رواية خفايا القدر كاملة بقلم اسماء صلاح عبر مدونة كوكب الروايات
رواية خفايا القدر الفصل الثالث و الستون 63
توقفنا لما جده قال بإبتسامة : انك تخطب ملك
ملك وزاهر وقالوا بصوت واحد : ايه مستحيل
زاهر قال بغضب : اخطبها انت بتقول ايه ياجدي
وقامت ملك وقالت بنرفزه : ايه اللي انت بتقوله ياجدي هو يخطبني ازاي ياجدي تفكر في كده
عصام قال : حامد بيه بيتكلم صح هو ده الحل الوحيد اللي يخرجنا من المصيبة دي
ونظرة له ملك وقالت بنرفزه :
لوسمحت تبقي تفكر في الكلام قبل ماتقولوا انا مش هتخطب لي حد وبعدين هو لو آخر شخص في العالم مستحيل أكون خطبته
ونظر لها زاهر وقال بصوت مرتفع وبغضب : علي أساس ايه يعني انا موافق علي إني اخطبك يعني لو انتي البنت الوحيدة في الدنيا مستحيل أفكر اني اخطبك
ونظرة له ملك وقالت بنرفزه : ومين اللي قالك اني هوافق علي كده
زاهر قال بنرفزه : احسن برده هو انا اتجننت في عقلي علشان اعمل كده قال اخطبك قال
ونظر نادر لخالد وقال باستغراب وبصوت منخفض : هو فيه ايه
خالد قال بدهشة : اهوه هما كده علي طول هيا مش طايقه زاهر ولا زاهر طايقها
نادر قال باستغراب : ليه
خالد قال بإبتسامة : هبقي هحكيلك بعدين
نادر قال باستغراب : طيب
ملك قالت بغضب : دي انا مقبلش اتخطب للمجنون ده ولا حتي ثانية واحده
زاهر قال بغضب : يا حتي المجنون مش هيسحملك بي الثانية الواحدة دي
ملك قالت بصوت مرتفع : حاسب علي كلامك
زاهر قال بغضب : هتعملي ايه وبعدين وطي صوتك وانتي بتكلمي معايا انتي نسيتي نفسك وبينظروا الكل لهم بدهشة بدون تعليق
ملك قالت بصوت مرتفع : مش هوطي صوتي ولي انتا عاوزه اعمله مش انتا بتزعق انا هزعق زي ما انتا عاوزا
زاهر قال بغضب : انا بزعق علشان ده بيتي انتي مين بتكوني
حامد بيه وقال بصوت مرتفع وبنرفزه : بس بقي ايه انتم ايه مابطلوش خناق
وساكتة ملك وعلي وجهها علامات الغضب وبدون تعليق
وسكت زاهر وبينظر لها وعلي وجهه علامات الغضب وبدون تعليق
حامد بيه وقال بصوت مرتفع وبغضب : خلينا الأول في المصيبة دي وبعدين تبقوا تتخنقوا زي ما انتم عاوزين هو مافيش غير الحل اللي انا وقولتوا انكم تتخطبوا
زاهر قال بنرفزه : لا يا جدي انا مش موافق علي الحل ده
ملك قالت بنرفزه : ولا انا ياجدي
ونظر له جده وقال بنرفزه : عندك حل تاني
زاهر قال بغضب : لا بس مش معني كده إن مافيش حل غير ده
عصام قال : هو ده الحل المناسب لي المصيبة دي وبكده الناس مش هتقدر تكلم صدقني يازاهر بيه انا المسئول عن الدعاية بتاعتك وعارف انا بقول ايه
ملك قالت بنرفزه : برده انا مش موافقة ياجدي
زاهر قال بغضب : ولا انا ياجدي
خالد قال باستغراب : ليه يازاهر انت مش عاوز تكسب الانتخابات
زاهر قال بنرفزه : لو نجاحي في الانتخابات متوقف علي الحل ده يبقي انا مش عاوزها
نادر قال باستغراب : مش هقولك نجاحك في الانتخابات لا هقولك الموضوع دلوقتي بقي سمعة علشان كده لازم توافق
زاهر قال بغضب : سمعتي والناس كلها تعرف كويس مين زاهر العشري وبعدين انا اقدر احمي سمعتي كويس
جده قال بصوت مرتفع : شوف بقي دي مش سمعتك لواحدك دي سمعة ملك كمان معاك وانا مش ممكن أقبل إن حد يتكلم عن شرفها وأخلاقها أو يجيب سيرة عيلة العشري بسوء علشان كده انا قررت انك هتخطبها اذا كنتوا موافقين أو لا
وقام زاهر وقال بتفكير : وانا موافق ياجدي بس بشرط
ونظرة له ملك وقالت بنرفزه : انت بتقول ايه
جده قال باستغراب : ايه هو
زاهر قال بنرفزه : حضرتك ياجدي أخذت القرار ده علشان المصيبة اللي حصلت
جده قال باستغراب : ايوه عاوز تقول ايه
زاهر قال بضيق : انا موافق علي كده بس يكون شكلي
خالد قال باستغراب : يعني ايه
ونظر له زاهر وقال بغضب : يعني منعملش خطوبة ولا أي حاجة الناس هتعرف كلها هتعرف انها هي خطبتي شكلا بس من غير ما نعمل خطوبة يعني هتكون في الظاهر بس في الحقيقة هي مش خطبتي
ونظر له جده وقال بدهشة : بس يازاهر
وقطعت ملك كلامه وقالت بتنهيد : أظن إن ده احسن حل ياجدي وبقي نكون حافظت علي سمعتي وسمعة عيلتك ياجدي
ونظر لها حامد بيه وقال باستغراب : يعني انتي موافق
ملك قالت بغضب : اه موافقة
زاهر قال بإبتسامة : يبقي خلاص يا عصام اعمل اللازم علشان أكلم الناس النهاردة
عصام قال بإبتسامة : طيب ومشي
زاهر قال بغضب : انا هطلع اغير هدومي
جده قال بدهشة : طيب
ونظر زاهر لملك بغضب بدون تعليق وطلع علي غرفته
حامد بيه قال بصوت مرتفع : يا خيرية خيرية
وطلعت خيرية من المطبخ وراحت له وقالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : حضري الغداء
خيرية : حاضر وراحت علي المطبخ
ونظرة ملك لحامد بيه وقالت بضيق : جدي انا شويه وجاية
حامد بيه قال : طيب
ومشت ملك وراحت علي غرفتها بدون تعليق
ونظر نادر لخالد وقال باستغراب : انا عاوز اعرف ايه الحكاية بضبط يا انا عمري ماشوفت زاهر كده
خالد قال بتنهيد : امال لو شوفته امبارح كنت قولت ايه
نادر قال بدهشة : ليه حصل ايه
خالد قال بإبتسامة ماكرة : هحكيلك بس بعد الغداء
نادر قال بلهفه : طيب
خالد قال : مش انت جاي معانا علي دائرة زاهر
نادر قال بإبتسامة : ايوه طبعا ما انا مقولتلكش اني كنت جاي لزاهر في المكتب مخصوص علشان موضوع الترشح في الانتخابات ده
خالد قال باستغراب : يعني انت هتكتب عن زاهر والحملة بتاعته
نادر قال بإبتسامة : اه
خالد قال بدهشة : بس ماتكتبش علي اللي حصل دلوقتي
نادر قال : ايه اللي انت بتقوله ده لا طبعا تفتكر انا ممكن اعمل كده
خالد قال بإبتسامة : لا طبعا انا مقصدتش حاجة
وجاءت ملك وراحت وقعدة بجانب حامد بيه بدون تعليق
وخرجت خيرية من المطبخ وراحت لهم وقالت : اتفضلوا علي السفرة
وقاموا الكل ورحوا علي السفرة وقعدوا بدون تعليق
خالد قال بإبتسامة : شوفت دادة متوصيه بيك قده ايه
نادر قال بإبتسامة : فعلا متوصيه بي اوي بس انا اكيد مش هاكل ده كله
حامد بيه وقال بإبتسامة : مين اللي قال كده لازم الأكل ده يتاكلك كله ده لو انت بتحبني فعلا
خالد قال بضحك : ادبست ياعم ورني هتخرج منها ازاي بما انك صحفي
نادر قال : انا بحبك ياجدي ومش اكلي هو اللي هيثبت ده وحتي لو أكلت الأكل اللي علي السفرة كله مش هيجي حته من معذتك في قلبي
الجدي قال : انا عارف من غير ما تقول وعلي العموم انا كنت بهزر كول براحتك
ونظر له خالد قال بصوت منخفض : لا صحيح صحفي ما انا نسيت اني شغلتك الكلام
ونزل زاهر من غرفته وراح علي السفرة وقعد بجانب خالد وبينظر لملك بغضب وبدون تعليق
في الصعيد :
في فيلا الناري :
نزل سعد من غرفته وقال بصوت مرتفع : يا سنية سنية
وطلعت سنية من المطبخ وقالت ب : ايوه يافندم
سعد قال : حاضري الغداء
سنية قالت : حاضر و راحت ودخلت علي المطبخ
وراح سعد علي الانتريه وقعد ونظر لوالدته وقال : فيه ايه ياماما
والداته قالت بغضب : يعني انت مش عارف اللي حصل هيجيلك نفس تأكل بعد اللي حصل لولدك
سعد قال : وايه دخل الأكل في اللي حصل
والداته قالت بنرفزه : إزاي بقي يعني احنا هنا بناكل ومبسطين وفيه ناس بره جايبين سمعت والداك في الأرض ومش عاملين حساب لحرمة الميت
سعد قال بغضب : أولا سمعة والدي هتفضل زي ماهي ومحدش يقدر يقول غير كده وأما بخصوص اللي حصل انا هتصرف فيه بس لازم ناكل علشان الأكل مالهوش علاقة بل احنا فيه
والداته قالت بتنهيدة : انت معاك حق بس
سعد قال :مابسش يا ماما
وراحت لهم سنية وقالت : اتفضلوا الأكل علي السفرة
ونظر لها سعد قال :طيب روح انتي
وقام سعد وقال بإصرار : يلا يا ماما علشان خاطري
وقامت والداته قالت بإبتسامة خفيفة : طيب
سعد قال باستغراب : امال فين جدي
والداته قالت: في الجنينه
سعد قال :طيب انا هجيبه واجاي
والداته قالت : طيب
وخرج سعد وراح لجده ونظر له وقال بإبتسامة : يلا يا جدي علشان تأكل
جده قال بضيق : ماليش نفس ياسعد
سعد قال : علشان خاطري ياجدي ولا انا مليش خاطر عندك
جده قال : والله ياسعد ماليش نفس أكل
سعد قال : طيب علشان خاطر والدي الله يرحمه ماتقلقش ياجدي انا هجيب حقه
جده قال : انا عارف ومتاكد من كدا
سعد قال بإبتسامة خفيفة : طيب بدل انت متأكد من كده يبقي تعال نأكل
ونظر له جده وقال : طيب تعال
ومسك سعد ايده ونظر له بدون تعليق
ودخلوا علي جوه ورحوا علي السفرة وقعدوا بدون تعليق
في فيلا العشري :
في السفرة :
وقام زاهر من علي الكرسي وبدون تعليق
ونظر له جده وقال باستغراب : رايح فين يازاهر
زاهر قال بإبتسامة خفيفة : الحمد لله ياجدي شبعت
ونظر جده لطبقه وقال باستغراب : هو انت أكلت حاجه اقعد كمل اكلك ولا عاوز صديقك يقول انك زعلان علشان جيه يتغدا معانا
زاهر قال بإبتسامة : هو عمره ماهيقول كده علشان عارف اني مابفكرش بالشكل ده
نادر قال : زاهر معها حق يا جدي انا عارفه كويس هو عمره مابيفكر كده
ومشي زاهر وطلع علي الجنينه وراح ناحية الورود بتاعته وبينظر لها وقال لنفسه بغضب : اكيد سعد الناري هو اللي عمل كده تمام تمام اوي كمان وزمانه مستني اني اكلمه علشان اتاكد منه بس ماشي انا هخليه يندم علشان لعبة معايا لعبة وسخة زي دي
وقام نادر وقال بإبتسامة : الحمد لله
جده وقال بإبتسامة : معقول شبعت بالسرعة دي ونظر ايه ده ياطبقك لسه بحاله
نادر قال بإبتسامة : صدقني ياجدي شبعت ومش اقدر أكل اكتر من كده
جده قال : طيب
ونظر نادر لخالد وقال : انا مستنيك بره ياخالد
ونظر له خالد بإبتسامة : طيب
وراح نادر وطلع الجنينه وبينظر لقي زاهر واقف أمام الورود وراح له ووقف بجانبه وقال باستغراب : بتفكر في ايه يا زاهر
زاهر قال بغضب : مافيش يا نادر
نادر قال باستغراب : هتعمل ايه في الموضوع ده
زاهر قال بنرفزه : لوسمحت يا نادر مش عاوز اتكلم في الموضوع ده
نادر قال بإبتسامة : طيب خلاص قولي هتعمل ايه مع أهل الدايرة بتاعتك
زاهر قال بغضب : مش عارف
وقام خالد من علي السفرة وطلع الجنينه لقي زاهر ونادر واقفين راح لهم ونظر وقال بإبتسامة : ايه مالكم
زاهر قال بغضب : مافيش ومشي
نادر قال : استنا يا زاهر
ووقف زاهر قال بغضب : بعدين يانادر ومشي ورايح علي غرفته
ونظر نادر لخالد وقال باستغراب : هو زاهر ماله
خالد قال : سيبه هو لما هيكون لواحده هيبقي كويس
نادر قال باستغراب : بس ايه اللي مضايقه كده مش المشكلة اتحلت
خالد قال بتنهيد : ملك
نادر قال باستغراب : ملك ايوه صحيح انت مقلتليش ايه الحكاية بضبط
خالد قال : تعال نقعد الأول
ورحوا وقعدوا بدون تعليق
نادر قال باستغراب : قولي بقي ايه الحكاية وليه زاهر مضايق منها كده
خالد قال بتنهيد : انا هحكيلك علشان تساعدني في إقناع زاهر إن ملك بنت كويسه مش زي ماهو فاكر
نادر قال باستغراب : لدرجتي زاهر مش طايقها طيب احكلي ايه الحكاية
وحكله خالد علي اللي حصل وقال بإبتسامة : هو ده اللي حصل
نادر قال باستغراب : امال جدي لما كان بيقدمها لي قال إنها قربتكم ليه
خالد قال بإبتسامة : علشان جدي بيعتبرها كده فعلا
نادر قال باستغراب : امال زاهر مضايق منها ليه بقي
خالد قال : علشان مايعرفش عنها حاجة
نادر قال باستغراب : طيب ما زاهر معها حق طيب هي ليه مقلتش هي مين
خالد قال : ماهي فاقدة الذاكرة
نادر قال باستغراب : ايه فاقدة الذاكرة
خالد قال :ايوه
نادر قال باستغراب : ليه هي عملت حادثة
خالد قال :هي بتقول كده
نادر قال : حتي لو كده بعد اللي هي عملته لجدي حامد بيه مش المفروض يعملها كده المفروض يشكرها
خالد قال : انا قولتوا كده بس هو مش مقتنع بكدا
نادر قال باستغراب : سيبه بكره هيقتنع بالكلام ده
خالد قال : انا بقول كده برده
في الصعيد :
وصل عربية شرطة علي فيلا الناري ووقفت أمام الفيلا ونزل العسكري منها وراح وخبط علي الباب وقال بصوت مرتفع : يا عم محروس ياعم محروس
ونظر محروس علي البوابه لقي الشرطة وراح مسرعا وفتح البوابه بدون تعليق
وركب العسكري العربية وتحركت ودخلت الفيلا
وراح وراهم محروس الجنايني بدون تعليق
ووقفت العربية ونزل الضابط ونظر لمحروس الجنايني وقال : شوقي بيه موجود
محروس الجنايني قال : ايوه يا بيه اتفضل
ونظر الضابط للعساكر وقال : خليكم انتم هنا
العساكر قالوا : تمام يافندم
ومشي الضابط مع محروس الجنايني بدون تعليق
ودخلوا المندرة :
محروس الجنايني قال : اتفضل ثانية واحدة أدي لشوقي بيه خبر إن حضرتك موجود
وقعد الضابط قال : اتفضل
وخرج محروس الجنايني من المندرة وراح وخبط علي الباب
وطلعت سنية الخادمة من المطبخ وراحت وفتحت الباب بدون تعليق محروس الجنايني قال : بلغي شوقي بيه إن إن حضرة الضابط في المندرة
سنية قالت : طيب وراحت علي السفرة شوقي بيه محروس الجنايني بيقول إن حضرة الضابط في المندرة وعاوز حضرتك
شوقي قال : طيب روحي انتي
سعد قال باستغراب : وده عاوز ايه
وقام جده وقال : هنشوف دلوقتي هو جاي ليه قوم يلا
وقام سعد وقال :طيب ومسك ايده
ومشوا ورحوا علي المندرة
ودخل شوقي بيه ونظر له وقال : اهلا يا حضرة الضابط وقام الضابط ومد ايده وقال : اهلا بك ياشوقي بيه
ونظر شوقي بيه لسعد وقال : اعرفك بحفيدي سعد
ومدالضابط ايده وقال : طبعا حد ميعرفش سعد الناري ده أشهر من نار علي العالم
ومد سعد ايده وقال : اهلا يا حضرة الضابط
شوقي بيه وقال : اتفضل يا حضرة الضابط
الضابط قال : شكرا
شوقي بيه قال : تشرب ايه
الضابط قال : لا شكرا
شوقي بيه قال : لا ازاي لازم تشرب حاجة
الضابط قال : طيب قهوة علي الرايحة
وقام سعد ونده علي محروس وراح له محروس مسرعا وقال : ايوه يا بيه
سعد قال : قول لسنية تعمل قهوة علي الرايحة
محروس قال : حاضر ومشي
ودخل سعد علي المندرة وقعد ونظر للضابط بدون تعليق
شوقي بيه : خير يا حضرة الضابط
الضابط قال : طبعا حضرتك عرفت بل حصل في البلد
شوقي بيه : ايوه وعرفتم مين اللي عمل كده
الضابط : للأسف لا بس انا مش عاوزك تقلقك انا مش هسمح بلي حصل ده يحصل تاني علشان مسؤول على حفظ الأمن هنا وأظن إن انا قولت لحضرتك كده يوم ماحضرتك شرفتني في مكتبي بعد اذنكم
شوقي قال : حضرتك لسه مخلصتش قهوتك
الضابط قال : معلشي علشان مستعجل
شوقي قال : مع حضرة الضابط ياسعد
سعد قال : حاضر اتفضل وخرجوا من المندرة
سعد : مع السلامة
الضابط : الله يسلامك وركب العربية ومشي
ودخل سعد المندرة ونظر لجده وقال باستغراب : حضرتك كنت عند الضابط في المكتب ليا
جده قال بإرتباك : ها اه
سعد قال باستغراب : وحصل ايه في المكتب
جده قال بإرتباك : ماحصلش حاجة
سعد قال بإبتسامة ماكرة : جدي حصل ايه في مكتب الضابط
جده قال بغضب : يوووه يا سعد قوتلك ماحصلش حاجة ومشي وخرج من المندرة
سعد قال لنفسه : ماشي يا جدي
في فيلا العشري
في غرفة زاهر بيه :
وقعد زاهر علي السرير وقال لنفسه بغضب : انا مش عارف ايه اللي خلاني أوافق علي موضوع الخطوبة ده بس معقول اللي بيحصل ده وبعدين اروح اقول ايه للناس وانا نفسي مش مقتنع ازاي هقدر اقنعهم بلي انا مش مقتنع بيه كان لازم أوافق يعني وجدي كان لازم يصر انها تكون خطتبتي ورن هاتفه الووه ايوه يا عصام
عصام قال : ايوه يا زاهر بيه كله تمام
زاهر قال : جاهزت كل حاجة
عصام قال : اه
زاهر قال : طيب انا جاي سلام
عصام قال : مع السلامة
وخرج زاهر من غرفته ونزل بدون تعليق
ونظر له جده وقال بصوت مرتفع : زاهر يازاهر
ونظر له زاهر وراح له وقال بإبتسامة خفيفة : ايوه يا جدي
جده قال : انت رايح علي الدايرة
زاهر قال باستغراب : ايوه ليه
جده قال : طيب ما تاخد ملك معاك
زاهر وقال بغضب : ايه اخدها معايا
جده قال : اه مش هي معاك في المصيبة دي
زاهر قال بغضب : جدي انا هامشي علشان مايحصليش حاجة ومشي
جده قال باستغراب : هو ماله
ونظرة له ملك وقالت باستغراب : ايه يا جدي اللي انت قولته ده
ونظر لها حامد بيه وقال : قولتوا ايه مش انتي معها في المصيبة ده المفروض تروحي معها
ملك قالت بنرفزه : مين ياجدي قالك اني عاوزه اروح معها لوسمحت ياجدي ماتكلمش في الموضوع ده تاني
حامد بيه : طيب
وطلع زاهر علي الجنينه ونظر لخالد ونادر وقال بغضب : يلا
وقام خالد قال باستغراب : علي فين
زاهر قال بغضب : علي فين ايه هو انت نسيت اللي انا هتكلم مع أهل الدايرة اللي انا مترشح فيها
خالد : ايوه صح نسيت
زاهر قال بغضب : طيب يلا
نادر : انا جاي معاكم
زاهر قال بضيق : لا يا نادر خليك هنا لما نجي
نادر قال باستغراب : ليه انت نسيت اللي انا صحفي و هكتب عن حملتك الانتخابية
زاهر قال : لا مانستش بس لو جيت معانا هضطر تكتب علي اللي هيحصل هناك وبكده هتكتب عن المشكلة من الاول وانا بصراحة مش عاوزك تكتب عن اللي حصل علشان دي سمعة عليتي
نادر قال بدهشة : انتم نسيتم اخلاقي ولا ايه يا انا متربي معاكم
زاهر قال : لا بس انا عارف انت قده ايه بتحب شغلك وممكن تعمل علشانه ايه
نادر قال بابتسامة : صحيح انا بحب شغلي زي ماانت بتقول بس ضميري عمره مايقبل ان انا اعمل كده واكتب عن سمعة الناس بشكل مهين وبعدين في حاجة اسمها اخلاقيات المهنة
زاهر قال بتنهيد : طيب تعال
ورحوا وركبوا العربية وتحرك زاهر بالعربية
في الصعيد :
راح جبل علي فيلا الناري وقال بصوت مرتفع : ياعم محروس ياعم محروس
نظرله محروس الجنايني وقال : طيب جاي وراح وفتح البوابة
ودخل جبل ومعها الرجالة وقال :سعد بيه جوه
محروس : ايوه
جبل :طيب خليكم انتم هنا
الرجالة :طيب
ومشي جبل وراح عندي الباب وخبط
وطلعت سنية وفتحت الباب
جبل : قولي لسعد بيه اني انا عاوزه
سنية :طيب وراحت علي غرفة المكتب وبتخطت علي الباب
سعد : ادخل
ودخلت سنية : جبل بره وعاوز حضرتك
سعد : طيب خليه يجي
سنية : حاضر وراحت عند الباب ونظرة له اتفضل
ودخل جبل وقال : هو سعد بيه فين
سنية : في غرفة المكتب
جبل قال : طيب وراح له
وراح جبل علي غرفة المكتب وخبط علي الباب
سعد قال : ادخل
ودخل جبل وقال : كله تمام
سعد : جاهزت كل حاجة
جبل : ايوه والناس راحت الصوان
سعد : والرجالة
جبل : واقفين بره
سعد : طيب استناني بره شوية واناجايلك
جبل : حاضر بس
سعد قال باستغراب : بس ايه فيه حاجة
جبل قال بقلق : حضرتك هتقول للناس ايه علي اللي اتقال
سعد قال بدهشة : بتسال ليه
جبل قال بقلق: اصل لو حضرتك أكدت اللي اتقال كده هتخسر الانتخابات وسمعة عيلة الناري هتبقي في الارض ولو كذبت اللي اتقال هنكون لسه فيه شك عند الناس من اللي اتقال
سعد قال بدهشة : وانت تفتكر انا هعمل ايه
جبل قال بقلق: مش عارف
وقام سعد من علي الكرسي ونظر له وقال : تعرف انا بحبك ليه
جبل قال : علشان انا مع حضرتك من زمان وكمان انا متربي عندكم هنا
سعد قال : مش بس كده علشان انت بتقف قدامي وبتكلمني من غير ماتخاف وفي نفس الوقت بتحترمني وبتفهم عليا واتفضل بقي علشان كده هنتاخر
جبل قال بابتسامة :حاضر وطلع من الغرفة وخرج وراح علي الجينية
وطلع سعد من غرفة المكتب وقال بصوت مرتفع :جدي ياجدي
وطلعت سنية من المطبخ وراحت له وقالت : شوقي بيه في غرفته
سعد قال : طيب وطلع علي غرفة جده وخبط علي الباب
شوقي بيه قال : ادخل
ودخل سعد ونظر له وقال : ايه ياجدي انت هتنام
جده : ايوه ليه
وراح سعد وقعد امامه علي السرير وقال : انت مش هتجي معايا وانا بكلم الناس في الصوان
جده قال : لا روح انت ولما تجي ابقي احكلي
سعد قال باصرار : لا لازم تجي معايا دي اول مرة اكلم فيها الناس ولازم تكون جانبي
جده قال بدهشة : ما انا مش عارف انت ناوي علي ايه
سعد قال : ما انا طبعا هقولك قبل ماتروح علشان يبقي عندك فكرة علي اللي انا عاوز اعمله
جده قال بدهشة : انت ناوي علي ايه بضبط
سعد : هقولك
جده قال بدهشة : وانا سمعك
وحكله سعد علي اللي هيعمله وقال بابتسامة : ايه رايك
جده قال بابتسامة : ياه دانا كنت فاكرك نسيت
سعد قال باستغراب : معقول انسي ياجدي حاجة زي دي ويلا بقي علشان منتاخرش
ونظر له جده وقال بابتسامة : والله كبرت ياسعد وبيقت بتخطط وبتعرف تتصرف
يسعد قال بابتسامة : انت لسه فاكر ياجدي إن كبرت ده انا كبرت من زمان يلا بقي قوم البس وانا كمان هروح البس
جده قال بابتسامة :طيب وقام من علي السرير
وخرج سعد من الغرفة وراح علي غرفة والداته وخبط علي الباب ودخل وبينظر وقال لنفسه باستغراب : امال ماما فين تلقيها تحت وراح على غرفته
وطلع جده من غرفته وقال بصوت مرتفع : يلاياسعد علشان منتاخرش
وطلعت مراته ابنه من الحمام وبتنظر لقيت شوقي بيه في الطرقة فاراحت له وقالت : ايه يا بابا خلاص رايحين
ونظر لها شوقي بيه وقال : ايوه
مراته ابنه قالت بدهشة : معرفتش من سعد هو ناوي يعمل ايه
شوقي بيه قال : ماانتي عارفها هو بيقول حاجة
مراته ابنه قالت بقلق: بس كان لازم يقول هو ناوي علي ايه وبعدين دي اول مرة يتكلم فيها مع الناس
ونظر لها شوقي بيه قال : ماتقلقيش سعد كبر دلوقتي وعرف هو بيعمل ايه مايلا ياسعد
وطلع سعد من غرفته وقال : يلا انا جاهز
ونظروا له بدهشة بدون تعليق
والداته قالت بدهشة: ايه اللي انت لبسه ده
سعد قال بابتسامة : حضرتك نسيتي ان دي اول مرة اكلم فيها الناس
والداته قالت باستغراب : وايه علاقة اللي انت لبسه ده بلي انت بتقوله
سعد قال بابتسامة : ازاي بقي لازم الناس تحس ات انا منهم مش شخص جاي يقول كلمتين وماشي ولازم يعرفوا اللي انا حاسس بيهم واللي انا واحد منهم وبكده يقدورا يثقوا فيها اكتر ويصدقوا اللي انا هقولهم عليه صدقني يا ماما المظهر له تاثيره برده
ونظر له جده وقال بابتسامة : اكني شايف ابني واقف امامي
سعد قال بابتسامة : الله يرحمه
جده قال بابتسامة : انما انت جبت اللي انت لبسه ده منين
سعد قال :منين يعني من دولاب والداتي يلا علشان اتاخرنا ومشي
جده قال بابتسامة : مش قولتك متخافيش عليه
سعد قال بصوت مرتفع : يلا ياجدي
جده قال بصوت مرتفع : طيب ومشي
وخرج سعد وجده بره بدون تعليق
وبيركب سعد العربية وقال بصوت مرتفع : يلا يارجالة
جبل قال :طيب
وركب سعد وجده العربية وطلعوا من الفيلا وطلع وراهم الرجالة ورايحين علي الصوان
في عربية زاهر :
نادر قال بدهشة : ناوي علي ايه يازاهر
زاهر قال بضيق: هكون ناوي علي ايه يعني هشرحلهم اللي حصل
نادر قال : بس لازم يكون كلامك مؤثر معهم وخلي بالك ان دي اول مرة تكلم فيها مع الناس
يعني لازم تكون عارف انت بتقول ايه كويس علشان لازم يصدقوا كل كلمة انت هتقولها
خالد : ادينا وصلنا
ووقف زاهر العربية ونزل وبينظر للمكان لقي صوره هو وملك مع بعض متعلقه علي جدران البيوت فظهر علي وجهه علامات الغضب وبدون تعليق
ونزل خالد ونادر من العربية وبينظروا للمكان لقوا صور زاهر وملك متعلقة
ونظر خالد لزاهر لقها شديد الغضب فاراح لي وحط ايده علي كتفه وقال بابتسامة خفيفة : هدي نفسك يازاهر
ونظر له زاهر بغضب وبدون تعليق
وبينظر عصام بالصدفة وراه لقي زاهر وصل فارح له وقال بابتسامة : اهلا يافندم
ونظر له زاهر وقال بغضب : كله جاهز
عصام : ايوه اتفضل
ومشي زاهر وعصام ورايحين علي الصوان
ونظر خالد لنادر وقال بقلق : ربنا يستر زاهر مضايق اوي
نادر قال بقلق : ماتقلقش يلا
ورحوا وراهم ودخل زاهر وعصام وخالد ونادر الصوان بدون تعليق
ونظرت الناس اللي في الصوان لى زاهر وهو داخل وبدوا يتكلموا عنه والبنت اللي في الصور معها
وطلع زاهر وعصام علي المنصة وقعدوا بدون تعليق
وقعد خالد ونادر تحت مع الناس وبينظروا للناس وهما بيتكموا عن زاهر وملك ونظروا لبعض بقلق
في الناحية الثانية وصل سعد وجده والرجالة بتاعوا علي الصوان ونزلوا من العربيات
ونظر جده له وقال بابتسامة : انا عاوزك تبقي واثق من نفسك وانت بتكلم مع الناس
ونظر له سعد وقال ب : متخافش ياجدي يلا
ودخلوا الصوان ووراهم الرجالةونظروا له الناس وبدءوا يتكلموا مع بعضهم عن لبس سعد وبيقولوا باستغراب سعد بيه لبس جلبية زي اهل البلد
وطلع سعد وجده علي المنصة وبينظروا للناس بدون تعليق
ووقفوا جبل والرجالة تحت مع الناس
وبينظر له جده وقال بصوت منخفض : وطلع معاك حق انك تلبس الجلبية زي اهل البلد من ساعة مادخلت وهما بينظروا علي اللبس اللي انت لبسه
سعد قال بابتسامة وبصوت منخفض : انا كنت متوقع ان ده هيحصل علشان هما فاكرين ان انا عمري ماهلبس اللبس ده ودلوقتي لما شافوني لابس كدا هيتاكدوا ان انا واحد منهم وبكده هيصدقوا اللي انا عاوزا اقوله
ونظر له جده وقال بدهشة : والله طلعت مش سهل ابدا
سعد : تربيك ياجدي ونظر له جده بابتسامة وبدون تعليق
من الناحية الثانية في دايرة زاهر
وقام عصام من علي الكرسي وبينظر للناس وقال بصوت مرتفع :يا اهل البلد زاهر بيه عاوز يتكلم معاكم
وقام واحد من الناس وقال بعصبية :هيتكلم يقول ايه تاني بعد ما شوفنا الصور دي واحد غيره يخجل من نفسه وينسحب من الانتخابات مش يجي يتكلم معانا
ونظر له زاهر وعلي وجهه علامات الغضب وبدون تعليق
وقام واحد اخر من الناس وقال بغضب : احنا مش عاوزين واحد زيه يكون نائب لينا قولوا ورايا مش عاوزينك مش عاوزنك
والناس قالوا بصوت مرتفع : مش عاوزينك
ونظر خالد وقال بقلق : وبعدين الناس لو فضلت بالشكل ده ممكن يحصل حاجة
نادر قال بدهشة : الغريب اكتر ان زاهر قاعد يتفرج ومابيتكلمش
وقام زاهر من علي المنصة وقال بصوت مرتفع: من حق كل واحد انه يدافع عن نفسه
وساكتوا الناس وقعدوا وبينظروا له وبدون تعليق
زاهر قال بصوت مرتفع : انتم نسيتم ان انا متربي معاكم
وقام واحد من الناس وقال بصوت مرتفع: بس انتم مشيتم من المنطقة من زمان
ونظر له زاهر وقال بصوت مرتفع : ايوه بس اتربيت معاكم هنا وانا صغير وتعرفوا جدي حامد بيه العشري اللي قعد هنا معاكم اكتر من عشرين سنة وعرفين اخلاقوا كويس تفتكروا ممكن يربي حفيده بالشكل ده ويعمل اللي انتم شفتوه في الصور دي
وبتنظر الناس لبعضها وقالوا بصوت مرتفع : لا طبعا حامد بيه كان رجل محترم واخلاقه كانت بيضرب بها المثل
وقام واحد من الناس وقال بعصبية : بس احنا عاوزين نعرف من البنت اللي متربتش ومعندهاش اخلاق اللي معاك في الصور
ونظر له زاهر بغضب وبعصبية وبصوت مرتفع : انا مسمحلكش تقول علي خطبتي كده ولما تجي تكلم عنها اتكلم باحترام
وقعد الرجل مكانه بخوف وبدون تعليق
ونظروا ونادر لبعضهم بدهشة وبدون تعليق
ونظروا الناس لبعضهم باستغراب وقالوا :خطبته
فلان اللي بيراقبه قال لنفسه بدهشة : خطبته ازاي
من ناحية الاخري في الصعيد
ونظر سعد للناس وقال بصوت مرتفع: طبعا انتم عارفين اللي انكتب علي والدي في البلد وانا النهاردة مش جاي ادافع عن نفسي امامكم علشان انتم عارفين عيلة الناري وعارفين والدي كويس
ووقف واحد من الناس وقال : احنا مش مصدقين علشان عارفين ان عزالدين الناري لايمكن يكون تاجر سلاح
وقام واحد اخر من الناس وقال : ده كان راجل طيب ومافيش حد في البلد الا وساعده
سعد قال بصوت مرتفع: انا متشكر علي انكم مصدقتوش الكلام ده بس اللي عمل كده غرضه انه يشوه سمعة ابي وسمعة عيلة الناري وانا مش هسمحله بكده واللي عمل كده لازم القيه ويتحاسب علي اللي عمله
وقام واحد من الناس وقال بصوت مرتفع : تنتخبوا مين
الناس قالوا بصوت مرتفع :سعد بيه سعد بيه
وقعد واحد من الناس وبدون تعليق
سعدبيه قال بصوت مرتفع : وانا قررت انزل الانتخابات مخصوص علشانكم انتم علشان اوصل صوتكم للمسئولين انتم عارفين ان عيلة الناري مش محتاجه الانتخابات بس لما جدي قالي ان اهل البلد محتاجين حد يساعدهم علشان صوتهم يوصل للمسئولين قالته ياجدي دول اهلنا وناسنا ولازم طبعا نعمل كده بس ازاي قالي انك ترشح نفسك في الانتخابات وافقت طبعا من غير مافكر علشان خطركم وعلشان اكمل اللي والدي كان بيعمله معاكم
وواقف واحد من الناس وقال بصوت مرتفع : ياعيش سعد بيه ياعيش شوقي بيه
الناس و قالوا بصوت مرتفع : ياعيش سعد بيه ياعيش شوقي بيه
ونظر له جده وقال بصوت منخفض : انت وافقت برده علي طول ياانت طلعت روحي اعقبال ماوافقت
سعد قال بصوت منخفض : مش وافقت في النهاية يبقي خلاص
جده وقال بصوت منخفض : صح
سعد قال بصوت مرتفع : بس بسبب اللي انكتب علي والدي انا مش عاوزها الانتخابات دي وانا متنازل
في ناحية اخري في دايرة زاهر
زاهر قال بعصبية بصوت مرتفع: ايوه خطبتي ومش هسمح لحد يكلم عنها كلمة مش كويسة انا ممكن اقبل انكم تهجموني بس مش ممكن اقبل ابدا انكم تكلموا عنها وتشكوا في اخلاقها وشرفها بالشكل المهين ده
وبينظروا خالد ونادر لبعضهم باستغراب لما سمعوه من زاهر وبدون تعليق
زاهر قال بعصبية وبصوت مرتفع : وعلي الصور اللي انتم شايفنها دي تركيب وانا مش ممكن اعمل كده وملك خطبتي مستحيل تفكر مجرد التفكير انها تصور معايا بالشكل المهين ده واللي عمل كده علشان يشوه سمعتها وسمعتي ومش هسيبه وهيدفع ثمن اللي عمله
الناس : زاهر بيه بس احنا ماكناش نعرف انها خطبتك
زاهر قال بصوت مرتفع وبعصبية : معقول تشكوا في اخلاقي يا انا متربي معاكم ازاي تفكروا اللي انا ممكن اعمل كده طيب بلاش انا ازاي تفكروا ان جدي حامد يربيني علي كده وانتم عارفنه كويس
ووقف واحد من الناس وقال :معاك حق يازاهر بيه احنا غلطنا بس احنا معذرين علشان لما شفنها دمنا غلي واي حد مكانا كان هيعمل كده
وقعد زاهر وقال بغضب بصوت مرتفع : صحيح اي حد بس مش اهلك وناسك دول مايشكوش فيك ابدا علشان عارفينك كويس
وواقف واحد من الناس وقال بصوت مرتفع : انت معاك حق يازاهر بيه بس الاهل ساعات بيشكوا في ولادهم علشان بيحبوهم وخايفين عليهم واحنا بنحب جدك وجمايله علينا كتير
زاهر قال بصوت مرتفع : علي العموم انا لما قررت اني اترشح في الانتخابات فقولت اني ممكن اساعد الناس اللي جدي عاش معهم اكتر من عشرين سنه
وواقف واحد من الناس وقال بصوت مرتفع : تنتخبوا مين
الناس وبصوت مرتفع : زاهر بيه زاهر بيه
من الناحية الثانية في الصعيد :
وقام واحد من الناس وقال بصوت مرتفع : لا ياسعد بيه متتنزلش عاوزنك انت اللي تمثلنها انت الوحيد اللي تقدر توصل صوتنا للمسئولين تنتخبوا مين
الناس قالوا بصوت مرتفع سعد بيه
وقام واحد من الناس وقال بصوت مرتفع : سعد بيه يابلاش يابلد
الناس وقالوا بصوت مرتفع: سعد بيه يا بلاش يابلد
سعد قال بصوت مرتفع : اسمعوني يا اهل البلد
ونظروا له الناس وقعدوا بدون تعليق
سعد قال بصوت مرتفع : اسمعوني انا هستمر في الانتخابات علشانكم انتم علشان اهل بلدي اللي والدي كان بيحبهم ويخدمهم وبقت دي مسئولية اتجاهكم وعلشان ذكرة وفاة والدي اللي هي بكرة انا قررت اني ابني مستشفي لاهلي وناسي علشان يقدورا يتعلاجوا كويس
فكري قال لنفسه بقلق : هيبني مستشفي راحت عليك ياصابر بيه
وواقف واحد من الناس وقال بصوت مرتفع ياعيش سعد بيه
الناس وقال بصوت مرتفع :ياعيش سعد بيه
سعد قال بصوت مرتفع : مش كده وبس واي حد عاوز حاجة يجي ويقولي وان شاء الله هساعده
وواقف واحد من الناس وقال بصوت مرتفع : سعد بيه يابلاش يابلد
الناس قالوا بصوت مرتفع :سعد بيه يا بلاش يابلد
من ناحية الثانية في دايرة زاهر
زاهر قال بصوت مرتفع : وعلي فكرة ده مش كلام وخلاص بقوله علشان الانتخابات لا اي حد عاوز اي حاجة يعطيها للاستاذ عصام وهو هيوصلها لي وانا هساعده
وواقف واحد من الناس وقال بصوت مرتفع : نتخبوا مين
الناس قالوا بصوت مرتفع : زاهر بيه زاهر بيه
من ناحية اخري في الصعيد :
خلص الصوان مشوا الناس ورحوا علي بيوتهم ورن هاتف سعد وقال : جدي شويه وجاي
جده :طيب متتاخرش
سعد :طيب وقام ونزل من علي المنصة ورحوا وفتح الخط ايوه حصل ايه
فلان قال بدهشة: مش عارف اقولك ايه ياسعد بيه
سعد قال باستغراب : يعني ايه هو خلص كلامه مع الناس
فلان قال بدهشة : ايوه وهو واقف اهو قدامي
سعد قال بصوت منخفض : الناس عملوا ايه معها هجموه صح
فلان قال بدهشة : في الاول بس
سعد قال باستغراب : يعني ايه في الاول ماتنطق يازفت ايه اللي حصل
فلان قال بدهشة : في الاول الناس هجمته بس بعد كده قلب الوضع لصلحه وقال ان البنت اللي معها في الصورة خطبته
سعد قال باستغراب : ايه خطبته ——–
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية خفايا القدر) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق