رواية صغيرتي المجنونه كامله بقلم منه ممدوح عبر مدونة كوكب الروايات
رواية صغيرتي المجنونه الفصل التاسع عشر
وفي الوقت ده بيدخل زين و معاه والده الحج خلف الله...
زياد: بفرحه...زين أخوي و أبوي وبيجري يحضنهم....
خلف الله:بخوف... حمد لله على سلامتك يا ولدي رجعت ميته من السفر....؟ و أيه اللي عمل فيك أكده مقولتلناش ليه كنا جين أخدناك....
زين: بحنيه... أهدي يا بوي محصلش حاجه... وبيوطي يبوس أيده...
زين: أومال أيه اللي عمل فيك أكده؟
زياد: دي حادثة بسيطه و الحمدلله ربنا ستر...
زين: لولا أن رعد خبرنا أنك أهنيه مكناش أعرفنا بللي حوصلك...
زياد: والله كنت عاملها مفاجأة ليكم بس حوصل اللي حوصل...واكمل بأبتسامه.. وربنا ستر و بعتلي الدكتوره رودينا أنقذتني...
زين:ل رودي... والله أنا معارف أقولك أيه يا رودي ولاا أشكرك أزاي.. في الاول حور و دلوقتي زياد...
حور: بمزاح...المهم انت هتدفع في الجمايل دي ولا هنقضيها نواشف...
رعد: بضحك...بيضربها علي قفاها بخفه.... وهو أنتي محتاجه فلوس يا مفتريه....
رودي: بضحك 😂 وهي حاطه أيدها علي قفاها وبتخمس في وش رعد بأيدها التانيه..... الله أكبر عليكم كلكم بتحسدوني رامي وبينبر في العمر و أنت بتنبر للفلوس...
ريحانه: بمزاح...وأنا في المنصب... بس اوعي تفهميني غلط انا مش بحسد انا بقرر وبس..
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
رودي: أنا لازم أتصل بشيخ مغربي حالاً...
الحسن: بس يا ولاد متضيقوهاشي دي حبيبتي محدش يزعلها أكده...
رودي: بغناء... وأخيراً قالها قال أحبك قالها
حسونه قالها my heart قالها...
والله مش عارفه انتو طالعين لمين و فريده قمر كده و حسونه قمرين....
الحسن: بضحك... والله يا بتي انتي اللي فاتحه نفسي في الدوار ده كله...
رعد: بغيره.. أتنين لمون هنا يا سعديه...
أكرم: بغضب.. ما بك يا قاضي اليست هذه زوجتك...؟ وبيشاور علي فريده..
رودي: بغيظ فيهم... انتو مالكم انا بحبه و فريده موافقه اني أكون ضرتها.. وبتطلع لهم لسانها 😜..
زياد: بهيام...تب وليه التعب ده مافي سناجل كتير موجودين...بيقصد نفسه 😂
زين: بعد ما فهم معني كلام زياد وبيبص ل رعد لقاه قنبله مؤقته و هتنفجر في زياد فا حاول يتوه علي كلامه.... احم.. يا جماعه بما أن الحبايب كلها متجمعين اهنيه انا عاوز أعزمكم علي خطوبتي أنا و حور بعد بكره...
رودي: بفرحه.. الف مبروك يا زين أنا لازم أتصل ابارك ل حور كمان...
زين:بأبتسامه... الله يبارك فيكي...علي فكره أنتي ضيفه الشرف في الخطوبه لان ده كله حصل بفضلك...
وليد و رامي:بمقاطعه.... ثواني يا جماعه بس ده يوم خطوبتنا أحنا كمان...
رودي: بحيره.. ايوه بجد نفس اليوم.. هنعمل ايه هاحضر ايه؟
زين: انتوا خطبتم أمتا ومين؟
وليد: بأبتسامه.. انا خطبت بعدك بساعه... أصل رودي كانت فخوره يومها أنها وفقت رأسين في الحلال فا وفقتني مع ريحانه....وبيبص ل ريحانه بحب...
رامي: بضحك...وأنا خطبت من ساعه وحياتك لسه مخلص الأداء الرومنسي من شويه... و برضوا نفس الموضوع رودي وفقت رأسين في الحلال و خطبت الانسه لين أخت وليد...
زين: بأبتسامه.. ألف مبروك ليكم...
رودي: بحماس.. بس انا لقيت الحل...
رعد: فيه أيه يا مجنونه حل أيه..؟
رودي: مش خطوبة الشباب كلهم في نفس اليوم؟
الشباب: أيوه...
رودي: يبقا تاهة ولقيناها.. كلكم تعملو الخطوبه في نفس المكان يعني تبقي خطوبة جماعية.. زين و حور... و وليد و ريحانه...و رامي و لين..
ها أيه رأيكم؟
زين: بس أكده هينفع؟
رامي: ايوه يا أبني بص هو أحنا أصلا هنعمل الخطوبه هنا في القصر و البنات هيبقوا مع بعض...
وليد: بتاييد.. ايوه فعلاً وكلنا نبقي مع بعض..
خلف الله: بس يا ولدي أهلنا هيروحوا فينا؟
الحسن: عيب ياحج خلف الله أهلك هم أهلنا وينورونا وخلاص الولاد أتفقوا ومادام هما مبسوطين علي خيرت الله...
رعد: معاك حق يا بوي و أحنا كلياتنا أهل وضيوفكم نشيلهم فوق روسنا... وليكم عليا اني أشرف علي كل ترتيبات الخطوبه...
الشباب: بيفرحوا وبيشكروا رعد..
رودي: علي فكره انا صحبت الفكره...مش رعد.
وليد: بس أبت روحي العبي بعيد...
رامي: امشي يا ماما من هنا روحي شوفيلك عيل في أبتدائي العبي معاه اهو يبقي مناسب لشكلك ده...
رودي: بغيظ.. أنا أروح ألعب يا فشلين اه ماهو أنتوا متغاظين مني... بس صبركوا عليا... وبعدين أبتسمت بشر... أممم.. أظن ريحانه هتضحك أوي لما تعرف سي وليد كان بيعمل ايه وهو صغير...
وليد: بتوتر... لا انتي أكيد مش هتقوليلها متنسيش ان أحنا أخوات يا رودي يا حبيبتي..
رودي: امم دلوقتي أختك ما كنت بت يا دكتور....
رامي: بشماته.. 😂 احسن... بس الحلو في الموضوع أنك ماسكه عليه هو وبس..
رودي: بمكر.. فعلاً معاك حق... بس تفتكر يا وليد رعد لو عرف أن أخوه حبيبه كان..............
رامي: بمقاطعه... لا بالله متكمليش...
رعد: بانتباه... عندما سمع أسمه... في حاجه يا رودي؟
رودي: بأبتسامه... لا يا باشا دا حساب قديم بنصفيه...
وليد: بسخريه... وقعت في أيد من لا ترحم ..
رودي: أممم.. أفكر ما أقولش حاجه بس أعتزروا...
انتو..مش شيفين زين جان في نفسه ازاي ومتكلمش خالص...
وليد و رامي: أحنا أسفين يا رودي..
رودي: اعتزار مقبول...ايدكم بقا علي اللي في جيوبكم علشان اشتري فستان لخطوبتكم...
وليد: نعم يا اختي ليه دي خطوبتنا وكمان ندفعلك حق الفستان..
رامي: بمسكنه... بصي يا رودي انا لسه طالب و باخذ مصروفي من رعد حتي أساليه..
رودي: بتبص ل رعد بمعني بيتكلم جد؟؟
رعد: بصراحه.. لا... هو كداب لأنه بيدير حسابات المصانع و الاراضي هنا و بيقبض مرتب شهرياً...
رودي: وكمان كداب تب هاخد منك اكتر...
رامي: باعتراض... ليه بقا ما وليد جراح كبير و معاه فلوس اكتر خودي منه اكتر... و لاا بصيين ليا في المرتب...
وليد: وأنا أقول مين بينبر عليا.... وبيعدين يا بت انتي تاخدي مني فلوس ليه دا انتي والبت دي.. وبيشاور علي لين..مخلصين كل فلوسي علي الدليفري...
لين: بضحك 😂 الله وانا مالي يا لمبي مش ذنبي اني مبعرفش أطبخ...
رودي: خلاص احنا فعلنا ظالمين وليد يبقا رامي هو اللي يدفع...
رامي: وكده مش هتظلميني يعني..
رعد: بضحك 😂 خلاص يا رودي خودي الكريدت كارد مني أنا...
أكرم: ولماذا منك أنت فل تأخذها مني أنا...
رودي: بمرح.. ما انا قاعدها بقالي سنين جايين تتعازموا عليا دلوقتي...
وليد: بمرح.. صدق المثل اللي قال شحات وبيتدلع...
رودي:بمزاح.. أكيد معاهم دولارات و شغل عالي...
أكرم: بضحك 😂 أجل أموالي كلها بالدولار..
رودي: بمزاح.. يبختك انا فلوسي أسترليني...
رعد: وقد أنفجر في الضحك علي تلك الرودي هو وكل الموجودين 😂😂😂😂
تب وبالنسبه للمصري موصلش معاكي؟
رودي: وقد تاهت في ضحكته ذالك الرعد الذي يخطف دقات قلبها بأبتسامته....هو فيه احلي من عملة بلدي..
رعد: أبتسم وقد لاحظ نظراتها...وفرح جداً لانها بدأت تحبه.... خلاص شجعي منتج بلدك وخدي هاتي الفساتين ليكي وللبنات...
رودي: يا باشا انت فكرتني بتكلم بجد انا أشتريت الفساتين ليا و ل ريحانه و لين و حور كمان حتي ماما فريده واتصمموا مخصوص ليهم في فرنسا و هيوصلوا هنا بكره بليل....
لين: بفرحه.. بجد يا رودي؟
رودي: ايوه بجد ياقلبي هو انا عندي أغلي منكم...
ريحانه: بفرحه... شكرا يا رودي...
رودي: يا هبله انتي وهي هو انا عندي اغلي منكم انتو أخواتي واغلي كمان....
فريده: بأبتسامه...ربنا يسعدك ويفرح قلبك يا بتي.... بس هما عرايس جيبتيلي معاهم ليه؟
رودي: تب ما انتي قمر أهو وبعدين مامتي حبيبتي لازم تكون أشيك و أحلي من العرائس ولا ايه يا حسونه؟
الحسن: بضحك.. والله يا بتي اني طول عمري شايفها اجمل ست في العالم...
رودي: بخفوت... ل رعد... انا دلوقتى بس عرفت انت اتعلمت النحنحه فين...
ضحك رعد.. ضحكه رجوليه جذابه لانه سمعها..
زين: بفرحه... شكرا يا رودي أكيد حور هتفرح اوي لما تعرف بكده...
رودي: متقولش كده يا زين حور غاليه عندي زي البنات بالظبط...انا كنت عايزة اقولها انا بس قلت تقولها أنت هتفرح أكتر....
زين: بأبتسامه هقولها انا ان شاءلله... لأن بكره احنا رايحيين نجيب الشبكه...
وليد و رامي: تعالوا معانا احنا كمان هنروح نجيبها بكره..
زين: خلاص اتفقنا نروح مع بعض بكره بإذن الله...
خلف الله: بوداع... نستأذن أحنا بقا يا حسن و شكراً لتاني مره علي أنقاذ حياة ولدي يا دكتوره...
رودي: لأ شكر علي واجب يا حج... وبيمشي الحج خلف الله مع زين و زياد بعد ما ودعوا الجميع وشكروهم...... وطول الطريق زياد يسأل عن رودي وهما عرفوها أزاي؟؟؟
وزين حكاله عن كل حاجه وقصته مع حور وان رودي كانت سبب انهم يجتمعوا و أعجاب زياد زاد أكتر ب رودي وشكله كده حبها....
وفي القصر بيمر الوقت و الكل بيروح أوضته ينام وهما فرحانين لانهم هيتخطبوا للي حبوهم وفيهم اللي فرحان لفرحة أولاده وكل شخص فيهم عنده أفكاره الخاصه وحياته الخاصه.....
رودي: بتكون في أوضتها بعد ما أخدت شور و رايحه تنام... بس الباب بيخط...
رودي بنعاس.... مين؟؟
رعد: أنا رعد.... بتروح رودي تفتح بتلاقي رعد واقف وهو لابس بيجامة نوم سوداء و صدق من قال الاسود لا يليق الا بك...
رودي: في نفسها... يخرب بيت جمال أمك أنت جاي تموتني بحلاوتك دي ولا أيه 😂
رعد: وقد لاحظ شرودها... عارف اني حلو بس مش للدرجادي...
رودي: بتهوهان.. اكتر...
رعد: بضحكه رجوليه... بس انتي أجمل... وبعدين انتي ازاي تفتحي وانتي لابسه شورت كده..
رودي: بأحراج... انت جاي ليه أصلاً؟؟
رعد: بحب... مقدرش أنام من غير ما أشوفك و اسلمك طرد كل يوم..... وبيعطيها هدية كل يوم الي أحنا كلنا نفسنا فيها دي 😂
رودي: بفرحه... وربنا أنت احلي رعد هزيم والهديه في يوم واحد.... وبتتذكر انها وعدته توريه صور الحصان...
اه افتكرت تعالي اما اوريك صور الحصان الاسباني و الصور اللي صورتها للبلد..... وبتشد رعد من أيده تقعده علي الكرسي و تجيب اللاب توب و تقعد جنبه و توريه الصور...
رودي: وهي بتوريه صورتها وهي واقفه مع حصان أحمر غايه في الجمال و القوه... ها ايه رأيك؟
رعد: بأعجاب.. هو فعلاً جميل.. وبيكون رعد مش مركز في حاجه من اللي هي بتوريهاله هو بس مركز معاها ومع منظرها الخلاب و جمالها الساحر و بحر عيونها الفضي..... و بعد كده بتنام رودي علي كتفه وهو كان فرحان أنه لاول مره بيكون قريب منها كده...
بعد مده بيحس انها مش مرتاحه فا بيشلها و بينومها علي سريرها وبيقبله قبله رقيقه و بيمشي يروح أوضتها وينام.....
يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية صغيرتي المجنونه) اضغط على أسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق