رواية وحوش الأرض كاملة بقلم منة ضياء عبر مدونة كوكب الروايات
رواية وحوش الأرض الفصل الثالث عشر13
وعد قعدة و حاسه ان كل حاجه ضاعت من ايديها تاني و قد اي هي بقت وحيده.. هي مكنتش تتمنى ان يكون ف خلاف بينها و بين ياسين..
قامت بزهق وراحت و قفت عند الشباك وقالت لنفسها بحزن : انا منسيتش يا ياسين انك وقفت معايا ف اكتر وقت كنت محتاجه فيه اي حد يكون جنبي.. انا منسيتش انك خلصتني من اكبر كابوس و شر ف حياتي و لو فضلت اشكرك عمري كله مش هيجي جزء صغير جنب اللي انت عملته.. بس انت دوست ع سمعتي انا مش هقدر اسكت.. واخدت نفس عميق و كملت و هي سرحانه : ليه تخليني اندم اني لجأت ليك ف يوم من الايام ليه؟!! وقعدة ع السرير تعيط بكل حزن..
ايهاب راح الشركه علشان يبدا شغله لانه فعلا الفترة الاخيرة اهمل ف شغله جداا.
دخل الشركه و هو مش مركز كل تفكيرة ف ان وعد كدبت عليه و كانت داخله الشركه جسو.سه تنقل الاخبار..
دخل مكتبه قلع جاكت البدله وقعد و مسك راسه بتعب من كتر التفكير.. طلب قهوة و بدا يشوف شغله..
دخلت مساعدة ياسين اللي اشتغلت مكان وعد و كان اسمها مي : مستر ايهاب.. اتفضل ده الملف اللي استاذ خالد اشتغل عليه فترة غيابك.
ايهاب : تمام حطيه عندك..
مي : واتفضل الملف ده متسجل فيه كل حاجه عن الماكينات اللي المصنع هيحتاجه و كمان التكاليف متسجله فيه..
ايهاب رفع ايده علشان ياخد منها الملف و كانت القهوة ع المكتب.. مي ماخدتش بالها من ايد ايهاب.. وسابت الملف ع المكتب و بدون قصد وقعت القهوة ع المكتب..
ايهاب وقف بعصبيه : انت غبيه!!
مي شهقت لان القهوة وقعت ع بعض الورق اللي كان ع المكتب..
مي بسرعة بقيت تشيل الورق و حاولت تنقذ ما يمكن انقاذه..
مي : اسفه.. اسفه بجد مكنتش اقصد و بتشيل الورق و كان ف ورق كتير وقع عليه القهوة و مش باين ليه ملامح..
ايهاب بعصبية اللي مش قادر يسيطر عليها : برا..
مي : استاذ انا..
ايهاب بصوت عالي : انا قولت اطلعي برا.. اي ما بتسمعيش..
مي اضايقت من صوته العالي و دموعها نزلت : و الله مكنتش اقصد.
ايهاب بنفاذ صبر : اطلعي برا ي مي و ياريت تاخدي حسابك و معتش تيجي الشركه.
مي سابت الورق اللي ف ايدها ع التربيزه و خرجت و هي بتعيط..
ايهاب بضيق : فينك ي وعد كنت بتاخدي بالك من كل كبيرة و صغيرة..
ايهاب اتصل ب عبير السكرتيرة.. عبير دخلت ع طول..
ايهاب : عبير عايزك تساعديني ف جمع الورق ده و الورق تاني اكيد ف منه نسخه تانيه صح و لا اي؟!
عبير : فعلا ف من الورق نسخه تانيه.
ايهاب : تمام كويس.. بسرعه يلا مش ناقصين عطله.
عبير شالت الورق و نضفت المكتب و جابت النسخه التانيه من الورق و كل حاجه بقيت تمام و رجعت زي الاول..
ايهاب : معلش ي عبير عايزك تساعديني هنا لان الانسه مي توقفت عن العمل ف الشركه..
عبير بدون دخول ف تفاصيل : تمام.. انا تحت امر حضرتك..
ايهاب و عبير كملوا شغل و ايهاب طلع طاقته و تفكيره كله ف الشغل و تقريبا قدر يعوض اي تاخير منه ف الفترة الاخيرة..
ياسين خرج من الشركة بعصبية وراح عند وعد..
ياسين ركن العربية ع جنب : ادخل اشوفها ماجتش الشركه ليه؟! بس افتكر لما شكك ف صدقها ف الشغل.. نفخ بخنقه و مسك فونه و لسه هينزل من العربية فونه رن باسم ياسمين اخته..
ياسين رد ع طول : الوو..
ياسمين : الحقني يا ياسين.. احنا ف مستشفى**تعالي بسرعه..
ياسين قلبه اتقبض : ياسمين اهدي ف اي و مين اللي ف المستشفى..
ياسمين بعياط : ماما يا ياسين تعالى بسرعه..
ياسين : ماشي.. ماشي دقايق واكون عندك متخافيش كله هيبقا تمام و قفل الفون و طار ع المستشفى.
ف المستشفى 🙂..
ياسمين قعدة بتعيط و جاسر قاعد جنبها و بيحاول يهديها..
وبعد شوية وقت وصل ياسين و دخل بسرعه و كان ماشي ف الطرقه بيخبط ف الناس..
الدكتور خرج..
جاسر جرى عليه : طمني ي دكتور مراتي مالها..
الدكتور : للاسف المدام طلع عندها مشكله ف القلب و الظاهر انها من فترة كبيرة جدا بس للاسف هي حالتها مش كويسه خالص و هنضطر نعملها عملية..
جاسر : تمام اعمل اي حاجه المهم تكون كويسه..
الدكتور احنا هنجهزها انهارده للعملية و بكرا هتدخلها ان شاء الله.. و اتفضل معايا علشان تمضي ع تقرير العملية..
جاسر بحزن : تمام.. وراح معاه.
ياسين كان واقف مكانه و مش قادر يتحرك.. ياسمين شافته و جريت عليه حضنته و هي بتعيط.
ياسين : بس يا ياسمين بس اهدي مفيش حاجه.. ماما كويسه و اكيد دي عملية بسيطه. ايوه اكيد.
طلع ياسمين من حضنه و مسح دموعها و حاول يمشي و راحوا قعدوا ..
ياسين : هو اي اللي حصل يا ياسمين..
ياسمين : الصبح بعد ما انت مشيت كنت قعدة انا و ماما كالعادة ..
فلاااش بااك.
ياسمين و هالة كانوا قعدين كالعادة قدام التلفزيون..
هالة قامت فاجاه : ياسمين انا هطلع اريح شوية ف اوضتي فوق .. حاسه اني تعبانه شوية ممكن اكون منمتش الوقت الكافي..
ياسمين بقلق: مامي هو انتي تعبانه فيكي حاجه.. حاسه ان ملامحك متغيره انهارده..
ابتسمت هالة بتعب : لا ي حبيبتي انا كويسه متكبريش الموضوع عارفاكِ بتقلقي من كل كبيرة و صغيره.
ياسمين قامت باستها من خدها : لو مقلقتش عليكِ هقلق ع مين يعني.. ربنا يديمك ي ست الكل.
هالة بحب : ربنا يديمكم انت واخوكِ وابوكِ احلى نعمه ف حياتي يارب
ياسمين : يارب..
هالة طلعت اوضتها و ياسمين قعدة تكمل المسلسل.
بعد حوالي ساعه..
ياسمين طلعت تشوف امها نامت ولا لسه صاحيه بس اتصدمت لما شافتها وقعه ف الارض فقدة الوعي.. صرخت ياسمين و طلعت سعاد ع صوتها و اول ما شافت هالة ضربت ع صدرها بخضه : ست هالة..
ياسمين : داده سعاد ساعديني بسرعه..
و حاولوا هما الاتنين و طلعوها ع السرير.. ياسمين اتصلت ع جاسر و بلغته.. وسعاد كانت بتحاول تفوف هالة لكن معرفتش.
وبعدها جاسر اجى اخدها ع المستشفى..
باااااڪ.
ياسمين بحزن : ده اللي حصل..
ياسين : طب اهدي ان شاء الله هتبقا كويسه..
بعد شوية وقت رجع جاسر و الدكتور..
ياسين : لو سمحت ي دكتور هو انا ممكن اشوف امي.
الدكتور : للاسف حالتها مش كويسه ف من الاحسن محدش يدخل عليها.
ياسين : دقيقه واحده مش اكتر
الدكتور : تمام دقيقه واحده بس..
ياسين دخل و كانت ياسمين معاه.. كانت هالة فايقه و حاولت تبتسم اول ما شافتهم.. ياسمين مش قادرة تمسك دموعها.. ياسين قرب من هالة
ياسين : كده يا امي.. ليه مقولتيش انك تعبانه من بدري ليه استنيتي ع تعبك و وجعك ليه..
هالة بتعب : بس.. يا. ياسين. انا. كويسه. و. هبقا. تمام..
ياسين باس راسها : يارب يا امي..
ياسمين قربت منها و باست ع ايديها و مكنتش قدرة تنطق ولا كلمه..
الممرضة دخلت : معلش ي جماعه اتفضلوا لان مينفعش حد. يبقا هنا معاها..
ياسين تفهم الامر واخد ياسمين و خرجوا..
_______
بقلمي منة ضياء.
بعد ما ايهاب خلص شغل روح البيت..
مروة كالعادة كانت قعدة مستنياه علشان ياكلوا مع بعض.. بس ايهاب دخل ع طول من غير ما يسلم عليها حتى.. و هي استغربت ده
ايهاب دخل قعد ع الركنه ع طول.
مروة بقلق راحت عليه : ايهاب هو ف اي مالك انت كويس..
ايهاب : انا مش كويس خالص ي مروة انا بجد تايه و تعبان..
مروة بقلق مسكت ايده : ف اي يا ايهاب..
ايهاب بحزن بدا يحكيلها كل اللي وعد قالته..
مروة : بس هي بتقول انها ضحيه.. معنى كده انها مكنتش بتعمل ده بارادتها..
ايهاب : مش عارف ي مروة بجد مش عارف..
مروة : مش عارف اي؟!! ايهاب احكم عقلك كده و فكر كويس و انت اكيد شوفت من ملامحها هي صادقه ف كلامها ولا لا..
ايهاب : هي حقيقي صادقه بس مش عارف بجد اتصرف.
مروة : فكر مع نفسك و اعمل اللي عقلك و قلبك يدلوك عليه.
ايهاب قام اخد فونه و مفاتيحه و راح عند وعد..
ايهاب لنفسه : انا مش هسيبها علشان حاجه من الماضي.. ايوه مش هسيبها.
ايهاب وصل عند الفيلا بتاعت وعد..
وعد كانت لسه صاحيه من النوم لانها من كتر التفكير و العياط نامت..
ايهاب دخل الفيلا و الامن حاول يمنعه.
ايهاب : طب بلغها ان ايهاب موجود و عايز يقابلها..
فعلا واحد من الامن بلغ واحده من الشغالين يبلغوها.. و ايهاب دخل جوه.
وعد اول ما عرفت قلبها دق بقوه : معقول يكون جاي علشان يشمت فيا؟!!
اخدت نفس عميق و نزلت و هي مستسلمه للامر الوقع..
كانت نازله ع السلم و شايفه ايهاب و هو واقف قدامها وايديه ورا ضهره و ملامحه جامده و جديه..
نزلت واول ما قربت منه و كانت لسه هتقوله اي اللي جابك..
هو نص قدامها ورفع بوكيه ورد : للمره التانيه بقولك تقبلي تتجوزيني..
وعد :…..
ايهاب هو لسه ع نفس وضعه : بقولك تقبلي تتجوزيني.. وعد انا عايزك زي ما انتي و اوعدك اني هحارب بيكِ و ليكِ العالم كله و هحاول اعوضك عن اي حاجه انت مريتي بيها.
وعد غمضت عيونها و فاجاه اجت صورة ياسين قدامها فتحت عيونها بسرعه..
ايهاب : هااا.. قولتي اي
وعد افتكرت لما قالت انها هتديله فرصة.. مدت ايدها واخدت منه الورد بابتسامه بسيطه..
ايهاب من الفرحة و مش مصدق قام وقف و ضحك ببلاها : اي ده انت اخدتي الورد ههههه يعني انت موفقه؟!
وعد ابتسمت و هزت راسها : ايوه موافقه.
ايهاب : متقلقيش انا قولت لوالدي ف الطريق قبل ما اجي.. و الحفلة و الفستان و الميكب و كل ده ف مكالمه مني كل حاجه هتكون بين ايديكِ.. اي رايك
وعد باستسلام : تمام عادي مش هتفرق.
ايهاب : ماشي انا هروح اظبط كل حاجه الفستان بكرا الصبح هيكون عندك.. كمان الميكب ارتست..
وعد : تمام.. بس حفلة الخطوبه هتكون فين..
ايهاب : هتكون ف قاعة و قبل ما يكمل كلامه وعد قطعته..
وعد : انا عايزه الحفلة تكون عندي ف الفيلا هنا..
ايهاب : هنا ي وعد؟!
وعد : اي المشكله الفيلا كبيره و اظن ان التصميم بتاعها كويس..
ايهاب : تمام ي وعد اللي يريحك..
..
الدكتور خرج من العمليات بكل حزن :….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية وحوش الأرض ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق