Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نسمة متمردة الفصل الثالث 3 - بقلم أمل مصطفى

  رواية نسمة متمردة كاملة   بقلم أمل مصطفى   عبر مدونة كوكب الروايات 

رواية نسمة متمردة الفصل الثالث 3

 
بس أنا زعلانه منك
::ليه بس يا قلبي
::عشان ماجتيش تلعبي معايا
خلاص يا حبيبتي هنلعب النهارده كتير
وهنعمل أنا وأنتي كيكة البرتقال اللي بتحبيها
قامت هيام لتأتي بواجب الضيافه.
نظرة سهير لنسمه ماتزعليش يا حبيبتي من مروان
نسمه بحزن::
ابن حضرتك أهني وكلمني بطريقه
جارحه أنا عمرى ماحد عمل معايا كده!!
أقتربت منها سهير ووضعت يدها علي وجه نسمه
عالم المال والأعمال كله غدر وخيانه أبني ناجح
جدا وليه أعداء كتير في السوق بيكون حذر مع الناس اللي بتقرب مننا خوف علينا وده السبب أنه أتعامل
معاكي بعدوانيه لكن لما يعرفك هتلاقي إنسان تاني
كله حنيه وحب
نسمه ::ربنا يخليه ليكم
رجعت هيام بصنيه عليها أيس كريم وعصير فريش
فرحت حنين بالآيس كريم أخذت نسمه الآيس كريم
لحنين دوقي عمايل إيدي وقولي أنا أحسن ولا بتاع
المحلات
أكلت حنين كأسها كله بسعاده جميل يا ناني بعد كده مش هاكل غير بتاعك
ضحكت نسمه وقبلتها
سهير جميل ::
يا نسمه تسلم إيدك يظهر أن نفسك
جميل في الحلو
ردت هيام طبعا طالعه لباباها
سهير بإستغراب::
كنت فاكره هتقولي لمامتها
هيام بنفي ::
لا أصل خالد متخصص حلويات هوايه
عنده من وهو شاب وهي طلعت زيه
::يلا يا حنين نعمل الكيكه قبل ماالبيت
يتزحم
حنين ::يعني أيه يتزحم ؟؟
نسمه::يعني قبل ما باقي البيت يرجع بابا وأخواتي
::أنتي عندك أخوات
نسمه ::اه
حنين :: أنا مش عندي غيري أنا كان نفسي في أخوات
إحتضنتها نسمه خلاص أنا وأنتي أخوات وهاعطيكي. أخواتي كمان
صفقت حنين بفرحه كبيره يبقي عندي أخوات كتير
نسمه::أه ياستي صبيان وبنات كمان ولا تزعلي
سهير ::خدوني معاكم
هيام ::طيب تعالي إلبسي عبايه
دخلوا المطبخ أعجبت سهير بنظافة المكان ونظامه
ولونه الهادي
شغلت نسمه فونها علي أغنية نانسي يابنات
ووضعت حنين علي كرسي جوارها وقامت بتحضير
مقادير الكيكه في سعاده وهزار قامت نسمه بوضع
صابعها في الدقيق ثم وضعته علي وجه حنين وضحكت
قامت حنين بأخذ حبه في إيدها وحدفتهم
علي ضحك الجميع وتحول المطبخ لساحة حرب من الدقيق
رن فون سهير ردت وهي تضحك علي ضحك حنين
ألو
مروان :: حضرتك فين يا أمي وبتضحكي كده ليه
سهير::من بين ضحكها أنا عند نسمه في بيتها وبضحك عليها هي وحنين أصل خلوا المطبخ كله دقيق وشكل هيام هترميهم هما الأتنين في البحر
أردف مروان ::
بضيق عرفتي مكانها أزاي
_ أنا هقضي اليوم هنا ولما أرجع.
نتكلم سلام الوقت
*************
جاء والد نسمه السلام عليكم
نسمه وعليكم السلام يا بابتي تعال شوف طنط سهير
دخل خالد الصالون أهلا وسهلا مدام سهير البيت نور
سهير ::أهلا بحضرتك
حنين ::مين ده يا نسمه
نسمه ::وهي تحملها ده بابا يا حنين جدو خالد
حنين ::أزيك يا جدوا
خالد ::أزيك يا حبيبتي نورتي حياتنا
حنين ::بسعاده أنا كده عندي أتنين جدوا وجدي
وجدوا خالد
خالد ::بضحكه ده شرف ليا أن يكون عندي حفيده
جميله زيك
نسمه فين أخواتي
علي وصول أنا هشوف هيام وأجي
وضعت هيام ونسمه الطعام علي السفره وأصرت سهير. علي مساعدتهم
دخل أحمد ومحمد ويوسف أخوات نسمه
السلام عليكم رد الكل السلام
نسمه ::قامت بتعريف إخوتها دي طنط سهير
وده أحمد أخويا مهندس معماري أحمد أهلا وسهلا
بحضرتك شرفتينا
سهير ::بإبتسامه أهلا بيك
نسمه ::وده محمد ثانيه ثانوي وده يوسف أخر العنقود تانيه إعدادي
سهير::أهلا وسهلا يا شباب أنا مبسوطه جدا بيكم
حنين ::بطفوله أنا زعلانه منكم محدش سلم عليا
ولا سألني علي أسمي ضحك الكل علي برائتها
إنحني أمامها يوسف أزاي يا حنون إحنا منأقدرش
علي زعل القمر ده وبعدين أحنا كلنا عرفينك أنتي هنا
أشهر من الملكه ديانا
حنين ::بجد يعني أنت عارفني
حملها يوسف بحب نسمه مش وراها حاجه غيرك
وكل شويه تفرجنا علي صورك وإحنا حبيناكي من قبل مانشوفك
صفقت حنين بسعاده وقبلت يوسف من وجنته
وأنا كمان بحبكم لأن نسمه بتحبكم
******بقلم أمل مصطفي**********
علي السفره سهير بسؤال نفسك تكون أيه يامحمد
إن شاء الله طيار
وأنت يا يوسف إن شاء الله هدخل طب
سهير::ياه دي صعبه جدا
:: أنا عندي هدف وده هيخليها سهله وكل ماتعب هدفي هايقويني
رمقته سهير بنظرة إعجاب رغم صغره لكنه يتحدث
بثقه ولباقه
نسمه بحنان ::
أصل يوسف عايز يكون دكتور قلب
سهير كمان محدد التخصص أكيد عندك سبب
تحدث بحزن لتلك الذكري كان ليا صديق قلبه تعبان ديما
يقولي نفسي ألعب زيكم يا يوسف بس الدكتور
منعني من الحركه والمجهود كنت بواسيه
بس ماكنتش حاسس بمعاناته ولما تعبه زاد
أهله ماكنش معاهم تمن العمليه فضلت أجمع أنا و زميلي
فلوس نساعدهم بيها ولما بابا عرف جه يدفع الفلوس
كان مات من قبل مايعملها
ثم أكمل يوسف بحزن وقد أدمعت
عيونه أخدت علي نفسي عهد أن أكون دكتور قلب
وأعالج الأطفال وأساعد الناس المحتاجه !!
سهير::بتأثر ياه يا يوسف أنت جميل جدا من جواك
وربنا هيكون معاك وتحقق حلمك وأنا كمان هبني مستشفي كبيره للقلب وتكون شريك فيها ونعمل جزء مجاني بنفس مستوي الاستثماري
يوسف ::بحماس موافق طبعا عشان نساعد الناس
مر اليوم جميل وجو عائلي كانت سهير مفتقداه
في حياتها لأن الشغل أخد وقت أبنها وزوجها
سهير لنسمه حبيبتي إحنا مسافرين بكره بدري
نسمه ::بحزن هشوف حضرتك تاني أمتي
سهير::أنا وحنين أتعودنا عليكي وعلي وجودك في حياتنا كل مده هنيجي نشوفك ونتكلم واتس اب
قامت نسمه بإحتضانهم بحب وبكت لفراقهم
******بقلم أمل مصطفي************
بعد شهر
نسمه:: يا بنتي تعالي معانا إحنا هنمشي الفجر وفجر اليوم التاني نكون رجعنا
نغم بخوف ::
لا ياختي أنا مش هروح مع أخوكي ده في حته ده عصبي ومش بيطيقني
نسمه ::بضحكه يابنتي أنتي تطولي تمشي مع المز ده
أحمد ده چينتل مان والبنات بتجري وراه وأنتي مش عايزه تروحي معاه مشوار.
بكره تتحايلي عليا عشان تتجوزيه وأنا مش هوافق
نغم بضحكه عاليه لا ياختي خليهولك دنا بخاف
منه وهو عامل زي جون سينا كده فاكره الشاب الكان
بيعاكسني دخله المستشفي شهر
نسمه بزهول ::
أنت يابت هبله ده كان بيتحرش مش
بيعاكس تصدقي عندك حق أخويا كان غلطان كان
سابه يتحرش براحته وماكنش يتدخل
نغم :: لا مش قصدى بس كان ضربه خبطتين وخلاص مش يكسره كده
نسمه::رغم أنه صعب عليا بس أحمد كان قاصد
عشان معدش يفكر يضايق بنت بعد كده أفرضي
بنت تانيه مالقتش اللي يدافع عنها تخيلي ممكن يحصلها
أيه ربنا يستر
نغم ::،خلاص يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
وأنا هكلمك عشان أشوف عملتي أيه
**************
سهير لأختها بصي البنت مافيهاش غلطه جمال وأدب
وأخلاق عاليه وتعليم بس مش عارفه أجيبهاله أزاي
أردفت هند بتفهم ::
بصي أبنك مش سهل حد يفرض كلمته عليه
هو لو ساكت ده خوفا عليكي وأنتي عارفه كده كويس بس ممكن تدخليله من نقطة حبه وخوفه
علي حنين أن حنين أتعلقت بيها وعايزه تكون معاها
ديما
وأنتي خايفه لو أتجوزت معدتش تسأل وحنين ممكن
تتعب ويجلها إكتئاب
أنتي عارفه حنين أيه بالنسباله.
سهير بحيره ::
مش عارفه والله البنت من النوع الرومانسي
وخايفه أظلمها هي ماتستاهلش
بيحب الزفته شاهي رغم أنه بيحاول ميظهرش
هند بنصح ::
طيب ليه بقي تعب القلب ده سيبيه يأخد اللي عايزها
سهير بضيق ::
أنا عايزه وحده تحافظ عليه وتكون أم لأولاده
مش كل همها السفر والموضه وكل يومين في بلد شكل
هند بتعجب::
يا حبيبتي كلنا كده بنسافر وبنلبس وبنروح
نوادي
سهير بنفي ::
أه بس بنحب رجالتنا مش فلوسهم وبنربي
ولادنا بحب مش بنرميهم للدادات
هند ::خلاص عليكي أنتي وحنين إستعطافه
*****بقلم أمل مصطفي*********
وقف أحمد أمام صرح ضخم نظرة نسمه بإعجاب
إلي هذا المبني الشامخ دليل شدة ثراء أصحابه
هو ده المكان يا أحمد
أحمد::أه يا حبيبتي أدعيلي لو اتقبلت هنا هتكون أهم
خطوه في مستقبلي المهني وهتوفر عليا تعب سنين
نسمه ::بحب ربنا يوفقك وبعدين هما يطولوا أنت أمتياز أربع سنين والأول علي دفعتك
أحمد ::بصي الشركات الكبيره دي هي اللي بتحدد مش الكليه يعني مجتهد أترفد من عندهم يبل شهادته ويشرب مايتها أسمهم اللي بيتحط في السي في بتاعك
مهم جدا ويفتحلك كل الأبواب
نزل أحمد بوسامته وطلته الرجوليه أخذ يد نسمه
ودخل إلي الريسبشن سأل علي مكان الأنترفيو
الدور الثالث
نسمه ::أنا هستناك هنا
أحمد ::خليكي معايا فوق عشان أكون مطمن
نسمه ::لا يا حبيبي مش عايزه أسببلك مشاكل وإحنا مش عارفين النظام
أنا هكلم طنط سهير لو موجوده وأنت لسه قدامك
بدري هخليها تقابلني هي وحنين
أحمد ::أنا كده مش هطمن
نسمه:: عيب يا بشمهندس دنا تربيتك وبعرف
أدافع عن نفسي وحياة دروس الكنغوفو
يلا ربنا معاك وبينا تليفونات
******بقلم أمل مصطفي***********
عند مروان
سيف يلا يا مروان المهندسين كلهم بره عشان الإعلان
مروان ::أعمل أنت الأنتر فيو
سيف ::ليه يا مروان أنت علي طول اللي بتقابلهم
مروان :: معلش أنا مش فاضي شوف أكفأء
أربع مهندسين عشان القريه الجديده
سيف::ماشي ده شكله يوم صعب أسيبك أنا عشان
ألحق أخلص
********** أ
صعد أحمد السلم لأنه لا يحب الأسانسير وجد عدد
كبير من الشباب والبنات
تحدث لنفسه أجي بدري ألاقي كل ده موجود
وأومال لو كنت أتأخرت نظرة له البنات بإعجاب شديد
فهو شاب بعيون خضراء وشعر يميل إلي الأصفر ويمتلك جسد رياضي وعضلات بارزه يرتدي قميص أخضر وبنطلون أسود ويضع علي زراعه بلزر
أسود لم يجد مكان للجلوس فوجد بعض الشباب
يستندون علي الحائط فوقف بجوارهم
تحدث للواقف بجواره بإبتسامه هو أنتم هنا من أمتي
بادله الشاب الأبتسامه من الساعه ٦الصبح
أحمد ::ياه الشركه بتفتح الساعه ٨ والمقابله
الساعه ٩ ليه جاي بدري كده
الشاب::الشركات الكبيره دى حلم كل شاب متخرج
فلأزم نيجي بدري ونستنا أنا عن نفسي مستعد
أقعد أسبوع جنب البوابه بتاعتهم
ابتسم أحمد له ربنا يوفقك
الشاب ::أسمك أيه
أنا أحمد الحسيني
وأنا نادر ابو الوفا
أحمد أتشرفت بمعرفتك
نادر وده محمود وده علاء
أحمد ::أهلا يا بشمهندسين
*******بقلم امل مصطفي*********
نسمه ازيك يا سوسو وحشتيني
سهير ::أنتي أكتر يا قلبي
أزي ماما وبابا
نسمه ::الحمد لله كلنا بخير فين حنين
سهير ::نايمه إحنا في فرنسا عند أختي
نسمه :: أنا كنت في القاهرة قولت أقابلك أنتي وحنين وحشتني
سهير ::حنين بس
نسمه ::وحضرتك طبعا
سهير::بتعملي أيه في القاهره
نسمه ::أحمد جاي مقابله شغل
سهير::ربنا يوفقه أسفه جدا كان نفسي أشوفك
قدمنا يومين ونرجع وهجيلكم وحشتيني ووحشتي
حنين هتتجنن عايزه تجيلكم عشان يوسف
ضحكت نسمه تصدقي هو كمان مش مبطل يسأل عليها وكل شويه عايز يشوف صورها
سهير::من الوقت طيب يصبروا شويه
نسمه ::مش كده بردوا
***************
مروان فونه رن
ألوا أزيك يا أمي وحشتيني وحنين وحشتني أوي
سهير ::بحزن حنين مش بخير بقالها كام يوم رفضه
الأكل وبتعيط عايزه نسمه
مروان ::بعصبيه وبعدين في الموضوع ده مش هنخلص منه
سهير ::يا حبيبي البنت متعلقه بيها هعمل أيه
وديناها هنا لدكتور قال دي حاله نفسيه ولأزم
نشوف سببها لأنها صغيره وجسمها ضعيف
مروان ::وبعدين يا أمي أروح أجبها غصب عنها وأحبسها في الفيلا
سهير::لا بس خالتك لفتت نظري لحاجه كده ممكن
تكون الحل
مروان ::أيه هو
سهير::بتوتر بس أنت ممكن ترفض
مروان::أنا ممكن أعمل أي حاجه عشان حنين
سهير::خالتك بتقول أنت تتجوزها
مروان ::بغضب وصوت عالي نعم مين ده اللي يتجوزها
مستحيل طبعا أنا مش هتجوز غير شاهي
سهير::ببكاء أنا عارفه بس غصب عني خايفه علي حفيدتي تروح مني زي أمها وأنا مش هتحمل
وبكت بمراره
مروان ::أهدي يا أمي عشان قلبك وأنا هلاقي لها
حل بس هاتي حنين وتعالي عايز أطمن عليها
قفل السكه في غضب وزاح كل شيء من فوق
المكتب
********أمل مصطفى
كانت تتحدث في فونها إصتدمت بأحدهم نسمه أسفه
نظر لها الشاب بإعجاب شديد مافيش مشكله
أنا الأصول ال أعتذر
نسمه ::لا أبدا أنا كنت بتكلم في الفون وده غلط
أسفه مره تانيه بعد إذنك
الشاب ::أنتي شغاله هنا
نسمه ::لا أنا مع أخويا عنده مقابلة عمل وتركته
وقف ينظر لطيفها وهو يتحدث أيه ده أنا قلبي كان هيوقف
من الجمال والرقه دي أكيد مش من كوكب الارض
*************
عند سيف
دخل أحمد بثقه السلام عليكم
سيف ::وعيونه في الملف أمامه وعليكم السلام
أنت أحمد خالد الحسيني
أحمد ::أه يا فندم
سيف ::طيب أتفضل بص الcv بتاعك حاجه مشرفه
أربع سنين أمتياز ٣لغات كورسات كمبيوتر بس الشغل
عندنا محتاج مجهود وتعب أكتر من الكليه بمراحل
قام أحمد وشكره ده يبقا شرف ليا وشكرا علي وقت
حضرتك
****************بقلم أمل مصطفي
خرج أحمد وجد نادر في إنتظاره خير يا برنس
أحمد خير قالوا هيتصلوا بيه
نادر ::،نفسي نتقبل أنا وأنت ونكون أصحاب
أحمد ::حتي لو متقبلناش نكون أصحاب
أحمد وأن قاطعه فجاءه



reaction:

تعليقات