Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية المنضبطه والمهمل الفصل الثاني 2 بقلم اسراء ابراهيم

 رواية المنضبطه والمهمل الفصل الثاني 


رواية المنضبطه والمهمل الفصل الثاني 

فريده اتصلت بصحبتها الانتيم ندي وحكت لها كل حاجه واللي قاله عمر 
ندي: الصرحه عنده حق دي مش حياه اللي انتي عايشاها دي انتي حياتك كلها شغل في شغل انتي مش بترضي تنزلي معايا بصي يا فريده علي بلاطه كده انتي حياتك كلها غلط سواء استايلك او لبسك المسترجل او شغلك اللي هو اربعه وعشرين ساع في الاربعه وعشرين ساعه فريده انتي عارفة انا اخر مره شفتك بفستان كان امتي كنا في اوله ابتدائي يا ظالمه 
فريده: يعني اعمل ايه دلوقتي 
ندي: فريده انتي انسانه جميله من بره وجوه بس حاولي تغيري استايلك وطريقه تعاملك مع الناس بلاش بالله عليكي الهجوميه اللي بتتعاملي بيها دي وقليلي من ساعات شغلك مش كل حاجه شغل في شغل بتختصار كده حاولي تبقي بنت 
فريده: طب يا زفته بردك ماقولتيليش اعمل ايه في ادهم 
ندي: زفته هو انتي ماتاثرتيش بكلامي خالص 
فريده: لا ولا دخل في دماغي بربع جنيه 
ندي: اه اه دي اعراض جلطه صح 
فريده: طب استني استني قبل ما تنجلطي قوليلي اعمل ايه 
ندي: حسبي الله ونعم وكيل منك لله يا شيخه يلا اقفلي 
فريده: انتي اللي منك لله ما استفدتش منك بحاجه سلام 
ندي: سلام 
تاني يوم 
ادهم كان نايم وصحي علي ميه ساقعه نازله عليه 
حسن: يلا قوم يا اخره صبري
ادهم: ايه يا بابا من امتي وانت بتصحيني كده 
حسن: من النهارده ويلا قوم اجهز علشان هنروح نتقدم لفريده 
ادهم: بابا انا لسه مش موافق 
حسن: عنك ما وافقت يارب هي بس تقبل بيك يا فاشل ويلا قوم اجهز وهتروح ورجلك فوق رقبتك
وسابه ومشي 
ادهم: والله هو ادهم اللي هيمشي علي نزاج الست هانم ولا ايه طب هروح وهما مسوئلين عن اللي هيحصل 
بعد شويه 
كان ادهم وحسن ورنا وصلوا في بيت فريده 
وفريده في اوضتها قاعده بتعمل رياضه ودخل عليها عمر 
فريده: عارفة انت هتقول ايه انا فكرت ولسه بشاور نفسي في تفكيري 
عمر: لا زمن الدلع والتفكير راح هو خلاص جوزك المصون المستقبلي بره هو وباباه واخته بيطلبوا ايدك 
فريده: ايه 
عمر: ايوه بره انتي مش بتسمعي 
فريده: عمر بره 
طلع بره وهي جهزت ولبست بنطلون ملتون علي تيشرت اوفر سايز وطلعت سلمت علي عمها وعلي رنا وهي خلقها في مناخرها بسبب عجرفت رنا وتخطيت ادهم وقعدت جمب عمر 
رنا بهمس لادهم: ايه اللي هي لابساه ده هي تازله تتمرن 
ادهم بهمس هو الاخر: لا هو ده استايلاها 
رنا: ربنا في عونك 
فريده: وماله ان شاء الله لبسي يا بشوات 
حسن: مالوش يا بنتي قمر اربعتاشر المهم ندخل في موضعنا احنا جاين نطلب ايد فريده لادهم 
مصطفي: والله الراي راي فريده 
فريده: والله انا محتاجه وقت افكر 
ادهم: نعم تفكري مين يا ماما هو من جمالك 
فريده بردح وقامت وقفت: ده انا افكر وافكر وافكر هما جايبنلي دكتور ده جايبنلي واحد صايع مش لاقي شغل يلمه 
عمر كتم بق ادهم وشده علي اوضته 
عمر: يابني المفروض تتكلموا مع بعض تتعرفوا علي بعض لاكن تردحوا لبعض دي جديده 
ادهم: ما اختك هي اللي مستفزه وبعدين نتعرف علي بعض ايه ما انا عارفها واحده معقده لا بتبتسم ولا بتخرج 
معلش يعني 
عمر: معلش معلش يا روح النونه هو انت مفكر نفسك انت بس اللي بتعرف تردح لا ده انا متعلم الردح من الاستاذه فلم لسانك بدل ما ازعلك او اقولك هجبها هي تزعلك 
ادهم: لا ياعم خلاص الطيب احسن انت عايز ايه 
عمر: فريده طيبه حاول تتعرف عليها وتقرب منها هتلاقيها شخصيه جميله وطيبه بس هي عصبيه حبيتين 
ادهم: حبيتين بس 
عمر: يا سيدي خمس حبات 
وخرجوا لهم بره 
مصطفي: تعالي يا ادهم معايا المكتب عايزك في كلمتين 
عمر كان هيروح معاهم 
مصطفي: بقول ادهم بس 
فريده وراحت لعمر: ياه علي الكسفه اللي انت فيها يا حازم 
في المكتب 
مصطفي: فريده موافقه بس عندها شروط 
ادهم: ايه شروط هي هتتامر 
مصطفي: ولد لم نفسك انت بتتكلم علي الدكتوره فريده مصطفي البنهاوي 
ادهم: ها اتفضل قول ياعمي 
مصطفي: اول حاجه انك تشتغل ومش في شركه تبوك فريده هتجبلك شغل وانك تتخرج السنادي وتبطل مرقعه 
ادهم: اتخرج السنادي ممكن افكر لاكن اشتغل ومش في بابا هي بتحلم 
مصطفي: خلاص علي بركه الله يا فريده 
فريده دخلت وكان وراها عمر 
مصطفي: الف مبروك يا فوفا هو وافق علي كل شروطك هنقرأ الفتحه امتي 
فريده بصدمه: اده وافق 
مصطفي: اه طبعا ده الواد شكله واقع وافق من قبل ما اقول الشروط يلا يا واد يا عمر نسيب العرسان 
عمر: لا انا قاعد اخرج انت يا حاج 
مصطفي: عمر 
عمر كان خرج من قبل ما يكمل اسمه 
وخرجوا وسابوهم مع بعض 
ادهم: مبدايا كده اوعي تكون مفركه اني هتجوزك علشان سواد عيونك لا انا هتجوزك علشان خاطر ابويا 
فريده بردح: حوش حوش يا واد انا اللي متجوازك علشان جمالك لا انا علشان خاطر ابويا 
ادهم: علي بركه الله ربنا يديم عدم القبول اللي بينا الخطوبه امتي 
وحددوا الخطوبه بعد اسبوع وكتب الكتاب بعد شهر ونص 
بعد ما مشيوا 
فريده: يعني ايه يا بابا اتجوزوا بعد شهر ونص ليه هي كوسه 
مصطفي: فريده بطلي زن وخلاص الموضوع انتهي وطلع علي اوضته 
بعد مرور اسبوع 
ندي ودخلت لفريده الاوضه: مبروك يا ديدا 
فريده: مبروك في عينك يا شيخه وايه اللي ماسكاه في ايدك ده 
ندي: فستان لخطوبتك
فريده: ايه فستان انا مستحيل البس فستان وراحت طلعت بنطلون قماش وبليزر 
ندي: ايه انتي هتلبسي ده هو مين العريس فيكوا 
عمر دخل: قوللها يا بنتي قوللها 
فريده: استنوا بقي هروح اجيب حاجه 
عمر وهو بيبص ورا وقدام: خدي خدي وطلع من جيبه علبه وعطاها لندي خدي ادلقي وزيها لنفسه ودلوقها علي البنطلون 
وجت فريده: اده 
ندي: معلش يا ديدا كنت عصير وادلق غصبن عني 
عمر: وانا شاهد 
فريده: يلا عادي هلبس البنطلون الجينز 
عمر وندي في صوت واحد: جينز 
ندي: معلش يا عمر اطلع انت بره وانا هتصرف وفعلا طلع 
وندي بتقرب من فريده 
فريده: ايه انتي هتعملي ايه 
ندي: الميكب ارتيست بره وانا هلبسك ونش هتنطقي بكلمه 
فريده: لا مش هحط ميكب 
ندي: بصي جربي ولو معجبكيش ابقي امسحي 
فريده: ماشي 
وفعلا دخلت لبست الفستان وكان احمر ولبست جزمه بكعب وعملولها شعرها وحطولها ميكب  
فريده وهي بتبص لنفسها في المرايه: يع ايه القرف ده انا هروح اغير 
ندي وهي بتضحك ضحكه شر: هيهيهيهي كلهم في القاعه الا انتي واخوكي اللي بره ده 
عمر دخل: يلا يا فريده لنفخك واخدها من ايدها بالعافيه 
في القاعه عمر دخل علشان يشوف التجهيزات وراح وقف جمب ادهم 
عمر: عامل ايه يا عريس انت سرحان في ايه 
ادهم: عنر عمر هي مين المزه اللي جايه دي 
عمر: يا زبا*له دي خطيبتي 
ادهم: انت خطبت من غير ما تعزمني وفجاءة ادهم تنح عمر عمر هي مين المزه اللي جت جمبها هو من نحسي كل اللي هنا مزز معادا عم جعفر اللي انتوا عايزين تجوزهالي يا حظك يا ادهم 
عمر وهو بيضربه علي قفاه: دي خطيبتك يا احول 
ادهم: يا نهار ابيض هي دي عم جعفر وراح وحرفيا بيجري عليها 
ادهم وهو بيسبلها: بس علي فكره طلعتي مزه امال عايشلنا ليه بدور عم جعفر 
فريده وهي بتقلب وشها: ولا بقولك ايه لم نفسك احنا دلوقتي في مكان عام بدل ما الم عليك الناس عليك 
ادهم: وان شاء الله كده هتقوللهم ايه بيتح*رش بيا 
فريده: حسابك معايا بعدين يا ادهم 
ادهم: يباي عليكي الشكل بقي بسم الله ماشاء الله لاكن اللسان اللهم جيرنا منه 
فريده: ولا مش فايقالك 
بعد شويه وفجاءة من غير اي مقدمات فريده رمت كوبايه العصير في وش..... وزعقت وقالت 
فريده: ممكن افهم ايه اللي حطيتيه في العصير ده 

وبس كده البارت خلص اتمني يكون عجبكم 

للكاتبه: إسراء إبراهيم 


  •تابع الفصل التالي "رواية المنضبطه والمهمل" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات