رواية العشق الممنوع كاملة بقلم مارلي إيهاب عبر مدونة كوكب الروايات
رواية العشق الممنوع الفصل الاول 1
في الاسكندرية
في حارة سيئة المنظر و بيوتها كلها قديمة جدا و انها قابلة للهدم
في بيت قديم جدا
داخل احدي الشقق منهم كانت أنجي تحاول ان تيقظ ابنتها حور ذات الجمال الفائق
بشرة صافية من اي شوائب وبيضاء كالتلج وعيون زرقاء وطولها متوسط وجسم مشوق وشعرها طويل ولونه بني فاتح وهي غير محجبة تبلغ من العمر التاسع عشر عام في عاما الاول في الجامعة كلية تجارة
أنجي بهدوء…. يلا يا حبيبتي اول يوم في الكلية عايزة تتأخري قومي يلا
حور فتحت عيونها بهدوء وابتسمت وقالت….. صباح العسل يا مامتي يا قمر
أنجي بإبتسامة….. قومي بقي يا حبيبة ماما علشان تروحي الكلية بتاعتك انا جهزتلك الفطار
حور بنعاس… طيب هقوم اخد دوش واجهز وهاجي علي طول
انجي.. طيب مستنيكي
حور ابتسمت… تمام
خرجت انجي التي لا تقل جمال عن ابنتها هي ذات قوم مشوق وعيون زرقاء وبشرة بيضاء
تبلغ من العمر اربعين عام
حور اخدت دوش سريع ولبست هدومها اللي كانت بسيطة جدا عبارة عن تشيريت قديم لونه اسود باهت من كتر غسيلة وبنطلون اسود
انجي نظرت لها بحزن شديد والدموع لمعت في عينيها وقالت بعدما جلست حور علي السفرة بجانبها…..كان نفسي اجبلك هدوم جديدة تروحي بيها الكلية
حور بابتسامة جميلة… يعني الهدوم دي قصرت في حاجه ياماما متقلقيش انا مبسوطة جدا بالهدوم بتاعتي لاني بحبها وحاليا اصلا مفيش اي موضة طالعه جديدة
انجي بدموع….. ان شاء الله المعاش بتاع ابوكي الله يرحمه هحاول اخد منه واجبلك طقم
حور ابتسمت…… متشليش هم يا ماما انا كويسة كدة وعلي فكرة انا مش محتاجة اي هدوم لو محتاجة حاجة هقولك علي طول انا كلت هقوم بقي علشان الحق اوصل
انجي بهدوء… طيب يا حبيبتي بس متتاخريش تمام وانا سيبالك عشرين جنية خديهم معاكي
حور ابتسمت…. حاضر مع السلامة
انجي بهدوء….. ربنا معاكي يا حبيبتي
حور بهدوء…. يارب ياماما مع السلامة
انجي…. مع السلامة
نزلت حور من العمارة ومشيت في الحارة وكان في شاب يقف علي سيارة قديمة ومفتخر بيها كونه معه سيارة وقال بمعاكسة…. ما تجي يا قمر اما اوصلك شايفة معايا عربية بدل ما تقضيها موصلات يلا يا حور قلبي
حور بحدة… اسمعي يا زفت انت لو واقفتني بعد كدة هيكون ليا تصرف تاني معاك وبعدين عربية اية دي اللي انت فرحان بيها اوي انت مفكر نفسك معاك لمبر جيبني ولا اية دي عربية علشان تمشي محتاجة اللي يزقها تاني مرة لو وقفتني هنزل اللي في رجلي علي دماغك جاتك القرف عيل فاشل
وسابته ومشيت
اما هو بهدوء… بقي كدة يا حور ماشي
،..،.،،..،،،،.،.،،.،.،..،،..،..،.،.،.،.،..،.،.،.،،.،.،.،..،.،.،..،،.،
حور راحت الموقف علشان تركب المكروباص اللي هيوصلها للكلية او قريب منها
ركبت وركب جنبها شاب ونظر لها بإعجاب وقال بهدوء…. هو انتي رايحة الجامعة
حور نظرت له بحدة ولم ترد عليه
وهو ابتسم وقال…. بالمناسبة اسمي عمار
وهي لم تعيره اي انتبه
عمار ابتسم اكتر… علي فكرة انا رايح الكلية زيك
ولكن هي لسه مصرة علي سكوتها..
عمار ابتسم… طيب علي فكرة انتي جميلة جدا
حور بحدة… علي فكرة انت لو مسكتش دلوقتي هفرج عليك امه لا اله الا الله تحب تشوف
عمار ابتسم….. لا وعلي اية خليني ساكت احسن
حور نظرت قدامها بحدة اما هو ابتسم وسكت
المكروباص اكتمل والسواق طلع وبعد ما قرب السواق علي المكان اللي هتنزل فيه حور
حور وعمار… علي جنب يا سطا
الاتنين قالوا في نفس الوقت وعمار ابتسم اما حور كانت مضايقة منه
السواق… وقفت يا استاذ
حور دفعت الاجرة ونزلت وهو كذلك ومشيت علي الرصيف
عمار كان ماشي بيصفر وراها وبيقول بمشاكسة… يا عيني علي الجمال وهو ماشي ومتكبر علي الخلق انزل علي الارض شوية علشان نطولك
حور بحدة… احترم نفسك بقي يا جدع انت
عمار بمشاكسة…. الجدع ده اسمه عمار
حور بغضب.. انا مالي باسمك هو انا هتجوزك
عمار ابتسم بمشاكسة…. وماله يا قمر تعالي اكتب عليكي وقتي وقتي
حور صرخت فيه بغضب…. اخرس واحد وقح انا غلطانه اني بتكلم معاك ومشيت وخطواتها كانت سريعة
اما عمار كان يضحك بكل هدوء وقال…. مجنونة
بس قمر
وصلت حور الكلية وكانت مضايقة من عمار ودخلت وسألت عن المدرج بتاعها وعرفته ودخلت
وبعد عشر دقايق دخل عمار المدرج وهو ماسك حاجته وكانت حور مصدومة ومضايقة اوي وهو اول ما خد باله منها ضحك اوي وبصوت عالي لدرجة اللي في المدرج قالوا انه واحد مجنون بيضحك من غير سبب مشي علي مدرج حور وقعد جنبها وهي اتصدمت من وقحته و اتاخرت بعيد عنه اما هو كل ما تبعد يقرب
حور بغضب وبصوت واطي…. انت انسان وقح ومفيش ريحة الدم
عمار بإبتسامة…. لية بس يا قمر هو انا قولت حاجه انا بس حابب زي ما كنا قاعدين في المكروباص نقعد جنب بعض هنا فيها اية يعني
حور والدم بيغلي فيها وقالت بصوت واطي. وقح وابعد عني احسنلك
عمار بابتسامة…. ولو مبعدتش هتعمل اية يا جميل تصدقي شكلك وانتي متعصبة اجمل من وانتي هادية
حور بغضب…… اخرس بقي
لسه هتكمل تهزيق فيه الدكتور دخل وكلهم انتبهوا ليه اما عمار كان ابتسامتة ماليه وجهه
عمار شاب وسيم بعيون بني غامق بشرة متوسطة ملامحة جميلة طويل القامة وعنده بعض العضلات البسيطة شعره اسود يبلغ من العمر 19 عام في كلية تجارة
،.،.،..،،،..،،.،..،.،.،.،..،،..،.،.،.،..،،..،.،،،.،..،.،.،.،.،.،.،.،
في مكان تاني في منطقة راقية جدا جدا في الاسكندرية
كان ينام شاب بعمق ودخل عليه والده وقال بعصبية….. قوم بقي زهقت منك انسان مهمل وفاشل اتحرك يا زفت جننتني ايهم قوم يلا قوم
والدته شاهندا…. خلاص سيب الولد يرتاح شوية. مش كل شوية تفضل تزعق وتقول قوم قوم سيبة ياخد راحته في النوم والده واسمه اكمل…. بجد بجد انتي بتتكلي بجدية محدش مبوظ الولد ده غيرك ياريته كان طلع زي اخوه مهاب مش ده انسان فاشل وهيفضل طول عمره فاشل السنه دي تالت سنه يعيدها في الجامعة ياتري هيفضل يعيد كدة لغاية امتي يا هانم كل يوم شرب وسكر وبنات و حاجة تقرف
وخرج بغضب وكان ايهم مثل ما هو نايم بعمق من كتر الشرب
شاهندا قربت عليه وقالت…. معلش يا حبيبي علي الازعاج نام يا قلبي
غطته كويس وقفلت النوم وخرجت بهدوء
ايهم ولد مدلل جدا ومفيش حاجة بيطلبها غير لما تكون عنده والدته دلعته اوي لانه اخر العنقود وجه بعد اخوه عشر سنين ايهم مقضي حياته كلها في السهر والشرب والخروجات والمشي مع البنات وكمان علاقات محرمة يبلغ من العمر 21 عام
بشرته بيضاء وشعر ناعم وعيون خضراء وطويل القامة
تحت علي السفرة كان يجلس مهاب شاب في 31 من عمر لا يقل جمال عن ايهم في الجمال عيون زرقاء كالبحر وبشرة بيضاء وطويل القامة و جسده كله عضلات هذا مهاب اكمل الشناوي يعمل في الشركة مع والده اكمل ويمسك معظم الشركات وبيدرها لوحده ليس متزوج
اكمل بضيق… انا مش هتكلم
مهاب بهدوء…. ياماما يا حبيبتي لازم يقوم يشوف كليته مينفعش كل سنه يعيد دي تالت سنه ليه ومش هينفع كل يوم يقضي طول الليل برة مع البنات والصبح ميرحش الجامعة
شاهندا بعناد…. الولد انتوا خنقتوه انا هكلم انهاردة ريهام وهخليه تجي تقضي اليوم معه وتصلح نفسيته اللي ادمرت
اكمل خبط ايده في السفرة بعصبية وهي اتخضت وهو قام وقال بعصبية… انتي هتجبيلي الجلطة والضغط والسكر انا هغور من اقدامك احسن بلا قرف
وقام مشي اما مهاب نظر لامه بضيق وقال… انا رايح الشغل
ومشي بدون كلام لا يعجبه دلع امه لاخوه الزايد
ركب عربيته الرصاصي الجيب رانجلر. وطلع علي الشركة
،..،..،.،..،.،.،.،.،.،.،.،،،..،..،.،..،.،.،.،.،.،.،.،.، ـ.،.،..،.،.
في الكلية خرجت حور بعد مرور ساعتين من المحاضرة
وكان عمار خلفها وهي نظرت له بغضب اما هو ابتسم وقال… تعالي اعزمك علي بيبس
حور مشيت بسرعة وهو كان وراها وقف قدامها
عمار بإبتسامة… طب بلاش ببس وناكل اية رايك
حور بغضب… ابعد عني يا غبي
ومشيت
اما هو ابتسم بتسلية…. الجامعة السنه دي هتبقي عسل
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية العشق الممنوع ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق