رواية هي ملتزمة هو منحرف كاملة بقلم عبير شوقي عبر مدونة كوكب الروايات
رواية هي ملتزمة هو منحرف الفصل التاسع عشر 19
كانت افنان تجلس في حديقة المنزل تنتظره ليأتيها صوته
ــ عدنان..مساء الاناناس يا حلو يا عايز تتبااااا ليتراجع في اللحظة الاخير ويكمل ضاحك على اغلى الناس
ــ افنان أدركت ما كان سيقوله لتردف بعفوية..مساء المربى عالي عايز يتربى
ــ عدنان وهو بيضحك..فالردود السريعة معندكيش يما ارحميني
ــ افنان حست بالاحراج من عفويتها فأكتفت بالابتسام.
عدنان حب يخفف عنها فقال .. قل للمليحة في الخمار الأسود ماذا فعلت بناسك متعبد قد كان شمر للصلاة ثيابه حتى وقفت له بباب المسجد ردي عليه صلاته و صيامه لا تفتنيه بحق دين محمد؟
ــ افنان.. ربيعة بن عامر
عقد عدنان حواجبة بأستفهام..
ــ افنان ..صاحب الابيات الي قلتها
ـ عدنان..يا جامد يا مثقف انتَ
ــ افنان ..احممم احمم
ــ عدنان ..طيب نمشي بقاا
افنان ..طيب قلي على فين الاول
عدنان.. هناكل ونتكلم شوية
ـ افنان بضحكة شريرة ..امم فيها اكل يعني اوووكىى .
نظر لها عدنان وابتسم ثم ذهبَ معا للسيارة..
ـ عدنان؟
ــ عيونه .
ــ تسلم عيونك..صحيح صليت العصر ؟
ـ صليته يا جميل
ــ افنان..تقبل الله منك صالح الاعمال.
عدنان بلهفة ..اقولك على حاجة ؟
ــ افنان بفضول.. هاا قول
ـ عدنان.. خصصت وقت في الشركة للعمال لأقامة الصلاة.
ــ افنان..بفرح ما شاء الله اللهم بارك ،ربنا يزيدك من فضله ونعيمه ربنا يثبت أقدامك على الصراط المستقيم يا عدنان
ـ عدنان..كنت عارف انك هتفرحي .
بعد حوالي ربع ساعة وقف عدنان قدام مطعم شكله حلو وقال بأرياحية .. وصلناا
نزل ومعاه افنان ودخلوا للمطعم بمجرد دخولهم جاء النادل لعدنان
النادل«الجرسون ».. اتفضل معاية يا فندم كل شئ ذي ما طلبت .
ذهب عدنان ومعه افنان وهي بتتلفت فالمكان وتتأمل رقته وجماله ” ذي الاطرش فالزفة”
صعدوا للطابق الثاني واجلس عدنان افنان علي الترابيزة وجلس هو الآخر وتركهم الجرسون وغادر
ـ عدنان..اي رئيك فالمكان
ــ افنان وهي تنظر للمكان للمرة العشرين..ده انت غني غناء فا*حش يا بني ما شاء الله اللهم بارك يعني أنا مش بحسد
ــ عدنان ..وهو بيداعب أنفه .. كله يهون لاجلك يا افناني
ـ افنان..حبيبي تسلم يا ابو الصحاب
ــ عدنان.. افنان أنا مش عارف انا قلتها لك كم مرة بس هفضل اقولهالك لغاية اخر يوم فعمري ..أفنان أنا بجد بحبك من كل قلبي.
افنان كانت بتنظر للاكل الموضوع على الطاولة أمامها وبتفكر تسمي وتبداء تاكل وتبقى قليلة ذوق ولا تستنى عدنان يبداء وتمو*ت من الجوع وخلي الذوق ينفعها ،ليقطع حبل تفكيرها كم الرمسنة الغير متناهية القادمة من الاخ عدنان .
ــ افنان مكانتش عارفة ترد تقول اي لأنها مسمعتش غير حاجة فيها حب فأجابت ..وانا بحب المكرونه بالبشاميل
ــ عدنان مكنش عارف يضحك ولا يحزن ولا يرمي افنان من الشباك ويخلص منها ليردف .. اهٍ و الف اه واه اهٍ وكل اه تقول اه على اهٍ
ــ افنان..اللهم إن كان سحراً ابطله
ـ عدنان..أنا بقول نبداء اكل احسن
ــ افنان بحماس..ايوووه هو ده الكلام بدأت
ــ عدنان مكنش قادر يتمالك نفسه اكتر وانف*جر فالضحك.. اه منك يا افنان اهه
بعد الانتهاء ..
ــ عدنان.. افنان ممكن سؤال وتجاوبي بصراحة ؟
ــ اتفضل اسأل .
ــ عدنان..هو انتي عمرك حبيتي ؟
ــ افنان..الصراحة راحة راحة” لا “..
حس عدنان ببعض الحزن لأن كان متأمل أنها تقول حبته هو .
ــ افنان لاحظت ده فحبت توضح له.. هو أنا اه صح محبتش قبل كدة بس ده لسبب معين !
ــ عدنان..اي هو؟
ــ افنان بأحراج..لاني ممكن احب حد فميكونش من نصيبي وممكن اتمادى فحبي فيجر أقدامي للحرام ومعصية ربنا حاشا لله ،فكنت دايمن بكبت مشاعري عشان تكون لزوجي وبس ،وعشان يكون هو حبي الاول ،و بعدين أنا قطعت وعد على نفسي بأني مش هحب غير الشخص الي هيبقى زوجي وهديله كل الحب والاهتمام ، وانت يا عدنان بقيت زوجي فأنت هتكون ..احمم حبي الأول
ــ عدنان بفرحة..والاخير
ــ ضحكت..والاخير ..ف معلش استحملني لاني مجربتش الحاجة دي قبل كدة فهو حاجة جديدة عليا ومحتاجة وقت اتكيف معاها،صدقني أنا بحترم مشاعرك وبقدرها ،بس أنا مببقاش عارفة ارد عليك بأيه بالظبط فاهمني
ـ عدنان قرب كرسيه منها ومسك أيدها فاهمك يا حبيب ،عارفة يا افنان كل مرة بنبهر بيكي وبحبك اكتر وبحترمك وتكبري فعيوني اكتر ،كل مرة بحبك وكأنها اول مرة أنا اكيد ربنا بيحبني عشان يرزقني بيكي ادامك الله لي يا نياط فؤادي .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ في مكان آخر
ــ الدكتور ..هي تقدر تخرج الان ولكن يجب أن ترعاها جيداً سيد مراد .
ــ مراد بفرح.. شكرا لك دكتور وتركه ودخل ليأخذ ابنته فكم اشتاق لها دخل للغرفة فوجدها تجلس علي الكرسي المتحرك وقد فكت الجبيرة من يديها وقدميها ولكنها لا تستطيع الوقوف عليها بعد ذهب ناحيتها واحتضنها لم تصده لين فحتى هي اشتاقت لوالدها .
ــ لين..أنا بخير يا بابا في الفترة الي فاتت اتحسنت علاقة لين ومراد ولكنها لم تصلح بالكامل فمازال مراد يحاول إعادة ابنته الي كنفه ولين تحاول نسيان ما مضى
ــ مراد..لين تيجي نفتح صفحه جديد ونبداء من الاول خالص ك اب وبنته
ــ لين.. بس بعيد عن هنا
ــ مراد..الي تشوفة الملكة لين ..بس بعيد فين ؟
ــ لين ..نرجع مصر نرجع لبلدنا وللناس الي شبهنا !
ــ مراد..؟
كان المفروض النص الي فوق ده يكون فرنسي بس انا مش قادرة اترجم حالياً فـأعزروني
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية هي ملتزمة هو منحرف ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق