رواية تزوجت حبيبة اخي كاملة بقلم إسراء هاني عبر مدونة كوكب الروايات
رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الثامن عشر 18
آسر : عمر انا عايز اتكلم معاك
عمر بغيظ : ليك عين تيجي هنا بعد اللي انت عملته
آسر : دي ورق شركتك و ده التنازل انا اسف جدا
عمر باستغراب : وبعدين
آسر : انا عايز اتجوز اختك ندى
عمر بصدمة ابتسامة : نعم تتجوز اختي
آسر : اه و مستعد اعمل اي حاجة بس توافق
عمر : انت مجنون انت عارف انت ايه وانا عارف وبعدين هيا مخطوبة
آسر : مش عايزاه
عمر: انت ايه عرفك
آسر : طيب اسألها و شوف ردها
تركه وذهب راكضا حتى يسألها فهو متأكد انه يستحيل أن توافق اخته على شخص كهذا
كانت جالسة تنتفض خوفا من اعتراض أخيها فهيا احبته تشعر بشئ جميل و رعشة قلب جميلة جدا عند اقترابه منها
وضربات قلبها تزيد و صوت انفاسها
دخل غرفتها و نظر إليها يتأمل توترها و قلقها
عمر ؛ ازيك
ندى بتوتر : الحمد الله
عمر : متقدملك عريس
ندى بقلق اكبر: ههه عريس ايه منا مخطوبة
عمر : الحمد الله طمنتيني حأروح ارفضه
ندى : عمر
عمر : شو
ندى: انا عمري ما حبيت فارس فارس طول عمرو اخويا وابن خالتي مش قادرة اشوفوا غير كدة
عمر : يعني موافقة على آسر
ندى : آسر وعدني يرجع شركتك و …
عمر : مش حاقولك قابلتي فين بس و قالك متى بس يا ترى قالك انه تاجر مخدر.ات و س.لاح
جلست على سريرها من صدمتها و كان سقف البيت سقط فوق رأسها
ندى بدموع: ايه
اقترب إليها و ضمها بقوة
عمر : عارف انه قلوبنا مش بايدينا بس لازم نفكر بعقلنا نختار حد يستاهلنا انا بحبك و بخاف عليكي اكتر من روحي و ما عنديش استعداد اخسرك فاهمة عليا ي حبيبة اخوكي
هزت راسها بالايجاب قبل جبينها و ذهب لشقته فقد اشتاق لحبيبة قلبه رغم قسوته عليها الا انه لم يستطيع ان يكرهها
وصل شقته تنهد بألم و دخل كانت واقفة في المطبخ
جلس على الاريكة يتأمل بها يفكر كيف يجعلها تكلم سامر تستنجد به
رن هاتفه كانت هبة المتصلة
هبة : عمر انا أسفة
عمر و هو يتعمد ان تسمعه: أسفة على ايه انتي ما قولتيش حاجة تزعل انا كنت شايف حبك في عيونك بس انا من حلاوة البو.سة هربت خفت اعمل حاجة تانية
هبة : يعني مش زعلان
عمر: لا مش زعلان و بكرة تيجي الشركة من بدري
هبة : شركة ايه
عمر : شركتي رجعتلي
هبة : بجد ده احلى خبر سمعته من النجمة حكون هناك عشان اشوفك
عمر : تمام اصلي عايز اجرب البو.سة تاني ههه
قفل المكالمة كانت تسمعه أغلقت عينيها بعنف و ابتسمت فقد شعرت ان كل شئ يشبه بعضه و لا شئ يفرق خرجت من المطبخ بابتسامة
اسراء : تحب تتعشى
عمر : تعشيت عند هبوش
اسراء بابتسامة : طيب عايز حاجة اعملك اياها
عمر : ايه مش فارق معك
اسراء : عمل اللي يريحك مش فارقة
قام من مكانه يقترب منها يل.كم بيده يده الأخرى بدأت ترجع للخلف من خوفها لتلتوي قدمها في مفرش الارض و تقع أرضا و يخبط رأسها في الطاولة و قعت الزهرية أيضا على رأسها لتقع فاقدة وعيها عارفة في دم.اءها
اقترب منها بلهفة و خوف شديد وضع يده تحت رقبتها و يد تحت ركبتيها و خرج بها مسرعا إلى المشفى و قلبه يكاد يقف من خوفه عليها
عمر: انا كنت عايزها تكرهني و تخاف و تستنجد فيه مش عايز أأذيها يارب يارب
وصل الى المشفى و نادى على الدكتور دخلت غرفة الكشف و أنفاسه تكاد ان تتقطع من شدة خوفه
/////
وضع يده على قلبه شعر بنغزة يعرفها جيدا نعم فحبيبته ليست بخير قلبه اخبره بذلك أمسك هاتفه يرن مرارا دون فائدة فقرر ان يكلم عمر فسيعرف منه أن كانت بخير ام لا
و بعدد تردد اتصل به.
سامر: عمر ازيك يا حبيبي واحشني
عمر بدموع : الحمد الله انت اكتر
سامر بقلق : مال صوتك
عمر : اسراء في المستشفي
سامر: مشتشفى ليه في ايه
عمر : وقع…. ضربتها بالالم وقعت غالارض وراسها خبط في الطاولة والفازة وقعت عليها
سامر: اكيد بتهزر صح
عمر : انا ما كنش عايز أذيها جامد مش قصدي بس بخوفها عشان ما تدخلش تاني
سامر بزعيق: ليه يا اخي ليه عملتلك ايه لكل ده مش عايزها تجوزتها ليه حرام عليك كان سبتها لصاحب نصيبها يسعدها ليه بتعذبها بالقسوة دي حرام عليك يا أخي حرام عليك
ذهب مسرعا الا مكتب الطيران ليحجز أقرب موعد و يرجع يخلصها من عذابها مهما كلف الأمر و هو نادم أشد الندم على تركه لها
اغمض عمر عينيه بعنف لانه جر.ح اخاه لكنه الحل الوحيد لعودته خرج الدكتور
عمر : طمني يا دكتور
الدكتور: جرح عميق في رأسها من تحت و من فوق تغرزت كذا غرزة عملنا صورة عشان نشوف اذا في نز.يف الحمد لله كل حاجة تمام هيا فايقة دلوقتي بس انا بفضل تفصل للصبح زيادة اطمئنان
عمر : تمام ي دكتور ان شاءالله
دخل إليها و هو ينظر إلى الاسفل من شدة خجله أدارت وجهها جلس بجانبها يحاول كتم دموعه
عمر: انا اسف ما كانش قصدي
اسراء: ايه و لا ايه بالزبط اللي ما كانش قصدك
عمر : انا اكتر واحد ببتعذب ي اسراء مسيرك تعرفي ايه اللي حصلي
نظرت اليه باستغراب
عمر: نامي دلوقتي و ارتاحي بعدين تعرفي كل حاجة
اغمضت عيونها أمسك يدها يق.بلها من باطنها بقوة و يبكي بألم
ظل بجانبها دون أن يغمض لها جفن فهي بالنسبة اليه امانة يحافظ عليها حتى يوصلها لزوجها
////
استيقظت في الصباح و عيونها متورمة من البكاء تكاد لا تصدق ان الشخص الذي احبته تسبب في تدمير حياة كثير من الناس
ارتدت ملابسها وخرجت مسرعة إلى شركته
كان مشتاق لها حد الجنون يعمل و يفكر بها حتى وصلت
ندى : آسر موجود
نظرت لها السكرتيرة من أعلى إلى أسفل باحتقار بادلتها ندى نفس النظرة فكانت تردي مني جيب و توب مكشوف البطن لبسها أشبه بقميص النوم
دينا: و اقوله مين
ندى : ما تقوليش حاجة عايزة ادخله بدون ما يعرف
دينا بسخرية : ما ينفعش عشان الأوامر ما حدش يدخل قبل ما نبلغه
ندى : بس اذا انا ما دخلتش فيها رفدك
دينا : هههه رفدي انا و عشانك انتي
ندى : تحبي تجربي
دينا بخوف: انتي مين
ندى : خليني ادخل اذا خايفة على قطع عيشك
نظرت لها باحت.قار ثم قررت الا تدخلها
دينا : اسفة مش حتدخلي
مشت ندى ناحية الباب غير مهتمة في كلامها لتذهب السكرتيرة ناحيتها بسرعة و جذبتها من حجابها جعلت شعرها ينزل إلى أسفل ظهرها أصبحت جميلة حد الفتنة
سمع الصوت آسر خرج ليشاهدها بهذا المنظر و دينا ممسكة بها من شعرها
كاد أن يفقد عقله هل يق.تلها ام يذ..بحها
آسر بأعلى صوته : ديناااااااا
دينا بخوف: آسر باشا كانت عايزة تدخل بدون ما نستأذن
آسر بغيظ بعد أن اخذ الحجاب ووضعه على راس ندى و أمسك يدها و لفها حول ظهرها
الشركة و صاحب الشركة و كل حاجة تحت أمرها ازاي تعملي فيها كدة انا مش حيكفيني رفدك و لا موتك حتى انتي تعرضتي لاغلى حد في حياتي
دينا، : اغلى حد في حياتك وانا ؟؟
آسر : انتي بتقارني مين في مين بتقارني التراب بالالماس
دينا بدموع: انا أسفة سيب ايدي حتتسكر
آسر : انت لسة شوفتي حاجة
نده بأعلى صوته على الأمن و أمرهم أن يضعوها في المخزن حتى يقرر ما عقابها تحت أنظار ندى التي شاهدت عشقه لها و دفاعه عنها
وضع يده على كتفها و تحرك ناحية المكتب و أجلسها على الكرسي و جلس على ركبتيه أمامها يتأملها بكل عشق
آسر : انتي كويسة
هزت راسها بالايجاب
آسر : حبيبة قلبي انا اسف الغب.ية دي حاعرف اتعامل معها هيا مش عارفة انتي مين ولا تكونيلي ايه وحشتيني وحشتيني و حشتيني قد الدنيا كلها عملتي فيا ايه انا كل ثانية بتبعدي عني فيها بتتسحب روحي معها
نظرت اليه بعشق و الم على حاله لانها كانت قد جاءت ل…
ندى : آسر اني جيت عشان اقولك مش عايزة اشوفك تاني
آسر بصدمة و دموع : ليه يا ندى عمر مش موافق انا حروحله مرة و عشرة و الف
ندى بدموع : لما خطفتني كنت فاكرة كانت أول حاجة غلط عشان مضطر ما كنتش عارفة انه …
آسر : ايه
قامت من مكانها تبكي بوجع و تنظر إليه بدموع و هو يتأملها ينتظر منها أن تتكلم
ندى: عايزني اتجوز تاجر مخدر..ات و تاجر سل..اح
نعم كيف نسي ذلك كيف لهذا الملاك أن يرتبط بشي.طان لم يترك شيئا سئ لم يفعله جلس على ركبتيه يبكي و يبكي نظرت اليه فحاله يرثى لها كانت ستضعف لكنها بقيت صامدة
آسر : عارف انه كل حاجة عملتها غلط بس انا محتاج فرصة وحدة بس و حصلح كل حاجة والله
ندى : للاسف مش كل حاجة بتتصلح انا مش عايزة اشوفك تاني يا آسر و لو حتى صدفة
أدارت ظهرها تريد ان تذهب أمسك يدها و في عينيه نظرة توسل و رجاء و دموع تنهمر بلا توقف
آسر بصوت بالكاد يخرج: ما تمشيش يا ندى انا حموت من غيرك انا والله حصلح كل حاجة حبطل كل حاجة حتى الفلوس الحرام حتنازل عنها اقولك حتنازل عنهم كلهم و أبدا من الصفر بس اعطيني فرصة اخيرة ما تمشيش يا ندى قلبي مش حيتحمل
ندى: انا أسفة مش حينفع
تركته و خرجت تركض و تبكي بشدة على ألمه فهي أيضا تعلقت به و عشقته بشدة
///
خرجت من المشفى و رجعت إلى البيت بعد أن اوصلها و ذهب إلى الشركة ليشرف عليها من جديد و كانت في استقباله هبة بكل حب و تشجيع
هبة : نورت الشركة ي استاذ عمر
عمر : عمر بس بعدين منورة بموظفينها
هبة : أن شاءالله حنرجعها افضل من اول وحنشتغل شغل إضافي
عمر : ان شاءالله مالك محلوة النهاردة
هبة : انت بتعاكس بقى
عمر : ههههه يعني
عمر لم يكن يحب هبة لكنه احب حبها له بدا يراجع عمله بكل عزيمة و اصرار ليرن هاتفه بمفاجاة غير متوقعة
ندى : سامر رجع
عمر :….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية تزوجت حبيبة اخي ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق