رواية عروسي الهاربة بقلم وتين الصافي
رواية عروسي الهاربة الفصل الثاني عشر 12
_يعني بحبك
-ايهه
قرب منها وهمس جنب ودانها_بحبك
_وانت ياوتين
بصتلوا ب بلاهه
-انا ايهه
_بتحبيني
قولت بتوتر
-مش عارفه
ضحك ضحكتوا اللي بتسحرني وقال
_بتحبيني بتحبيني
بصتلوا ب ابتسامه
-وانت متاكد اوي كدا لي انا مقولتش حاجه
عدل التي شيرت بتاعوا وقال بثقه مزيفه
_مش محتاجه تقولي اصلا انا عارف نفسي اتحب
-مرااد
_روحح مراد
-انا عاوزه انام
قولت كدا وسبتوا وجريت
قال وهو بيجري ورايا
_خدي يابتت
_________________
-------------
في المخزن
قرب محمد من ريما وقال بسخريه لازعه
÷اقدملك وتين
÷وتين محمد الرافعي
بصتلوا ريما بصدمه
فهز راسوا محمد وهو بيبتسم بسخريه
÷اهه سجلتها علي اسمي شوفتي انا طيب ازاي
قامت ريما وهي بتتسند علي الحيطه اللي وراها وضربت محمد علي صدروا
÷ليه مدتهاش ل ابوها يا محمد انت كنت عاوزني انا وانا اهه معاك هنا من 25 سنه مالك بيها
ضحك محمد وتابع بسخريه
÷عشان الكسره اللي اتمنيت طول عمري اشوفها مهما خسرتوا ف صفقات عمري م شوفتوا مكسور لكن يوم م عرف بموتك انت وبنتك انتكسر روحت اعزبهه مخصوص عشان اشوف الكسرهه دي ف عينوا
قعدت ريما علي الارض مره تانيه بحزن وقضلت باصه علي محمد بكرهه
اتكلم محمد وهو بيتشمي في الاوضه
÷عارفهه يا ريما رغم ان زينه ووتين اخوات إلا ان وتين هي اللي واخده ملامحك كلها عنيكي الخضر ولون شعرك ولون بشرتك
لكن زينه لا
÷عارفه كنت بميز في المعامله دايما بينها وبين علي وزينه
عشان تكرهمم لكن حتي في الطيبه طلعت تشبهلك
كانت بتفرح ل زينه في كل مره بجبلها فستان وهي لاء
÷وزينه وعلي كنت بحاول اشوهه صورت وتين قدامهم لكن الاغبيا كانوا بيحبوها اووي
÷كبروا العيال كنت دايما بقول ل زينه انتي هتدخلي طب يا زينه لكن زينه خيبت املي ودخلت فنون جميله هندسة ديكور
÷هه ووتين الهبله فضلت تذاكر وتذاكر لحد ما جابت مجموع طب عشان كانت فاكرهه اني كدا هحبها متعرفش اني بكرهااا
عشان هي بنت اكبر اعدائي
قامت ريما ووقفت قداموا وفضلت تضرب فيه وتزعق ب هستيريه
×حرااام عليككك انا اذيتك في ايهه يا اخي كنت بحبك
وبقدملك كل حاجه انت اللي خنقتني بغيرتك اللي اتحولت ل شك وانا مقدرش استحمل اكتر من اصلاا مفيش ست تستحمل كل اللي انا عشتوا معااك
هديت نبرة صوتها وقالت
×سيبتك وروحت اقدم علي شغل ولقيت عندنان في وشي كنت بكرهوا من كلامك عليهه
×واتجنبتوا لكن وقعت في مشكله في الشغل واتهموني اني حراميه لكن هو مصدقش وساعدني
عدنان اللي كنت بتقول عليه وحش وتاجر مخ*درات
طلع احسن واشرف منك يا محمد يا رافعي
كانت اعين محمد مليانه نظرات شر وغضب وغيره
وانهال علي ريما ب الضرب لحد ما فقدت الوعي
__________________
------------
في اوضة مراد ووتين
مسكها مراد واخيرا لفها لي واحكم لف اديه حوالين خصرها
_هاه بقا يلا اعترفي
بصتلوا وتين ب استعباط
-اعترف اعترف ب ايهه يا بييه
ضحك مراد من كل قلبوا علي بنتوا الشقيه دي
_اعترفي ان البيه سرق قلبك يا متهمه
-ههه اقول يعني
_ايوهه ياوتين اخلصي
فجاه رن تليفون مراد
-رد
_مش مهم اي حد او اي حاجه دلوقتي
-لا لا مينفعش شكلوا في حاجه مهمه
_حاضر يا ستي
_الو ايوه يعلي
÷ صاحب الفون د ف مستشفي*****كان عامل حادث
_طب طب انا جاي
قالت وتين بترقب
-مالك لون وشك اتغير
وقال وهو بيحاول يطمنها
_حبيبتي انا هخرج دلوقتي وهرجع بسرعه بس لو اتاخرت نامي تمام
قالت وتين بقلك -ليهه هو في ايهه وعلي حصلتلوا حاجه
حضنها مراد وباس راسها وقال بنبره هاديه
_لا يا حبيبتي هو بخير بس في شغل مستعجل
هزت وتين راسها بعدم اقتناع
_________________
------------
في المستشفي
وصل مراد
ودخل يجري علي الطوارئ وسأل علي الحاله اللي لسا جايه في حادثه وعرف رقم الغرفه وراح
دخل الاوضه وعلي كان نايم علي السرير اديوا اليمين ورجلوا ملفوفين ب جبس وراسوا ملفوفه ب رباط ابيض
الدكتور اللي كان موجود مع علي ف الاوضه بيتابع حالتوا بص لمراد وقال
÷حضرتك تعرفوا
هز مرااد راسوا ب ااه وهو بيتقدم ووقف جنب السرير
×هو حالتوا ايهه وضعه
ا
قال الدكتور بعمليه
÷هو كويس جات سليمه كلها ساعه ويفوق من اثر حقنه التخدير
عند وتين ف البيت
راحت تطمن علي تيم
-ايهه د يا تيم منمتش ليه الوقت اتاخر
بصلها تيم وعينوا حمرا ومليانه دموع
=ماما وحشتني اووي يا وتين
راحت بسرعه وتين جنبوا واخدتوا في حضنها
-يا حبيبي مش انا قولتلك اول م توحشك تقرألها قرآن وتدعيلها هي وبابي
هز راسوا تيم ب ااه
-وبعدين مش انا معاك اهه واونكل مراد معانا وبيحبك اووي
=عاارف انكوا بتحبوني اووي بس هي وحشتني وكمان ليها فتره مش بتجيلي في الحلم
-طب اي رأيك ندعيلهم واقرألك قصه عشان تنام واكيد اكيد هي هتبجي تشوف تيم القمر وتصالحوا عشان بقالها فتره غايبه عنوا
مسح تيم دموعوا بضهر اديه بطفوليه
=مرافق بس بشرط
قرصت وتين خد تيم بحب
-وايهه هو بقا الشرط
=تنامي جنبي وتسبنيش لحد الصبح
-اممم موافقه
_______________
-----------------
عند مراد
خبط الباب ودخل ممرض ومعاه باقة ورد
فسالوا مراد بتعجب
_مين اللي باعتها
مردش الممرض وخرج بسرعه من الاوضه جري وراه مراد ولكنوا اختفي
رجع تاني ولقي ورقه في الورد
كان مكتوب فيها ....
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عروسي الهاربة) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق