رواية عروسي الهاربة بقلم وتين الصافي
رواية عروسي الهاربة الفصل الثاني 2
كنت واقفه مصدومه
انا انا عملت ايهه انا جيت للشخص اللي المفروض اهرب منوا
اتكلم مراد بحده _ انت ازاي تدخل كداا بيوت الناس يا محمد باشا ايهه مفيش احترام
بعدين بصلي بنفس الحده _وانتِ روحي شوفي شغلك واقفه تعملي ايهه
هزيت راسي بسرعه ورحت المطبخ اقصد جريت ع المطبخ
قعدت علي الترابيزه وانا حاطه ايدي علي راسي بغلب
يارب اعمل ايهه يارب انا ايهه اللي بيحصل ف حياتي دَ
الاء انا لازم اكلم الاء
----------------
كنت خارجه م المطبخ وخبط ف الست فاطمه
=ايهه يا بنتي مستعجله كدا ليه
-معلش ياداده انا بس معايا مكالمه ضروريه
=لا يابنتي مش هينفع دلوقتي اجليها ورانا شغل كتيرر اووي
وفي ضيوف انهرده واهه متخرجيش برا ل اي سبب
-ل لييه في اييه براا
= والله يابنتي م اعرف بس مراد بيه متعصب اووي وطالب محدش يخرج من الخدم براا خالص
-حاضر
ابتدينا نحضر الغدا انا والست فاطمه
كنت سامعه مراد بيزعق برااا و علي وبابا بيتكلموا بهدوء
=متحطيش فلفل في الاكل البيه عندوا حساسيه منوا
-تمام
-لكن هما مين اللي برا دَ يا ست فاطمه
=دَ يبقا راجل اعمال كبير زي مراد بيه بس شركتوا في الفتره الاخيره خسرت سهووم ولا اي بيقولوا عليها دِ
-اسهم
=ايوه هي دِ ومراد باشا عرض عليه انو يعمل معاه ثفقه مقابل انو يجوزوا بنتوا
-طب وليه يعني الباشا عاوز بنت الراجل دَ ما كان ممكن يساعدوا مقابل اي حاجه
=اللي اعرفوا انو ابو الباشا قالوا انو لو متجوزش خلال الكام شهر دول هيخترلوا هو عروسه يا إما هيطردوا من الشركه بتاعتوا
-طب واشمعنا برضو البنت د ما في قداموا بنات تاني كتير
=ع...
قاطع كلامنا مراد وهو بينادي علي داده فاطمه خرجت ورجعت بسرعه
=يلا يلا يابنتي ساعديني اخرج الاكل ع السفره
-------------------
ساعدتها فعلا ف تقديم الاكل بعدين هي دخلت المطبخ وانا فضلت واقفه بعيد اسمع كلامهم
=يعني انت هتمم الثفقه يا مراد من غير ما تتجوز وتين !
قالها علي ب اندهاش
ابتسم مراد ب سخريه_لاء
÷ايهه ما انت لسا قايل يابني انك هتمم الثفقه ....
قاطعوا مراد
_هتمم الثفقه دلوقتي اهه لكن فلوس الارباح هتبقي كلها معايا لحد ما تلاقي بنتك واتجوزها
--------------
جريت علي المطبخ وانا بمسح دموعي ايهه دَ هما بيتعاملوا علي اني سلعه يبيعوا ويشتروا فيها ليهه ميعملونيش علي اني انسانه ليها مشاعر انسانه ليها قرارات
______________
فوقت من سرحاني علي صوت الست فاطمه وهي بتطبب عليا
=مالك يابنتي فيكي حاجه
-هاه لا بس افتكرت اهلي
=متزعليش تاخدي الاجازه قريب وتزوريهم
ابتسمت من تحت نقابي ومسحت دومعي
-انشاء الله
=طب يلا قومي اعملي القهوه للباشوات الا انا سمعت ان مراد بيه حب قهوتك جدااا
-اهه
=طب يلا يلا ع شغلك يابت قالتها بطيبه ومرح
كملت كلامي معاها وانا بعمل قهوتي
-لكن هو الباشا متجوزش البنت دِ ليه لحد دلوقتي
=عشان هربت ليله الفرح
-اممم
=يلا روحي ودي القهوه للباشا
--------------
اخدت الصنيه وكنت خارجه لكن جهه حد م الحرس وقال انو مراد بعتوا ياخد القهوه عشان مش عايز حد م الخدم برا
------------
بعد شويه بابا وعلي مشيوا
_____________
_واقفه عندك بتعملي ايهه
شهقت بعنف والتفت لي واتكلمت بهدوء-ابدا اصل الجو جميل والميه شكلها لطيف
بصلي ب استغراب
وبعدها جه وقف جنبي ف اتوترت وبعدت شويه
_بتعرفي تعومي
ابتسمت ب سخريه من تحت النقاب-لاا ، بحب شكل الميه من بعيد لكن اخاف انزل فيها
ضحك بصوت عالي وانا بصتلوا وتهت ف ضحكتوا شويه وبعدين انتبهب دَ دَ مراد يا وتين فوقي الشخص اللي عايز يشتريكي مقابل ثفقه
-أحم بعد ازنك يا بيه
جريت بسرعه من قداموا
ودخلت اوضتي عشان اكلم الاء واحكيلها
---------------
في الاوضه
-الو يا الاء
=وتين ازيك عامله ايه
-الحمد لله الاء قولتها بخوف حقيقي
=مالك مالك ياوتين حد دايقك عندك
-الراجل اللي بشتغل عندوا طلع هو هو نفس الراجل اللي انا هربت عشان متجوزهوش
=اييييههه
اتكلمت بصوت باكي-انا مش عارفه اعمل ايهه يا الاء انا انا همشي من هناا
_ورددد!!!!
سمعت صوت مراد ورايا ....
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية العروس الهاربة) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق