Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الخامس عشر 15 - بقلم رنا أحمد

         رواية مهرة فارس الصعيدي كاملة   بقلم رنا أحمد   عبر مدونة كوكب الروايات


 رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الخامس عشر 15

 
بعد مرور 25 عام .
في فيلا القناوي ..
💥💥في جناح جاسر وفريد أبناء فارس ومهره .
كان يغفون بعمق ليسير فارس بحده افزعتهم .
/جاااسر قوم عايز اتكلم معاك .
فريد بنعاس /فيه ايه ي بابا الكلام ده ميتاجلش للصبح .
جاسر بحده وغيظ/لا طبعا مش هيتاجل اكيد الست منه راحت عيطت وقلبت الدنيا مش كده .
فارس بحده /كويس اووي انك عارف انك اتسسبت في دموع وحزن مرائتك برافو عليك ي سي جاسر عملت ايه للبنت المسكينه دي .
جاسر بحده /عملت ايه ي عني نفس الموضوع التافه الهانم عملالي مناحه وقالبه الدنيا ونزلالي عياط علشان نسيت عيد ميلادها طبعا ازي انسا عيد ميلاد الكونتسه منه بنت رحمه طبعا الهانم مهمهاش أن كنت في مهمه كان ممكن اموت فيها لا كل همها ازي انسا عيد ميلادها .
فارس بحده /طب ماهي ليها حق تتضايق ي بيه دي مرائتك هي مالها هي بالمهمه ووجع الدماغ ده دي ست ولازم تحس باهتمام وتتدلع .
فريد بصدمه /انت بتقول ايه ي بابا ملهاش دعوه بشغله ازي مش جوزها .
جاسر بحده /قول ل ابوك بس طبعا اوي فارس باشا دنجوان عائله القناوي طبعا لازم يقولي لانه شايف كل الحياه وردي ولا كل البنات مهره امي .
فارس بحده /قسما بالله لولا أن وعدت نفسي أنني ممديش ايدي علي حد فيكم كنت ربيتك علي الي عملته انت حالا تنزل تعتزر لمرائتك ده انتوا مكتوب كتابكم وبتعمل كده امال بعد كده هتعمل ايه شوف فريد اخوك بيعامل خطيبته تسبيح .
فريد بسخرية/لا ي ابو جاسر في دي المفروض لمواخذه يعني تسكت الشيخه تسبيح متعرفش ي عني كلام حلو ده انا لو قولتلها ضحتك حلوه مش بعيد تقيم عليا الحد .
جاسر بحده/أعلا ما في خيلها تركبه انا مش ناقص كوهن حريم انا الراجل اومر وانهي وانا ليا عندها الطاعه ودي زودتها اوي وانا بصراحه تعبت .
فريد بجديه وحكمه /روح نام انت ي بابا هي أول ولا آخر مره بكره هيتصافوا أن شاء الله.
فارس بحده /ماشي ي جاسر بس بكره لينا كلام تاني مع بعض .
فريد بجديه /جاسر اهدا مش كده .
جاسر بضيق /اهدا ايه ي فريد الراجل بيبقا عايز الحنيه والكلمه الحلوه ودي مفيش غير أنها تلومني ليل ونهار أما قرفت .
فريد بابتسامه /انت عارف انها بتحبك ي جاسر نام نام تصبح على خير.
جاسر بزفر /وانتي من أهله .
******************.
💐💐في جناح منه وتسبيح بنات رحمه وسالم .
كانت قاعده منه بتعيط وتسبيح كانت قاعده متغاظه .
/عيطي ي اختي عيطي وقرفينا انتي من الاول اصلا الي اتسهالتي معاه لما مرمطت فيكي .
منه بدموع ورقه /نسي عيد ميلادي ي تسبيح أقل حاجه ممكن تجمعنا وتبين حبو ليه مفتكرهاش .
تسبيح بضيق /اولا اعياد الميلاد دي بدعه وحرام اصلا انت كل مشكلتك هو اهتمامه بيكي .
منه بدموع ووجع/هو ده الي وجعني ي تسبيح انا كتير بحس أن جاسر مبيحبنيش جاسر كان دائما حاسس اني ملكه من واحنا صغيرين خايفه يكون هو ده كل الي جواه ليا .
تسبيح بجديه /جاسر مغرور ي منه هي طبيعته دايما عايزك القطه المطيعه هي دي طبيعه جاسر وانتي لازم تقوي شويه متفضليش كده والي حصل ده ميعديش بالساهل شوفي انا بتعامل ازي مع فريد الي زي جاسر ده عايز انك تتطنشيه فاهمه بطلي هبل .
منه بوجع ومراره/عندك حق ي تسبيح انا لازم اكون اجمد من كده لازم .
******************.
في جناح مهره وفارس .
كان يسير فارس بغيظ وضيق .
/يحرق العيال علي خلفتهم حاجه تحرق الدم .
مهره بابتسامه وحنان /اهدا بس ي روحي فيه ايه الي حصل .
فارس بحده /ي عني عاجبك عمايل ابنك جاسر دي بيعامل البت زي الخدامه عنده مبقتش عارف اقول ايه ل رحمه وسالم .
مهره بابتسامه ناعمه /متقولش حاجه هي اول مره ي عني دلوقتي يتصافوا اهدا بس انت متتعصبش كده .
فارس وهو بيحضنها بعشق /اها عليكي ي مهرتي انتي الوحيده الي بتعرفي تهديني من كلمه واحده .
مهره بابتسامه وغرور /طبعا انا مش اي حد انا مهره الفارس .
******************.
صباااحا .
علي مائده الافطار…
كان الكل قاعد ومتجمع لينظر جاسر لتلك التي تسير بملابس لا تليق ليتحدث بحده .
/بدأنا بقا ام حرقه الدم علي الصبح فيه ايه ي هانم عندك نمره ولا ايه.
سالم بحده /فيه ايه اظبط كلامك ي جاسر .
جاسر بحده /لما تظبط بنتك أفعالها الاول شوف لبس الهانم الي المفروض مكتوبه علي اسمي انتي متجوزه راجل ي اختي مش خروف .
تسبيح بحده /هي لسه في بيت ابوها انت ملكش أي حكم عليها ي جاسر .
فريد بحده /تسبيح خليكي في حالك انتي .
فارس بحده /خلاص مش عاملين حساب لاي حد في البيت .
منه بقوه مزيفه /اهم ردوا عليك ي جاسر باشا انا لسه في بيت ابويا وبعدين لما انت فاكر اني مرائتك كنت افتكرت عيد ميلادي لو انا مهمه عندك كده .
جاسر بحده /عيد ميلادك ده موضوع تافه مش هشغل دماغي بيه بس لما تخرجي كده يبقا انا الي كرامتي هتترمي ويداس عليها وانا ليمكن اسمح بكده ابدا فاااهمه وخروج كده مش هتخرجي مهما حصل .
رحمه بحده /اتكلم عدل ي جاسر واعمل احترام للي واقفين .
منه بقوه وثبات/هخرج ي جاسر وانا مش هسمع منك اي أوامر تاني غير لما تهتم بيا وتحس بيا وتثبتلي حبك وعلي فكره انا رايحه بليل عيد ميلاد واحده صاحبتي وخدت إذن من بابا وهو وافق سلام ي جاسر .
لتخرج وتجعله في قمه غيظه وغضبه .
********************.
في الجنينه .
كان قاعد تسبيح وفريد.
تسبيح بحده /انت مش شايف انك منحاز ل اخوك ي فريد .
فريد بابتسامه/سيبك من اخويا وخليني فيكي انتي ي بسكوته قلبي وحشتيني الشويه بتوع امنبارح دول والله .
تسبيح بغيظ /احنا مش قولنا بلاش كلام زي ده لما نتجوز.
فريد بابتسامه عاشقه /طب ابوس ايدك نتجوز بقا انتي ماجله كل حاجه حرام عليكي مش قادر علي بعدك .
تسبيح بغرور وعنجهيه/ده العادي بتاعي المهم يلا علشان هنخرج .
فريد بسعاده /ايه ده معقول هنروح فين .
تسبيح بجديه /اولا هنروح دار ايتام نقضي فيه كام ساعه وبعدين نروح الجامع نسمع الدرس يلا متتاخرش .
فريد بسخرية وحسره /ي وكستك في عيالك ي فارس واحد قرب يطلق والتاني أن شاء الله هيمسكوه مع تنظيم القاعده خليك معانا يارب .
*****************.
في بيت رشا وأحمد .
كانت قاعده مي بنتهم بابتسامه عريضه وهي بتسمع كلام رشا مع رحمه علي خلافات منه وجاسر فهي تعشق جاسر بشده ودائما تتمنا انتهاء زواجه ب منه لتغلق رشا الخط لتتحدث مي بسعاده.
/احسن باذن الله هيطلقوا قريب .
رشا بغيظ وضيق/ي بت خليكي محضر خير مش كده منه دي تبقا اختك برضه .
مي بكره وضيق /اختي ايه دي اكتر واحده بكرهها في حياتي واخده مني حب عمري وياريتها مقدراه ولا شيلاها في عينيها الا قرفاه في عيشته باذن الله جاسر في الاخر هيكون ليا انا .
*****************.
ليلا ..
في قصر القناوي…
كانت تقف منه وهي ترتدي فستان احمر جميل جدا كانت تنتظر السواق لتشعر بمن يضع يده علي خصرها بتملك لتنظر إليه بابتسامته الساحره وهو يرتدي بدلته الكلاسيكيه ليتحدث بابتسامه ساحره.
/السواق الخصوصي بتاع سعادتك موجود ي مولاتي ايه القمر ده .
منه وهي تحتضنه بعشق وسعاده /روح قلب منه ومالك روحها كده برضه ي جاسر انت عارف اني مقدرش علي بعدك .
جاسر بابتسامه ساحره /ولا انا ي روح قلبي خلاص انسي الي فات وتعالي نتعشا بره ولا تروحي عيد الميلاد .
منه بعشق /انا معاك مش هكون عايزه حاجه تاني من الدنيا ي جاسر كنت عماله اقول هقوي قلبي عليك بس قلبي بيعشقك ي جاسر .
جاسر وهو يقبل يدها بعشق/وانا بعشقك ي روح جاسر يلا بينا .
******************.
بعد مرور ساعتين ..
كانوا يدخلون الفيلا وأيديهم في أيدي بعض بحب ليسحبها جاسر وراء تلك الشجره لتنظر إليه منه بارتباك .
/جاسر فيه ايه.
جاسر وهو يقبلها بلهفه /وحشاني ي منه وحشاني اوي .
منه بارتباك شديد وهي تحاول الخلاص من بين يديه /جاسر ابعد حد يشوفنا بلاش كده ي جاسر .
جاسر وهو يقبلها في رقبتها بعنف ولهفه /اهدي ي منه انا جوزك متخافيش .
منه وهي تتدفعه بدموع وخوف لتسرع الي الاعلي ليتحدث بضحك شديد.
/ههههه هبله .
******************.
في جناح فريد وجاسر.
كانوا يجلسون بضحك ليسير سالم وهو يمسك جاسر بحده وغيظ .
/اه ي حقير هي دي برضه الامانه الي سلمتهالك .
جاسر باستغراب /امانه ايه في ايه ي عمي .
رحمه بحده /منه حكاتلنا علي كل وانك كنت عايزها بالعافيه ي جاسر .
تسبيح بحده /وصلت بيك الحقاره انك تعمل كده
فريده بحده /هو فيه ايه ماتتكلموا انا مش هفضل سايبكم تتطولوا لسانكم علي اخويا وهسكت .
فارس بقلق /فيه ايه ي رحمه فيه ايه ي سالم .
سالم بحده /ابنك كان عايز يغتصب بنتي ي فارس مش قادر يستنا لما تبقا معاه بعد شهرين .
جاسر بصدمه وسخريه وصوت عالي وهو بيبصلها /ياه لدرجه دي حتي لحظاتنا الخاصه حكيتي عنها اتكلمي ساكته ليه انا كنت عايز اخدك غصب انطقييي .
منه بدموع وارتباك /ايوه انت خوفتني منك اوي ي جاسر .
رحمه بحده /قسما بالله ي جاسر لو الموضوع ده حصل تاني .
جاسر بحده /من غير ماتكملي تهديدك ي عمتي هو اكيد مش هيحصل تاني لأن بنتك طالق انا ميشرفنيش أن بنتك تكون علي ذمتي .


reaction:

تعليقات