع : هو انا فين فى المستشفى
الدكتور فؤاد قال : ايوه في المستشفى ممكن نطمن بقي ممكن بره شويه
زاهر قال : تعال ياجدي وخرجوا
وجاء خالد وقال : ايه يا جدي فيه حاجة حصلت لملك
جده قال : لا هي فاقت
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : فاقت
حامد بيه وقال : ايوه والدكتور جوه بيكشف عليها
خالد قال : فاقت امتا
جده قال : معرفش انا سمعت صوت فقومت لقت زاهر جوه بيتكلم معها
خالد قال : طيب الحمد لله
في غرفة ملك :
وقعد الدكتور فؤاد قال : انا عارف انه مش وقته بس لازم اعتذر
ملك قالت بوجع : علي ايه يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : علي اللي قولته وطردتك من المستشفى
ملك قالت بوجع : بس حضرتك كان معاك حق يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : لا يا دكتورة انتي ماكنش لك ذنب في اللي حصل
ملك قالت بوجع : اه ازاي يادكتور وانا اللي اهملت
الدكتور فؤاد قال : انتي مش مهملة يادكتورة يا حد عمل فيكي كده علشان يطلعك مهملة قدامنا ويطردك من المستشفى
ملك قالت باستغراب : حد اه
الدكتور فؤاد قال : ايوه بس مش وقته الكلام ده انتي تعبان ولازم ترتاحي وخرج
زاهر قال : خير يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : هي اتحسنت بس لازم ترتاح علشان الرصاصة لسه في جسمها
حامد بيه وقال : طيب مش هي أتحسنت ما تعملها العملية
الدكتور فؤاد قال : حالتها لسه مش مستقرة علشان اعملها العملية
حامد بيه وقال : طيب ممكن أدخل نشوف
الدكتور فؤاد قال : بس من غير كلام
حامد بيه وقال : حاضر يادكتور
الدكتور فؤاد قال : طيب ومشي
في غرفة ملك :
خالد قال : حمد لله على السلامة يا ملوكة ايه اللي عملتيه فينا ده تخوفينا عليكي كده انتي مش بطلة خارقة
وضحكت ملك وقالت بوجع : اه وقحت
زاهر قال بعصبية : وبعدين يا خالد الدكتور مش قال من غير كلام
خالد قال : خلاص هاقعد ساكت
وبتقح ملك
حامد بيه قال : عجبك كده
خالد قال : انا اسف
حامد بيه وقال : روح يازاهر جيب الدكتور
ملك قالت بوجع : لا يا جدي انا كويسة وبتنظر رانيا
الدكتورة رانيا قالت ببكاء : متتكلميش ياملك الرصاصة لسه في جسمك
ملك قالت : انا كويسة ماتقلقيش معلشي يا جدي سبوني مع رانيا شويه
حامد بيه وقال : طيب بس من غير ما تعبي نفسك في الكلام
ملك قالت بوجع : طيب
وخرج حامد بيه وزاهر وخالد من الغرفة
وقعدة الدكتورة رانيا جانبها على الكرسي و قالت : تعرفي انك وحشتني اوي
ملك قالت بوجع : وانتي كمان بس قوللي الدكتور فؤاد قالي اني ماكنش ليها ذنب في اللي حصل وان فيه حد تاني هو اللي عمل كده علشان اسيب المستشفى
الدكتورة رانيا قالت : ايوه فعلا دي الحقيقة فيه حد دبر كل ده علشان يطردك من المستشفى
ملك قالت بوجع : مين ده
الدكتورة رانيا قالت ببكاء : اميرة هي اللي عملت كل ده فيكي
ملك قالت بدهشة : انتي بتقولي ايه
الدكتورة رانيا قالت : هي دي الحقيقة ياملك اميرة هي اللي عملت كل ده فيكي علشان تسيبي المستشفى
ملك قالت بوجع : إزاي
وحكلتها الدكتورة رانيا على اللي حصل وقالت : هو ده اللي حصل
ملك قالت بدهشة : يعني زاهر طلع صاحب المستشفى
الدكتورة رانيا قالت : ايوه يا ملك انا نفسي ماكنتش هصدق إن اميرة ممكن تعمل كده لولا انها قالت كده بنفسها أمام المستشفى كلها وهي اخد جزائها علي اللي عملته
ملك قالت بوجع : يعني زاهر عمل كل ده
الدكتورة رانيا قالت : ايوه شكله انسان محترم ومش بيرضي بالظلم
ملك قالت بوجع : بس ازاي اميرة قالت كل ده قدامكم
الدكتورة رانيا قالت : تقصدي ايه
ملك قالت بوجع : اه أقصد إن اللي يعمل كده معيترفش كده بسهولة على اللي عمله
الدكتورة رانيا قالت : معاكي حق فعلا اميرة وهي كانت بتقول الكلام ده ماكنتش في حالتها الطبيعة ذي ماتكون شربها حاجة المهم خليكي في اللي انتي فيه وما تفكرش في حاجة اللي حصل حصل علشان ترجعي المستشفى تاني وتاخدي مكانك اللي انتي تستهليه
ملك قالت بوجع : لو سمحتي يارانيا اندهلم من بره
الدكتورة رانيا قالت : حاضر وراحت وفتحت الباب اتفضلوا ودخل حامد بيه وزاهر وخالد ونظرة ملك لزاهر بدون تعليق وغمضت عيونها
زاهر قال : احنا نخرج ونسيبها ترتاح شوية
حامد بيه وقال بصوت منخفض : معاك حق يلا علشان ترتاح شويه
وخرج خالد والدكتورة رانيا
وفتحت ملك عينها وبتنظر لزاهر وغمضة وبينظر لها حامد بيه بقلق لقها بتنظر لزاهر وقال : زاهر خليك انت جانبها
زاهر قال : طيب وراح وقعد أمامها
ونظر لهم حامد بيه وخرج
خالد قال : امال زاهر فين ياجدي
جده قال : قاعد جانبها جوه علشان لو احتاجت حاجة
خالد قال : طيب
في غرفة ملك :
وبينظر لها زاهر وقال لنفسه : الحمد لله انها نامت
وفتحت ملك عيونها
زاهر قال : انتي منمتيش
ملك قالت : بوجع : لا
زاهر قال : طيب نامي
ملك قالت بوجع : انت ليه عملت كده
زاهر قال باستغراب: عملت ايه
ملك قالت بوجع : اللي عملته مع اميرة
زاهر قال : اه ااااه هو انتي عرفتي
ملك قالت بوجع : اه
زاهر قال : مين اللي قالك اكيد الدكتورة هي اللي قالتلك صح
ملك قالت بوجع : ايوه عملت ليه كده
زاهر قال : علشان يا دكتوره هي تستاهل كده بعد اللي عملته وعلى فكرة انا ماكنتش اعرف انك انتي اللي عملت فيها كده
ملك قالت بوجع : وعملت كده ازاي
زاهر قال : حطلها حبية هلوسة زي ماهي عملتها فيكي واعترفت بكل حاجة
ملك قالت بوجع : انا ماكنتش أتخيل انها ممكن هي اللي تعمل كده
زاهر قال : ليه يعني
ملك قالت بوجع : علشان انا ما اذتهاش في حاجة علشان تعمل كده
زاهر قال : إزاي بقي ما اذتهاش لا اذتيها
ملك قالت بوجع : اذتها
زاهر قال : من وجهة نظرها انك اذتيها اما أخدتي منها المنصب اللي هي بتحلم بي
ملك قالت بوجع : بس انا مطلبتش من الدكتور فؤاد انه يعيني المساعدة بتاعته
زاهر قال : عارف فؤاد حكلي علي اللي حصل بس هو تفكرها كده
ملك قالت بوجع : ايوه صحيح انت ازاي صاحب المستشفى
زاهر قال باستغراب : إزاي يعني ايه
ملك قالت بوجع : أقصد احنا هنا عارفين ان المستشفى بتاعت الدكتور فؤاد منعرفش انها بتاعت حد تاني
زاهر قال : اه ااااه انا صحيح صاحب المستشفى بس الدكتور فؤاد شريكي فيها وبعدين انا معنديش خبرة في مجال الطب علشان كده انا خليت الدكتور فؤاد هو المسئول عنها
ملك قالت بوجع : غريبة
زاهر قال : وايه الغريب في كده
ملك قالت بوجع : علشان تبني مستش
ملك قالت بوجع : علشان تبني مستشفى وانت معندكش خبرة في الطب امال عملتها ليه
زاهر قال : علشان الدكتور فؤاد صديقي ولما عرض عليا المشروع شوفتها فكرة كويسة هكسب وهفيد
ملك قالت بوجع : اه ااااه يعني شوفته كمشروع زي أي مشروع
زاهر قال : ايوه انتي نسيها اني رجل أعمال
ملك قالت بوجع : لا مش نسيها وبتقح
زاهر قال بخوف : ايه مالك
ملك قالت بوجع : مش عارفة اخدت نفسي وبتقح
زاهر قال بخوف : هنادي لدكتور حالا وخرج يادكتور
حامد بيه وقال بقلق : فيه ايه يا زاهر
زاهر قال : مش عارف بس ملك
ودخل حامد بيه وخالد ورانيا وبينظروا لها لقوها بتقح وراحت لها الدكتورة رانيا وحطت جهاز التنفس وشنت الجرس
حامد بيه قال بقلق : ايه اللي حصل يا زاهر
زاهر قال بخوف : معرفش ياجدي انا كنت بتكلم معها وفجأة حصل معها كده
خالد قال بقلق : ايه يارانيا وضعها ايه دلوقتي
الدكتورة رانيا قالت : حالتها مش مستقرة
أماني الممرضة وقالت : ايوه يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : خلي الدكتور فؤاد يجي بسرعة
أماني الممرضة وقالت : حاضر يادكتورة وراحت بسرعة على مكتب الدكتور فؤاد وخبطت علي الباب ودخلت الحق يادكتور
الدكتور فؤاد قال : فيه ايه يا أماني
أماني الممرضة وقالت : الدكتورة ملك تعبانه اوي
الدكتور فؤاد قال : ايه وخرج بسرعة وراح علي غرفة ملك ونظر ايه اللي حصل وراح وكشف
زاهر قال بخوف : ايه يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : زاهر اخرجوا بره شويه
وخرج حامد بيه وزاهر وخالد وعلي وجههم علامات الخوف
حامد بيه قال بقلق : يارب انقذها يارب
خالد قال بخوف : يارب
زاهر قال : كل ده بسببي لوماكنتش اخدت الرصاصة مكاني ماكنش حصلها كده انا السبب
جده قال ببكاء : لا يا زاهر انت ملقش ذنب في اللي حصل
زاهر قال بعصبية : لا يا جدي انا السبب في اللي بيحصلها ده دي الحقيقة ياجدي ومش هسامح نفسي لو حصلها حاجة وبينظر لقي فؤاد خارج من الغرفة
زاهر قال : ها يا فؤاد هي عاملة ايه
الدكتور فؤاد قال : لازم نعملها العملية حالا
زاهر قال بقلق : مش انت بتقول ان لازم حالتها تستقر علشان تعملها العملية
الدكتور فؤاد قال : ايوه بس دلوقتي منقدرش نستنها
خالد قال بقلق : ليه يادكتور
الدكتور فؤاد قال : علشان الرصاصة اتحركت لازم نعملها العملية دلوقتي والا هيكون فيه خطر على حياتها
زاهر قال بخوف : ايه خطر على حياتها
الدكتور فؤاد قال : ايوه بعد اذنكم
حامد بيه قال ببكاء : يعني ملك هتروح
خالد قال وبيبكي: لا يا جدي هي مش تقدر تسبنها وتمشي صدقني ياجدي إن شاء الله هتكون كويسة
في القسم :
اللواء رفعت قال : الضابط جوه يابني
العسكري قال : ايوه يافندم اتفضل وخبط علي الباب
الضابط احمد قال : أدخل
ودخل اللواء رفعت وقام الضابط احمد وقال : اتفضل يافندم
اللواء رفعت قال : لا اقعد انا هقعد هنا
الضابط احمد قال : بس
اللواء رفعت قال : مابسش اقعد بقي
الضابط احمد قال : حاضر يافندم وقعد أخبار زاهر بيه ايه
اللواء رفعت قال : هو كويس بس البنت اللي كانت معها هي اللي حالتها خطر
الضابط احمد قال : هي البنت دي مين
اللواء رفعت قال : معرفش بس هو شكله يعرفها كويس علشان كان شكله قلقنا عليها اوي
الضابط احمد قال : حضرتك قولته إن احنا مسكنها اللي عمل كده
اللواء رفعت قال : ايوه بس مقولتلوش إن احنا كنا مراقبينه وعرفين إن سعد الناري ناوي ياذيه
الضابط احمد قال : طيب ليه يافندم
اللواء رفعت قال : علشان هو مش في وضع دلوقتي انه يحكم عقله لو كنت قولته كان ممكن يعمل حاجة ويتهور فافكرت استنها شويه لما يطمن علي البنت اللي معها ويهدها وبعدين اكلمه المهم ابعت هات الرجل اللي عمل كده
الضابط احمد قال : حاضر يافندم وشن الجرس
وخبط العسكري ودخل وقال : تمام يافندم
الضابط احمد قال : هات يابني الرجل اللي ضرب النار علي زاهر العشري
العسكري قال : حاضر يافندم وخرج ورحوا علي مكتب الضابط وخبط العسكري علي الباب
الضابط احمد قال : أدخل
ودخل العسكري ومعه سعد قال : تمام يافندم
الضابط احمد قال : سيبه ورح انت
العسكري قال : حاضر وخرج
اللواء رفعت قال : ها فكرت في الكلام اللي قولته وهتقول من اللي خالك تعمل كده
ونظر له سعد بضيق وبدون تعليق
اللواء رفعت قال : برده مش عاوز تتكلم
الضابط احمد قال : اتكلم محدش هينقذك
سعد بضيق وبدون تعليق
اللواء رفعت قال : سيبه وقام ووقف أمامه انا هعرف ازاي اخليه يتكلم وحط ايده علي كتفه وراح وفتح الباب عسكري
العسكري قال : تمام يافندم
اللواء رفعت قال : خدوا وضربوا لغاية ما يتكلم انا ماكنتش عاوز اعمل كده بس انت شكلك عاوز كده خدوا ياعسكري
العسكري قال : حاضر يافندم واخذه وخرج
في المستشفى :
أمام غرفة العمليات :
زاهر رايح جاي وعلي وجهه علامات القلق وراح له خالد وقال بخوف : اهدها يا زاهر واقعد
زاهر قال بعصبية : اقعد انا مش عارف اقعد ياخالد حاسس اني مكتف مش قادر اعمل حاجة
خالد قال بقلق : يعني انت في ايدك ايه تعمله ومعملتهوش
زاهر قال بقلق : معرفش بس لازم اعمل حاجة علشان انقذها
خالد قال : هي دلوقتي بين أيدينا ربنا ومش محتاجه غير دعواتنها ادعلها يازاهر انها تقوم بسلامة
زاهر قال بخوف : يارب وبينظر لقي جده ماشي هو جدي رايح فين
خالد قال : مش عارف اما اروح اشوفه ومشي جدي رايح فين
جده قال ببكاء : رايح أصلي وادعلها انها تقوم بسلامة
خالد قال : طيب ياجدي
ومشي حامد بيه وراح خالد لزاهر
زاهر قال بقلق : رايح فين جدي
خالد قال : رايح يصلي ويدعلها
وخرجت أماني الممرضة من غرفة العمليات وقالت : محتاجين دم بسرعة من فيكم اللي من نفس فصيلتها
زاهر قال : انا
أماني الممرضة وقالت : طيب اتفضل معايا بسرعة
زاهر قال بقلق : طيب ومشي
خالد قال لنفسه : يا رب
في الغرفة
زاهر قال : هي عاملة ايه
وحطت أماني الممرضة الإبرة في ايده وقالت : لسه حالتها خطر
زاهر وقال لنفسه : يا رب انقذها يارب
في القسم :
في الحجز :
العساكر بيضربوا سعد الناري
سعد قال بيصرخ : اه
العسكري قال : هتتكلم ولا مش هتتكلم وضربه
سعد قال بصرخة : اه ااااه
العسكري 2 قال : اتكلم وضربه وشده من وشه وطلع الدقنه في ايده وبينظر ايه ده كمل ضرب وانا جاي وخبط علي الباب افتح
العسكري قال : حاضر وفتح
في مكتب الضابط :
الضابط احمد قال : تفتكر يافندم بعد أما يضرب هيتكلم
اللواء رفعت قال : اكيد ولو متكلمش هيفضل يضرب لغاية أما يتكلم وخبط العسكري علي الباب الضابط
الضابط احمد قال : أدخل
ودخل العسكري وقال : تمام يافندم
اللواء رفعت قال : ها اتكلم
العسكري قال : لا يا فندم بس واحنا بنضربه دقنه طلعت في أيدينا
اللواء رفعت قال باستغراب : دقنه طلعت
العسكري قال : ايوه يافندم
الضابط احمد قال بدهشة : إزاي ده
وقام اللواء رفعت وأخذ الدقن من العسكري وقال : معنى كدا ان هو متنكر تعال معايا
الضابط احمد قال : حاضر يافندم وخرج
أمام الحجز :
اللواء رفعت قال : افتح
العسكري قال : حاضر يافندم وفتح
ودخل اللواء رفعت والضابط أحمد الحجز
اللواء رفعت قال : وقفوا الضرب
ووقفت العساكر الضرب ونظروا وقالوا :تمام يافندم
وبينظر له اللواء رفعت ونظر له سعد بغضب
اللواء رفعت قال : انت مين
سعد بغضب وبدون تعليق
ونظر اللواء رفعت لدقن وقال بتفكير : انا هعرف انت مين أعطني منديل
الضابط احمد قال : اتفضل يافندم
واخذ اللواء رفعت المنديل ومسح وش سعد وخلص وبينظر وقال بدهشة : سعد الناري
الضابط احمد قال باستغراب : سعد الناري
سعد قال بغضب : ايوه انا سعد الناري
اللواء رفعت قال بإبتسامة : لا حركة ذكية منك علشان منعرفش انت مين انا كنت عارف إنك وراها اللي حصل مع زاهر العشري بس اللي متخيلتش انك ممكن تخاطر وتعمل كده بنفسك وخصوصا انك عارف إن احنا بندور عليك بس انت ضربت البنت اللي معها ليه هي عملتك حاجة
سعد الناري قال بغضب : هي اللي غبية وقفت قدامه علشان تاخد الرصاصة مكانه بس مش هسيبه
اللواء رفعت قال باستغراب : ليه العدواة دي كلها لزاهر العشري هو معملش فيك حاجة عاش تقتله
سعد الناري قال بغضب : معملش حاجة جدي مات بحسرته في الحجز بسبب اللي عمله معها ده غير اللي عمله معايا
اللواء رفعت قال : بس هو مقتلش شوقي الناري ياهو مات بأزمة قلبية وبعدين زاهر العشري هو اللي يحاول يقتلك بسبب اللي عملوا جدك معها انت متعرفش انا جدك هو اللي قتل أولاد حامد العشري
ونظر له سعد بغضب بدون تعليق
اللواء رفعت قال : سكوتك ده يأكد انك عارف ايه اللي عمله جدك وعلي فكرة جدك اعترف انه هو اللي عمل كده قبل مايموت وكمان كان في شاهد على جدك هو اللي عمل كده يعني جدك هو اللي غلط مش زاهر العشري علشان تنتقم منه
سعد الناري قال بغضب : ده من وجهة نظرك انت بس من وجهة نظري انا إن زاهر العشري غلط وهدفعه تمن كل اللي عمله
اللواء رفعت قال : هو انت مش واخد بالك انت فين انت في الحجز يعني خلاص انت انقبض عليك معتش هتعرف تطلع من هنا
ونظر له سعد وقال بغضب : وحتى لو كنت في الحجز بره مش هسيبه
ونظر له اللواء رفعت باستغراب بدون تعليق ومشي
وخرج وراها الضابط احمد والعساكر
اللواء رفعت قال : خلي بالكم كويس علشان ميهربش
الضابط احمد قال : حاضر يافندم
ومشي اللواء رفعت
في المستشفى :
أمام غرفة العمليات :
ووقف زاهر وبينظر علي ملك من بره بقلق
وراح له خالد وقال : امسك يا زاهر
ونظر له زاهر وقال : لا مش عاوز
خالد قال : لا لازم تشرب العصير علشان تعوض الدم اللي اخدوه منك امسك
زاهر قال : مش عاوز ياخالد
خالد قال : يازاهر لازم تشربه
زاهر قال بقلق : خالد مش عاوز وبينظر علي ملك
خالد قال لنفسه : اعمل ايه دلوقتي عنيد فعلا زي ما ملك بتقوله ماهي لو كانت سمعنها دلوقتي كانت اقنعته اعمل ايه لازم يشرب العصير ايوه مافيش غير كده طيب افرض احتاجه دم تاني مش هيرضوا ياخدوا منك
زاهر قال : ليه
خالد قال : علشان انت تعبان مش شايف وشك بقي اصفر ازاي وكده ملك ممكن تكون حالتها خطر علشان فصيلة دمها نادرة زي ماقال الدكتور فؤاد وصعب انهم يجدوها
ونظر زاهر علي ملك وقال : طيب هات العصير
خالد قال بتنهيد : اتفضل
وبيشرب زاهر العصير وبينظر لملك
خالد قال لنفسه : شكله فعلا بيحبها زي ماقال جدي بس ازاي حبها معقول الخناق اللي كانوا بيتخنقوا مع بعض هو اللي خلها يحبها يمكن بس ملك بتحبه زي ماهو بيحبها كده اللي خلها تاخد الرصاصة مكانه يأكد انها بتحبه كمان هما فعلا زي ماقال جدي ريئين علي بعض وزاهر مش هيلقي احسن من ملك علشان يتجوزها
زاهر قال : امسك
خالد قال : امسك ده كمان
زاهر قال : كفاية واحدة
خالد قال : لا مش كفاية هما اخدوا منك دم كتير وواحد مش هيعمل حاجة امسك علشان ملك
زاهر قال : هات
خالد قال : اتفضل
في الصعيد :
في الجبل :
عويس قال : هو سعد بيه راح فين ياكبير
كبير المطاريد قال : بتسال ليه
عويس قال : مافيش أصل مش شايفه وشايفك قلقنا
كبير المطاريد قال : نزل مصر
عويس قال بدهشة : نزل مصر
كبير المطاريد قال : ايوه
عويس قال : وازاي ياكبير تسمحله بكده
كبير المطاريد قال : اعمله ايه يعني ما انا قولته إن ده هيبقي فيه خطورة عليه بس هو مابسمعش غير نفسه
عويس قال : رايح يشوف والداته
كبير المطاريد قال : لا رايح ينتقم من زاهر العشري
عويس قال : هو مجنون هو مش عارف ان الشرطة بدور عليه وممكن حد يشك فيه وساعتها الشرطة تقبض عليه
كبير المطاريد قال : هو عارف كل اللي انت بتقوله ده
عويس قال : عارف وبرده نزل
كبير المطاريد قال : ايوه ومش كده وبس لأ دي طلب حتة سلاح
عويس قال : كمان يعني ناوي يخلص عليه
كبير المطاريد قال : ايوه
عويس قال : بس يا كبير الشرطة ممكن تقبض عليه وساعتها ممكن يقول علي مكانها هنا في الجبل
كبير المطاريد قال : لا ما اظنش إن سعد ممكن يعمل كده وخصوصاً بعد ماساعدنها وواقفنها جانبه
عويس قال : حتى هو لومقلش الشرطة هتخليه يقول غصبن عنه ما انت عارفهم
كبير المطاريد قال : سعد راجل ياعويس وعمره ما هجيب سيرتنها في حاجة
عويس قال : امال ياكبير انت قلقنا ليه
كبير المطاريد قال : قلقنا عليه ليكون اتمسك
عويس قال : ان شاء الله خير ياكبير
في المستشفى :
أمام غرفة العمليات :
زاهر قال بقلق : هما طوله ليه كده في العمليات
خالد قال : مش عارف
زاهر قال بخوف : ليكون حصلها حاجة
خالد قال : إن شاء الله خير يازاهر
زاهر قال بقلق : يارب
خالد قال : اهو الدكتور فؤاد طلع
وراح زاهر نحوي مسرعا وقال بقلق : اتاخرتم جوه ليه
الدكتور فؤاد قال : متقلقش العملية نجحت والحمد لله طلعنها الرصاصة من جسمها
خالد قال : الحمد لله
زاهر قال : وهي عاملة ايه
الدكتور فؤاد قال : الحالة لسه مش مستقرة ومحتاجين دم تاني
زاهر قال : خد مني يافؤاد الدم اللي انت عاوزه بس هي لازم تعيش
الدكتور فؤاد قال : بس احنا اخدنها منك مرتين ودي هتبقي التالتة وممكن يحصلك حاجة
زاهر قال : مش مهم المهم هي تعيش يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : لا يا زاهر كلمه ياخالد
خالد قال : هو مش هيقتنع يادكتور اعمل اللي هو عاوزه وخد منه الدم
الدكتور فؤاد قال : بس انا مش ممكن اعرض مريض للخطر علشان مريض تاني انا هتصرف
زاهر قال : فؤاد متقلش انا كويس صدقني وبعدين لو حصلي حاجة انت معايا خد مني بقي
الدكتور فؤاد قال بتنهيد : طيب أماني
أماني الممرضة وقالت : ايوه يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : خدي منه الدم وانت ياخالد روح معها علشان لما الممرضة تخلص تعطيله عصير يشربه زاهر لازم تسترياح والا مش اخد منك الدم
زاهر قال : متقلقش يافؤاد
أماني الممرضة وقالت : اتفضلوا
في القسم :
امام الحجز :
العسكري 1 قال : بيقوله سعد الناري انقبض عليه
العسكري 2 قال : ايوه ما هو اللي جوه في الحجز ده
العسكري 1 قال : تعرف انا اسمع عنه وبشوفه في الجرائد بس في الحقيقة عمري ماشوفته
العسكري 2 قال : وعاوز تشوفه ليه ده مجرم لسه ضارب زاهر العشري بنار انا مش عارف الناس الغنية دي بيجرلها ايه عندها كل حاجة ايه اللى خليهم يعملوا كده
العسكري 1 قال : الفلوس تعمل في الناس اكتر من كده انت متعرفش إن فيه ابن قتل أبوه وأمه علشان خاطر ياخد فلوسهم الفلوس دي لعنه
العسكري 2 قال : الفلوس مش لعنه الناس هي اللي مش بتعرف تستخدمها صح ولويعرفوا إن ربنا بعتلهم الفلوس دي علشان رزق لهم ولغيرهم لكن استخدمها الغلط هو اللي بيعمل فيهم كده يعني واحد زي سعد الناري ده لوكان راعي ربنا في تصرفاته واستخدم فلوسه صح بدل ما يستخدمها في تجارة السلاح ماكنش ده حصله
العسكري 1 قال : هع الفلوس الحرام كده بتفضل تأكل صاحبها لغاية ما توصله لاخرته
العسكري 2 قال : معاك حق والدليل اللي في حجز ده
في الحجز :
سعد الناري قال لنفسه بغضب : مش هسيبك يازاهر ياعشري مش هسيبك لازم اطلع من هنا بس ازاي لازم أفكر في حل بسرعة علشان اطلع وانتقم لجدي من اللي عمل فيه كده بس ازاي ازاي وبيفكر ايوه مافيش غير الحل ده وراح عند الباب ياعسكري
العسكري قال : عاوز ايه
سعد قال : لوسمحت عاوز اشرب
العسكري قال : معندش أوامر اني اعطيك أي حاجة
وبقح سعد قال : انا تعبان وعاوز اشرب حرام عليك انا عطشان أرجوك وبيقح
العسكري قال : طيب طيب خلاص استنها لما اقول للشاويش وراح للشاويش تمام يافندم
الشاويش قال : فيه ايه يا عسكري
العسكري قال : سعد الناري يافندم
الشاويش قال : ماله
العسكري قال : عاوز يشرب
الشاويش قال : طيب أديله يشرب
العسكري قال : بس يافندم
الشاويش قال باستغراب : بس ايه
العسكري قال : هو مجرم يافندم ازاي نعطيه مياه بعد اللي عمله
الشاويش قال : حتي لو كده هو مش انسان زاينا روح اديله المياه
العسكري قال : حاضر يافندم وراح جاب المياه امسك اشرب
سعد قال : شكرا وراح وقعد وشرب المياة كلها اللي في الكوباية وبينظر علي العسكري وطبق الكوباية برجله ومسكها وبيجرح كفت ايده وانجرحت ايوه كده ورمها الكوباية من ايده اه وبينظر للدم مهما كان الوجع هستحمله المهم اني انتقم من اللي عمل كده في جدي ووقع على الأرض واغم عليه
العسكري قال : هات الكوباية مش خلصت هات الكوباية هو مش بيرد ليه وفتح الباب انا اللي غلطان وبينظر لقي سعد بينزف انت انتحرت يخربيتك وخرج مسرعا من الحجز وراح للشاويش الحق يافندم
الشاويش قال : فيه ايه يا عسكري
العسكري قال بخوف : سعد الناري يافندم
الشاويش قال : ماله عاوزا نجبله أكل المرة دي
العسكري قال : لا يا فندم يا انتحر
الشاويش قال باستغراب : ايه انتحر
العسكري قال : ايوه يافندم
الشاويش قال بدهشة : وازاي حصل كده
العسكري قال : انا عطتله الكوباية علشان يشرب وبعد ماشرب المياه اللي فيها وطبقها وجرح ايده بها
الشاويش قال : إزاي ده وراح علي الحجز ودخل وبينظر لسعد وانت مخدتش منه الكوباية ليه
العسكري قال : ما انا دخلت علشان اخدها منه لقيته زي ما حضرتك شايفه كده يا فندم
وقعد الشاويش بجانب سعد وحط ايده علي أنفه وقال : الحمد لله لسه عايش بقولك ايه خليك جانبه لما اروح اقول للحضرة الضابط
العسكري قال : حاضر يافندم
وخرج الشاويش وراح علي مكتب الضابط وخبط علي الباب
الضابط احمد قال : أدخل
ودخل الشاويش وقال : تمام يافندم
الضابط احمد قال : فيه ايه يا شاويش
الشاويش قال : سعد الناري يافندم
الضابط احمد قال : ماله
الشاويش احمد قال : حاول الانتحار يافندم
الضابط احمد قال بدهشة : انت بتقول ايه
الشاويش قال : ده اللي حصل يافندم
الضابط احمد قال باستغراب : إزاي حصل كده
الشاويش قال : العسكري عطله كوباية مياه فطبق الكوباية وجرح ايده بها
وقام الضابط احمد وقال : وهو مات
الشاويش قال : لا يا فندم لسه عايش
وخرج الضابط احمد من مكتبه بقلق وراح علي الحجز ووراها الشاويش
ودخل الضابط احمد الحجز وبنظر لسعد بقلق
العسكري قال : تمام يافندم
وقعد الضابط احمد بجانب سعد وحط ايده علي أنفه وقال : لسه في الروح
الشاويش قال : لازم يروح علي المستشفى قبل ما يموت
الضابط احمد قال بقلق : اسمع ياعسكري
العسكري قال : تمام يافندم
الضابط احمد قال : هات عسكري علشان يشيله معاك وحطه في البكس
العسكري قال : حاضر يافندم وخرج وشاور للعسكري زميله
وراح له العسكري قال : فيه ايه
العسكري 1 قال : حضرة الضابط عاوزك في الحجز
العسكري قال : طيب ودخل تمام يافندم
الضابط احمد قال : شالوا وحطوا في البكس
العسكري 1 وعسكري 2 قالوا : حاضر يافندم وشالوا وخرجوا من الحجز ورحوا علي البكس
الضابط احمد قال بقلق : ربنا يستر وخرج عسكري
العسكري قال : تمام يافندم
الضابط احمد قال : تعال
العسكري قال : حاضر يافندم
وخرج الضابط احمد من القسم وراح وركب البكس وقال : اطلع يابني
العسكري قال : علي فين يا فندم
الضابط احمد قال : على أقرب مستشفى
العسكري قال : حاضر يافندم ومشي
في المستشفى :
في الغرفة :
أماني الممرضة قالت : خلصنها شكلك بتحب الدكتورة ملك اوى علشان بتخاطر بحياتك من غير ما تفكر
ونظر لها زاهر باستغراب وبدون تعليق
ونظر خالد لزاهر بإبتسامة
أماني الممرضة وقالت : بعد اذنكم
خالد قال : اتفضلي زاهر انا هروح اجبلك عصير تحب اجبلك عصير ايه
زاهر قال : أي حاجة
خالد قال : طيب وخرج من الغرفة وبينظر لقي جده
جده قال بقلق : ملك عاملة ايه
خالد قال : الحمد لله العملية نجحت
جده قال بإبتسامة : بجد ياخالد
خالد قال : ايوه يا جدي
جده قال : الحمد لله وهي عمل ايه
خالد قال : لسه حالتها مش مستقرة وزاهر اتبرعها بالدم تاني
جده قال : زاهر اتبرعها تاني
خالد قال : ايوه يا جدي والدكتور قاله إن دي فيه خطورة عليك بس هو ماسمعش الكلام واتبرع
جده قال بقلق : وهو كويس
خالد قال : لا يا جدي مش كويس
جده قال : هو فين
خالد قال : في الغرفة دي
جده قال : طيب امال انت رايح فين
خالد قال : رايح اجبله عصير علشان يشربه ويعوض الدم اللي اتاخد منه
جده قال : طيب ومشي وراح علي الغرفة ودخل عامل ايه يازاهر دلوقتي
زاهر قال : الحمد لله ياجدي
جده قال بقلق : ليه عملت كده يازاهر
زاهر قال : هو انت شوفت خالد بره
جده قال : ايوه وحكلي على اللي حصل ليه اتبرعت بدل فيه خطورة على حياتك
زاهر قال : امال كنت عاوزني اعمل ايه ياجدي كنت اسبها تروح ياجدي
جده قال : لا بس ممكن نلقي حد من نفس الفصيلة بتاعتها
زاهر قال : هو انت ياجدي مسمعتش الدكتور وهو بيقول انها فصيلة نادرة وصعب نلقيها وبعدين ده أقل حاجة ممكن أقدمها ياجدي هي أخذت الطلقة مكاني من غير ما تفكر لحظة في حياتها وانا كمان مش أقل منها شجاعة لازم أنقذ حياتها زي ما عملت معايا
جده قال بقلق : خالد قالي إن ملك لسه حالتها مش مستقرة
زاهر قال : للأسف ايوه يا جدي
جده قال بقلق : مش هي العملية نجحت وطلعوا الرصاصة
زاهر قال : ايوه يا جدي بس فؤاد بيقول أن لسه حالتها مش مستقرة علشان نزفت كتير علشان كده هما احتاجوا دم لها تاني
جده قال : ربنا يقومك انت وهي بسلامة
وجاء خالد قال : امسك يا زاهر العصير
زاهر قال : كفاية ياخالد اللي شربته
خالد قال : لا مش كفاية وبعدين أنت لازم تعوض الدم اللي هما اخده منك امسك
زاهر قال : طيب سيبه عندك وانا شويه كده وهاشربه
خالد قال : انت بتقولي كده وخلاص ماتتكلم ياجدي
جده قال : ما تشربه يازاهر مش كفاية خايفين على ملك هتبقي انت كمان اشربه يلا
زاهر قال : طيب هات
وفتحته خالد العصير وقال : اتفضل
جده قال : طيب انا هروح اشوف ملك
خالد قال : طيب ياجدي
أمام المستشفى :
ووقف العسكري عربية البكس
ونظر الضابط احمد للمستشفى وقال لنفسه : يا دي المستشفى اللي فيها زاهر العشري
العسكري قال : يافندم وصلنها على المستشفى يافندم
الضابط احمد قال : ها
العسكري قال : وصلنها على المستشفى
الضابط احمد قال : اطلع على مستشفى تانية
العسكري قال : ليه يافندم
الضابط احمد قال : اسمع الكلام واطلع على مستشفى تانية
العسكري قال : بس يافندم اعقبال ما نوصل على مستشفى تانية يكون المريض مات
ونزل عسكري من البكس وراح ناحية الضابط وقال : يافندم سعد الناري بينزف كتير
ونزل الضابط احمد من العربية ونظر لسعد وقال لنفسه بقلق : اعمل ايه ياربي زاهر العشري جوه فى المستشفى وسعد الناري ممكن يموت في الطريق اعقبال ما نوصل على مستشفى تانية ولو دخلنها ابقي بعرض زاهر العشري للخطر اعمل ايه بس ايوه مافيش غير كده احط عليه الحراسة
العسكري قال : هنعمل ايه يافندم ندخله المستشفى
الضابط احمد قال بقلق : دخلوا وربنا يستر
العسكري قال : حاضر يافندم وطلع وشاله مع زميله ونزلوا من البكس ودخلوا به المستشفى
الضابط احمد قال : لو سمحت فين الدكتور معانا حالة طارئة
الموظف قال : طيب ثانية واحدة وبينظر لقي الدكتورة نهال دكتورة نهال
الدكتورة نهال قالت : فيه ايه
الموظف قال : في حالة طارئة
ونظر الدكتورة نهال لسعد وراحت له وقالت : ايه إلى عمل فيه كده وبتقيس النبط
الضابط احمد قال : حاول الانتحار
الدكتورة نهال قالت : سعاد
سعاد الممرضة قالت : ايوه يا دكتورة
الدكتورة نهال قالت : بسرعة سرير
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتورة وراحت وجابت سرير وجاءت اتفضلي يادكتورة
الضابط احمد قال : شالوا وحطوا على السرير
العسكري 1 وعسكري 2 قالوا : حاضر يافندم وشالوا وحطوا على السرير
الدكتورة نهال قالت : بسرعة يا سعاد علي غرفة العمليات
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتورة
الضابط احمد قال : هي حالته خطيرة يادكتورة
الدكتورة نهال قالت : ربنا يستر ومشت
في غرفة ملك :
الدكتور فؤاد قال : أماني خليكي جانبها ولو حصل حاجة بلغني على طول
أماني الممرضة وقالت : حاضريادكتور
الدكتورة رانيا قالت : ما تقلقش يادكتور انا هفضل جانبها
الدكتور فؤاد قال : طيب وخرج
حامد بيه قال : هي عمل ايه يادكتور
الدكتور فؤاد قال : اطمن هي كويسة ماتقلقش
حامد بيه وقال : يعني هتبقي كويسة
الدكتور فؤاد قال : ايوه لولاها الدم اللي اتبرع بي زاهر لها كان وضعها بقي صعب بس هي دلوقتي كويسة
حامد بيه وقال بقلق : يعني عدت مرحلة الخطر
الدكتور فؤاد قال : شوف لو الساعات الجايه دول عدوا على خير وصحت هقدر اقولك انها بقت كويسه وعدت مرحلة الخطر
حامد بيه وقال : مش حضرتك لسه قايل إنها بقيت كويسة
الدكتور فؤاد قال : ايوه هو وضعها دلوقتي مستقرة بس لو مصحتش ممكن تتدخل في غيبوبة وساعتها مش هانعرف هي ممكن تفوق امتا ماتقلقش انت بس ادعلها وربنا إن شاء الله هيستجيب لدعاك زاهر عامل ايه
حامد بيه قال : كويس ممكن أدخلها يادكتور
الدكتور فؤاد قال : ماينفعش هي لازم ترتاح
حامد بيه وقال : مش هتكلم معها اقعد جنبها لو سمحت يادكتور
الدكتور فؤاد قال : بس هي نايمة
حامد بيه قال :ايوه انا هلقعد جانبها بس مش هعمل حاجة
الدكتور فؤاد قال : طيب بس من غير كلام
حامد بيه وقال : حاضر يادكتور ودخل
ومشي الدكتور فؤاد وراح علي غرفة زاهر وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل الدكتور فؤاد وبينظر لقي زاهر بيشرب عصير وقال : ايوه كده لازم تشرب عصير على قده ما تقدر
خالد قال : قوله يادكتور علشان عنيد ومش بيسمع الكلام
وقعد الدكتور فؤاد قال : انت هتقولي ما انا عارفه كويس دايما بيمشي اللي في دماغه حتى لو ده فيه خطر على حياته والدليل اللي حصل النهاردة قدامنا
زاهر قال : هي عاملة ايه يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : هي كويسة بس
زاهر قال بقلق : بس ايه يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : لو عادت الساعات الجايه دول على خير وصحت هتبقي كويسة بس لومصحتش ساعتها هتدخل في غيبوبة ومش هنعرف هي هتفوق منها امتا
زاهر خالد وقالوا بدهشة : ايه غيبوبة
الدكتور فؤاد قال : ايوه بس على فكرة انت لولا فصيلتك يا زاهر نفس فصيلتها كان صعب أن احنا نعملها حاجة انت انهاردة أنقذت حياتها كذا مرة
زاهر قال : يعني لو دخلت في غيبوبة مش هتصحها منها تاني
الدكتور فؤاد قال : ما تقلقش يازاهر إن شاء الله خير وبعدين ده احتمال يعني ومش اكيد تفوفت بس وبعدين هنشوف ايه الوضع وعلى فكرة حامد بيه قاعد معها فوق
خالد قال بقلق : ماهو قالنا انه طلع يشوفها
وسرح زاهر بتفكيره وبدون تعليق
ونظر له الدكتور فؤاد قال : انا مش عاوزك تقلق يازاهر احنا عملنا اللي علينا وباقي على ربنا المهم دلوقتي تخلي بالك من صحتك علشان ميحصلكش هبوط أديله ياخالد عصير
خالد قال : طيب يادكتور
الدكتور فؤاد قال : بعد اذنكم
خالد قال : اتفضل
وخرج الدكتور فؤاد
خالد قال : ما تقلقش يازاهر هتبقي كويسة ملك انسانة طيبه ومعملتش حاجة وحشة في حد وبتساعد كل الناس اكيد دعوات الناس دول هيبقوا معها النهاردة وربنا هيستجيب الدعوات دي وهتفوق
زاهر قال : يارب ياخالد اللي انت بتقوله ده يحصل علشان لو ماحصلش انا مش هسامح نفسي طول عمري
خالد قال : مش قوتلك أن هيجي يوم وهتعرف ان ملك عكس ما انت فاكرها
ونظر له زاهر وبيتذكر كلامه مع خالد عن ملك وبدون تعليق
خالد قال : امسك بقي كمل
وسرح زاهر بتفكيره وبدون تعليق
خالد قال : هاي روحت فين
زاهر قال : ها لا مافيش
خالد قال : طيب امسك كمل
زاهر قال : لا يا خالد كفاية كده انا معتش قادر
خالد قال : طيب هسيبه شويه بس هتشربه وقام
زاهر قال : رايح فين
خالد قال : رايح لجده اشوف يمكن محتاج حاجة واطمن على ملك
زاهر قال : طيب
أمام غرفة العمليات :
وطلعت الدكتورة نهال من العمليات
الضابط احمد قال : خير يادكتورة
الدكتورة نهال قالت : الحمد لله العملية نجحت بس هيقعد معانا شويه علشان نطمن عليه
الضابط احمد قال : طيب يا دكتوره ممكن اشوفه
الدكتورة نهال قالت : هما هينقلوا الغرفة وممكن تشوفه
الضابط احمد قال : شكرا يا دكتورة
الدكتورة نهال قالت : العفو سعاد
سعاد الممرضة قالت : ايوه يا دكتورة
الدكتورة نهال قالت : خليكي معاه
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتورة
الدكتورة نهال قالت : بعد اذنكم ومشت
أمام غرفة ملك :
وبينظر خالد علي ملك وبيبكي
ونظرة له الدكتورة رانيا وقامت وخرجت وقالت : ما تقلقش هي حالتها مستقرة وان شاء الله هتقوم بسلامة
خالد قال وبيبكي : يارب تقوم علشان انا مش عارف هيعش ازاي من غيرها بعد ما اتعود عليها
الدكتورة رانيا قالت : لدرجتي انت بتحبها
خالد قال : انا ما صدقت يبقي عندي اخت فجأة كده تروح بعد ما لقيتها انتي متعرفيش ملك بقت بالنسبة لي ايه بقت معرفش انام غير لما اتكلم معها واضيقها وهي تزعل مني وبقت أحكلها على كل حاجة عملت في بتنها حياة بعد ما خلاص راحت منه الحياة رجعت جدي تاني يضحك بعد ما كان فاقد الأمل انه يعيش بعد وفاة جدتي وزاهر اللي كان حياته عبارة عن تعليمات وبس دلوقتي بقي بيتخنق ويضحك زي أي حد كل ده بسبب خناقه معها طول الوقت عملت طعم تاني للحياة عندنا في الفيلا بقي فيه جو الضحك والعب والخناق مكان الحزن والكآبة واليأس اللي كنا عايشين فهم
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : كل ده عملته ملك
خالد قال : ايوه يا حتى الشغالين بقوا بيحبوها ودادة كمان بقت بتحبها زي بنتها بعد كل ده تمشي كده
الدكتورة رانيا قالت : لا يا خالد خلي عندك إيمان بربنا كل شي هيبقي كويس متخافش ملك قويه وان شاء الله هتقوم بسلامة
خالد قال : إن شاء الله شكرا يا رانيا انك واقفة جانبنا في الظروف دي
الدكتورة رانيا قالت : متشكرنش انت نسيت انت عملت معايا ايه كنت لما احتاج للمساعدة القيك وبتساعدني وبعدين أنت ناسي أن ملك صديقتى ولا ايه
خالد قال : صح ممكن تنادني جدي
الدكتورة رانيا قالت : طيب ودخلت حامد بيه خالد عاوز حضرتك بره
ونظر حامد بيه لخالد وقال : طيب وخرج ايوه يا خالد زاهر حصله حاجة
خالد قال : لا يا جدي زاهر كويس انا جيبت علشان اشوفك عاوز حاجة
جده قال : لا يا حبيبي مش عاوز حاجة روح اقعد مع زاهر وانا هاقعد هنا مع ملك ولو حصل حاجة ابقي تعال قولي ماشي
خالد قال : طيب ومشي
في غرفة سعد الناري :
الضابط احمد قال : هو هيفوق امتا
سعاد الممرضة قالت : شويه كده وهيفوق متقلقش هو كويس برغم انه نزف كتير بس انتم جبته على هنا في الوقت المناسب
الضابط احمد قال بقلق : الحمد لله وبينظر لسعد وخرج وبيقول للعساكر انتم خليكم هنا ومتتحركوش مهما حصل
العسكري 1 وعسكري 2 قالوا : حاضر يافندم
الضابط احمد قال : خليكم هنا ومتتحركوش مهما حصل مفهوم
العسكري 1 وعسكري 2 قالوا : مفهوم يافندم
الضابط احمد قال : وانا مش هتاخر
العسكري 1 قال : اطمن يافندم
الضابط احمد قال : طيب وراح علي الرسبشن لوسمحت ممكن تليفون
الموظف قال : اتفضل يافندم
الضابط احمد قال : شكرا وبيتصل باللواء رفعت الووه ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : ايوه يا أحمد فيه ايه
الضابط احمد قال : سعد الناري يافندم
اللواء رفعت قال : ماله هرب
الضابط احمد قال : لا يافندم حاول الانتحار
اللواء رفعت قال بدهشة : ايه حاول ينتحر
الضابط احمد قال : ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : مات
الضابط احمد قال : لا يا فندم احنا لحقنها وجبته على المستشفى
اللواء رفعت قال : طيب كويس خلي بالك بقي ليهرب من المستشفى هو انت أخذته مستشفى ايه
الضابط احمد قال : في مستشفى حياة
اللواء رفعت قال بدهشة : ايه في مستشفى حياة اللي فيها زاهر العشري
الضابط احمد قال : ايوه يافندم
اللواء رفعت قال بعصبية : انت اتجننت ياحضرة الضابط رايح توديه علي المستشفى اللي فيها زاهر العشري اللي عاوز يقتله
الضابط احمد قال : اعمل ايه يافندم مادي أقرب مستشفى وبعدين لو كنت وديته على مستشفى تانية هو كان هيموت مننا في الطريق علشان نزف كتير يااحنا جنبها هنا على آخر لحظة وبعدين لو كان مات هتبقي مسئولية والصحافة هتقول إحنا اللي موتنها علشان رفضنها ندخله المستشفى يتعلاج وحضرتك عارف كلام والصحافة بقي بتكبر القصة وبعدين في حاجة يافندم
اللواء رفعت قال بعصبية : ايه هي
الضابط احمد قال : انه ميعرفش إن زاهر العشري هنا في المستشفى
اللواء رفعت قال : ودي حاجة هتستخبها اكيد هيعرف وساعتها اللي منجحش فيه المرة اللي فاتت ينحج فيه المرة دي
الضابط احمد قال : ما تقلقش يافندم هو هايقعد النهاردة بس في المستشفى ونمشي بكرة
اللواء رفعت قال : شوف ياحضرة الضابط انت هتكون المسئول قدامي لو حصل حاجة لزاهر العشري
الضابط احمد قال : حاضر يافندم وإن شاء الله مش هيحصل حاجة
اللواء رفعت قال : اتمنها كده ابقي اتصل بي لو حصل أي حاجة
الضابط احمد قال : حاضر يافندم
اللواء رفعت قال بعصبية : مع السلامة
الضابط احمد قال : مع السلامة يا فندم وقفل الخط ربنا يستر ومشي وراح علي غرفة سعد الناري
في غرفة سعد :
وفاق سعد وبينظر للمكان وقال بوجع : انا فين
سعاد الممرضة قالت : انت في المستشفى حمد لله على السلامة
سعد قال بوجع : في المستشفى
سعاد الممرضة قالت : ايوه
سعد قال بوجع : ليه ايه اللي حصل
سعاد الممرضة قالت : انت حاولت الانتحار واحنا انقذنك
وسرح سعد وتذكر اللي عمله بدون تعليق
سعاد الممرضة قالت : بس انت كويس وخرجت
وجتء الضابط احمد قال : ايه حصله حاجة
سعاد الممرضة قالت : لا هو كويس وفاق
الضابط احمد قال : فاق
سعاد الممرضة قالت : ايوه بعد اذنك
الضابط احمد قال : اتفضلي ودخل وبينظر لسعد وقعد عملت كده ليه
ونظر له سعد بوجع وبدون تعليق
الضابط احمد قال : علشان تهرب صح
سعد بغضب وبدون تعليق
الضابط احمد قال : انا عارف إنك عملت كده علشان تهرب بس أحب اطمنك انك برده مش هاتعرف تهرب مهما عملت
ونظر له سعد بوجع وبدون تعليق
ونظر له الضابط احمد وبدون تعليق
في غرفة زاهر :
خالد قال : برده ماشربتش العصير
زاهر قال : دلوقتي اشربه هي عامله ايه
خالد قال : هتعمل ايه يعني نايمة
زاهر قال : لسه مصحتش
خالد قال : لا لسه
زاهر قال بتنهيد : وجدي عامل ايه
خالد قال : ولا ما انا عارف يازاهر ان كان كويس أو لا
زاهر قال : ليه بتقول كده
خالد قال : أصل قاعد جانبها ساكت مش بيتكلم ولا كلمة انا خايف عليه اوي
زاهر قال : ليه بتقول كده هو تعب وانت مقولتليش
خالد قال : لا متعبش
زاهر قال : خالد
خالد قال : لا والله يازاهر متعبش وبعدين انا اقدر اخبي عليك حاجة زي دي
زاهر قال : ليه هو انت معملتهاش قبل كده
خالد قال : بس ساعتها الظروف هي اللي اضطرتني اعمل كده وبعدين انا كنت خايف انه يحصلك حاجة وانت مسافر وعلي فكرة ساعتها ملك هي اللي صلحتنها على بعض
زاهر قال باستغراب : ملك
خالد قال : ايوه
زاهر قال بدهشة : إزاي
خالد قال : هي اللي قالت لجدي انه يعمل الكيكة علشان نصالح مع بعض
زاهر قال : بس جدي دايما هو اللي بيعملنها الكيكة واحنا بنساعده فيها
خالد قال : ايوه بس انت كنت ساعتها زعلان مني وهي اللي اقترح على جدي انه يعمل كيكة في اليوم ده علشان نتكلم مع بعض ونصالح وفعلا خطتها نجحت وصلحنها
زاهر قال : وانت عرفت منين أنها هي اللي قالت لجدي كده
خالد قال : بعد ما تطلع غرفتي نزلت وسمعتها هي وجدي بيتكلموا وعرفت انها السبب
زاهر قال : طيب مقولتليش ليه
خالد قال : علشان ساعتها كنت هتعمل معها مشكلة علشان بتدخل في خصوصيتنها ومش بعيد كنت طردتها من البيت صح
زاهر قال : اطردها ازاي وجدي ماكنش بيسمح لحد بس يقولها كلمة تزعلها
خالد قال : فعلا دي معاك حق مش بعيد كان يطردك انت ويخليها
زاهر قال : ومش بعيد ليه ماهو ده اللي كان هيحصل
خالد قال : لا يا زاهر جدي برده بيحبنها
زاهر قال : اوي هو بيحبنها ودي معندش شك فيها بس مش بيحب إن حد يهين حد في بيته وبعدين أنت نسيت انه بيعتبرها حفيدته الغالية
خالد قال : معاك حق امسك بقي اشرب العصير
زاهر قال : هات
وفتح خالد العصير وقال : اتفضل
وراحت سعاد الممرضة على غرفة سعد الناري وخبطت علي الباب الضابط احمد قال أدخل
ودخلت سعاد الممرضة وقالت : عامل ايه دلوقتي
سعد قال : الحمد لله
الضابط احمد قال بقلق : هو هيخرج امتا
سعاد الممرضة قالت : ممكن حضرتك تروح تسأل الدكتورة في مكتبها
الضابط احمد قال :طيب هو مكتبها فين
سعاد الممرضة قالت :آخر الطرقة علي ايدك الشمال
الضابط احمد قال : بس
سعاد الممرضة قالت : ما تقلقش انا هاقعد معها
الضابط احمد قال : طيب وخرج خلي بالكم
عسكري 1 وعسكري 2 قالوا : حاضر يافندم
في غرفة سعد الناري :
ورن تليفون سعاد الممرضة وقالت : الووه ايوه يا ماما
والداته قالت : ايوه يا سعاد انتي فين
سعاد المم
والداتها قالت : لا مافيش أصل قلقت عليكي لما مجتيش لغاية دلوقتي
سعاد الممرضة قالت : اعمل ايه ياماما فكرة الدكتورة اللي كنت قوتلك عليها
والداتها قالت باستغراب : دكتورة مين
سعاد الممرضة قالت : الدكتورة ملك
والداتها قالت : اه ااااه مش دي الدكتورة اللي مشت من المستشفى وانتم متعرفوش هي فين
سعاد الممرضة قالت : ايوه هي
والداتها قالت : مالها
سعاد الممرضة قالت :جات النهاردة المستشفى وهي مضروبها برصاصة
والداتها قالت بدهشة : مضروبة بارصاصة
سعاد الممرضة قالت : ايوه يا ماما وحالتها خطيرة
والداتها قالت بحزن : ومين اللي عمل كده فيها
سعاد الممرضة قالت : محدش يعرف ايه اللي عمل فيها كده
والداتها قالت : طيب هي كانت فين
سعاد الممرضة قالت : برده محدش يعرف هي طول المدة دي كانت فين
والداتها قالت : ازاي ده
سعاد الممرضة قالت : زي ما بقولك كده ياماما ادعيلها إن ربنا قومها بسلامة
والداتها قالت : يارب يقومها بسلامة إنما مين اللي جابها على المستشفى
سعاد الممرضة قالت : زاهر العشري
وسمع سعد وقال لنفسه : زاهر العشري هنا في المستشفى
والداتها قالت : ربنا يجذيه خير على اللي عمله
سعاد الممرضة قالت : يارب ياماما تعرفي ده بقى دلوقتي متبرعها بالدم تالت مرات والدكتور قاله انه ده خطر على حياته بس هو ماسمعش منه وأصر انه يتبرع لها
والداتها قالت : لسه فيه خير في الدنيا يا سعاد
سعاد الممرضة قالت : ايوه ياماما طيب سلام دلوقتي علشان عندي شغل ونايمي انتي ياماما ومتقلقش عليها انا كبرت خلاص
والداتها قالت : ازاي مقلقش انتي مهما كبرتي هفضل قلقنا عليكي هو قلب الأم كده
سعاد الممرضة قالت : ربنا يخليكي ليا ياست الكل
والداتها قالت : ويخليكي ليا
سعاد الممرضة قالت : مع السلامة
والداتها قالت : مع السلامة يا حبيبتي
سعد قال : هو زاهر بيه العشري هنا
سعاد الممرضة قالت : ايوه ليه
سعد قال : لا مافيش أصل سمعتك بالصدفة وانتي بتقولي اسمه
سعاد الممرضة قالت : اه ااااه هو انت تعرفه
سعد قال بضيق : ايوه طبعا اعرفه عز المعرفة حد ما يعرفش زاهر العشري ده أشهر من النار على العالم إنما هي مين اللي اتخط بي النار
سعاد الممرضة قالت : دي الدكتورة ملك كانت بتشتغل في المستشفى
سعد قال : وزاهر العشري هو اللي جابها على المستشفى
سعاد الممرضة قالت : ايوه
سعد قال : وهي عاملة ايه
سعاد الممرضة قالت : لسه حالتها مش مستقرة
سعد قال لنفسه بغضب : احسن علشان تنحشر في ملهاش فيه إن شاءالله تموت ونخلص وزاهر بيه اتبرعلها بالدم
سعاد الممرضة قالت : ايوه
سعد قال : بقولك ايه هو موجود فين في المستشفى
سعاد الممرضة قالت : تحت في الدور الأرضي إنما بتسال ليه
سعد قال : لا مافيش هو كويس يعني
سعاد الممرضة قالت : ايوه كويس الحمد لله
سعد قال بضيق : طيب كويس
سعاد الممرضة قالت : طيب لو احتاجت حاجة ابقي شن الجرس
سعد قال : طيب شكرا
سعاد الممرضة قالت : العفو وخرجت
سعد قال : يعني زاهر العشري هنا في المستشفى المرة اللي فاتت انت فلت وجات الرصاصة في الدكتورة اللي معاك بس المرة دي ابقي ورني هتفلت مني ازاي ومين اللي هيقدر يخلصك مني يازاهر يا عشري لازم أفكر بسرعة قبل الفرصة ماضيع من أيدي بس ازاي والعساكر واقفة بره على الباب ازاي
وراح الضابط احمد على مكتب الدكتورة نهال وخبط علي الباب
الدكتورة نهال قالت : أدخل
ودخل الضابط احمد
الدكتورة نهال قالت : اهلا يافندم
الضابط احمد قال : شكرا
الدكتورة نهال قالت : العفو خير يافندم
الضابط احمد قال : المريض اللي حاول الانتحار ممكن يخرج امتا
الدكتورة نهال قالت : مقدرش أحدد غير لما اكشف
الضابط احمد قال : يعني مش ممكن يخرج على بكرة ويكمل علاجه في الحجز
الدكتورة نهال قالت : انا مقدره اللي حضرتك فيه انا هاكشف ولو كان كويس يبقي مافيش مشكلة إن حضرتك تاخده ويكمل علاجه في الحجز
الضابط احمد قال : شكرا يا دكتورة
الدكتورة نهال قالت : علي ايه ده واجبي
الضابط احمد قال : طيب بعد اذنك
الدكتورة نهال قالت : اتفضل
وخرج الضابط احمد من مكتبه الدكتورة نهال وراح علي غرفة سعد الناري وقال : في حد معها جوه
العسكري قال : لا يا فندم الممرضة كانت عنده وطلعت من شويه الضابط احمد قال : طيب ودخل ونظر له اديني قعدت معاك ابقي ورني بقي هتهرب ازاي وقعد جانبه على الكرسي
سعد وقال لنفسه بغضب : طيب هوريك إنك مش اذكي من سعد الناري وبيفكر ايوه هو ده الحل المناسب واللي يخلني اعدي من غير ما العساكر تشك فيه احسن حاجة اعمل نفسي نايم علشان يطمن اني ما فيش في دماغي اني اهرب وغمض عيونه
ونظر له الضابط احمد قال لنفسه : كويس انه نايم علشان اغفل شويه انا تعبان طول النهاردة بسببه بس ممكن يهرب مش هيقدر العساكر واقفه على الباب اول ما هحاول يهرب هيمسكوه صح وغمض عيونه ونام
وفتح سعد عيونه وبينظر لقي الضابط نايم وقال لنفسه : نام ونظر علي يمينه لقي فاظة فاجبها براحة وضرب الضابط بها على دماغه ففتح الضابط احمد عيونه ونظر له واغمي عليه
وبيشيل سعد الإبرة من ايده وقال : اه وشالها وقام من علي السرير وقلع الضابط هدومه وأخذ المسدس وشال الملاية من علي السرير وربط الضابط وهو على الكرسي بها وخلص ايوه كده وراح ولبس الهدوم الضابط وحط الكاب على رأسه وأخذ المسدس وفتح الباب وخرج وهو موطي راسه خلي بالكم كويس
العسكري 1 وعسكري 2 قالوا : حاضر يافندم
في غرفة زاهر :
خالد قال : زاهر انا رايح الحمام
وخرج خالد
ونزل سعد الناري علي الدور الأرضي وبيدور على غرفة زاهر وقال : لو سمحتي غرفة زاهر بيه فين
امال الممرضة قالت : زاهر بيه العشري
سعد الناري قال : ايوه
امال الممرضة قالت : اللي هناك دي وشاورتله عليها
سعد قال : شكرا ومشي وراح علي الغرفة وفتح الباب ودخل ورافع المسدس اهلا يازاهر يا عشري
زاهر قال بدهشة : انت مين
ورافع سعد الكاب وقال : هيكون مين غيري
زاهر قال باستغراب : سعد الناري …..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية خفايا القدر) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق