Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فيروزة جحيمي الفصل الاول 1 بقلم دنيا هاشم

  رواية فيروزة جحيمي كامله بقلم دنيا هاشم عبر مدونة كوكب الروايات

رواية فيروزة جحيمي


 رواية فيروزة جحيمي الفصل الاول 

فيروزه : لا مش هتجوزه
عادل : لا هتتجوزيه ورحله فوق رقبتك
فيروزه بعياط : يابابا حرام عليك
...................................................
أنا فيروزه ماما اتوفت بقالها شهر وانا لسه هدخل ثانويه عامه عايزين تعرفو بابا بيتعامل معايا كدا ليه هقولكو الصراحه ده عمي وكان بيعاملني كويس بعد مابابا مات هو اتجوز امي وعاملنا محترم لكن دلوقتي اتضح وشه الحقيقي
.........................................................................
عادل : حرام اي انا مستحملك بقالي كتير وبعدين الأهم هاخد تمن كويس
فيروزه بصريخ : هو انت مبتحسش
عادل : كلامي خلص هتتجوزيه انهارده
ومشي وسابها وفيروزه مسكت صوره مامتها
فيروزه : ماما وحشتيني اووي  انا خايفه اووي ياماما عمو عادل مكانش كدا 
وظلت تبكي المسكينه  
....................................................
عادل بضحك : متنساش تجيب 3 مليون معاك
زين بضحكه شر : لا مش هنسي 
................... 
وجه بليل 
عادل بيخبط علي اوضه فيروزه : يلا يابت قومي بلاش عياط وقرف 
فيروزه وهي بتمسح دموعها : انت ازاي زباله كدا ازاي ترمي بنت اخوك  في النار 
عادل ضربها بالقلم : اخرسي هو انتي عارفه ابوكي عمل معايا اي عشان تكلمي كدا  وبعدين لو مجهزتيش واتجوزتيه انا ممكن ببساطه اجوزك ابني هو اه في السجن بس عادي 
فيروزه بصدمه : هو انت فعلا الشخص اللي كنت بعتبره ابويا 
عادل : العريس مستني برا لتطلعي لهتشوفي الوش التاني 
ومشي وسابها راحت تلم هدومها ومسكت صوره مامتها وهي تبكي  : وحشتيني اووي بجد ياماما  ومسحت دموعها    بس انتي عارفه ان بنتك قويه انا هكمل تعليمي وهدخل كليه الطب متقلقيش 
وطلعت برا ورات شخص مثل الاسد ضخم ووسيم وباين عليه انه فعلا بيكرهها 
وعندما سمعت الجمله التي تقطعت كل حبال النجاه عندها 
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير) 
زين بشر  : يلا ياعروسه 
فيروزه واقفه مصدومه ونزلت معاه وهو ركب  وطول الطريق كان الصمت هو سيد المكان ووصل الفيلا بتاعته. 
زين : انزلي ياعروسه 
طبعا فيروزه نزلت بصمت تام وهي تبكي  وتنظر للبيت وتقول لنفسها هل حقا سأعيش هنا 
زين شدها ودخلها جوا : ادخلي  انتي هتبحلقي كتير   ووقعها علي الارض 
سميحه مامت زين : مين الجربوعه دي اللي انت  جايبها يازين 
زين : دي مراتي 
محسن والد زين : انت بتقول اي ياواد انت 
زين  : بقول اللي سمعتوه دي مراتي
امل اخت زين : هيييه احسن بردو بصراحه دي طيوبه اووي وراحت عندها حضنتها 
زين راح عن اخته امل : سيبيها ويلا اطلعي علي اوضتك ذاكري 
امل :زين انت عارف ان لسه مبداتش دروس ولسه السنه طويله 
زين : قولت اطلعي احسن
محسن : يابني قولنا ازاي اصلا تتجوز وانت متجوز ليلي 
زين : الشرع محلل اربعه وانا حر  
ليلى بزعيق   وهي نازله من علي السلم : انت بتقول اي انت اتجوزت عليا 
زين  ببرود تام: ليلى انا متجوزتش عليكي بعدين مش قولتلك اني هجبلك خدامه تخدمك
ليلى باستهزاء : يعني دي الخدامه 
فيروزه  راحت بقوه باتجاهه : انت مجنون انت متجوزني عشان اخدمك انت ومراتك 
زين ضربها قلم  خلاها تنزف  : اياكي تغلطي تاني مفهوم 
وشدها من شعرها زودتها اوضه ضلمة وحبسها فيها 
وطلع  علي اوضه  وليلي طلعت وراه 
ليلي بشر : زين اي اللي عملتو تحت ده ازاي تتجوز عليا انت نسيت اني مراتك 
زين مسكها من ايديها جامد : بصي ياحبيبتي انتي لو فاكره انك فراقه معايا لا مش فارقه ابعدي عن طريقي احسنلك مفهوم 
ليلي بخوف : مفهوم مفهوم 
وسابها وراح ياخد دوش 
ليلي في سرها : انا بقا هدمرلك الجوازه دي واخليك تندم
.................
فيروزه بصريخ: ليه لييه بتعملو كدا افتحو افتحو الباب ..
سميحه من جنب الباب : اخرسي يابت عايزين ننام لو مخرستيش هاجي اديكي علقه 
فيروزه وهي تبكي في صمت : بابا ماما وحشتوني تعالو انقذوني يارب ابعتلي نجاه انا ماليش غيرك ارجوك يارب 
............ 
ترن ترن ترن ترن 
زين : الو 
المجهول : عملت اللي قولتلك عليه 
زين : انت عايز اي انت عايز توصل لايه 
المجهول : هقولك في الوقت المناسب  اهم حاجه تعمل اللي قولتلك عليه بكره 
وقفل معاه وزين  راح  
................... 
جه الصباح صباح جديد يحمل مفاجأت مش هقول سعيدة هكون بكذب.. 
............ 
زين صحي وهو بيلبس 
ليلي : مالك متشيك راح فين 
زين راح مسكها من فكها : اوعي تكوني فاكره عشان انتي مراتي يبقي تتحكمي فيا ومتنسيش انك مراتي علي الورق وزقها ونزل علي تحت 
زين : صباح الخير 
الجميع في صوت واحد : صباح النور 
زين فتح الأوضة علي فيروزه لقاها اغمي عليها 
زين جري عليها : فيروزه فيروزه اصحي اصحي 
ووداها الصالون 
سميحه : في اي 
زين رش عليها مياه وفاقت : انتي كويسه 
فيروزه بعدت عنه : اه اه كويسه 
زين : تمام  ثم اكمل وهو ينظر للجميع 
جهزة شناطكو هنروح انهارده الصعيد.. 
الجميع بصدمه : اي

يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية فيروزة جحيمي) اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات