رواية اميره الليل كاملة بقلم دينا قدري عبر مدونة كوكب الروايات
رواية اميره الليل الفصل الخامس عشر 15
فضل زين بقا يحكيلها من وقت ما حب منه ومن وقت ما شافها اصلا وانه كان خايف انها تطلع مش بتحبه وانه عايز يبعدها عن المشاكل وخصوصا طبيعه شغله وان اي عدو ليه ممكن يستغل حبه لمنه ضده وياخدها نقطه ضعف ليه وانه بقي بيحبها اوي لدرجه انه ما بيعديش يوم من غير ما يشوفها
شهد :طيب وساكت كل دا ليه ما اتكلمتش من الاول ليه وعرفتني
زين :معرفش ي شهد انه كنت عايز اتاكد انها بتحبني الاول ولما عرفت بقيت بحبها اكتر من الاول
شهد :طيب وعرفت بقا انها بتحبك وقت المستشفي صح
زين :لا طبعا عرفت قبلها بكتير
شهد :دا ازاي دا وامتي
زين :عرفت قبل حدثتي بشهر وقت ما كانت بتكلمك في التلفون وبتحكيلك
شهد وهي بتعمل زعلانه :ايوه بقا وبرضه معرفتنيش ليه
زين :متزعليش بقا ي شهودتي خلاص بقا
شهد :لا ازعل لما تكون توؤمي وبتخبي عليا
زين :طيب خلاص ما تزعليش بقا
شهد :لا زعلانه
زين :طيب ي شهود متزعليش بقا
شهد :طيب لما تخرج هتجيبلي شوكولاته كتير
زين :طالما كدا خلاص ماشي
واخدها زين في حضنه والله انتي حته مني بس انتي عرفه ان طبيعه شغلي علمتني اني اكون كتوم وساكت وماتكلمش
شهد:خلاص ي حبيبي سماح المره دي بس كدا لو خبيت عليا هيقتلك والله
زين :لا ي شهود كدا يتخاف منك وفضل يضحك
……..
وبعد مرور يومين في المستشغي عند زين
راحت شهد ومنه بحجه ان شهد هتطمن علي زين بس انتوا عارفين ان منه راحه ليه
دخلت منه وشهد وراحت شهد عشان تساعده يتعدل
شهد :اي ي قلب اختك عامل اي دلوقتي
زين :بقيت بخير اول ما شوفتك
شهد بغمزه :يارب ديما ي حبيبي
منه حطت الورد جنب زين وقالت :الف مليون سلامه عليك ي زين بيه
زين :زين بس ي منه والله يسلمك
منه بكسوف :تمم ي زين بي*
زين :زين بس ي منه قولتلك
والتفت زين موجها حديثه الي شهد :شهد معلش عايزك تسيبي منه وتخرجي خمس دقايق
شهد بغمزه ل زين : تمم ي زين بس خمس دقايق بس
(طبعا شهد وزين متفقين انها تجيب منه وانه لازم يتكلم معاها ويواجهه بحبه )
منه بخضه :هتخرجي وتروحي فين ي شهد
زين :متخافيش عايزك اتكلم معاكي شويه
منه بكسوف :تمم ي زين وخرجت شهد طلعت قعدت برا علي كرسي قدام الاوضه
زين :منه انا هكون صريح معاكي من النهايه منه انا بحبك
منه بصدمه :انت بتهزر صح
زين :تعرفي عني كدا انا بتكلم جد انا بحبك وعايز بعد ما اطلع من هنا اطلب ايدك
منه :لا دا انت كدا بتهزر خاالص
زين :مش بهزر قولتلك والله ما بهزر راحت منه وقعدت اغمي عليها نده زين بسرعه علي شهد
دخلت شهد الاوضه وندهت للدكتور ونقل منه اوضه تانيه ى
عند منه في الاوضه الدكتور :هي ما فيهاش حاجه بس تقريبا اتصدمت من حاجه
شهد :تمم ي دكتور
وخرج الدكتور ودخل زين الاوضه فجاه مالها منه ي شهد
شهد :ينهر ابيض عليك قومت ليه من مكانك بس
زين :جيت اطمن عليها
شهد :هي كويسه الحمد لله بس انت قولتلها اي ولا عملتلها اي
زين :ولا حاجه قولتلها اني بحبها راح اغمي عليها
شهد فضلت تضحك كتير خالص :ينهر ابيض دي اغمي عليها من كلمه
زين :اهه شوفتي بقا صحبتك
شهد :طيب يلا ارجعك اوضك عشان ماما وبابا زمانهم جاين
زين :طيب يلا
وسندته شهد وبتقعده علي السرير ويدوب لسه بتعدله لقت رعد وخديجه داخلين
رعد :اي ي بطل شد حيلك كدا عشان تخرج بقا من هنا
زين :والله ي بابا معايز اقعد هنا اكتر من كدا انا زهقت ما تشوف الدكتور وخلينا نروح النهارده
رعد :لا ما هو لسه قدامك كمان يوم عشان بيطمن علي القلب لان الرصاصه كانت جنب القلب علي طول
زين :لسه هفضل كمان يوم لا ي بابا انا عايز امشي انا بقيت كويس
رعد :ماينفعش يبني هب كلها بكرا وهتمشي
خديجه :اسمع كلام ابوك ي بني بقا عشان احتا عايزينك تكون بخير وكويس
زين :حاضر ي ماما خلاص هفضل
شهد :هسيبكوا بقا ي جماعه واروح اشوف منه صحبتي واجي هي هوا معانا في المستشفي
خديجه ورعد في نفس الوقت :مالها يبنتي واي جابها هنا
شهد :لا دي تعبت في الشغل وانا جبتها علي هنا للدكتور
خديجه :تمم ي بنتي روحي اطمني عليها
شهد :تمم سلام ي ماما
ومشت خرجت برا الاوضه وراحت عند منه
………..
دخلت السكرتيره الجديده بمياصه وهي بتحط القهوه
السكرتيره :اتفضل ي ليل بيه
ليل :شكرا
فضلت واقفه وبتحاول تتلزق في ليل
ليل بعصبيه :قولتلك شكرا واتفضلي علي شغلك يلا
شكرتيره خرجت وقفلت الباب وراه :والله ماسيباك غير لما تكون ليا
كمل ليل شغله واتصل علي زياد :تعالي ي زياد عايزك
زياد :تمم ي ليل في ايدي ورق هخلصه واجي
ليل :تمم علي راحتك خلص وتعالي
وبعد ساعه
دخل زياد المكتب
ليل :نفسي مره في حياتك تخبط علي الباب
زياد بضحكه : حاضر المره الجايه ان شاء الله
ليل :المهم عملت اي في موضوع مي
زياد :والله وانشغلت معاك في موضوع زين وما شوفتش الموضوع دا
ليل :ازاي بس ي زياد
…….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية اميره الليل ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق