Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الثاني و العشرون 22 - بقلم إسراء هاني

    رواية تزوجت حبيبة اخي كاملة   بقلم إسراء هاني   عبر مدونة كوكب الروايات


 رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الثاني و العشرون 22


 
نعم ما زالت تحبه
تمنت طول حياتها
حبه يجري في دمها
لا تستطيع نسيانه
مهما حاولت !!
لكن ؟؟؟؟
هل بعدما تركها و ذهب
استغنى عنها و تركها لغيره
و لم يحاول حتى
هل ستعود هل ستوافق ؟؟؟
هل بعدما أصبح بينها و بينه خطوة
ستركض لحضنه
أم !!!
/////
ذهب لخطبتها ينتظر على أحر من الجمر
خروجها و قراءة الفاتحة
كان يريد الانتظار حتى انتهاء العدة
لكنه عندما تذكر أن اخاه لم يلمسها
لا يوجد عدة فلم يستطيع الانتظار
يريدها اليوم قبل الغد
ذهب اخاها بعدما اقنعه سامر بالزواج منه لينادي عليها
طرق الباب و دخل كانت شاردة وجهها شاحب
متعبة جدا لتتفاجئ في خبر
لو كان قبل فترة لكان اسعد خبر في حياتها
لكنها اليوم لا تنتظر شيئا
لا تريد شيئا
فقد خذلت أشد الخذلان في من هو المفروض
سدها المنيع و حمايتها
محمد : قومي البسي اقعدي مع الناس
اسراء بلا مبالاة : ناس مين
محمد : في عريس متقدملك
اسراء بعصبية : عريس تاني مش حرام عليكو ده انا ما لحقتش افوق من اللي انا فيه انا مش عايزة اتجوز
محمد : مش لما تعرفي مين العريس
اسراء : مش عايزة اعرف مش حيغير رأيي مش عايزة اتجوز
محمد: العريس يبقى سامر
يا لها من كلمة كانت ستطير من فرحتها لو قيلت قبل ثلاثة أشهر لكنها اليوم ليس لها طعم
خرج و تركها تحت صدمتها لكنها قررت
ارتدت أجمل الملابس فستان طويل باللون النهدي على طول ج.سدها يبرز جماله و شالة باللون الابيض و النهدي
وضعت مكياج يبرز لون العسل بعينيها
دخل محمد غرفة الضيوف و كان سامر عينيه على الباب بانتظارها على أحر من الجمر دخلت بأجمل هيئة واثقة من نفسها عندما رآها وقف يتأملها و قلبه يكاد يخرج من مكانه ليح.ضتنها لم تنظر إليه حتى سلمت على ندى و امها و جلست
سامر بلهفة و سعادة : انا طالب ايد اختك يا استاذ محمد
محمد : رايك ايه يا اسراء
اسراء بابتسامه و هي تشير يا لسامر : برررة
ذهول و صدمة ماذا يحدث هل حقا ما قالت
سامر : اسراء انا
اسراء : انت تخرس خالص انت لو اخر واحد في الدنيا مش حتزوجك جاي وفاكر ايه حاطير من الفرحة انا أسفة يا عمتي اسفة يا ندى سامر بررررررة مش عايز اشوفك لو صدفة
خرجت من الغرفة بسرعة تبكي تحت صدمة الجميع لم يفهم احد شيئا لكنه فهم انه ألم قلبها و خذلانها لن يجعلوها تغفر له ماذا يفعل ؟؟
فهو يريدها و بشدة ؟
خرج من البيت يجر خيبة أمله و أحلامه التي تحطمت هناك لكنه قرر انه لن ييأس
أم عمر : ايه اللي خلى اسراء تقولك كدة و ترفضك بالشكل ده
___
ندى : خلاص يا ماما سيبي باللي هو فيه
/////
واقف أمام البيت دموعه تنهمر بشدة مجرد التفكير ان عمر سيرفضه يتذكر خوفها و دموعها بأن تتزوج غيره
ينقبض قلبه كلما فكر انها ممكن ان تكون لغيره
اغمض عينيه يتنهد بألم و يبكي بشدة حتى أصبحت عينيه كجمرة نار من شدة احمرارهم
رفع رأسه يدعو ربه من صميم قلبه ان يهون عليه و ان يجعلها من نصيبه وضع يده على قلبه من شدة خوفه
آسر : يارب بعرف اني عصيتك كتير يارب و انت الغفور الرحيم يا رب بحياة حبيبك النبي ما تقهر قلبي عليها و ما تحرمني منها انا مش حاقدر اكمل من غيرها مش حاقدر يارب
وصل عمر البيت ليهرول اليه ذلك المتيم
آسر : عمر انا عايز اتكلم معاك إذا ممكن
نظر إلى هيئته و عيونه ذو اللون الأحمر من شدة البكاء احقااااا هذا هو آسر الذي كان اسمه يخيف اي احد كان يريد ان يرفض لكن شكله جعله يحن عليه فهو يعرف جيدا شكل العاشق
عمر : في ايه يا آسر
آسر : ممكن تيجي معايا نقعد في اي مكان
عمر بشفقة لحاله : تمام امشي بعربيتك و انا حأمشي وراك
وصلوا مطعم يطل على بحر و دخلوا المطعم سويا
عمر : خير يا آسر مال عينيك كدة
آسر بتنهيدة : عمر انا عارف انه علاقتنا ما كنتش كويسة و كنت دايما بأذيك بس والله ان تغيرت و ممكن تتأكد و تسأل اي حد عمر انا حاولت حاولت كتير ابعد و انسى و اعيش و اكمل عادي ما قدرتش ما قدرتش
عمر : كمل !
آسر : انا عايز أتزوج ندى يا عمر
عمر : ندى مخ،….
آسر : قبل ما ترفض انت حبيت قبل كدة و عارف يعني ايه تحب حد و يصير كل حاجة في حياتك صعب جدا تتحرم منه الموت بيكون اهون
عمر : ندى مخطوبة و اخر الشهر زواجها
آسر بدموع و خوف : بس بس ندى ما بتحبوش
عمر بعصبية : مخطوبة ليه من اكتر من سنتين و ابن خالتها حتتجوزوا و تحبه
آسر : عمر انا ممكن اموت لو تجوزت انا ما بهزرش انت مش عارف هيا ايه بالنسبة ليا
نظر له عمر بتمعن لحاله التي يرسى لها و لع.ن الحب مئة مرة فهو يذل صاحبه و يتعبه و يكاد يقضي عليه
لكننا نظل طوال حياتنا نبحث عنه كأننا أحببنا عذابه
اخفض رأسه تعبيرا عن رفضه ليغمض آسر عينيه و يقم يريد الذهاب
عمر بابتسامه : و حتدفع مهر قد ايه
رجع اليه يتنفس بصعوبة فقد كاد قلبه يقف لم يصدق ما يسمع كأنه في حلم
آسر بعدم تصديق : انت قولت ايه
عمر و هو يضحك بشدة على حاله : حتدفع مهر كام شكلك فلست و عايز تاخدها بلاش
جذبه لحضنه يحتضنه آسر بقوة و يبكي بصوت مسموع من شدة فرحته مسح دموعه و رسم ابتسامه بصعوبة
آسر : ادفع مهر دي تاخد عينيا و قلبي و عمري و كل حاجة قليل عليها
عمر : يعني تبيعك اعضاء و لا ايه
آسر بضحك : اللي هيا عايزاه يا عمورة
عمر ،: انا شايف حبها في عينيك و واثق انك حتحطها في قلبك بس اسمع مش عايزك تقولها انا عايز العب باعصابها شويا بعدين افاجئها هههه
آسر : ماشي كلامك يا عمورة بس و النبي ما تضغطش جامد انا خايف يجرالها حاجة
عمر : يا عم النحنوح اتقل شويا مش كدة مش حتعرف تكلمها بعد كدة و حتتفرعن عليك
آسر بعشق : هيا بس تصير مراتي و تتفرعن براحتها زي ما هيا عايزه
عمر : ربنا يسعد قلبكوا يارب
آسر : هااا احكيلي و انا بإذن الله الحل عندي
عمر : احكيلك ايه
آسر : عيب انا برضو آسر ده هم الدنيا في عينيك
سكت قليلا ثم قرر ان يخبره فأخبره كل شئ من اول ما عرفها لغاية ما طردت اخاه اليوم كان مستغرب جدا فقصته أشبه بفيلم خيالي
آسر : يا دين النبي ده حقيقة و لا فيلم انت حاضره و جاي تحور عليا
عمر : هو أنا ناقصك يا ظريف
آسر : أصل اللي بتقولوا أشبه بخيال يعني انت من دون العالم كلها رافض الزواج تتزوج حبيبته خلصت بنات العالم
عمر : شايف حظي الدكر ده انا نحس
آسر بضحك : هههههه خلاص انا هحلك عندي حل حيخليها توافق على طول
عمر : بجد ما تنطق
آسر : …….
////
قررت ان تبدأ من الغد بتقديم أوراق دراسة الماجستير و البحث عن عمل آخر يشغلها و يوقفها عن التفكير
في حين ذلك السامر يبكي بشدة عندما يتذكر ذلك الالم في عينيها و كأنها تخبره انه خذلها
هل حقا كان سبب في خذلان اغلى الناس على قلبه
ذهبت إلى الجامعة بعد اعتراض الجميع و اقناعهم بصعوبة قدمت الأوراق و قامت بجميع الاجراءات خرجت من الجامعة لتجده ينتظرها بلهفة عندما رأته أدارت ظهرها كانها لم تره
سامر : اسراء استني اسمعيني
___
سامر : اسراء العيون علينا اوقفي بس
الأمن : في حاجة يا حضرة
سامر : لا ما فيش
اسراء بدموع تمثيل : لا في يا فاندم ماشي ورايا من اول ما جيت وواقف يستناني و بيعاكسني طول الوقت
سامر بصدمة : ايه
الأمن؛ تمام انتي روحي و احنا حنتصرف معاه
اسراء : متشكرة جدا يا فاندم ياريت كل الشباب متل حضرتك
الأمن : احم حضرتك اي خدمة و انا واقف هنا لو عوزتي اي حاجة او حد ضايقك احكيلي و انا اتصرف معه
اسراء : ربنا يخليك انت فعلا انسان رائع
سامر بغيظ : لا والله ما جبلكو تنين لمون
اسراء : لا ماليش في اللمون انت بعد ما تتحبس انا بكرة حاجي للشاب العسل ده و اعزمه على الغدا عشان شهامته و جدعنته
الأمن : بجد خلاص تمام حاستناكي
سامر : بحياة امك ده انا اق.تلك و اق.تله ما تستفزنيش
تركته في يد الأمن يستشيط غضبا و ذهبت ليتدخل احد المسؤولين و يجعله يذهب فقد عرفه جيدا
سامر للامن : انت قصة العزومة دي و لو فكرت تقرب منها و حياتك لتشوف مني ايام سودة
خرج و هو يكلم نفسه بغيظ شديد
سامر لنفسه : كدة يا اسراء كنتي عايزة تحبسيني ده انتي قلبك اسود فعلا ان كيدهن عظيم بس برضو مش حسيبك لو اخر يوم في عمري
////
تجلس في غرفتها تفكر ماذا سيفعل حبيب قلبها
هل استطاع ان يقنع اخاها
أم ستتزوج ابن خالتها التي لم تستطيع أن تحبه بعد سنتين خطوبة
التفكير سيق.تلها حتى سمعت صوت عمر خرجت بسرعة شديدة لاحظ لهفتها ابتسم سريعا ثم أخفى الابتسامه حتى يلعب معها قليلا
ندى: ازيك اتأخرت ليه
عمر : عادي زي كل مرة ليه عايزة حاجة
ندى : لا ابدا
عمر : تمام انا حأسلم على امي و طالع
ندى : هو في حد كلمك النهاردة
عمر بابتسامة خبيثة : حد مين ما تتكلمي يا بنتي
ندى بضيق : لا ما فيش
عمر : صحيح
ندى بلهفة، : ايه
ندى بدموع : بس انا مش عايزة اتجوز فارس يا عمر
عمر : نعم يا اختي الراجل حدد الفرح وحجز كل حاجة بقاله سنتين بيستنى جاية دلوقتي تقولي مش عايزة هو بخاطرك انتي تجهزي نفسك و تنزلي تختاري فستانك و ما اسمعش و لا كلمة
دخلت غرفتها تبكي بقهر و نحيب و قد قررت انهاء حياتها
reaction:

تعليقات