Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جنون حنين الفصل العاشر 10 - بقلم نور محمد

   رواية  جنون حنين كاملة  بقلم نور محمد   عبر مدونة كوكب الروايات 

 رواية  جنون حنين الفصل العاشر 10

 
ودخلت اوضتها وهي فرحانه اوي استلقت على السرير بسعاده وهي تتزكر مكالمتها هي ومروان قبل رجوعها للبيت”
فلاش باك قبل ساعه في الطريق عند حنين **
حنين في الطريق رنت على مروان:الوو ياحظابط دي انا حنين انت كويس دلوقتي
مروان بضيق:كويس الحمد لله عاوزه ايه في الوقت ده ياحنين
حنين بزعل:انا عارفه انك زعلان مني على الي حصل انا اسفه بس انا عملت كده علشان معجبه بيك وبحبك بس والله
مروان بسعاده لم يستطع ان يخبئيها:تمام مش زعلان في حاجه تاني انا في الشغل ومشغول دلوقتي
حنين:لا بس انا عاوزه منك المساعده بصفتي مواطنه في البلد دي مش اكتر
مروان بخوف :خير حصل معاكي حاجه انطقي
حنين:لا انا كويسه خالص الحمد لله بس عاوزه اقدم بلاغ في واحد اسمه محمود كرشة علشان عاوز يجوز هبه صحبتي غصب وانت عارفها مش كده
مروان بضحك:محمود كرشة ده بقى والد هبه صحبتك مش كده
حنين بضيق:ايوه وعاوز يجوزها حسن حماصه الغلس الي اتهمناه قبل كده بخطفها فاكر ياحظابط
مروان:طبعا فاكر بس ياحنين دي أمور عائليه مينفعش الحكومه تتدخل فيهاوهو اضرى بمصلحه بنته اكيد
حنين بعصبيه:بس انا حاسه ان حسن ده عاوز يجوزها علشان ينتقم بس ارجوك ياحظابط
تساعدها انا معدييش حد تاني اطلب منه المساعده
مروان باستسلام:خلاص ماشي حتصرف انا بطريقتي متخافيش تمام كده
حنين بفرحه:تمام اوي ان شاء الله يخليك ليا وافرح بعيالك وعيالى يارب
مروان بضحك:ماشي يامجنونه سلام دلوقتي مشغول
حنين:سلام ياقره عيني وخلي بالك للبنات تعاكسك وانا مش موجوده ياحظابط
مروان ببتسامه:تمام حاضر سلام بقى..وقفل معاها
باك الان في غرفه حنين **
حنين بسعاده:الحمد لله اخير اطمنت عليا وعلى هبه صحبتي كمان اما اشوف عامله ايه دلوقتي احسن
“ورنت على هبه وطمنتها ان حظابط حيتصرف قريب اوي وهبه فرحه اوي باخبر ده وقعدو يهزرو ويتكلمو في المستقبل حيعملو ايه بعد المدرسه وكده”
“في مكان تاني في نفس الكافيه على النيل كان مروان يجلس بأنتظار مازن حتي وصل اخير وعلى وجهه الضيق”
مازن بضيق:ها خير ايه الموضوع بقى المستعجل كده علشان اسيب السهره وسهر واجي هنا لحضرتك
مروان بعصبيه:اولا صوتك ميعلاش قدامي علشان مقلش منك يامازن انا على اخري من عمايلك دي تمام واقعد علشان اكلمك بهدوءاحسن الناس أخدت بالها مننا
جلس مازن:تمام اتفضل اهو
مروان بهدووء:انا عاوز منك خدمه انسانيه دلوقتي محدش حيقدر يعملها غيرك
مازن بسخريه:نعمم انسانيه ليه شايفني فاتح جمعيه خيريه مثلا
مروان:انا مش بهزر معاك دلوقتي واسمع كويس الي حقولك عليه..وحكاله كل حاجه
مازن حس بضيق وقلبه وجعه بعد ما عرف:طيب وانا دخلي ايه دلوقتي عاوز افهم دوري حيبقى ايه يعني
مروان بهدووء:انا بقولك عاوز يجوزها غصب وكمان الي حتتجوزه ده شاكك بنسبه كبيره انه عاوز ينتقم منها بس يعني عاوز منك ايه ياأبو المفهوميه انت
مازن بصدمه:لا اوعي يكون الي في بالي
يامروان..امأل له مروان بنعم..ليكمل مازن
:لا انت بتهزر صح مش كده عاوزني اجوزها لا ياعم الله الغني انا بحب اكون سنجل كده علطول وبعدين دنا كونت بساعدها بس وهي فتحتلي رأسي امال لو قربت منها صحيح حتعمل فيا ايه بقى
مروان:ياعم اجوزها وطلقها بعد ماحسن ده يبعد عنها او اخطبها حتي الاول كده وبعدين سيبها يعني هي الي دايبه في هواك قال يعني
مازن بضيق:مروان لو سمحت متقللش من مستوايا دنا كل البنات بتحبني تمام وكمان مقدرش علشان الحج حيموت ويجوزني وانت عارف من عمايلى طبعا لو عرف مش بعيد تاني يوم اكون مخلف منها كمان
مروان بضحك:والله عموو محمود ده عسل يابختك بيه فعلا بس يامازن اعمل عمل كويس مره في حياتك ياخي احسن من الرمرمه بتاعتك دي مش يمكن ربنا يهديك بعدين وتحبها فعلا
مازن بسخريه:ياعم لو على الحج اهو قدامك اشبع بيه وبعدين الرمرمه دي حياتي ياأستاذ وكمان انا ممكن احب الشبر ونص دي لا مستحيل
مروان بخبث:طب تجي نتراهن لوخطبتها وبعدين حبتها تبطل الي بتعمله ده اوك
مازن بتحدي:تمام مواقف بس لو لا مش حبطل وانت تخليك بعدين عن الرمرمه بتاعتي اوك
مروان بمكر:تمام اتفقنا بقى نتفق حتعمل ايه الاول بعد ماتروح عندها
مازن:لا بقى وقت تاني انا عندي سهره مع سهر والازم تكمل اتشاو بقى
مروان بعصبيه:مازن اقعد فورا مكانك ومفيش سهره دلوقتي والا سهر والكلام ده مفهوم
مازن بغيظ:ياربي انت ضميري الحي يابني ماتبعد عني دلوقتي اشوف حالي بقى
مروان:اتفضل اترزع مكانك احسن ماتشرف عندي في الحجر الليل كله نتفق هناك احسن
مازن بخوف:خلاص ياعم معندكش غير الحجز تهدد بيه انت
وعدت الايام واجه يوم الجمعه اخير ا**
“حنين كانت نايمه ليسا في اوضتها والساعه بقت 10الصبح دخلت حنان علشان تصحيها”
حنان بضيق:قومي ياخرت صبري في الدنيا دي غيبوبه يابنت انتي والا ايه اصحي بقى
حنين وهي ليسا نايمه على نفسها:في ايه ياحنون على الصبح دنا بحلم الليل كله بحظابط وفرحنا خليني اكمل الفرح بقى الله يسترك..ورجعت نامت تاني
“حنان جلبت كوب ماءوالقته عليها لتستيقظ حنين مفزوعه”
حنين:في ايه بقى حقطع الخلف كده مش عاوزه اطفال مجانين يطلعو عينيكي بتيته كل شويه والا ايه
حنان:مش لما اخلص من جنانك انتي الاول الساعه بقت 10ياهانم والا نسيتي ان الظابط بتاعك جاي النهاردا والا ايه
حنين بصدمه:يانهار اسمر دنا نسيت فعلا فسحي كده ياحنون علشان اجهز نفسي علشان حظابط يتفاجئ بيا كده
حنان بضيق:لا الاول لازم ترتبي اوضتك دي يامهمله قال عاوزه تتجوز وتشيل مسئوليه مش لما تشيلي هدوومك الي على الارض دي الاول
حنين بتزمر:بقى ياماما ياعسل انتي هو حيجوزني انا والا الاوضه بتاعتي مش لازم انا الي ابقى قمر مش الاوضه
حنان:قومي بقولك خمس دقايق الاقي الاوضه دي بتبرق من النظافه فاهمه
حنين:خلاص حاضر اهو قومت يخرب بيت الظولم بس كله يهون علشان حظابط برضو
خرجت حنان بيئس من الاوضه:مش حتتغير ابدا مجنونه وهبله كمان
وفي الساعه 5في منزل حنين **
“وصل اخير مروان ووالدته زينب ورحب بهم احمد والد حنين الذي عرف من حنان قدومهم اليوم”
في الصالون **
“جلسو جميعا لتبدء زينب باحديث اولا:بصراحه ومنغير مقدمات ياستاذ احمد احنا هنا علشان نطلب ايد بنتك الوحيده حنين لمروان ابني الوحيد
احمد بسعاده:وده يشرفني والله يامدام زينب وانت يابني ايه رئيك في حنين بنتي
رد مروان:انا لو مش عاوزها مش حاجي اتقدم ياعمي اكيد انا يشرفني اني اناسب حضرتك
احمد:والشرف ليا انا والله يابني يام حنين نادي حنين تاجي فورا
حنان:حاضر يابو حنين
” اخضرت حنان حنين لصالون وكانت ترتدي فستان ازرق اللون طويل وتركت شعرها منسلت على خضرها فكانت حوريه من الجمال ”
زينب بفرحه بعد ماشافتها:بسم الله ماشاء الله قمر ياحبيتي ربنا يحرسك من العين
حنين بخجل:شكرا ياطنط كلك زوق والله
زينب بخبث:ها واخبارك ياحبببي انت ايه رئيك في حنين حلوه من كده
مروان بصدمه وتوهان من جمالها:حلوه اوي اوي ياماما.. وبعدها فاق..قصدي بسم الله ماشاء الله عليها
احمد:كده تمام تحبو نقرأ الفاتحه والخطبه الخميس الجاي
مروان بتسرعه:لا ياعمي لو سمحت انا عندي طلب الاول من حضرتك
احمد بتعجب:اتفضل يابني متتكسفش
مروان بمكر:انا حابب تكون الخطبه والفرح وكتب الكتاب في يوم واحد علشان عندي شغل وكده ومستعجل بصراحه
“ضحك عليه كلهم وحنين خجلت اوي منه ”
احمد باعتراض :بس يابني هي ليسا في المدرسه والازم تكمل تعليمها كمان
مروان:متخفش ياعمي انا حاخد بالي منها كويس وحتكمل عندي عادي اوعدك بكده
احمد بستسلام:تمام بس لازم نسئل العروسه الاول مواقفه ياحنين على كده
حنين بتسرعه:اكيد يابابا مواقفه اوي كمان احم قصدي الي تشوفه انت طبعا يابابا
احمد بضحك:هههه مدام كده نقرأ الفاتحه بقى بسم الله
“وقرأو الفاتحه وحددو معاد الفرحه الخميس الجاي بازن الله”
في منزل هبه **
كانت تجلس وهي سرحانه في حديث صحبتها حنين:ياترى ياحنين الظابط مروان ده حيتصرف فعلا زي ماقولتلي بسرعه قبل فوات الاوان والا لا
وفجئه دخل محمود والدها:هبه عندي ليكي خبر حلو اوي يابنتي في عريس متقدملك مش حسن متخافيش
هبه:عريس تاني يابابا مش انا قولت مش عاوزه عرسان خالص بعد تعليمي بقى افكر
محمود:بقولك عريس باين عليه مرتاح يابت فزي فورا ظبطي نفسك هو قاعد بره مستني
هبه بضيق:حاضر يابابا.. واكملت في نفسها..والله حنين عندها حق فعلا انا حتصرف دلوقتي حالا في العريس الغفله ده
في الصالون خارجا **
محمود:والله شرفتنا ياباشا ونورت البيت كله
:بنورك ياعمي والله فين العروسه بقى علشان انا مستعجل بسرعه وعندي شغل
محمود:بتجهز فورا حنادي عليها
“وخرج ينادي عليها وبعد شويه دخلت لينصدم محمود من شكلها ويضحك الشخص الاخر”
محمود بغضب:ايه الي على خلقتك ده ياهبه
هبه بضيق:ايه يابابا انا قولت اجي على طبيعتي ومنغير ميكب احسن يقول غشناه بعدين بعد الجواز
محمود بعصبيه:غوري شيلي الهباب ده فورا يازفته
:هههه معليش ياعمي سيبها برحتها انا عجباني كده
هبه بصدمه:انت؟!!
مازن بضحك:ايه كونتي مستنيه حد تاني ياقطه
هبه بعصبيه:انت ايه الي جابك هنا وعاوز ايه!!
محمود:هبه الزمي حدودك واعرفي بتكلمي مين ده مازن محمود صاحبك شركات المقاولات الاكبر في البلد
هبه:طظ وانا مالي بده
تقدم منها محمود بغضب:الظاهر انا معرفتش اربي كويس ياهاانم
لحقها مازن ووقف قدامها يحميها:معليش بقى ياعمي انا مسامح حضرتك ممكن بقى نقرأ الفاتحه علشان مشغول
هبه بصدمه:يقرأ فاتحه مين انا مش مواقفه اصلا
محمود بغضب:كلمه تاني ياهبه وحعلمك الادب من اول وجديد فاهمه وطبعا يابني نقرأها فورا
“قرأو الفاتحه وهبه حتموت من الغيط ومازن بيضحك عليها”
مازن:انا حتفضل بقى ياعمي وبكره حاجي انا والحج نحدد معاد الخطبه
محمود:تمام تقدر تتفضل يابني
وفي اليوم المنتظر للجميع يوم فرح حنين ومروان **
“في القاعه الفرح دخل مروان وهو يرتدي بدلته السوداء كانت تحفه عليه وفي يده المجنونه حنين التي ترتدي فستان ابيض اللون منقرش بطريقه أنيقه وكانت زي القمر وهي ترتديه اقتربو من المكان الجلوس العرسان بعد القاء التحيه على المعازيم وحنين حتموت من الفرحه حرفيا ومروان بيضحك على جنانها وهي بتبص على المعازيم والفرح ومش مصدقه نفسها اخير اجوزت الظابط زي حلمها كده جلسو على المنصه الفرح وتقدمت الاقارب ومعازيم لالقاء السلامات والتهنئات”
ام احمد جاره حنين: الف مبروك ياحنين يابنتي والله وطلع كلامك صحيح عريسك ظابط زي القمر ربنا يبارك ليكم
حنين ببتسامه: اميين ياطنط يسمع منك ربنا ويارب يكرم منار بعريس قبطان زي ماهي بتحلم كمان
ام احمد: وربنا انتي نقلتي جنانك ده لبنات الحته كلهم بنتي عاوزه قبطان والي عاوزه رأئد فضاء ومش عارفه ايه كمان ماله المهندس والدكتور يعني يامجانين عاوزه اعرف بس
ضحك مروان الذي يجلس بجانب حنين على ام احمد: هههههه عندك حق يام احمد والله شوفتي اهو اخدت مصيبه من عندكم علشان ترتاحو شويه من جنانها ده
ام احمد بضحك: لا ربنا في عونك يابني والله دي حنجننك رسمي خد بالك
حنين بضيق: في ايه ياام احمد مبلاش انا بقى احسن اقول على…
ام احمد بخوف ومقاطعه: لا بس زي القمر خد بالك منها كمان انا حمشي علشان احمد بينادي عليا بقى..
“وهربت من قدامهم وضحك مروان على شكلها وهي بتهرب”
مروان بضحك: ايه بقى ياحنين انتي ماسكه حاجه على الكل كده يامصيبه مفيش حد بيفلت من ايدك ابدا
حنين بثقه: عيب عليك ياحظابط دنا حنين والاجر علله بس انت بس الي وقعتني على وشي والا حد سمى عليا.. “وهي بتغمزله اتكسف مروان منها وسكت خالص”
وبعد قليل حنين حست بزهق وهي بتبص على الناس قدامها قالت بنرفزه: لا بقى ده النهاردا فرحي ياجدعان انا مش حقعد كده كتير لازم افرفش شويه هي فين الكلبه هبه دي راحت فين
مروان بضيق وهو بيبص عليها: حنين عدي ليلتك على خير وبلاش جنان النهاردا انا بقولك اهو
حنين بضيق: لا بقولك ايه انهاردا بزات محدش
يتكلم معايا عن الجنان ده جنون حنين كله حيطلع النهاردا انا بقولك اهو
بصت لقت هبه بتتكلم من مازن بعيد ندهت عليها بصوت عالى: انتي يازفته بقى سايبه صحبتك في يومها التاريخي وقاعده مع سي مازن بتتكلمو تعالى هناك حتشبعي ياختي بيه بعدين
اجه هبه بعد الفضيحه الي قالتها حنين دلوقتي
: انا اجيت اهو بلاش فضايح يامجنونه النهاردا بزات ده يومك ياهبله
حنين بنرفزه: طب قوليلو هو الكلام ده دنا بقولكم النهاردا فرحي ياجدعان يعني لازم افرفش وارقص كمان تعالي ياهبه نخربها سوى بقي
نظرت لها هبه بتوتر ثم نظرت لمازن الذي يكاد يقتلها الان من نظرات الغضب لها: لا انا تعبانه معليش والله حاسه نفسي دايخه مش قادره سامحيني بقى ياحنين
حنين لاحظت خوف هبه من مازن فقالت: بقى كل ده علشان خايفه منه وهو ليسا مبقاش جوزك حتي بس حنقول ايه جبانه انا بقى حفرفش يعني
حفرفش حتي من غيرك وسعي كده بقى
“وزهبت على الاستيشن الرقص في القاعه واخدت المايك وهي بتشاور على صاحب الدي جي يشغل الموسيقى وبدئت تغني وترقص كمان ”
حنين بفرحه وهي ترقص: وخيرا اجوزت حظابط ومحدش ليه عندي حاجه واحب اقول في جنون حنين مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط اني خلاص اجوزت حظابط ومحدش ليه عندي حاجه
بتبص قدامها فجئه لقت مروان واقف قدامها على وشه علامات الغضب منها: مين ده الي مالهوش عندك حاجه ياروووح امك
حنين بخوف: مش انا ياحظابط دي الاغنيه بتقول كده بس دنت الخير والبركه كله ياقره عيني انا
مروان اتحرج منها وقال: تمام ماشي بس كفايه بقي كده جنان فضحتينا يامجنونه
حنين بتزمر: لا بقى انا عاوزه اغني وارقص هي انا حجوز كل يوم يعني والا ايه
مروان بعصبيه: حنيين انا كلامي يتسمع منغير نقاش فاهمه احسن اخدك ونمشي من هنا والفرح خلص كده
حنين: خلاص ماشي يخرب بيت الظولم والله طيب حتي مش حنرقص أسلو مع بعض حتي دنا بحلم بيها من زمان بقى
مروان باستسلام: تمام ماشي حنرقص وبعدين نكتب الكتاب ونمشي علطول
حنين بفرحه: تمام ان شاء الله يخليك عيالنا في المستقبل يارب
“واشتغلت الاغاني ارقصو مع بعض وكانو حلوين اوي اوي حتي هبه ومازن انضمو ليكم وكانت ليله والا الف ليله وليله فعلا”
“خلصو وكتبو الكتاب وخلص الفرح على كده”
في عربيه مروان **
زينب بفرحه: الف مبروك ياعيال عقبال ماافرح بعيالكم قريب اوي يارب
حنين: شكرا ياطنط ويخليكي لينا العمر كله
مروان بتوتر: ماما انا عاوز اقولك على موضوع مهم دلوقتي
زينب بقلق: خير ياحبيبي طيب نوصل الفله الاول وبعدين نتكلم برحتنا
مروان: مانا عاوز اقولك اني مش عاوز اروح الفله دلوقتي انا حقضي شهر العسل في شقتي الي اشترتها زمان وبعدها حنرجع الفله تاني
زينب بزعل: زي ماتحب ياحبيبي اكيد مش عرسان جدد بقى والا ايه ياحنين
حنين بكسوف: يووه بقى ياطنط متحرجنيش قدامه كده
“ضحك مروان وزينب عليهاوبعدها وصلو الشقه بتاعته ودخلت حنين الاول وبعدها دخل اهلها وزينب يشوفو الشقه وكانت حلوه اوي ودع مروان اهل حنين ومامته ودخل ملقاش حنين جوه قلق دخل اوضه النوم لقاها خارجه من الحمام ببجامه نص كم رقيقه جدا وكانت فرسه فيها بصراحه”
مروان بلع ريقه بصعوبه وهو شايفها بجمال ده قدامه وقال في نفسه: يانهار ابيض ايه ده باين اني حضعف والا ايه قدامها طب ماهي مراتي برضو وده حقي لا لا مش وقته الكلام ده لازم منساش خطتي الاول
نظر لها بعد ماتحول نظراته من الاعجاب للغضب: انتي ايه الي لابساه ده ياهانم
ردت عليه حنين بسخريه وخوف: ايه مش انهاردا فرحي والا ايه امال حلبس ايه بس في ام الليله دي ها قولي
مروان: خشي غيري الزفت ده مش عاوز اشوفك لابسه كده قدامي تاني
حنين بنرفزه: في ايه ياحظابط انهاردا فرحي وانت كل شويه مترقصيش ومتلبسيش امال انا اجوزت ليه علشان افرح وارقص في فرحي والبس الي يعجبني كمان
“وقربت منه حنين وهو رجع للخلف علشان ميفقدش سيطرته على نفسه قدامه ”
حنين بخبث: مالك ياحظابط انا وحشه يعني والا ايه
مروان بلع يريقه بصعوبه من قربها منه: لا انتي صارووخ بصراحه بس ابعدي كده الاول
قربت منه اكتر حنين بمكر: طب ايه حنسهر والا ايه انت متوتر يعني مثلا
مروان متوتر فعلا: بصراحه ايوه متوتر ومش مستعد ليسا لكده في وقت تاني بقى اكون هديت من التوتر ده
حنين بصدمه: نعممم ياروح طنط متوتر امال انا اقول ايه مدام انت كده انت خلتلي ايه اقوله دلوقتي يعني
مروان بعصبيه: حنيين صوتك ميعلاش عليا تمام وقولتلك وقت تاني مش حتموتي يعني في ايه
حنين بدموع: جاتنا النيله على حظنا الهباب حتي ليله الفرح مش حتكمل قال متوتر روح اطلع يامتوتر بره قفلت نفسي منك لله ووالله لاقول لطنط زينب على متوتر دي اه
قرب منها مروان ومسك ايدها بقوه وهو بيحاول ميضحكش عليها دلوقتي ويتماسك: عارفه ياحنين لو حد عرف بحاجه حصلت هنا بينا حعمل فيكي ايه ححطك في اوضه ضلمه مع الفيران تجننيهم تمااام
حنين بخوف: لا خلاص والنبي بلاش فيران دي الله يسترك طب تعالي نقعد نتكلم بالعقل واكيد التوتر ده حيروح بعدين صدقني
مروان: لا انا مبقاش ليا مزاج دلوقتي وحنام لوحدي بره ومش عاوز اسمع صوتك علشان تعبان تمام
حنين: تمام براحتك بس حتروح مني فين برضو مانا خلاص اجوزت ظابط يعني اجوزت ظابط
مروان وهو يتجه الي باب الاوضه بضحك: والله ماحتتغيري ابدا ياجنون حنين
حنين بصوت عالي من خلفه : بس بحبك علفكره وحيجي اليوم الي قلبك يحبني برضو انا عارفه
مروان بضحك بعد ماطلع : ههههه وليسا انا حعلمك الادب ازاي ياحنين يانا يانتي ياجنون حنين وليسا المفاجئه مخلصتش
“تاني يوم صحيت حنين وهي كسلانه خرجت
تشوف حظابط موجود والا لا ملقتهوش”
حنين بتفكير: ياترى خرج فين دلوقتي انا اتصل بيه اطمن والا اعمل ايه
حنين بصدمه: حظابط مين دي الي واقفه معاك
: ايه ياحبيبي انت مش حتقولها انا مين والا ايه
مروان ببرود: لا طبعا حقولها دي مراتي فيروز ياحنين
حنين بصدمه اكبر: مراتك؟!!!
ياترى مروان اجوز فعلا على حنين والا ايه الحكايه 🤔🤔
ورد فعل حنين حيكون ايه 😅🤔


reaction:

تعليقات