رواية عشق الفهد كاملة بقلم خديجة محمود عبر مدونة كوكب الروايات
رواية عشق الفهد الفصل الثامن 8
صلى على سيدنا محمد
عليه افضل الصلاة والسلام
وتبتدي قصتنا في مكتب فهد بعد ما مريم وعشق دخلوا المكتب
فهد: قال اهلا يا استاذه مريم
مريم: اهلا بيك مستر فهد
فهد: ما قلتليش يا عشق ان انت عندك اخت في كليه هندسه
عشق: معلش يا مستر فهد نسيت
سليم: خلاص كده مش هضطر اشرح كثير عشق عارفه نظام الشركه
مريم: بس انا ازاي هاجي الشركه وفي نفس الوقت لازم احضر المحاضرات
سليم: ما تخافيش انا هشرح لك المحاضره بتاعتي واي محاضره بتاع الدكتور خدها من صحابك
مريم: تمام دكتور سليم
سليم: دكتور دي في الجامعه في الشركه مستر سليم
وسليم يغمز لمريم بمعنى ان هي تقول له سليم لما يبقوا لوحديهم مريم لحظه واتكسفت
فهد: خلاص يا عشق سيبي فنجان القهوه وشوفي كنت انت بتعملي ايه
عشق: حاضر يا مستر فهد
قربت عشق من فهد وحطت فنجان القهوه قصاده وقتها فهد قال لها بصوت واطي
فهد انا هوريكي ازاي ما تورينيش وشك طول اليوم عشان وقعتي في حضني
وعشق خربت بعد ما سمعت الكلام وهي كانت مكسوفه و خرجت راحت قعدت على مكتبها وسابت مريم مع سليم وفهد
وفهد: قال خدي املي البيانات دي
مريم: حاضر يا مستر فهد
في الوقت اللي مريم بتعمل في البيانات كان فهد وسليم بيتكلموا بصوت واطي
سليم: ايه رايك في ذوق اخوك
فهد: هي الصراحه ما تفرشش ساعه اختها الاثنين احلى من بعض
سليم: ده احنا هنحسن النسل
فهد: ليه هو احنا وحشين دي مليون واحده نفسها بس بعد الاسيوطي يضحك لها
سليم: ما تتغرش قوي من الصراحه جميله قوي ومريم احلى
فهد: ملكش دعوه بعشق خليك في مريم
سليم: خلاص يا عم ما تزقش ان حتى مريم بسكوتايه
اوف وسط ما هم بيتكلموا مريم قالت انا خلصت مالي البيانات
فهد: خلاص سيب الاوراق عندي عشق وبدء من الاسبوع الجاي تيجي
مريم: وهي مبسوطه تقول حاضر يا مستر فهد
وسليم لاحظ الفرحه اللي في عينيها كان حاسس ان قلبه فرحان زيها
ومريم تخرج عند عشق وتديها الاوراق وتقعد معها شويه لحد ما تخلص شغلها
مريم: انت لسه زعلانه مني يا عيوش
عشق: وانا هزعل من ايه لما اشوفك انت مبسوطه
مريم: انت فرحتي كلها
عشق: يا بكاشه
مريم: احسن برده عشان نروح مع بعض ونيجي مع بعض بدل ما افضل قاعده لوحدي في البيت
عشق: اتبست يا ستي هنروح ونيجي مع بعض بس كليتك هتعملي فيها ايه
مريم: ما هو دكتور سليم قال لي الناخد المحاضرات من رحمه ولو المحاضره تخصه هيشرحها لي
عشق: تمام يا مريم
نسيب مريم وعشق يتكلموا ويخش جوه عند فهد وسليم
فهد: على فكره هيبان عليك ان انت بتحبها
سليم: وهو سرحان فيها ما تاخد بالها يا عم على اللي تحس بيا
فهد: خليك تقيل عشان هي تحبك
سليم: فعلا
فهد: البنت بتحب الواد التقيل مش اللي يتدلق عليها كمان حاول تستغل اي فرصه وتبين قدامها ان انت جنتل مان
سليم: عندك حق يا فهد انا عامل زي ما انت بتقول
فهد: بس ما تتقالش جامد وما تهنش جامد عشان انا عارفك غبي ممكن تعملي الحاجه وتبوظها
سليم: المره دي ما تنفعش
فهد: خلاص بقى تعال نروح على القصر عشان الوقت متاخر
سليم: تمام يا فهد
ويخرج سليم وفهد ويلاقوا عشق ومريم قاعدين لسه
فهد: انت ايه اللي مقعد كل حد دلوقتي
عشق: كان في شويه اوراق كانت عايزه تتنظم ولسه هنمشي
سليم: قال بسرعه طب ايه رايكم نوصلك انت ومريم
مريم: لا يا دكتور السليم احنا هناخد تاكسي ونروح على طول مش عايزين نتعبك
عشق: عندها حق احنا هناخد تاكسي وهنمشي
فهد: قال خلاص بقى احنا مش هنخطفكم احنا هنروحكم وهنمشي احنا
عشق؛ طب ليه يا مستر فهد احنا خلاص قلنا هناخد تاكسي
فهد: انا قلتها كلمه اتفضلي عشان نروحكم
واضطره مريم وعشق يوافقوا وركبوا عربيه سليم وايش قالت له على المكان
وطول الطريق سليم مثلش عينه عن مريم كان بيبص لها من تحت لتحت عشان ما تاخدش بالها
وفهد نفس النظام بيتامل في عشق مع شوقته الصغيره
وسليم يوصل للحاره الشعبيه اللي عايشه فيها مريم وعشق
عشق: خلاص احنا هنكمل الحته دي لوحدينا
سليم: قال انا حلفت والله لوصلكم لحد باب البيت
وفهد زغدوا عشان يسيبهم ينزلوا وسليم محوقش فيه وفضل بيكمل في كلامه
سليم: خلاص بقى هنكمل اخر حته انهي بيت بقى في البيوت دي
عشق ابن فاز صبري قالت له البيت اللي بعد الجزاره
وسليم يفضل ماشي حد ما يوصل لحد محل الجزاره
ويشوف معلم حسونه نازله عشق ومريم من عربيه اوبها
حسونه: ايه يا ست عشق
عشق: في ايه يا معلم حسونه هو حد جه جنبك
حسونه: اه في مين الرجاله دي
عشق: وانت مالك كنت جوزي ولا خطيبي ولا اخويا عشان تسالني
حسونه: ما انا قلت لك عايزينك ترضي علينا عشان تبقي مراتي
عشقي: وهي متعصبه قالت نجوم السمع ربلك ان انت تطلني وابعد عن طريق يا حسونه بدل ما اروح اقول لمراتك
حسونه: روحي قولي لها شارع محللين نتجوز تاني
فهد تعصب وراح ضرب حسونه بالبوكس انه بس عرض على عشق الجواز
حسون: ه يقول طب تضربني بالبوكس ده انا هوريك ايام سوداء
فهد: يعني هتعمل ايه ما انت مش قادر تتشطر على الرجاله قلت شاطر على الحريم
سليم: قال ابعد عنهم بدل ما نوريك ايام سوده احنا
وحشتونا ندى عن الرجاله بتاعته عشان يضربه سليم وفهد
وسليم وفهد يفضلوا يضربوا في الرجاله هم لحد ما يطحنوهم بس اللي حصل ان حد من ورا فهد ضربه على دماغه بالشومه
وبعد كده الرجاله بتهرب وفهد بيحاول ان هو ما يغمش عليه ووقتها مريم وعز فضلوا يصرخوا عشان دماغ فهد كانت بتنزل دم
سليم طب هو فين البيت لازم يتعالج دلوقتي اني مش هلحق اوصل للمستشفى
عشق: قالت هو ده البيت تعال اطلع وانا هتصرف
وفعلا سليم ياخد فهد شقه عشق
ودعله شقه عشق
وعشق قالت لسليم سيبه هنا على الكنبه وانا دقيقه وجايه لك ثاني واشراحه عشان تجيب شنطه الاسعافات ومعاها كيس بن
عشق: قالت وسع يا سليم عشان انا اكتب له الدم
وفعلا سليم بيوسع عشان عشت تكتم الجرح
عشق حطت على الجرح بتاع فهد بن عشان الدم يتكتم
فهد: حطيتي ايه على دماغي
عشق: محطه بن عشان الدم يتكتب
فهد: على اخر الزمن فهد الاسيوطي يتحط له بن
عشق: تصدق ان انا استاهل ضربه جزمه عشان سعادتك كنت اسيبك لحد ما دمك يتصفى
وسليم: عشان يلغوش على الموضوع ليه هو صفايه
ومريم: خلاص يا عشق نظفي مطرح البن وخيطي الجرح
فهد: ويعيش عرفه في التمريض
مريم: قالت بعفويه قبل كده كانت شغاله ممرضه في المستشفى
فهد: اه عشان كده كتبت الدم بالبن
وخلصت عشق تنظيف جرح فهد ولفيت له دماغه بالشاش
وعشق: تقول انت هتحس بدوخه وصداع يبقى خد مسكن
فهد: خلاص تمام انا همشي
وفهد لسه بيقف يقع من طوله مره واحده
بس قبل ما يقع عشق بتسنده وتقعدوا على الكنبه تاني
عشق: ما انا قلت لك ما تقفش
فهد: يعني هفضل قاعد كده
عشق ا: ستنى شويه وامشي ويكون حتى المعلم حسونه قفل المحل وتعرفوا تمشي من غير الخناقه تاني
فهد: من فعال المعلم حسونه يبقى القرف بشنب وده اللي عامل ازاي جعفر العمده
ومريم ضحكوا على تشبيه معلم حسونه ابو جعفر العمده
سليم: عندك حق والله
ومريم فضلت تضحك
عشق: بطلوا استظراف انتوا الاتنين
سليم: طب نعمل ايه يا عشق بدل ما احنا قاعدين كده
عشق: طب انا بقى هقوم اجيب لكم حاجه تشربوها عشان شكلكم مطولين معانا
سليم: اه يا ريت
فهد: ما تلم نفسك همك على كرشك
سليم: وفيها ايه يا عم انا بناش غرب
ومريم: لا هو انت بقيتوش غرب خلاص وقالتها بكل كسوف
وعشق: خدت بالها وقالت طب خلص تعالي نروح نعمل لهم اي حاجه
وفعلا عشق ومريم بيخشوا المطبخ يعملوا لهم حاجه ياكلوها ويشربوا
عشق: ايه يا بنت المحن ده
مريم: عايزه الحق ولا ابن عمه
عشق: طبعا الحق وان طريقتك دي وراها مصيبه
مريم: لا والله هو الحكايه وما فيها ان انا معجبه بدكتور سليم
عشق: نهارك اسود ما جيتيش غير ده
مريم: اودي القلب يحبه
عشق: طب خلصي بدل ما يسمعونا
ونطلع بره عند فهد وسليم
سليم: صحيح البيت بسيط بس شكله جميل قوي
فهد: الصراحه انا معك في رايك
وسليم يلاحظ صوره فيها بنتين صغيرين ومعاهم ابوهم وامهم
سليم: بص على الصوره دي
فهد: مالها الصوره يعني
وفهد ويلاحظ ان في الصوره في بنت شعرها طويل واسود وهناخد وحاسس ان دي عشق وهي صغيره
فهد: البنت ام شعر تولدي عشق
سليم: عندك حق انا كمان لاحظت ان البنت الصغيره ام شعر بني دي مريم والمشترك بينهم ان الاتنين عيونهم خضر زي باباهم
ومريم وعشق يخرجوا من المطبخ ومعهم صينيه اكل ويلاحظوني سليم وفهد مركزين في الصوره
عشق: مالكم ماسكين الصوره كده ليه
سليم: نشوف مين اللي في الصور وحسناهم ان انتوا انتوا صغيرين
مريم: اه ما دي الصوره الوحيده اللي اتبقت من بعد الحادثه
سليم: حادثه ايه
عشق: قالت الصوره دي كانت اخر صوره لينا مع بابا وماما وبعديها في شهرين حصلت حادثه وهم ماتوا وانا واختي عشنا
سليم: اسف ان انا فكرتكم
مريم: وفي عينيها دموع احنا ما هسيناش عشان نفتكر اصلا
وعشق: لحظه التغير مريم وقالت خلصونا بقى كلوا واسكتوا ايه ده
فهد: في ايه ملك اتقلبت علينا كده ليه
عشق: هو ايه اللي اتقلبت ما انا واقفه سليمه زي ما انا
فهد: طب خلاص اقعدوا عشان ناكل كلنا سوا كمان يبقى عيش وملح منه
سليم: بهزار قال وضرب وبن
وكلتهم في اللي بيضحكوا وقالوا كله توم سوا
وبعد وقت يخلص اكل وسليم ياخذ فهد ويروحوا على القصر
وبعد ما بينزلوا مريم وعشق يخش هدومهم ويناموا
- تبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عشق الفهد ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق