رواية غريب اقتحم حياتي الفصل الثالث
رواية غريب اقتحم حياتي الفصل الثالث
"الإختبار التالت يا ملك، وده هختبر ثقتك فيا عاملة ازاي، إحكيلي سر محدش يعرفة غيرك، أو على الأقل غيرك إنتي وشخصك المفضل"
___________________________________
صحيت من النوم قبل الضهر بساعة والفجر كان فاتني وقايمة مش طايقة دبان وشي، دخلت الحمام وغيرت هدومي وإتوضيت وصليت بعدين روحت المطبخ أساعد مرات بابا في الفطار
ملك:ممكن تفهميني يا مرت أبوي مصحيتونيش للفجر ليه؟
سها:والله فضلنا نصحيكي عاد وانتي في سابع نومة
ملك:يا خبر!، طيب الحمد لله، المهم هساعدك دلوقت في الفطار
سها:تمام يا حبيبي روحي هاتي الجبنة من الصفيحة
ملك:تمام
خرجت وجبت الجبنة وجيت بس علي وقفني
علي:هجولك إيه عاد يا ملك
ملك بهدوء:نعم يخوي؟
علي:يعني مسألتيش على موضوع البت إياها ولا جلتيلي مبروك
ملك بهدوء:مليون مبروك ياخوي، عن اذنك
كنت همشي وقف قدامي
علي:ملك!
همهمت بالراحة وانا ببصله عشان يقول عايز إيه
علي بنكش:اعمليلي شاي
ملك:حاضر، حاجة تاني؟
علي:اه اعمليلي عيش وجبنة
ملك:الوكل هيتحط دلوجت، هعمل الشاي على ما والوكل يتحط
علي:ماشي يا ملاكي
إتضايقت من دلعه ليا مبحبوش يدلعني أصلاً
دخلت المطبخ أحط الصفيحة عشان نطلع منها الجبنة
ملك:الجبنة أهه، هعمل شاي لأخوي على ما تحطيها في الطبج
سها:ماشي، كلتها إسبوعين وترجعي مصر يا بتي، هتوحشك جوي
إبتسمت وأنا بحضنها
ملك:هنكون على تواصل يا مرت أبوي
سها: بجولك عاد عمك جاي يشوفك ويجعد معاكي العصرية
ملك:اممم ماشي وماله، ينور عمي عُمر دِه واحشني جوي
سها:أموت وأفهم ليه هتجوليله عمي وهو 20 سنة؟
ملك:لإنه مهماً كان عمي يا مرت أبوي
سها:برضة هتجولي مرت أبوي يا بتي أنا طلعالك في البخت الإسود؟
ملك:اعوذ بالله هتجولي إكده ليه يا سها
سها:ايوا إكده جوليها سها
ضحكت وعملنا الفطار والشاي وخرجت وكلنا كنا قاعدين على الأكل بنفطر
خلصنا الفطار وقومت أساعد بعدين خرجت لما عمي عُمر جه لقيته بيقولنا
عُمر:طيب يا جماعة بما إن كلتنا متجمعين إنهاردة ف هتشرفوني في فرحي بعد إسبوع
بابا:وافجت البنت؟ يا الف نهار أبيض مبرووك
إبتسمت
ملك:مبروك يا عمي
عمي عمر:خليها عُمر
إبتسمت
ملك:حاضر يا عمر، بس جولي بجى تحب واحدة وتتجوزها وأكون أخر من يعلم؟
عمر:معلش والله يا ملوك بس مكانش حد يعرف غير أبوكِ وانا
ملك:يا سيدي ماشي هعديها بمزاجي، تشربو إيه؟
عمر بنكشة:شربات فرحك إن شاء الله
ملك بهزار:نينيني افتح مشمشة هتلاجيني متجوزة إن شاء الله
علي بهزار:ولا حتى في المشمش والله
كلهم ضحكو وأنا إبتسمت بمجاملة
ملك:هجولكم إيه عاد، أنا هعمل شاي، اللي عايز يغير يجول
علي بنكش:أنا عايز نسكافيه
ملك:تمام
علي:لأ شاي
بصيت اللي هو إنجز شاي ولا نسكافيه فإبتسم وقال
علي:شاي خلاص امشي
دخلت المطبخ عملت الشاي وخرجت برة البيت، بيتنا زي أي بيت ريفي بيطل على مزارع أبويا وأخواتي وحرفياً دي الحاجة الحلوة في الصعيد
خرجت وكانو كلهم ماسكين موبايلاتهم فطلعت موبايلي أمسكة
لقيت رسالة من عمر
"ملك إنتي بخير؟ قافلة ليه اليوم كله؟"
كتبت بإبتسامة
"والله حقك عليا بس عمي عندنا إنهاردة وكان واحشني خالص ف قاعدين سوا"
لقيته كتب
"نينيني وعمك عندك أغلا من أخوكي الكبير"
ضحكت وكلهم لاحظو وعمر عمي بصلي برفعة حاجب لقيت عمر باعتلي
"ضحكتك اللي رقعت دي إيه؟ 😂"
عيوني وقعت على عمي عمر أول حاجة وبصيت للموبايل وكتبت
"همممم قلتلي بقى، حلوة😂"
كتب
"أفندم؟"
كتبت
"يعني تطلع عمي؟ اتاارييك بتقول متجوز وهي متعرفش حلو ده، إتفقست يا عمر😂"
كتب
"ملك بتقولي إيه مش فاهمك؟"
كتبت
"نينينين، على فكرة بقى خلاص بطل حوارات يا عمر"
رفعت حاجبي لما كتب
"حقيقي مش فاهم؟"
كتبت
"يعني إنت عمي وبتعمل مقلب سخيف من مقالبك"
أخويا علي ضحك فبصينا كلنا بإستغراب
عمي عمر بضحك:اوبا قالتلك معدناش اخوات ولا ايه؟
علي ضحك:اه
بصيت للموبايل لقيت عمر رد
"لأ يختي مش عمك😂"
كتبت بإبتسامة
"تعرف إنك شبهه؟ يعني هو إسمه عُمر وانت زيه وكمان ظروفه تقريباً زيك،وعارف كمان؟ في شبه صغنن بينكم"
كتب
"طب داري الإبتسامة عشان فضحتينا"
بصيت حواليا بخضة لقيت كله ماسك الموبايل
ملك:انا... أنا هدخل أعمل النقاب عشان حاساه مش مظبوط
طلعت أجري على الأوضة وحاسة إني بترعش، أنا بدأت أخاف، شربت ماية وفكيت نقابي وعدلته ولبسته تاني وكتبت قبل ما أخرج
"عمر، أنا بدأت أخاف منك، إنت إزاي عارف كل تحركاتي؟"
كتب
"تعالي ندخل على الإختبار التالت، هتعرفي كل حاجة في العاشر"
كتبت بتنهيدة
"تمام"
خرجت وقعدت لقيت الكل قاعدين زي ما هما ماسكين موبايلاتهم لقيت عمر كتب
"الإختبار التالت يا ملك، وده هختبر ثقتك فيا عاملة ازاي، إحكيلي سر محدش يعرفة غيرك، أو على الأقل غيرك إنتي وشخصك المفضل"
إبتسمت وأنا ببص حواليا وكتبت
"تمام، ده محدش يعرفه خالص، حتى بابا، إوعدني يفضل سر بينا"
كتب
"أوعدك يا ستي"
كتبت بإبتسامة
"السر اللي مخليني مش عايزة أتجوز بعيداً عن تعليمي وسني الصغير، إني مش عايزة أفارق عيلتي"
لقيت عمر عمل إيمو قلب وده نرفزني
"إحترم نفسك يا عمر!"
كتب
"أسف والله، دبش دبشش😂"
كتبت وتعابير الغضب كانت باينة على وشي اللي مداريه النقاب
"مبحبش كدة!"
كتب
"خلاص يا ستي إهدي😂، روحي يلا إقعدي مع عمك وهخش أقعد مع الضيوف اللي عندنا"
كتبت
"ماشي، القاك في الفجر يا صديقي هصحيك"
كتب
"ماشي"
قفلت وببص حواليا ومفيش ثواني لقيت أخويا بيبتسم
عمر عمي بهزار:وجعت في دباديبك؟
ضحكت بخفوت ومتكلمتش
•تابع الفصل التالي "رواية غريب اقتحم حياتي "اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق