رواية عشق الصعيدي الفصل السابع
رواية عشق الصعيدي الفصل السابع
بدا يوم جديد على ابطالنا يوم ملئ بالكثير من الاشياء منها الجيده ومنها السئ استيقظت عشق فى الصباح الباكر وهى تشعر براحه غريبه لا تعرف ما سبب تلك الراحه التى داخل جسدها هل هذا لانها بعيده كل البعد عن ذلك المخ*مش محسن ام أنها هنا في بيت ذلك الراجل الطيب جابر قامت من على الفراش وجدت ذلك المدعو زوجها ينام على الأريكة لم تكلف نفسها أن تنظر له حته فاهى لا تريد أن تقطع تلك الراحه التى تشعر بها
ذهبت إلى المرحاض لكى تتوضاء ونجهز نفسها لكى تصلى ف الله هو الملجاء الوحيد لها وهو القادر على أن يبدل ضيقها و حزنها الى فرح كبير خرجت من المرحاض واخذت تصلي وتدعوا الله أن يفرج كربها ويفرح قلبك بعد مرور بعض الوقت نزلت إلى المطبخ وجدت الحاجه سعديه تقف تحضر الفطور دخلت وعلى واجهه ابتسامه وهى تقول :صباح الخير يا حجه.
سعديه بابتسامه :صباح النور يا ست هانم
نظرات واحده من الخدام الى عشق وهى تقول:عشنا و شوفنا اللى كانوا خادم بقوا هوانم
تحدثت فاطمه التي كانت تراقب كل شيء من على بعد وهي تنظر الى تلك الخادمه وتقول :عيب يا منار ما تقوليش كده وبعدين عشق في الاول وفي الاخر اختنا وبعدين يا ستي ربنا بيرزق كل الناس
نظرات عشق الى منار بهدوء :اى اللى انتى بتقولى ده يا منار وبعدين يا ستى لو انتى شايفه ان حياتى حلوه تعالى خديها وانا راضيه انى اعيش بحياتك
كدت أن ترد منار ولكن أوقفها صوت جابر الذي تحدث بغضب وهو يقول:كل واحده هنا تحترم نفسها وعشق هنا هى ست البيت ده وهى الهانم هنا وانتى يا منار روحى هدى باحى حسابك وامشي انا مش عقيل أن واحده تطول على ست البيت ده
نظرات له منار بحزن وهى تقول:لا ونبي يا حج انت عارف ان انا بصرف على ابويا و امى بلاش تقطع عيشي
نظر لها جابر بغضب وغمغم بتحذير :يبجا لازم تحترمى صاحبه البيت ده وتروحى تعتذر منها ولو هى مش قبله الاعتذار اعتبري نفسك برا
كادت أن تنظر إلى عشق ولكن أوقفتها عشق التى قالت:مش لازم يا جدى انا جبلت الاعتذار من غير حاجه وانتى يا منار كملى شغلك
نظر لها جابر بحب وهو يقول :بت اصول يا بتى (ثم أكمل بهدوء) هانى فنجان قهوه وتعالى ورائه المكتب
حركت عشق راسها بهدوء وخرج جابر من المطبخ فذهبت عشق تجاه الموقد وكنت تقف منار جانبها وهى تشعر بغضب كبير يتفقم داخلها تجاه عشق فاهى ترى أن عشق تعيش حياه افضل من حياتها
🌺🌺🌺🙂🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
قبل قليل تحديدا فى غرفه عمر استيقظ على صوت اغلق الباب حاول أن يقوم من على الأريكة ويتجاه إلى الفراش ولكن شعر بآلام كبير يسير داخل جسده نام على الفراش وهو يشعر راحه غريبه راحه مثل راحه اليأسمين وذهب فى ثبات عميق للغايه
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
كادت تخرج عشق من المطبخ لول أوقفها صوت فاطمه التى تحدثت بهدوء:عشق متزعليش من منار هى مش قصدها حاجه هى طيبه بس جعجع مش اكتر
عشق بابتسامه حنونه:فى اى يا فاطمه انتم اخواتى هنا وانا عارفكم ان قلبوكم ابيض وبتحبونى وانا كمان بحبك
فاطمه بحب :ماشي يا ستى بس بعد ما تخرجى من عند الحج جابر ابقي تعالى نقعد مع بعض شويه
عشق بحب:حاضر
ذهبت عشق الى مكتب جابر ام فاطمه داخلت إلى المطبخ طرقات عشق على مكتب جابر ولم تكمل ثوانى وكان انها الرد من جابر أن تدخل
داخلت وعلى واجهه ابتسامه جميله وهى تقول:اتفضل يا جدي دى القهوة
اخذها جابر منها وهو يقول:تسلم ايدك يا عشق تعالى بقا واقعدى قصدى
جلست عشق أمام جابر وهى تفرك يدها بتوتر
جابر بستغراب:مالك يا عشق عامله تفركى فى ايدك كدا ليه هو انا هاكلك
حركت رأسها برفض ثم تحدثت والدموع تترقرق فى أعينها وتقول:انا عاوزه اسالك سؤال يا حج جابر انت اى اللى خالك تجوزنى حفيدك الوحيد وليه واقفت جانبي ثم اكملت ببكاء :انا اجرب الناس ليا موقفوش جانبي زاى ما انت عملت ده حته امى إلى انا حته منها معملتش اللى حضرتك بتعمله
نظر لها جابر بحب وهو يقول:بصي يا عشق انا يابنتى لم فكرت فى موضوع جوزك من حفيدة اول حاجه عشان احمر حفيدي من واحده يعرفها والبنت دى انا مش مطمن ليها تأتى حاجة ودى الاهم لان انتى طيبه و غلبانه واللى بيحصل فيكى كتير اوى وانا مقياس انى اشوف واحده مظلومه واسكن ونالت حاجه و دى الاهم انك فى الاول و الاخر بنت ابن عمى
نظرات له عشق بحزن وهى تقول:عارف يا جدى انا أسواء يوم فى حياتى لم بابا ما*ت و سابنى فى الدنيا دى لوحدى انا مشفتش اى يوم حلو بعد موت بابا كل الايام كنت واحشه و قاسيه حته مكنتش بعرف انام زاى بقيت الناس كنت طول الليل يبقا خايفه لحسن محسن يدخل عليا أو يعمل في حاجه و الصبح برتاح من شكله بس بتعب فى الشغل ممكن اليوم اللى ارتاحت فيه شويه كان امبارح لان كنت نائمه وانا مطمنه ان مفيش حد هيدخل عليا أو حته يفكر مجرد تفكير أنو ياذنى
نظر لها جابر بهدوء وهو يقول:متخفيش يا عشق طول ما انا موجود فى الدنيا دى محدش يقدر يقرب منك أو حته يعملك حاجه تضيقك ده انتى حته منى يا بنتى وانا شايفك مسؤوله منى زايك زاى عمر واكتر
ارتمت عشق داخل احضان جابر ذلك الراجل الحنون الذي احتضانها فى اكتر واقت شعرت بضعفها فيه
ولكن قطع ذلك صوت منار وهى تدخل المكتب دون استئذان وهى تقول:الحق يا حج البوليس برا
فى بارت تانى كمان شويه اسفه على التاخير
•تابع الفصل التالي "رواية عشق الصعيدي" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق