رواية صعيدي ولكن عاشق كاملة بقلم منى علاء عبر مدونة كوكب الروايات
رواية صعيدي ولكن عاشق الفصل الثاني عشر 12
فيروز فتحت الصندوق لقت في لعبه وهو صغير وعرايس قاعدت تضحك واستغربت
فيروز/ده كان بيلعب عرايس معقول.
لفت نظرها صور كتير عليها تراب الفضول غلب عليها ومددت ايديها بتوتر وخدتها واتصدمت بتلك البنت التي يتحضنها ويقبل”ها وصور كتير مع بعض في اماكن مختلفه عيونها دمعت غصب عنها.
فيروز/مين دي اكيد حبيته القديمه هو خلاص سبها اهدي يافيروز.
عقلها/سابها ليه محتفظ بذكرياته هو كان بيخدعك مش بيحبك.
فيروز/انا ضحك عليا للمره تانيه انا مغفله فعلا لو سابها كان قطع حاجتها.
وقطعت علي الارض تبكي وهي تنظر للصور ولعب.
دخل عليها جاسر اتصدم بمنظرها وصندوق مرمي حوليها وصور في ايديها.
جاسر بعصبيه وزعيق/ازززي تمسكي حاجتي ازززي تمدي يديك عليها وتخشي اوضتي اكده.
فيروز بدموع/كلكم خاينين و واطين انا لي مغفله عشان صدقتك وحبيتك انا غلطت اول مره بس متعلمتش عمري ماهسمحك علي كسره قلبي دي.
جاسر بزعيق/اطلعي برررررررره.
فيروز طلعت تجري علي بره وهي منهاره.
اسر/فيروز مالك في ايه.
فتحيه/استني يابتي اهدي مالك.
وهي بتجري ومش سامعه حد ركبت عربيتها ومشيت.
غاليه/تعبت انا من البت دي كل شويه مشاكل.
چبالي/اكيد اتخنجت مع جاسر لانه مش موجود.
فتحيه/ربنا يهدي الامور يارب.
اسر/هطلع اشوف جاسر.
♡♡♡♡♡♡♡
كان حد اخر يسمع تلك الاخبار وهو يرسم ضحكه علي وشه.
في تليفون.
…/كل حاجه تنفذت ياهانم وشافت صور وخرجت بتبكي فين مكافاتي بقا.
صفاء/حلو اوووي مكافاتك هتخدها علي داير مليم هبعتلك كاش بس متورنيش وشك تاني سامع.
…/فاهم ياست هانم.
تم انتهاء المكالمه.
صفاء/اما وريتك ياجاسر انت والمفعوصه دي مكنش شعر ده علي حُرمه.
♡♡♡♡♡♡♡♡
اسر دخل علي جاسر شاف المنظر عرف سبب.
اسر/مكنش ينفع اكده جرحت البنيه.
جاسر بحزن/هي مسكت حاجتي ليه ده تذاكر الوحيد لي متبقي منها يا اسر مكنش حد ينفع يضيعه من ايدي كفايه انها ضاعت.
اسر بحب وقلق علي جاسر/ياجاسر صوح انا عارف حبك ليها كان لابعد الحدود وفراجها عنك مكانش سهل عليك بس هي ملهاش صالح فهمتك غلط كنت لازم تبرر الموقفك معاها هي كانت منهاره وهي خارجه.
قام وقف وافتكر انها خرجت ومتعرفش حاجه في البلد.
طلع جري بره يدور عليها.
♡♡♡♡♡♡♡♡
كانت العيله كلها ملمومين في الصاله تحت.
فتحيه/يعني بدل منحضر حاجات الخطوبه نعقد كيف الحزانه اكده.
چبالي/لاه نحضر الحاجه ملناش صالح فيهم احنا مش صغار علشان ناس تترايج علينا بسب هبلهم هاد.
غاليه/وانا من راي ابوي.
اسر/تمام يلا نبداء نحضر.
مهجه وسالم دخله /واحنا كمان هنحضر.
فتحيه/حبايبي وحشتوووني عاملين كيف.
سالم/بخير والله المهم انكم بخير.
چبالي/اجعد ياولدي.
سالم/تسلم ياجدي.
صفاء دخلت /هتحضروا من غيري ينفع اكده.
غاليه/لاه ميصحش ياصفاج هتعملي معانا طبعا.
صفاء بصت لمهجه بضحك /ده انا هعمل هعمل يعني.
وبداء يحضروا في الحاجه.
♡♡♡♡♡♡♡♡
جاسر كان بيدور عليها ذي المجنون في الشوارع .
اقعد يرن عليها كتير مردتش بس تابعها ب جي بي اس.
وحدد موقعها ركب العربيه بسرعه وطلع لاقها ركنه العربيه وقاعد علي رصيف شارع وبتعيط قلبه كان بيوجعه عليها مكنش يقصد يوصلها للحاله دي ابدا.
جاسر قرب منها وحط ايده عليها اتفزعت رفعت وشها بعيونها الحمراء الور”مه من العياط.
فيروز قامت وكانت لسه هتمشي مسك ايديها.
جاسر/استني هنا بقولك.
فيروز بصوت منبوح/عاوز اي مش خلاص جر”حتني عاوز اي تاني سبوني بقا.
جاسر/مخلتنيش ابرر الموقف ادافع عن نفسي هل سالتي نفسك مين دي وليه محتفظ بيها وله كل حاجه خيا، نه ها ردي.
فيروز /هترد تقول اي يعني اكيد حبيتك لي كنت قايلي عليها انا خلاص مش فارقه معايا انا هروح وامي تيجي معايا ونرجع حياتنا تاني.
جاسر/اقول انك غبيه مبتفهميش لي قدامك دي فعلا حبيتي بس كانت بعد معرفت انها اختي في رضاعه وده سبب كرهنا لبعض انا وسليم كنا بنحبها بس هي حبتني ولما اكتشفنا انها اختي قررنا نرجعهله لكن وبكي مو’تها انتقم مني في اختي وحضرتك جايه تضيعي الذكري الوحيده منها وتتهميني عشان غبيه.
كل ده وهي واقفه مصدومه تروح تحضنه وطبطب عليه وله تجري وتعيط انها ظلمته بقت محتاره مكسوفه انها تسرعت في تصرفتها.
فيروز /انا انا مش عارف اقول اي انا اسفه اسفه جدا سوء تفاهم بس انا غيرت عليك حسيت بخيانه مقدرتش استحمل عشان حسيت بوجع والم من قبل كده من سليم قولت اكيد هي عيله واحده فصيله واحده سامحني اوعدك مش هشك فيك تاني.
جاسر بحب/انا لي اسف اني ضيقاتك ومشيتك منهاره بس غصب عني لانها كانت روحي و تؤامي بس القدر غلاب.
فيروز حبت تغير الجو مسحت دموعها ودموعه /صح مانتا بتكلم اسكندراني اهو.
جاسر/بكلم اي حاجه يحبيتي مش عشان صعيدي تفكريني جاهل تو انا متعلم بس احتراما لاهل صعيد بكلم بطريقتهم.
فيروز/طب يلا جيبلي جيلاتي ويلا نروح عشام اهلنا متقلقش.
جاسر/فكك ياستي انهارده هعزمك.
فيروز بضحك/تمام يحبيبي هتصالحني يعني.
♡♡♡♡♡♡♡♡.
صفاء كانت بتروق وتخر’ب في نفس الوقت خبطت في مهجه.
صفاء/ وه مش تحسبي.
مهجه بتريقه/مخدتش بالي معلش
صفاء قربت من ودانها بمكر/ متفرحيش اوي هخربها عليهم والفرحه مش هتم.
مهجه/لا هتم يحبيتي وهتشوفي.
صفاء بمكر/هنشوف.
تليفون صفاء رن.
وشها قلب الالوان لما شافت رقم.
راحت علي جنب بصوت واطي.
صفاء/بترن ليه تلوتي يامتخلف انت.
سليم/اتاكد انه كله تمام الخطه مضبوظه.
صفاء/كلته تحت سيطره طول ماهدفنا واحد ياولد عمي.
فتحيه بشك /مين ده لي حبيبك يابت
♡♡♡♡♡♡♡
مهجه كانت بتعلق الورد عند جنينه وطلعت علي كرسي وبتعلق فجاه حست بختلال في توزانها وفجاه وقعت كان ايد سالم مسابقها ولحقها واغمي عليها.
سالم طلع جري بيها علي جوه شافه العيله كلها جات.
فتحيه سابت صفاء وطلعت تجري عليها صفاء حمدت ربنا انها نفدت.
غاليه/اتصل بدكتور يااسر ياولدي.
بعد وقت دكتور جه وكشف عليها وهي في اوضتها وخرج.
سالم بقلق/خبيرني يادكتور مرائتي بخير.
دكتور/خبر حلو جوي ليكم كلتك المدام مهجه حامل.
سالم اتبسط اووي من الخبر وحضن جدو واخته صفاء التي وقع الخبر عليها صدمه والعيله كلها بركتلهم وفرحه واتصله بجاسر وخبرهم انهم اتصلحوا وده كانت صدمه تانيه بنسبابه لصفاء.
♡♡♡♡♡♡
كان مشي جنب فيروز وهما طالعين من الكافيه.
جاسر/مهجه حامل يافيروزتي
بيبص حوليه ملقاش فيروز.
جاسر بخضه /فيروووووووووز.
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية صعيدي ولكن عاشق) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق