رواية سينا أصبحت قدري كاملة بقلم مي محمد عبر مدونة كوكب الروايات
رواية سينا أصبحت قدري الجزء الثاني الفصل السادس 6
اجتمع ريان مع رجاله فى ذلك الكهف …
ريان ..
: اسمعونى يا اخوانى فى الله..احنا اخيراا جاتلنا الفرصة للمجاهدة فى سبيل الله ..ونرجع المنظومة الإسلامية ال العالم كله نسيها ..جه الوقت أنه نتحرك ويا النصر يا الشهادة ..
احد التكفير’يين ..
: طيب يا اخ ريان ..ايه الخطة
ريان..
: الخطة أنه جه الوقت أنه ن’هجم على مقرهم فى سينا ونقت’ل كل الز’بانية ال ف سينا وتكون سينا بتاعتنا احنا وننشر فيها الاسلام الصحيح ونحكم بالقرآن والسنة النبوية..
احد التكفير’يين ..
: بس يا اخ ريان ..احنا كده بنكون بننت’حر فى وجود رعد عز الدين وفريقه كامل هناك وكلنا عارفين انهم مخسروش ولا حر’ب دخلوها ..
ريان ..
: فى الجهاد مفيش حاجة اسمها ننت’حر يا اخ مسعد ..فى الجهاد ف الشهادة وال هيستشهد هيكون له أجر عظيم عند الله تعالى ..هتكونوا مع النبيين والصديقين وحور العين …
المهم يا اخوانى فى الله تستعدوا كويس وتتجهزوا للحرب ..
احد التكفير’يين ..
: هنتحرك امتا يا اخ ريان ..
ريان ..
: بإذن الله يا اخ يعقوب هنتحرك بكرا الفجر بمشيئة الله تعالى ..
مسعد ..
: اعتبرنا كلنا جاهزين يا اخ ريان ..
يربت ريان على كتفه..
: سلمت اخ مسعد بارك الله فيك وفى شجاعتك ..
جاهزيين يا اخوانى ..
الجميع وهم يرفعون أسلحتهم بحماس..
: جاهزين ..
**********************
يدخل رعد لماهر فى نزانته..
: اتمنى تكون الإقامة عندنا عجبتك ههههه..
نظر له ماهر بحقد ..
: جاى ليه…
جلس رعد أمامه واضعا قدم على قدم ..
: هكون جاى اسأل عن احوالك مثلا!!؟..
ثم نظر له نظرة قاتلة..
: غلطة عمرك يوم ما فكرت تئذ’ى حور ..صدقنى مش هر’حمك .. غير القضايا الإ’رهابية ال عليك وانضمامك للتكفير’يين ومساعدتهم بخط’ف الضباط ..يعنى حبل المشنقة ملفوف حوالين رقبتك ف جميع الأحوال..
ماهر ..
: يعنى عاوز ايه من الاخر ..
رعد ..
: لمرة واحدة ف حياتك اعمل حاجة صح تقابل بيها ربك ..قول كل ال عندك..
ماهر..
: تؤ انسى ..أنا معرفش حاجة ومش هساعدك فى حاجة ..عاوز تقت’لنى اقت’لنى ..
ضحك رعد عاليا ..
: متقوليش انهم اقنعوك بالجهاد بتاعهم ده ههههه..
نظر له ماهر بغيظ ..
: انت بتت’مسخر بالجهاد ف سبيل الله يا سيادة الرائد ..
رعد ..
: معاذ الله ..طبعا لا ربنا قال ف كتابه بسم الله الرحمن الرحيم﴿وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا﴾
والظباط ال انتو بتقتلوهم كل يوم دول مش مؤمنين يا شيخنا ..ده حتى ربنا قال عليكم يال بتؤمنوا بنص القرآن وبتكفروا بالباقى قال تعالى بسم الله الرحمن الرحيم.{أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَن يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ}. صدق الله العظيم..
يابنى انا وانت عارفين كويس اوى أنه ده مش جهاد ف سبيل الله ..الجهاد ف سبيل الله لما تحمى مش لما تقت’ل …لما تيجوا تمسكوا اسلحت’كم وتحموا الحدود معانا بدل ما تقت’لوا فينا وتط’عنونا ف ضهرنا واحنا بنحمى امهاتكم وولاكم على الحدود..انتو بتحموا مين بقا ..بتحموا مصالحكم !؟؟ على حساب الشباب المغفلة ال بتصدقكم وتروح ت’فجر نفسهااا..
ماهر …
: أنا عارف كل ده ..انا دلوقتى ف طريق مقدرش ارجع منه ..لو رجعت اهلى هيدفعوا التمن وهيقت’لوهم ..
رعد ..
: وال يحميلك اهلك وناسك ..
نظر له ماهر بتردد ..
: دول ناس واصلة ف الدولة يا رعد ..
رعد ..
: ماااهر مااااهر انا مش جاى اسمع منك الكلام ده ..اخلص يا هتقول يا هتقول فخلض وقول انت كنت عايش معانا هنا وعارف مين هوا الجيش المصرى ..عاجلا أو آجلا هنجيبكم لو كنتو تحت سابع ارض ..فتخلص وتقولى كل ال تعرفه وانت عارف أننى اقدر اجيبه بس عاوزه منك عشان ع الأقل تكون قدام اهلك قدمت حاجة لبلدك ..
طأطأ ماهر رأسه ..
: هقولك على كل حاجة يا رعد بس توعدنى أهلى يكونوا ف آمان ..
رعد ..
: اهلك هما اهلى ..
بدأ ماهر بسرد كل شئ يعرفه عن تلك المنظومة ..
**********************
يدخل روز وأحمد وسيف لمكتب حور ..
احمد ..
: رعد جه بردو هتنامى فى المكتب !؟
حور …
: لما نخلص مهمتنا ..هنعمل احلى فرح ان شاء الله..
روز ..
: يااه اخيراا هنفرح..
حور ..
: المهم عملتوا ايه ف ال قولتلكم عليه ..
احمد ..
: على حسب تحركاتهم النهاردة وال اعرفناه فى تجمع كبير للتكفير’يين ..اكيد بيخططوا لحاجة ..
سيف …
: احنا موصلناش لل هما مخططينه بس بنسبة كبيرة ناويين يهجموا علينا ..
روز ..
: وبالعدد ال هما بيحاولوا يجمعوه لو هجموا علينا هيصفو’نا ..احنا عددنا ف المقر مش كبير هما كتيبتين ..
حور ..
: يبقا هنطلب دعم ونزود العساكر هنااا تحسبا لأى حاجة ..
يدخل رعد وادهم..
: لا احنا مش هنعمل كده ..
حور ..
: ولو هجموا علينا هنعمل ايه ..كده بنضحى بالعساكر الموجودين هنا ..
رعد ..
: احنا لو طلبنا دعم فأكيد الاخبار هتوصلهم أنه ف دعم جاى وكده هيبقا ف احتمالين يا يقوا قلبهم ويهجموا علينا يا هيهجموا ع الدعم وهوا جاى ف الطريق ..
احمد ..
: وجهة نظر بردو ..بس كده هنعمل ايه ..
ادهم ..
: حاليا هما قافلين ع نفسهم جامد فمعرفتش اتنكر وادخل بينهم ..وال قدرت أوصله أنه الرئيس هيستغل هجو’مهم علينا وهيتم صفقة المخدر’ات ف نفس الليلة ..
سيف ..
: احنا كده متحاصرين ..منقدرش نطلب دعم رسمى من الإدارة لانه الخونة ال ف الإدارة هيعرقلوا الدنيا واكيد هيهجموا ع الدعم ويقت’لوهم ويهجموا علينا ويقتلو’نا ..وف نفس الوقت الصفقة بتاعت المخدر’ات هتتم بنجاح لانه احنا مش هنكون ف الدنيا اصلا ..
احنا داخلين ع ايااام سواااااد ..
روز ..
: بطل تفاؤل يا سيف مش ناقصين ..
حور ..
: سيبوا حوار الدعم ده عليا..
رعد ..
: مش فاهم ..ازاى هتعمليها..
حور بغمزة..
: اسرار المهنة هههه
رعد بضحك ..
: والله بقا عندك اسرار للمهنة يا حورى هههه ايه التطور ده ..
احمد ..
: هوا انت لسا شوفت حاجة ..دى طول السنتين كل مأمورية تفاجئنا بحاجة ..واضح أنه لسا ياما هنتفاجئ من حور هههههه..
رعد ..
: جيتى سينا ضعيفة ودلوقتى بقيتى قوية وأنا فخور بيكى ..
حور بابتسامة..
: قويت بالصعوبات ال شوفتها ف سينا بتضحيات الجنود عشان زمايلهم وبلدهم تعيش ..سينا بقت قدرى ال مفيش مفر منه ..
ادهم
: فعلا معاكى حق سينا بقت قدرنا كلنا واحنا منقدرش نسيبها …المهم ايه الخطة ..لانه ال جاى عاوز تكتيك ودماغ رايقة والا هنروح كلنا ف خبر كان ..
رعد ..
: الدعم حور هتأمنه ..أما بالنسبة للصفقة ..فالصفقة هتتم فى فيلا هنا ف سينا عن طريق حفلة تنكرية عشان يبعدوا عنهم أنظار الجيش والشرطة ..
واحنا هندخل بينهم متنكرين ونحر’ق بضاعتهم ونقبض عليهم ..
حور ..
: حلوة الخطة والأهم أنه معظم الخونة هنلاقيهم هنااك كده ضر’بنا عصفورين بحجر..
سيف ..
: بس ازاى هنكون فى مكانين ف نفس الوقت ..
رعد ..
: ومين قالك انه احنا هنستناهم يهجموا علينا ..
احمد ..
: بس احنا منعرفش مكانهم فين عشان نهجم ..ماهو لو نعرفه مكانش زمانهم عايشين دلوقتى..
رعد بثقة ..
: كلهم متجمعين ف نفس الكهف ال كنت محبوس فيه..
سيف …
: طب ومستنيين ايه ..منروح نهجم عليهم ونخلص الحوار ده ..
ادهم ..
: يابنى لو هجمنا عليهم دلوقتى ..اكيد هيأجلوا الصفقة وكده مش هنعرف مين الخو’نة ال ف الإدارة ..كده احنا مكسبناش حاجة ..
روز ..
: كنا هنخلص ع جيشهم واكيد دول كانو هيبانو ..
حور ..
: دول تكفيريين يا روز بيضحكوا ع عقول الناس يعنى مش هيخلصوا الا لما نخلص على الرأس بتاعهم ..
احمد ..
: يعنى كده ايه الخطة ..
رعد وهوا يضع أمامهم خريطة المقر ..
: الاتجاه ال بين المقر والكهف اتجاه واحد ..يعنى الاكيد أنهم هيهجموا من الاتجاه ده ..فاحنا هنتقسم كل واحد معاه مجموعة وطبعا مع الدعم ال هتجيبه حور وهنتوزع على الأماكن دى ..بحيث نكون احنا الدائرة وهما المركز ونخلص عليهم كلهم بدون اى خسائر من عندنا بإذن الله ..كده هنكون كسبنا الزمن أنه نروح الحفلة ف وقتها ونوقف صفقة المخد’رات ال ناويين يدخلوها مصر ..
ادهم ..
: بس الاهم من ده كله الخطة متطلعش للعساكر أو بالأصح متطلعش برا المكتب ده ..انتو هتوجههوا العساكر وخلاص مش لازم يعرفوا الخطة تحسبا لأى حاجة ..
حور..
: ادهم معاه حق ..الخا’ينين كتروا وسطنا لازم نتعامل بسرية تامة..
احمد ..
: طيب وخطة الحفلة هتكون ايه ..
ادهم ..
: وقتها بقا نبقا نعرف بلاش الخطط تكون بدرى عشان متتقفش بدرى ..
احمد ..
: تمام ..
رعد ..
: احنا هنكون بأماكننا الساعة 1 بالليل لانه دى الأوقات ال بيحبوا يهجموا فيها ..فاحنا هنستناهم لحد ما يظهروا ..ثم نظر لهم جميعا…
الجميع
: مستعدين …
رعد ..
: يبقا كله يروح يرتاح عشان بكرا هيبقا يوم تقيل ..وكلكم ناموا هنا ف مكاتبكم للامان ..
ويغادروا جميعا استعداد لغد ..
رعد وهوا يجلس بجانب حور على الأريكة ..
: كلمتى اهلك !؟
حور ..
: كلمت ماما وهما الحمد لله كويسين والحرس معاهم ان شاء الله مش هيحصلهم حاجة ..
يأخذها رعد لاحضانه..
: يبقا يالا ننام بقا بكرا هيبقا فيه احداث كتير ..
وتستكين حور بين أضلعه وتذهب فى نوم عميق تاركة ذلك الرعد يفكر في الصدمة التى علمها اليوم من ماهر …
**********************
تفتكروا المهمة هتمر على خير والا للقدر كلمة أخرى 🔥❤️..
ايه الصدمة ال عرفها رعد من ماهر🙈❤️ ..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية سينا أصبحت قدري ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق