رواية الوعد كاملة بقلم سلمى ابراهيم عبر مدونة كوكب الروايات
رواية الوعد الفصل الثاني 2
كاميليا بدلع..هو كابتن زياد موجود
نور..نعم؟!..وهو نتي عارفه كابتن زياد منين…..
قامت شغف عالصوت وهي من طبيعتها دموعها قريبه اوي..مين دي
قام زياد راح وشافها..اي دا كاميليا…اي جابك هنا…
بصتلو شغف بدموع كدا وصدمه..انت تعرفها…….
زياد بهدوء..دي كامليا..خطيبة محمود زميلي في الفريق
شغف اطمنت خالص وبان علي وشها..ايوه وجايالك لي يعني مش فاهمه……
كاميليا..مين دي……..
زياد..دي جارتنا…ابويا وابوها كانو اصحاب جدا لدرجة اننا بقينا نعتبر بعض ولا عم…….
كاميليا..اه..عالعموم انا جايه اقولك قول لصاحبك ان دي اخر فرصه ليه ويصدقني انو لو غلط مره كمان مش هيلاقيني
زياد..انا مليش دعوه بمشاكلكو لو سمحتي….ونا هقولو بس بعد كدا…متدخلنيش تاني
كاميليا..متشكرة….وخرجت…….
نور..انت عارف الاشكال دي منين……
زياد..لو سمحتي يا نور..انا بكرا عندي اختبار مهم ولو نجحت فيه هكون خلاص مع الفريق الاول للاهلي..وعاوز اركز
شغف بحب..انشاءالله هتفوز…وهتحقق حلمك…..انا هحاول اخلص دروسي بكرا بدري واجيلك
زياد بحنيه..يبنتي انتي في تالته ثانوي..ولسه قايلالي ان المدير بتاعك مدرستكم صعب…….
شغف..متقلقش هتصرف وهاجي……
بصلها بابتسامه هي بتحبها اوي وهي كمان ابتسمتلو ابتسامه بيموت فيها….خرج عمر اخو زياد الكبير وماسك شركة ابوهم…
عمر..عامله اي يا شغف
شغف..الحمدلله كويسه…..
عمر..الحمدلله….اي يا زياد…لسه راجع
زياد..اه….اسكت بكرا الاختبار الاخير…….
عمر..ياض متقلقش..كلو هيعدي….معلش هستاذن انا عشان في ناس جايين يعملو انترفيو انهارده في الشركه هشوف هقبلهم ولا اي
شغف بضحكه..خليك حنين..هاااا
عمر..يلا يبت يامو ثانويه عامه انتي…روحي ذاكري…….وسابهم وخرج……
شغف..طب استاذن انا بقا…..
زياد بصلها بحب..ماشي……هستناكي بكرا…….
شغف بابتسامه كسوف..حاضر….باي…..وسابتهم وخرجت……
احمد اخو شغف..يعني راحت هناك…البيت كلو رجاله ازاي يعني تروح عندهم
مروه..يا احمد يا حبيبي….دول أخواتها…عادي يعني متكبرهاش …..
احمد بتوعد.. انا هوريها….اقسم بالله لما تيجي….اهي جات الحلوه…….
شغف..اي في اي……
احمد مسكها من حجابها بحده..دا حجاب دا….دا حجاب…..نص شعرك باين
شغف بالم..اااه….براحه يا احمد…والله الطرحه اتزحلقت غصب عني……..
احمد..واي وداكي عندهم …وفي هناك رجاله كدا…ينفع يعني
شغف بعياط من المها..ونا مالي بيهم..انا كنت راحه لنور والله العظيم……سيبني بقا..يماما
مروه بحده..خلاص بقا يا احمد…سيب البنت….حرام عليك……
احمد بحده وسابها..ماشي يا شغف..انا هوريكي…مفيش خروج انهارده ولا بكرا…….
شغف بخوف ودموع..ازاي بس..ودروسي…….
احمد..عندك كام درس من انهارده لحد بكرا………
شغف..درس الساعه ٦ وواحد الساعه ٨ انهارده…وبكرا واحد الساعه ٨ الصبح وواحد ١١ وواحد ٤ العصر
احمد..خلاص..انا هوديكي الدروس دي كلها…..
شغف خافت متعرفش تروح..ماشي براحتك…ودخلت بسرعه اوضتها وقفلت الباب وفضلت تعيط……رنت عليها مليكا بنت خالتها
شغف بصوت معيط..الو……..
مليكا..اي بس القمر بيعيط لي……..
شغف..اخويا الزفت احمد هو في غيره…….
مليكا..يالهوي دا رخم اوي….ربنا يصبرك يبنتي
شغف..امتي بقا اخلص دراسه واكون زيك كدا……
مليكا..يختي يعني هو نا اللي كويسه اوي..اديني راحه اهو اقدم علي شغل في شركه كدا..يارب يقبلوني
شغف..هيقبلوكي يا حبيبتي انشاءالله…..انتي بس ابقي تعالي عندنا..ماما عامله محشي….
مليكا بضحكه..حااضر……اخلص بس..ادعي بس ميكونش حد رخم اللي بيعمل الانترفيو
شغف بهزار..يارب يوقعك في ارخم خلق الله……ضحكو شويه وقفلو مع بعض…..وصلت مليكا الشركه وبدأت تملي بياناتها
للسكيرتيره..وقعدت مستنيه اللي هيعمل معاهم الانترفيو..وطبعا في دماغها انو هيكون راجل كبير…لكن تفاجأت بشاب صغير في السن جاي شكلو متنرفز جدا ومتعصب ودخل بسرعه……
مليكا لنفسها..منك لله يا شغف اللي قولتيه هيتحقق…….
بدا يدخل كذا بنت وكانو اكفأ من مليكا بكتير…لكنهم اترفضو وخارجين زعلانين جدا….مليكا طبعا اتاكدت انها مرفوضه……جه الدور علي مليكا….دخلت مليكا متوتره شويه وتوترها زاد اكتر لما لقيتو متعصب كدا ..شاب وسيم جدا…فضلت واقفه ساكته لحد ما هو بصلها…
عمر..اتفضلي اقعدي…..
عمر بضيق..هاا..وبعدين هتتكلمي في يومك دا ولا اي……..
مليكا..حاضر يا افندم..احم…اسمي مليكا..22 سنه …بدرس اخر سنه ليا في كليه سياسه واقتصاد..ومعايا كورسات كتير ……………..
سمعها عمر للآخر.. اممم…هو حضرتك جايه تتقدمي لوظيفة الHR بجد…..
مليكا باحباط شديد وخوف لأنها محتاجه جدا للشغل..خلاص يا افندم..انا كنت عارفه..عن اذنك…
عمر بزعيق..استني عندك..مهو العيب مش عليكي..العيب علي الحما”ره لاللي دخلتك ليا وهي عارفه انك مرفوضه اصلا…..
مليكا..هو نت بتتكلم كدا لي…..
رمي ورقها عالارض ومعاه كل احلامها..حضرتك مرفوضه…اتفضلي
بصت مليكا للورق بدموع وتفكير هتعمل اي بعد كدا و…..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية الوعد) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق