Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية هوس اربعيني الفصل الثاني 2 - بقلم نورة عبدالرحمن

   رواية هوس اربعيني كاملة  بقلم نورة عبدالرحمن   عبر مدونة كوكب الروايات


رواية هوس اربعيني الفصل  الثاني 2

 
حاول ادهم ابن عم شروق ادخالها السيارة بالغصب لكنها رفضت الانصياع له ليرفع يده واراد صفعها ليتفاجأ بعمر يمسك يده ويقول بهدوء : تؤ تؤ تؤ مينفعش راجل محترم زيك يمد ايده على ست وبنص الشارع دي حتى تبقى عيبه فحقه..
ادهم بغضب : وانت مالك..
عمر : تصدق صح انا مالي . بس برضو مينفعش تمد ايدك على ست في الشارع واحنا كرجاله نسكت ونعديها كده.
ادهم بقولك اي اطلع من نفوخي مش فايقلك..
عمر يعم صلى عالنبي واهدى وكل حاجه تتحل بالرواق..
لتفلت شروق نفسها منه بصعوبة وتسرع لاحتضان ابنتها ..
اراد ادهم اللحاق بها ليقف عمر امامه على فين يابطل..
ادهم وانت مال امك..
تصاعدت الدماء الى رأسه فور ذكر الاخر لوالدته ليقول بغضب وهو يثبت راس ادهم بيديه الاثنتين انا هقولك مال امي ليضربه برأسه مرتين متتاليتين حتى سقط الاخر ارضا .
في هذه اللحظه وصل زين الى المكان ليسرع الى عمر بقلق انت كويس
عمر بابتسامه ..ليفتح ذراعيه لصديقه والا زمان ياصاحبي وحشني .
ليفتح ذراعيه الاخر بابتسامه حبيبي ياعمر نورت مصر..
كل ذلك امام صدمه شروق والعم محمود من برود الاثنين وابتسامه الحج حسن..
اما ادهم فقد انسحب وهو يشعر بالدوار ويلقي تهديداته على مسمع شروق التي شعرت بالخوف منه..بتتحامي بالك****هما دول اللي ماشيه معاهم ياب**** جبتلنا العار والله ماهسيبك يا**** ليغادر وهو يتوعد..
محمود بتجاهل حمد الله على سلامة البيه ياحج .
الحج حسن الله يسلمك.
شروق حملت طفلتها متناسية حالتها المزريه لتقترب من عمر الذي مازال يضحك ويمزح مع زين ..
شروق متشكره يابيه ..
التفت عمر ليدقق بملامحها البريئه عيناها اللتان تشبهان حبتي البندق وقد جفت دموعها على وجنتيها الورديه و شفتيها المتكرزه وقد نزل منها بعض الدماء لقد قابل كثيرا من النساء لكن تلك النظره االلطيفه لم يراها من قبل ابدا.
ليلكزه زين بخبث ايه ياعمر رحت فين..
عمر استعاد وعيه بسرعه ليقول بابتسامه العفو معملتش الا الواجب..
محمود اتفضلو ياجماعه اتفضلو … شروق يابنتي اعملي للحج حسن وضيوفه حاجه يشربوها ..
شروق وهي تحاول جمع شتاتها ثواني يا عمي .
بعد مدة استئذن محمود وذهب لكي يتفقد شروق .
محمود سيبي القهوه انا هعملها وخشي ضبطي روحك والبسيلك هدمه عدله.
شروق اضبط روحي ليه..!؟.
محمود اعملي زي مابقلوك متعانديش..
شروق مش افهم الاول..
محمود حسن بيه جاي يطلبك لابنه..
شروق بصدمه ايه لتكمل بدموع حتى انت ياعمي عايز تخلص مني..انا مفضلش ليا حد بالدنيا دي بعد.موت ابويا وامي يارب يارب ياخدني ويرحيكم مني..
محمود بتعب انا بعمل كل ده على شانك انتي وبنتك..
شروق عشنا عاوز تدخل راجل غريب بحياتنا ياعمي طب ليه كده انا قصرت بحاجه .
محمود بتعب بلاش مناهده ياام مريم واسمعي الكلام..
شروق لا ياعمي كله الا دي جواز مش هتحوز انا فضل اربي بنتي ومش هجيبلها جوز ام..بعد اذنك ياعمي وابقى ودع ضيوفك واعتذر منهم قلهم معندناش بنات للجواز
محمود ياشروق يابنتيي … لكنها اسرعت الى غرفتها تبكي بقهر على حالها
*****
عند عمر عجبك كده يازين جدك بيحطني تحت الامر الواقع.
زين رفع يديه باستسلام انا ماليش دعوه منك ليه.
عمر بتبعني يازين ماشي حسابنا بعدي تلاقيك متفق معاه من الاول..
حسن يابني اسمع الكلام والله مش هتلاقي زي البنت دي تستحملك وتتحمل قرفك .
عمر بصدمه قرفي ليه انشاء لله شايفني بعمل ايه ..عجبك كلام جدك ياسي زين..
زين بضحكه حاول اخفائها على فكره جدي معاه حق انت داخل الاربعين واللي بعمرك عيالهم بطولهم..
عمر متقول الكلام ده لنفسك يازين..
زين بضيق مالكش صالح بيا ياعمر احنا نتكلم عنك دلوقتي ابعد عني احسن للكل..
الحج حسن البنت غلبانه وجوزها هجرها هي وبنتها وطلقها وراح اتجوز..وهي عايشه على شان بنتهم يعني مالهتش لافوته ولا طلعه من الشغل للبيت ومن البيت للشغل مالهاش بالسكه الشمال .
عمر كمان كمان ياجدي متطلقن شايفني ناقص حاجه عشان توقعني الواقعه السوده دي..
الحج حسن وقعه سوده دي ظفرها برقبتك يابن سامح..
عمر وانا اتجوز مطلقه وعندها بنت ليه وانا بنات مصر وبلاد براا هيموت بس عشان ابص فوشهم..
الحج حسن بنات الدنيا دي كلها بكفه البنت دي بكفه لوحدها بكرة لما تعاشرها هتعرف اقصد ايه.
عمر خلاص قررت اني اتجوزها يعني.
الحج حسن باصرار ايوا.
عمر وانا مش هتطوزها ومن بكرى هرجع المانيا وابقووو خططوا برحتكم بعد اذنككم.
استنى هنا ياعمر بقلك استنى..
لكنه تجاهل نداء جده وغادر .
الحج حسن حصله يازين وحاول تقنعه ..
زين حاضر هروح اشوفه..ليسرع الاخر خلفه..
دخل محمود بتعب واضح..البنت رافضه الجواز يابيه..
الحج حسن وعمر رافض كمان .
محمود انا برأيي نسيبهم براحتهم شروق صعبت عليا قوي وانا ميهونش عليا ازعلها..
الحج حسن مينفعش ياحسن احنا لازم نجوزهم عمر محتاجلها زي مهي وبنتها محتاجين له..
يابيه ما عمر بيه رافض هتغصبه ..
الحج حسن متقلقش هيوافق انا همشي دلوقتي ومستني منك مكالمه تبلغني فيها بموافقه شروق.
محمود ان شاء الله يابيه هحاول بس مش هوعدك..
الحج حسن لا اناةعايزاك توعدني وبالليل هجيب عمر عشان كتب الكتاب..
محمود بصدمه اي الثقه دي كلها يا بيه..
الحج حسن دي ثقه بربنا انه يصلح حال الاتنين انا ماشي واشوفك بالليل.
صعد الحج حسن سيارته واتصل بزين الذي اجابه فورا.
الحج حسن بغضب: قل لعمر يحصلني عالبيت فورا والا اقسم بالله هتبرا منه ..ليغلق الهاتف ويأمر السائق بالعوده الى المنزل
لم يمضي وقت طويل حتى وصل عمر الى المنزل بضيق واتجه الى مكتب جده ليأمره باغلاق الباب والدخول وبعد مضي ساعه لا احد يعلم مالذي حدث داخل المكتب ليخرج عمر وجده الذي نادى العائله واخبرهم بألخبر المفرح الذي نزل كالصاعقه على البعض
الحج حسن النهارده بالليل كتب كتاب عمر وبعد اسبوع الفرح..
ليصدم الجميع وهما يعرفوان بان عمر لايمكن ان يرضخ بسهوله هكذا..
اسيل بسعاده الف مبروووك ياابيه ده احلى خبر سمعته بكل حياتي..
عمر بابتسامه باهته الله يبارك فيكي ياحبيبتي..
زين احتضنه مبرووك ياصحبي واخيرا هتعملها…
عمر عقبالك يازين..
زين بضيق ربت على كتف صديقه
ليقترب منه الحج حسن هامسا دلوقتي اعمل زي ماوعدتني روح اقنعها بالجواز ياعمر عشان خاطر جدك..
نظر اليه عمر بضيق حاضر ياحج هروح ..
ليستأذن من الجميع الذين بدأوا بترتيباتهم للفرح بزواجه ويغادر.
*******
محمود انت عارفه اني ايامي بقت معدوده بالدنيا دي
بعد الشر عليك ياعمي.
دي الحقيقه يابنتي مش عايز اموت وانا قلقان عليكي ويلي عمك وابنه وويلي بنتك اللي مش هتعرفي تربيها لوحدك والا اسر اللي ممكن يرحع يللخبطلك كل حياتك..
اسر صفحه وكويتها ياعمي مش ممكن ياثر عليا تاني عشانوحرحني جرح مش هيعرف يداويه ..وان كان على بنتي انا باشتغل واعرف اصرف عليها واربيها احسن تربيه..
وعمك وابنه االي مش عتقينك انت شفتي بعينك ازاي جرجرك بالشارع قدام الخلق لو متدخلش عمر بيه كنت دلوقتي متجوزه راجل قد ابوكي يابنتي عمر بيه هيخافظ عليكي ويحميكي صدقيني .
متتعبش روحك ياعمي جواز مش هتجوز لا حج عطيه ولا عمر بيه ولت غيرهم..
متتعبيش قلبي معاكي انت عارفه كويس ان عمك وابنه مش هيسبوكي فحالك..
شروق بغصه ياعمي ا…ليقاطعهم رنين الجرس ..
فتحت شروق لتصدم برؤيت عمر يقف امامها ..
عمر احم السلام عليكم..
محمود اهلا اهلا يابني اتفضل..
عمر بجديه بعد اذنك ياعمي ممكن اكلم مدام شؤوق لوحدنا..
محمود اكيد يابني بعد اذنك اروح اشوف مريم نظرت شروق الى العم محمود تمنعه من المغادره لكنه تجاهلها ودخل الى غرفته وووو
عمر انا عمر علام وجاي اطلبك للجواز.
شروق انا اسفه بس مش عايزه اتجوز
ابتسم عمر بهدوء ولا انا عاسز اتجوز على فكره بس.



 
reaction:

تعليقات