رواية بنات مهران بقلم رنا احمد
رواية بنات مهران الفصل السادس 6
في المستشفي.
غرفه عفت .
كانت تمسك الورقه بعدما اضعت اسمها بجانب اسمه وأصبحت زوجته وهي تتمعن في ذلك الاسم الغريب ليوقفها هو من شرودها بصوته الخاسر .
/علي فكره مهران يبقا جدي مش ابويا ولا مفيش مهران في العالم غير ابوكي .
عفت باستغراب شديد/وليه مكنبتش اسم والدك .
جاك بتعلثم /لانه اسم ميشرفش اصلا .
عفت بغيظ وصراخ/اكيد كان حرامي مانتوا اشكلكم كده .
جاك بغيظ شديد /كتر خيرك ي اختي وبعدين انا مقصدش كده قصدي أنه اسم يعقد .
عفت بحماس شديد /اسمه ايه ها ايه .
جاك بغيظ/ايه الحماس الي عندك ده هو انا بحكيلك حدودته .
عفت بغيظ/الله مش اعرف اسم حمايا ايه .
جاك وهو يقترب منها بخبث /حمايا ده الموضوع عاجبك بقا .
عفت بغيظ شديد/انا بعمل كده علشان اخواتي الي صدقني لو جرالهم اي حاجه هنشوف انت وأخواتك وش تاني خالص .
جاك بغمزه ومرح/احبك انا كده وانتي مش سهله هنزل اجبلك اكل علشان تتقوي .
عفت بجديه وثبات/برضه مش هتقويلي اسم ابوك ايه .
جاك بغيظ وإحراج /اسمه مبروك ارتاحتي كده .
عفت وهي تنفجر ضاحكه /ههههه الله يبارك فيك.
جاك بغيظ وهو ينظر إليها/شوفتي علشان كده مسحت اسمه من البطاقه ومن حياتي كلها بسبب التريقه دي .
عفت بثقه وهي تنظر في عيناه نظره اربكته/طب فهمنا انك احمد يبقا مين ي جاك .
جاك بوجع وكسره/جاك ده أسواء حاجه في حياتي بس موعدكيش انك تعرفي عنه أي حاجه علي اللاقل دلوقتي هروح اجيب الاكل.
ليسرع من أمامها قبل أن ينفضح أمره لتزعم هي علي معرفه ما يكون وراء ذلك الثلاثي ....
في شقه عفت ...
كانت تسير جيسي وهنيه الي الداخل .
هنيه بجديه/الحمد لله فوزيه لسه نايمه ومحتستش بحاجه.
جيسي بابتسامه/الحمد لله تعالي بقا نجيب الاكل والحاجه.
هنيه بابتسامه /بت ي جيسي مشوفتيش جاك كان خايف علي عفت ازي .
جيسي بابتسامه/شوفت ي اختي شوفت ده واقع لشوشته فيها .
هنيه بغمزه وهيام /اه ي أما والله كلنا واقعين جوي جوي .
جيسي بضحكه عاليه/ههههه ايوه انتي ي بتاعه ماكس .
هنيه بغيظ /وماله ماكس ي اختي ده زين الرجال ده علي اساس بقا أن انتي الجامده الي فينا طب وسي ديف ايه النظام .
جيسي بابتسامه هادئه اتذكره انشغاله بها/شكلنا كده هنوقع كلنا معاهم ي هنيه .
في شقه الشباب ..
ماكس بضحك /ههههه اقطع دراعي أما كان جاك خلص عليه .
ديف بابتسامه/الكبير بينه وقع خلاص ومهما يحاول يخبي مش هيعرف يخبئ علينا .
ماكس بضيق وخوف /بس الي زينا مينفعش يحب ي ديف انت عارف كويس نهايتنا ايه .
ديف بابتسامه/نهايتنا محدش عارف ممكن تكون ايه ي ماكس المهم اننا نعيش الحياه الي اتحرمنامنها ونعيش الحب كمان .
في قناه ...
في أحدا الأراضي الزراعية.
عاليه بحده وغضب /وبعدهالها مع امك ي عواد هتفضل تتدور علي ولاد اخوك كده كتير .
عواد بجديه /متشغليش بالك عاد بالموضوع ي عاليه العيال غايبين من سنين ي عني عمرها مهتوصل ل حاجه.
عاليه بخوف وقلق /مش عارفه ليه قلبي مش مطمن وحاساهم مش هيسبوا حقهم واصل حاسه ان كل الي عملناه هيروح علي الفاضي .
عواد بسخرية/وانتي فاكره عاد أنهم زمانهم محتاجين الفلوس دي ده زمانهم معاهم الي مش مع حد العيال دي ناصحين طول عمرهم ودماغهم واعيه ولو كانوا عاوزين يرجعوا كان رجعوا من زمان متقلقيش أملاك مبروك اخوي تحت ايديا وعمر محدش هيقدر ياخدها مننا واصل .
في المستشفي ....
كانت تجلس عفت وهو يطعمها كابنته الصغيره كانت تنظر إليه باستغراب من ذلك الشخص المتقلب .
جاك بجديه/عايزك تأكلي كويس فاهمه.
عفت بغيظ /مالك كده زي ماتكون شاريني عمال تتحكم حتي في اكلي .
جاك بابتسامه جذابه/طبعا شاريكي انتي ناسيه انك مراتي تبقي من ممتلكاتي ثانيا لازم تسمعي كلامي .
عفت بغيظ/برضه مش هتقولي ايه حكايتك انت وأخواتك ومين جاك .
جاك بنفاذ صبر/انتي ليه مصممه تفتحي في الموضوع ده ي عفت .
عفت بحده/جاك انت اتجوزتني ليه علشان تحميني لو قولت كده بس مش هصدقك .
جاك بتنهيده قلق /عفت كل الي اقدر اقوله دلوقتي أن احنا داخلين انا واخواتي علي حرب مش عايزك تتاذي واخواتي كمان مش هيسمحوا أن اخواتك يتاذوا فهمتي.
علي الباب ...
كانوا يقفون الاربعه وكلامنهما يرتسم علي وجه ابتسامه ساحره لما ينظرون .
هنيه بسعاده وهيام /اخ ي اني علي الحب وعمايله الحلوه.
ماكس بهمس وغمزه /والله مافي احلا منك ي عسل انت .
جيسي بابتسامه/واضح أن اخوك مش سهل ي ديف بس عفت هتظبطه .
ديف بابتسامه وهمس/هو فعلا جاك مش سهل بس الي انا شايفه يقول إن الحب ملا قلبه والحب بيلين الحجر ولا ايه.
جيسي بابتسامه خجل /عندك حق.
هنيه بغيظ مصتنع /فيه ايه عاد هو أن غاب القط ولا ايه ي سي جاك ابعد كده عن اختي .
جيسي بابتسامه/واضح كده ي هنيه .
عفت بلهفه وقلق /انتوا كويسين فيكم حاجه.
جاك بهمس وغمزه/انا مستحيل اذي خالات ولادي ابدا.
هنيه بغيظ /ايوه ي اختي اعمليهم علينا علشان تتدراي علي الي شوفناه ابعد كده عن اختي ي جاك .
جاك وهو يحتتضنها بتملك /مراتي وانا حر فيها .
ديف وماكس وهنيه وجيسي بصدمه في آن واحد /نعمممممم.
جاك بغيظ /ايه ي بهيم منك ليها طرشتونا بقولكم مراتي فيه ايه.
هنيه وهي تمسك عفت بغيظ /عملتيها ي عفت كده من غير ماتقوليلنا هي دي الاخوه .
جيسي بغيظ /شكرا اوي ي عفت .
عفت بتعب وصراخ /بسسسس ارحموني انتوا كنتوا فين اصلا .
هنيه بغيظ/كنا بنجيب للعروسه لبس بس ي خساره اللبس ده مش هينفع للعروسه .
جاك بجراءه /لا متقلقيش ي هنيه قمصان النوم دي انا هاجبها بمعرفتي .
عفت بخجل شديد/ جاك مش كده فيه ايه.
جاك بضحك علي خجلها /خلاص هسكت .
لتخفي ذلك الابتسامه من علي وجهه عندما رآه هاتفهه يلمع بمكالمه فيديو كول من مايكل ليخرج سريعا الي الخارج ليسرع خلفه ديف وماكس .
هنيه بغمزه ومرح /واه واه عاد ده الحب ولع في الدره بقا .
جيسي بضحك /هههه شكلها كده ي هنيه.
عفت بغيظ شديد/اتوكسوا اللي حصلي ده بسببكم اصلا البيه فهمني انكم تحت ايديه وهددني لو موافقتش هيحرمني منك .
هنيه بغيظ شديد/وايه كمان ي اختي مالكيش هيحرقنا كمان بالمره .
جيسي بغمزه ومرح/لا لا وسعت منك دي ي عفت .
هنيه بابتسامه /واه عاد متقويلي انك حبيتي الواد ومتخافيش كلنا في الهواء سواء .
جيسي بخجل وارتباك/علي رايك ي هنيه حكايتنا معاهم مش هنتهي ابدا .
في الخارج....
كانوا يقفون بغضب شديد لذلك الغاضب الذي يحدثهم .
مايكل بغضب جحيمي/ايه النظام سعادتكم من ساعه مسافرتوا ومفيش منكم اي خبر فيه .
جاك بغضب /هو انا لحقنا مش لازم نظبط كل حاجه الاول .
مايكل بغيظ شديد/اه بتظبطوا بنات مهران علشان توصولوا للملف ولا توصله أنهم يبسطوكم .
ماكس بغضب /متتكلمش عليهم كده دول مش زي الاشكال الي حواليك.
مايكل بحده /حلو اوي كده طب اعملوا حسابكم اني مراقبكم كويس اوي ومتنسوش اخوكم الي تحت أيديا انا مش باعتكم علشان تحبو وتتجوزوا اسمعوا لو قصرتوا في الي طلبته ولا فكرتوا تلعبوا من ورايا ثلاث رصاصات ميكلفونيش حاجه واخلصكم من حبايب القلب تجيبوا الملف وترجعوا ومتنسوش الحلوين بتاعتكم تحت عنيا سلام .
ديف بغضب جحيمي /حقير وقذر .
جاك بحده /اهدوا وخلونا نفكر هنعمل ايه.
ماكس بحده /نفكر فيه ايه ي جاك زي مانت حبيت عفت واتجوزتها انا كمان بحب هنيه ومش هاسيبها .
ديف بجديه /وانا كمان بصراحه عايز جيسي ومستحيل اسيبها .
جاك وهو يجلس بتعب /هو ده الي كنت خايف منه اسمعوا مايكل مراقبنا كويس ي عني لازم ناخد حزارنا كويس ونحاول نجيبله الملف ونخلص انا معنديش استعداد كينان يحصله حاجه.
ماكس بجديه/مفيش غير أننا نروح ل مهران السجن ونعرف منه موضوع الملف ونفهمه أن الموضوع متعلق ببناته.
ديف بجديه/فعلا ده حل كويس من غير ماندخل البنات .
ماكس بجديه/بس زي مانت خوفت علي عفت واتجوزتها علشان تكون قصاد عنيك وتحت حمايتك أنا كمان هتجوز هنيه .
ديف بجديه/وانا كمان هتجوز جيسي .
جاك بسخرية /ويترا بقا هيتجوزو مين بالظبط احمد وعمر وعلي الي هربوا لأمريكا من حياتهم الصعبه ولا جاك وديف وماكس قتالين القتله .
في الاسفل ..
كانوا يصعدون امينه وأمل الي الاعلي للاطمئنان علي عفت .
امال بابتسامه/تعبتي نفسك ي خاله امينه قولتلك ارتاحي انتي في الشقه .
امينه بابتسامه/واه عاد مش اطمئن علي هنيه واختها دي زي بنتي بالظبط وربنا الي عالم .
في غرفه عفت ....
كانوا يجلسون جميعا وهم يتناولون الطعام سويا ليقاطعهم طرقات الباب لتسير امال ومعاها امينه .
هنيه بارتباك شديد/أما حمد لله على السلامه جيتي ميتا .
امال بغيظ شديد/روحت الشقه جددت عفت اديتنا العنوان هنا.
عفت بغيظ وهمس /ربنا يسامحك ي فوزيه ي عني انتي بتنسي نفسك اصلا لسه فاكره العنوان وديتينا في داهيه .
امال بغضب شديد/ايه المنظر ده ي هنيه .
هنيه بارتباك شديد/مفيش ي أما.
عفت بجديه /مفيش حاجه ي عمتي امال ده جاك جوزي ودول اخواته .
امال بغضب شديد/طب هو وجوزك وانتي حره لكن الست هانم ايه مقعدها كده .
ماكس بجديه/لو سمحتي ي خاله امال انا طالب منك ايد هنيه.
جيسي وهي تنظر إليهم بابتسامه/ربنا يفرحكم ي اخواتي .
ديف بهمس وابتسامه/قسما بالله لطلبك من رئيس امريكا نفسه .
كانوا يقفون جميعهم وهم ينظرون لبعض بتوتر وقلق لما يعايرون من تقف وهي تنظر إليهم بدموع واشتياق دائم لسنوات لتمتم بهمس /احفادي ..
يتبع الفصل التالي: اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية بنات مهران " اضغط على أسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق