Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية سمائي الزرقاء الفصل السادس (الجزء الثاني ) 6 بقلم الكاتبة الصاعدة

 رواية سمائي الزرقاء بقلم الكاتبة الصاعدة


 رواية سمائي الزرقاء الفصل السادس (الجزء الثاني ) 6


في شركة اسد... 

دخلت سما بسرعة مكتب اسد 

اسد بفزع-سماا

سما ببكاء- طلقنيي

اسد بصدمة-اي اللي انتي بتقوليه دا ياسما وبعدين تعالي اقعدي واهدي كدا 

سما باصرار- مش ههدى يا اسد ولازم اسمع الحقيقة كلها منك دلوقتي ثم اخرجت فيديو وبعض الصور 

صدم اسد مما رأى ولكن ظل ثابتا 

اسد بثبات- جبتي الحاجات دي ومنين

سما-لما لقيتك بتتهرب مني ع الفاضي لقيت ان ادور بنفسي احسن يا اسد بس الظاهر انك خنتني بابشع الطرق 

اسد بثبات- بس دي لا تعتبر خيانة ومها هي اللي عطتك الصور صح..؟ 

سما بقوة:-لا تعتبر..؟! 

اسد بتوضيح وهدوء صادق لامسته سما في حديثه

-صدقيني ياسما انا ماكنتش في وعيي وعمري مافكرت اخونك انتي كل دنيتي وانا حبي ليكي بيزيد يوم عن التاني اكتر وهفضل احبك مهما كان عمري ياسما 

سما ببكاء- طيب ليه ماقلتش ليا من الاول... انا مكنتش عاوزه اسألك لما اختفيت الفترة الاولي عشان كنت واثقة فيك يا اسد

اسد وهو يجلس ع ركبته ويمسك يد سما 

-لان دا موضوع مكانش يستاهل تعبك او حتي تفكيرك ياقلب اسد 

سما وقد لان قلبها مرة اخرى-ارجوك يا اسد بلاش تعمل فيا كدا ارجوك انت كل دنيتي 🌍

اسد بضحك- انت اي كلمتين ينضحك عليكي بيهم يا سما

سما بغضب- يعني هيا كدا 

اسد وهو يقبل يدها-عشان قلبك طيب ونقي زي عيونك دي 

... 

في مكان اخر وفي احدي الاماكن المهجورة 

كان يتحدث شخص غريب في الهاتف

المجهول 1- هتنفذ امتى.. 

المجهول 2-قريب اوي والصور وصلت للهانم الكبيرة واكيد الدنيا خربت دلوقتي

المجهول1- خالتو سما مش عبيطة عشان تقسى ع اسد للدرجة دي وانا عملت كدا عشان ينشغلوا بالموضوع دا ع ما اشوف الباقي على روقان 

المجهول 2-طب والحل دلوقتي يازين باشا 

زين بشر- اخط"ف ملاك يا نوح

نوح بصدمة- هتخط"ف ملااااك

زبن بغضب- وانت مال امك انت تعمل اللي بقولك عليه وبس فااااهم

نوح بخوف- اسف ياكبير مش هتتكرر

زين بغضب كبير- مش هستنى لما تتكرر.... ثم اغلق الهاتف وهو يبتسم بشر كأن بعد تلك الابتسامة عاصفة كبيرة 

استووووب

(زين الالفي) رجل اعمااال كبير جدا جدا حتي مكانته وهيبته اكبر من اسد بمراحل كبيرة عيونه خضرااا كأنها غابات للزيتون

ولديه لحية خفيفة ع وجهه القمحي جعلته اسطورة في الجمال وما زاده جسده الرياضي الملفت للنظر فكان لديه منافسة مع اسد في صفقات كبيرة ولانه يكر"ه ان يأخذ منه احد عمله فيدمر من يفكر حتى لذلك هو يتوعد لاسد بالكثير والكثير.... اه صح نسيت عنده 33 سنه 

بس ياترى ليه هيخ"طف ملاك وهيعمل معاها اي

ام هل للقدر رأى اخر...؟ 

في مكان اخر في جامعة ملاك.... 

ملاك وهي تجلس في الكافيه مع ريم

-ريم. 

ريم وهي تنظر في هاتفهاا-امممم

ملاك- بقولك هو انا طريقتي وحشه مع الناس 

ريم باستغراب-نعم..؟!، هو في حد قالك حاجه وربنا لو حد قالك حاجه لاكون دفناه مكانه انتي بتهزري 

ملاك بضحك- اي يابنتي اهدي كدا لا انا اقصد شخصيتي 

ريم-شخصية ز"فت 

ملاك بغضب- يارخمة اتكلمي بطريقة احسن 

ريم بضحك- والله انت عسل بس ماحدش مقدرك فكك فكك 

ظلت ملاك شاردة قليلا

وفجأة اوقعت عليها احدى الفتيات العصير

ملاك بصدمة وضجر- يي مش وقته

انتظرت الفتاة ان تقف ملاك لتقوم بفصلها من الجامعة او فعل اي شيئ ولكن مهلا..؟! الم تقف حتي من مكانها

الفتاة باستغراب-حضرتك كويسة 

ريم بضحك- ولا يهمك عادي 

ملاك بابتسامة- ولا يهمك ياقمر هقوم انا اغسله 

ظلت ريم وتلك الفتاة حتى كل الطلاب مصدومين فماذا يحدث معها

اثناء سير ملاك لمرحاض الجامعة وهي تنظر الي فستانها فغضب قليلا ولكن تذكرت ان تكون هادئة فصدمت في شخص ما 

ملاك بألم- اسفة 

يونس- تبقي تاخدي بالك وانتي ماشية هتفضلي تخبطي ف اي حد كدا افرض خبطتي حد غيري يعني 

ملاك وقد لامست بعض الغيرة في حديثه 

-ومالو طالما خبطت واحد مز وقمر 

يونس بغضب مكتوم- ابعدي كدا فذهب وترك ملاك مصدومة 

لحظة هل يونس يغير عليها شعرت بالسعادة قليلا لان ذلك اول طريق في الحب فهى الغيرة ياسادة 

ذهبت ملاك بابتسامة الي المرحاض

غسلت فستانها وخرجت بهدوء وهي تنشفه بمنديل 

انتهى اليوم في الجامعة ولانه لم يكن هناك محاضرات بها يونس ذهبت ملاك ولم تحضر باقي المحاضرات(انا كنت بعمل كدا ايام درس الانجليزي زمان 🙂😂 فاكرة ياشهد) 

اثناء سير ملاك فهي رفضت ان تاخذ سيارتها وان تمشي قليلا وثم تهاتف السائق لياتي لاخذها بعد قليل

واثناء سيرها اتت سيارة سوداء غريبة نزل منها رجلان كبيران البنية 

خافت ملاك 

امسكها الرجلان بقوة وادخلاها السيارة تحت صراخها واستغاثتها من الناس 

ولكن اكتفوا بالنظر فقط؟! لولا رجل غريب اخذ سيارته وذهب خلفهم بسرعة 

في قصر اسد 

.. رن هاتف اسد برقم غريب

رد اسد باستفهام-الو مين 

نوح بخبث- الباشا عامل اي... المهم بنت حضرتك امانة عندنا اليومين دول 

اسد بصدمة- اانت مين... عارف لو بنتي حصلها حاجه 

نوح ببرود- تؤتؤتؤ التعصب غلط عليك انا حبيت بس اطمنك ع بنتك

(فيك الخير والله 😂) 

اسد بهدوء حاول اظهارة- طب عاوز اي

نوح-الكلام مش معايا وسلام بقا

اغلق نوح الهاتف وترك اسد يبكي خوفا ع ابنته فهو لم يتوقع يوم ان تحدث كل تلك الاشياء لابنته الوحيده وكيف سيخبر سما

في مكان اخر كانت سيارة الخاطفين قد هربت من الشاب الذي حاول انقاذها

وصلوا الي مخزن كبير وبشع جدا كانت ملاك مغشيا عليها اثر المخدر الذي اخذته

بعد ساعة فاقت ملاك بألم

ملاك بألم وعدم فهم لاي شيئ-اه دماغي بتوجعني ليه كدا وانا فين 

نظرت وجدت نفسها في مكان غريب فصدمت وتذكرت كل شيئ اخذت تبكي بشده وهي خائفة وتنادي ع اي احد يساعدها

بعد قليل فتح باب المخزن...... 


الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: " رواية سمائي الزرقاء" اضغط على أسم الرواية

reaction:

تعليقات