Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية العروس الهاربة الفصل الثالث عشر 13 بقلم سلمى محمود

 رواية العروس الهاربة الفصل الثالث عشر 

رواية العروس الهاربة الفصل الثالث عشر 

.  _السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  عايزه اشوف أسد العشماوي 
_اقوله مين حضرتك 
فاطمة:  فاطمة صاحبة مراته 
_اتفضلي هنا لو سمحتي 
أحمد هز راسه وعرف المكان وقال للتاكسي:  اطلع يسطا
نور بصتلها هو وطالعه من البيت وقالت: مين انتِ 
فاطمه:  انا صاحبة يُسر عايزه اشوفها ممكن 
نور:  اهلا وسهلا تعالي اتفضلي جوه
وشاورت للحارس يمشي 
دخلت معاها 
أسد كان صاحي فوق ولبس بدلته ولبس جزمته وما زالت يُسر نايمة راح عند الستاير وشدهم كرمشت عينيها من الشمس وفاقت بصتله وقامت لسه هتتكلم سمعت دق على الباب 
أسد هو وقاعد على السرير بيلبس جزمته التانية:  مين 
نور:  انا يا أسد يُسر فين صحبتها فاطمه تحت عايزه تشوفها. 
أسد: خمس دقايق واهي نازلة 
يُسر بفرحه قامت وجريت على الباب:  فاطمه 
أسد وقف قصادها وهي بعدت عنه ومسك مقبض الباب على ايدها 
يُسر:  اوعى هنزل 
أسد: بالمنظر ده 
يُسر:  وماله منظري. 
أسد:  مش شايفه شعرك ولا نفسك في المراية غيري هدومك وانزلي. 
يُسر بغضب: مش معايا هدوم والفستان ده غالي عليا اوي وعاجبني فاهم لانه شبه قلبك اسود في اسود، فاهم ده نسخه من قلبك وبس. 
دخلت الحمام غسلت وشها بجمود وكانت بتقول بهستريا:  متبكيش متبكيش اهدييييي اهدي، لو دخلتي في نوبة البكا مش هتخرجي اهدييي 
غمضت عينيها لـ ثواني وخدت نفس عميق وفتحت عينيها وابتسمت سرحت شعرها عملته كحكة عالية ونازل منها خصلات بُنية مع بشرتها الخمرية وعيونها الزرقة اللي لونها بهت من كتر البكا طلعت من الحمام مشافتهوش نزلت لـ تحت جريت على فاطمه اللي في الصالون وحضنتها:  فاطمه 
كان ملاحظها أسد هو وبيفطر ومرام ابتسمت وبصتلها وقالت:  اه روحي اه. 
امه كانت بصالها بغضب وقالت:  شكلها بنت جبل الخديوي اتعودت على القصر وبرطعت فيه 
فاطمه مسكت ايدها ويُسر اخدت نفس عميق وقالت:  تعالي نطلع الجنينة يا فاطمه. 
طلعت يُسر من قدامهم هي وفاطمه 
مرام بغضب: امي
يُمنى: ايه مش قصرنا ده انا قولت حاجه غلط. 
أسد كان بياكل ومتجاهلهُم وعلي باصصلهم وبياكل وقال: سيبي البت في حالها يا امي كفاية. 
يُمنى:  عضيتها انا يعني لا إله إلاّ الله. 

برا القصر في الحديقة 
فاطمه:  امسكِ تيلفونك اهو بالعافية جبته من السرايا وإلا كانوا هيمسكوني ويحققوا معايا 
يُسر: طيب ازاي جيتي هنا
فاطمه: سألت على القصر واخدت عنوانه وجيت  ماشاء الله يبنتي جوزك مشهور قوي. 
يُسر: بلا شهره بلا نيلة، انا مجبورة على الجوازه دي  
فاطمه:  ازاي
يُسر: يعني عايزه اهرب من هنا يا فاطمه 
فاطمه:  متهزريش يا يُسر. 
يُسر: مش بهزر  والله عايزه اهرب عيزاكِ تساعديني يا فاطمه وتعرفي ايه اللي بين عائلة العشماوي وعائلتي وتار ايه اللي بينهم وانبي. 
أسد جه في اللحظة دي وحط ايده على كتف يُسر وابتسم: منوره يا فاطمه
يُسر بخوف بلعت ريقها وبصتله وهو كان باصص لـ يُسر 
فاطمه: بنورك يا اسد بيه،  بعد اذنك امشي انا. 
يُسر قامت وحضنتها وقالت: متنسيش اللي قولتلك عليه يا فاطمه لو بتحبيني اعملي كل حاجه وهربيني من هنا 
فاطمه: يلا سلام يا يُسر 
أسد:  استني يا فاطمه سعدي وصل فاطمه لغاية البيت 
فاطمه:  لا انا همشي تاكسي 
أسد: مينفعش اخت مراتي  تمشي تاكسي مش صح يا يُسر 
وحط ايدها على كتفها وشدها لـ حضنه 
يُسر  هزت راسها 
مشيت فاطمه وأيان كان في عربيته باصصلهم 
يُسر بدموع  زاحته وقالت:  انت متربتش فعلا 
جت تدخل مسك ايدها وسحبها لعنده بقيت قريبة اوي من عنده وقالت: انت اكبر اناني فاهم اكبر اناني وشيطان شفته في حياتي بكرهك ومهما كان اللي عملوه اهلي فيكم حلال فاهم تستاهلوا 
أسد افتكر موت ابوه وايده اتشنجت واتعصب وخنقها وخبط راسها في الشجرة 
يُسر كانت بتضرب على ايده وبتتخنق كانت هتقطع النفس وهو بيقول:اخرسيييييي
 جري أيان ومسكه من قفاه وزاحه وضربه بالبوكس وصرخ: مين اداك الحق انك تتهجم على بنات الناس يا أسد العشماوي مييييين 
هزت كلماته من في القصر وطلعت تجري يُمنى  ونور وعلي ومرام وام حسن وشافوا يُسر واقعه في الارض بتكح
أسد رد ليه البوكس وصرخ: ملكش الحق في مراتي
أيان بهستريا ضحك وحط إيده على فمه اللي نزف وجاب دم: عقد امبارح اللي كان مزيف واتحرق! 

بعد عنه ومسك ايد يُسر وقال:  يُسر يلا هنمشي من هنا هرجعك للسرايا تاني وهفهم جبل الخديوي يُسر يلا ومحدش هيإذيكِ يلا  اوعدك يلا. 
أسد اتعصب وجز على اسنانه لما شافه ماسك ايدها وصرخ هو وماسكه من ياقته و....... 

".

•تابع الفصل التالي "رواية العروس الهاربة" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات