رواية حبيبة الكبير الفصل الثاني
رواية حبيبة الكبير الفصل الثاني
اسماء بتحدي:هطلقني يا عادل غصب عنك وانا هوريك اسماء يونس هي مين..؟
يبتسم عادل بثقه ويقرب منها ويجذبها من خصرها امام الجميع
فتتعصب اسماء وتحاول الفرار منه
وهي بتصرخ سبني يا حقي"ر
لكن عادل لا يهتم بكلامها وكلام الجميع ويكذبها بوقاحه
عادل:دي كدابه يا جدي محصلش حاجه من الا بتقول عليها ياسمين كانت جايه لها داخه فجأه وانا سندتها لي اوضه النوم وبس
فهانم شفتنا وفكرت فينا غلط...
تنظر اليه ياسمين وتفهم نظرته لها
فتمثل البكاء والحزن بل تنهار من البكاء وتجلس ارضا
ياسمين:حرا"م عليكي يا اسماء انتي ليه بتهنيني وتظلميني كده منك لله انل مش هسمحك مستحيل اسمحك اه قلبي...
لي لحظه الجميع صدقها وجروا عليها وهم ينظروا لي اسماء بعيون الاتهام تتعصب اسماء وتصرخ في الجميع ببكاء ووجع
اسماء:والله كدابه وعادل كداب وانا هثبت كل حرف قولته
واخرجت هاتفها من جيبها وجرت علي جده وجعلته يشاهد ما قد صورته وقد اشتعل"ت عينه غض"با ولم يتحمل اكثر وبعد الهاتف عنه وهو مشمئز مما يشاهد
وصرخ بغض"ب نار'ي
الجد مهران:كفايه كده هاتي الزفت ده.... وذهب لي عادل وصف'عه
علي وجهه بقواه وقاله طلاقها
يرفض عادل ان يطلاقها
عادل بتحدي:انا مستحيل اطلقها يا
جدي دي مراتي...
لي يأتي صوت من خارج الشقه يرعب الجميع
امير:وانا بقولك هطقلها يا عادل غصب عنك عشان انت لا تستحقها
ينظر اليه عادل برجفه لكنه يرفض ان يطلقها
عادل:انا مش هطلق مراتي عشان انت تتجوزها يا امير يا كبير عيلتنا
يا خليفه جدي والكل بيحترمك يا اخوي الكبير والكل فضلك عليه في كل حاجه حتي في اداره ثروات العيله انت الا مسكها انا مش هطلقها حتي لو هت"قتلني
تبكي اسماء بوجع وتصرخ بالم لا ااا هطلقني انا بك"رهك ومستحيل افضل علي ذمتك يوم واحد
يعت'صر قلب امير علي حبيبته التي طالمه عشقها منذ صغيرها لكنها احبت اخوه فابتعد عن طريقها حتي يسعدها رغم المه
لكنه تعهد بحمايتها حتي من نفسه
فيغ"ضب اكثر امير لي رؤيه دموعها.... ويلك"م عادل بقوه عدت مرات حتي وقع ارضا لكنه مصمم علي عدم الطلاق....
فتغتاظ ياسمين من حب امير لها لانها تعشقه منذ الصغير لكنه لم يعرها اي اهتمام لذا تقربت من عادل حتي تفرق تحر'ق قلب اسماء علي حبيبها ولا تسعد وتتعذب مثل ما تعذبت هي....
تصرخ اسماء :طلقني يا عادل انا مش عوزك...
يصرخ عادل بتحدي:وانا مش هطلقك انتي سمعه..انتي ملكي انا
تتعصب اسماء وتدخل غرفتها وتجلب منها حبوب المنوم
وتخرج وهي في قضبتها العبله وتفتحها وتبلعها وهي تقول وانا بفضل الم"وت علي اني اعيش معك ثانيه واحده لكن يجري عليها امير وهو يصرخ لااااا اسماء وجذب منها العلبه وهو يبكي ويصرخ لا لا يا حبيبتي قالها بدون وعي منه مما جعل الجميع يتجمدوا مكانهم من صدمه ما سمعوا تبرق اسماء عينها في صدمه ولم تنطق وتسقط بين احضا"ن امير فيصرخ امير اسمااااء
ويحملها ويجري علي سيارته حتي ينقلها لي المستشفي وهو في حاله جنونيه ويتوعد لي عادل
#حبيبه_الكبير
يصل امير لي المستشفي وهو في حال من الجنون والبكاء ويصرخ في الاطباء والممرضين فيأتوا وهم مفزوعين خائفين من عصبيه وجنان امير المعروف عنه حين يغضب فيأخذوا منه اسماء التي فقداه الوعي وقلبه قد ذهبه معها
امير بعصبيه:انت رايح فين ...؟
ينظر اليه الطبيب ببرود ويرد عليه بسخريه
الطبيب:رايح اخطب..وانت مالك
يتعصب امير ويمسكه من قميصه بحد ويتكلم بغ"ضب نار"ي وعيونه تشت"عل غض"با وغيره
امير: بص انا مش طايقك ولا فايق لك يا ام تغور من وشي والاا اصحابك مش هيعرفوا يخي'طوا حته سليمه في وشك المسمسم ده
يضحك الطبيب ببرود ويبعد يد امير ويبتسم بسخريه وعدم مبالاه
الطبيب:بص يا امور يا ام تسبني انقذ الحوريه بتاعتك يام نفضل نحب في بعض كده لحد بكره وهي تمو"ت الكلمه الا قالها الطبيب ببرود كانت خن"اجر تط'عن في قلب امير
امير بلين:طيب هو مفيش غيرك هنا
الطبيب:لا والله اصل انا البتشي الوحيد في الطوارئ ومطبق من امبارح ها اخلص
امير بعصبيه واستسلم:تمام اتفضل شوف شغلك بس انا لازم اكون معاك ولو قربت منها انت حر
وسبقه علي الطوارئ يبتسم الطبيب بتعجب ويقول يامه الواحد هيشوف بالوي منك لله يا سلمي بس ام اشوف وشك
ودخل لي الطورائ وبدأ في مباشره عمله لكن مع ازعاج امير وغيرته المجنونه...
في شقه اسماء قد امر امير رجاله بتقيد عادل اخوه وياسمين وجلبهم لي الصعيد حتي يتعامل معم هو بنفس وقد طلب امير من جده والجميع ان يسبقوه علي الصعيد
وفعلا قد نفذوا ما طلب
بعد مرور اكثر من ساعه يجلس امير بجانب اسماء وقلبه يتمز"ق عليها حزننا والما...فيقترب منها ويملس علي شعرها... بحب ودموعه تسبقه
امير:اه يا حبيبتي انا سيبتك لي عادل عشان انتي بتحبيه كان نفسي اشوف ضحكتك وفرحتك حتي لو علي حساب المي وعذابي بس والله لا ادفعه التمن غالي عشانك يا قلبي...
ويتركها ويخرج حتي يشكرا الطبيب رغم انه مضتايق منه
يذهب امير لي مكتب الطبيب ويدخل بعد ان دق الباب والطبيب اذن لهو بدخول فيدخل ويجلس علي الكرسي وينظر لي الطبيب وهو يبتسم ابتسامه صفراء
امير:شكرا لك علي انقاذك لي اسماء...
يبتسم الطبيب بتعجب
الطبيب:طيب ايه لازمتها الابتسامه مع العصبيه دي عموم لا شكرا علي واجب واحب الطبيب ان يخلص تاره مع امير فاستفزه وقال
بس لك حق تتجنن كد وتغير اصلها حلوه اوي حلوه ايه دي بدر البدور
يتعصب امير بل يشطاط غض"با
فيبتسم الطبيب بمك"ر
الطبيب:براحه علي نفسك كده هيجلي لك جلته لا سمح الله والبدر الا جوه دي هتترمل وساعتها الف مين هيتقدم لها
يجز امير علي اسنانه بعصبيه بس يتحكم في نفسه ويستعد لي الرحيل قبل ان يقت"ل ذاك الطبيب
امير:شكرا لك انا ماشي
وقبل ان يخرج امير من الباب ينده عليه الطبيب استنه عندك لو سمحت
يمسح امير وجهه بيده حتي يهدء
ويلتفت اليه بنفاذ صبر
امير:خير في ايه تاني
الطبيب بجديه:المدام اسماء حامل في شهرها الاول ولازم تهتم بيها وتبعدها عن اي توتر عشان ده خطر علي صحتها وعلي فكره ايه سبب محاوله الانت" حار دي احنا لازم نبلغ البوليس
يتجمد امير مكانه في حاله صدمه ولا يعرف ماذا يفعل او يقول لكن قبل ان يرد علي اسئله الطبيب
تدخل الممرضه لي مكتب الطبيب وهي في حاله زعر وخوف وتصرخ
الممرضه:الحقنا يا دكتور كنان المريضه اسماء هربت ومش لقينها
•تابع الفصل التالي "رواية حبيبة الكبير" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق