Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حنين الليل الفصل التاسع 9 بقلم اميرة رمضان

  رواية حنين الليل بقلم اميرة رمضان 


 رواية حنين الليل الفصل التاسع 9



=اتفضلي ي عروسه ادخلي برجلك اليمين 

رديت بضيق : مش هتعزم انا  فين الاوضه اللي فيها لبسي 

ليل اتعصب من طريقتي : ماهو انتي مش معزومه بقا دوري عليها براحتك 

(خت تالين وطلعنا فوق وانا هولع فيه وفي نفسي )

تالين : انا عارفه فين الاوضه اللي فيها لبسك 

_ فين ي لولو 

تالين : اوضه بابا 

_ نعاااام تعالي وريهاني بسررررعه

وصلنا الاوضه وكانت متزينه وفيها ورد كتير ومصابيح علي شكل شموع وحاجه اخر رومانسيه 

_ استغفر الله العظيم اي جو المحن ده 

(فتحت الدولاب وطلعت منه لبس وخرجت بس لقيت ليل في وشي )

ليل : رايحه فين 

_ وانت مااالك انت فاكر اني هنام معاك في نفس الاوضه ولا اي وبعدين اي الجو اللي انت عاملو  ده انت هتعيش الدور 

ليل رغم ان كلام حنين ضايقه بس استفزها : والله تبقي غبيه لو فكرتي ان انا عملت كده وعشان مين (شاور عليا بسخريه)عشانك انتي #بقلمي_اميره_رمضان

(حرق دمي سبته ومشيت وبعدين رجعت خدت تالين )

_ لولو تعالي فكيلي الفستان من ورا 

ليل باستفزاز اكتر : ممكن افكلك الفستان لو عايزه عشان تالين مش هتعرف 

_ ده ببعدك يلا ي لولو 

(دخلنا اوضه تالين وايان وفضلنا نص ساعه نحاول نفك الفستان بس فشلنا )

_ طب واي العمل 

تالين : انده لبابا ياجي يفكه 

_ نعااام لاء طبعا 

تالين : طب هنعمل اي 

_ مش عارفه هو في حد في البيت ده 

تالين : فيه عم صبري البواب 

_  يعني انا هجيب عم صبري يفكلي الفستان انتي كمااان يارب هو انا ناقصه طب مفيش اي حد خالص تاني هنا من البنات او ستات

تالين: فيه مدام كريمه 

_ طب قولي كده من الصبح روحي ناديلها  بسرعه 

(طلعت تالين وانا قعدت اشيل دبابيس الطرحه واول معيني جات علي نفسي في المرايا بكيت اووي علي اللي بيحصلي  )

لقيت ايد حد بتمسحلي دموعي بصيت بسرعه لقيته ليل 

اتعصبت وحطيت الطرحه علي شعري  : انت مين اللي سمحلك تدخل من غير اذن 

ليل ببرود : عادي انتي مراتي وادخل زي منا عايز 

_ ده عندهااااا

ليل بصلي بتحذير : عند مين 

_ احم لا بقولك اي ماهو مش عشان اللي حصل هتفكر نفسك اشتريتني بقا ورضيت بيا والشغل ده لاء فوووق ياباااا ده انا اللي راضيه بالعافيه بيك الفلوس اللي انت دفعتها دي مهر ليا متفكرش انك عملت اللي محدش يعملو ثم ان اصلا لو وحده غيري كانت جددت عفش البيت كلو بس انا عشان اصيله ورضيت وامري لله متكلمتش ولا اعترضت علي كده فا متعشليش الدور بقا واطلع من هنا    

#بقلمي_اميره_رمضان

(وكلعاده اتصدم من ردت فعلي )

ليل : يعني انتي اللي راضيه بيا 

_ اه ويلا بقا سمعني جمال خطوتك 

ليل قرب مني وقال بصوت يشبه فحيح الافاعي : لما تتكلمي معايا تتكلمي بحدود وادب متحاوليش تطولي لسانك عشان هقصهولك سامعه 

_ ل لاء 

قرب مني اكتر : بتقولي اي 

_ مش بقول 

ليل : احسب لفي ضهرك خليني افتحلك الفستان 

_ ااااي 😳لاء طبعااااا مدام كريمه هتفتحهولي 

ليل : انتي متجوزاني ولا متجوزه مدام كريمه لفي 

(لفيت ضهري وفضلت اشتم فيه )

ليل : بتقولي حاجه انا سامع صوت

_ لاء ابدا دانا بغني 

________

نوح : الو 

=ايوا ي فندم معاك مدير شركات الهواري جروب وكنا عايزين نكمل الشغل مع استاذ ليل

نوح : اه طبعا تنورونا بس الحقيقه ليل فرحه كان انهارده وصعب ياجي الشركه اليومين دول 

=خلاص ي فندم هنبعتلك ناس متخصصين في المجال ده وهيتابعو مع حضرتك في الشركه لحد ما ليل بيه يرجع الشركه وتخلصو شغل 

نوح : تمام ي فندم هستناهم بكرا 

= شكرا سلام 

مدام نسمه : حبيبي انت لسه صاحي 

نوح بنوم : لاء نايم والله بس التليفون  هو اللي صحاني 

نسمه : طب بقولك اي مش ناوي تتجوز بقااا ليل اتجوز مرتين وانت لسه قاعدلي زي البت البايره كده 

نوح : لاء بقولك اي ماهو مش كل واحد من اصحابي يتجوز تاجي تقوليلي الكلمتين دول روحي نامي يا امي روحي نامي 

نسمه باصرار : طب اي رايك في بنت عم العروسه قمرررر

نوح : ياست ربنا يزيدها بس انا ماااالي اطلعي من دماغي ي امي عايز انااااام 

نسمه : نام نامت عليك حيطه 

#بقلمي_اميره_رمضان

__________

خلصت شكرا اطلع برا بقا 

ليل : علفكره اطلع براحتي مش انتي اللي هتجبريني وبعدين انا مش عايز اشوفك في البيت بطرحه خااالص وشال الطرحه 

_ استغفر الله العظيم طب ممكن تطلع بقا اديني بقولها بادب اهو 

(الحمد لله خرج من الاوضه وانا غيرت ولبست اسدال عشان اصلي )

_ طب وهي القبله فين بظبط استغفر الله العظيم اطلع اساله ولا اصلي وخلاص ولا اعمل اي 

خدت نفس عميق وطلعت عشان اسالو (وكنت مستغربه تالين مجتش ليه لدلوقتي )

_ بقولك اي 

كان قاعد بيشرب سجاير وبصلي بطرف عينه 

_ عايزه اصلي ومش عارفه القبله فين 

ليل : ايوا يعني عايزه اي 

_ وانا هعوز منك اي يعني قولي القبله فين 

ليل : معرفش 

رديت بصدمه : اااااي متعرفش قبله الصلاه في بيتك انت مبتصليش في البيت خالص 

ليل ببرود : مين قالك كده انا مابصليش اصلا 

_ ومالك بتقولها وانت فخور بنفسك كده ليه هتدخل النار ي منيل 

ليل : انا منيل 

_ هو كل ده اللي فرق معاك لا حوله ولا قوه الا بالله هو فيه كده طب انا هعمل اي دلوقتي (مشيت من قدامه)

ليل ،رايحه فين 

 _ رايحه اشوف حد يعرف ربنا في البيت ده 

#بقلمي_اميره_رمضان

بعد شويه وقفت قدام اوضه مدام كريمه خبطت عليها وفتحت 

كريمه : اي ي عروسه 

_ اسفه اني صحيتك بس كنت عايزه اعرف قبلة الصلاه 

كريمه : حبيبتي ربنا يباركلك القبله كده (وشاورت علي الاتجاه)

_ تسلميلي هو انتي مشوفتيش تالين 

كريمه : نايمه معايا اهي 

_ نامت وانا اللي كنت بعتاها تنادي عليك 

كريمه بضحك: ماهي جتلي فعلا بس انا فكرتكم بعتوها عشان يحلالكم الجو 

قولت بسخريه : لاء هو الجو حلو اوي من غير حاجه هاتيها 

خدتها وطلعت الاوضه نيمتها علي السرير ورجعت اخدت ايان كان نايم علي الكنبه بس ليل شافني وخدو مني طلعه فوق 

_ ماشي شكرا تصبح علي خير بقا عشان عايزين ننام 

ليل : هتنامي فين 

_ هنام هنا 

ليل : ده عندهااااا 

_ انت بتردهالي يعني 

ليل : من غير كلام كتير يلا قدامي

_ لاء قولت هنام هنا 

ليل بعصبيه : انتي عايزه اللي في البيت يقولو عليا سوسن 

_ عادي مش هتفرق كتير 

ليل بغضب ،اااي 

جريت بسرعه علي الاوضه بتاعته وقبل ميدخل بدءت صلاه 

ليل : ماااااشي بتهررربي 

( شويه دخل الحمام ياخد دش وانا خلصت صلاه وبطبق سجادة الصلاة تلفونه نور (كان رقم بيرن بس عامله صامت )

مردتش عليه ظبطت الطرحه في المرايا و لقيت رساله اتبعتت وطبعا زي زي اي زوجه مصريه فتحتها 

كانت مكتوب فيها) 

رد عليا ي قلبي انا محتجالك اوووي 

_ قلب مين جتك كسر قلبككككك (الرقم رن تاني فتحت )

البنت : الو 

رديت عليها بغل : انتي ميين 

البنت : انتي اللي مين انا عايزه ليل 

_ ليلتك سوده علي دماغ اهلك انهارده عايزه اي 

البنت باستغراب : انتي مين 

_ انا مراته ي غندوره 

البنت اتضايقت اووي وقالت : وانا بقا جاسمن مراته الاولي واول حب في حياته

_ عرفنا انك  طليقته بترني دلوقتي ليه ي بارده انتي مش عارفه اننا عرسان وانهارده ليله فرحنا حد يرن في الوقت ده 

جاسمن بحقد : انا حبيبته الاولي وانتي مستحيل تاخدي مكاني 

استفزيتها اكتر : مكان مين اللي اخده ليل قلبه كله ملكي انا لا فيه مكان ليكي ولا لغيرك وسلام بقا ي ست جاكسون عشان جوزي عايزني ومش فاضين 

(وضحكت بمياصه وقفلت في وشها التلفون وبلف وشي لقيت ليل قاعد يسمعني وانا بتكلم )

اتصدمت_ا ا ان انت هنا من ايمتي


يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حنين الليل) اسم الرواية

reaction:

تعليقات